digital mixning, principiell fråga, brister i operativsystem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kapetanski

digital mixning, principiell fråga, brister i operativsystem

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 22:49

Hej, nu är det så att mitt externa firewirekort (Terratec firewire x24) fungerar som en digitalmixer även när datorn är avstängd, om kortet är kopplat till nätuttaget vill säga. Min idé är då att använda den som generell mixer och sen skicka ljudet optiskt till min separata dac, på så sätt blir det optisk länk mellan alla insignaler och förstärkaren. Min fråga är då hur detta skiljer sig jämfört med om jag skulle använda ett gäng program i datorn och köra ut ljudet i ett vanligt ljudkort istället (borde bli likadant eller hur?). Hur mixar egentligen datorn ljudet internt, när vet man om det klipper (om man inte har specialprogram)? I os x så har jag använt jack för att routa och mixa olika program men för xp vet jag inte vad som finns. Tycker lite att ljud från datorn är som en svart låda där man inte riktigt vet vad volymreglagen i programmen motsvarar i verkligheten.

Hela setupen går ut lite på att man exempelvis ska kunna spela data spel och kunna dra på bra låtar samtidigt från en annan burk, plus skype och sånt. Jag har en analog mixer, men det är inte lika kul som att köra optiskt när det går.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-05-12 09:41

Det följer bergis med en mjukvara till det där ljudkortet som ger dig en god översikt över alla signaler, var de kommer ifrån, vilka utgångar de skickas till och hur långt irfån klippning de de ligger. De inställningar som du senast gjorde i den mjukvaran brukar i regel vara de instälningar som gäller när du stänger av datorn och kör ljudkortet i stand-alone-läge.

Jag skulle också använt ljudkortet istället för den analoga mixern.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-12 10:38

Hur mixar egentligen datorn ljudet internt, när vet man om det klipper (om man inte har specialprogram)?

Om jag nu fattat rätt så går ASIO-drivers mer direkt på ljudkortet från applikationer som kan ansluta till ASIO. Det innebär ju att du kopplar förbi en massa av Windows interna rutiner.

I mixern till ljudkortet bör det ju finnas en VU och kanske det finns en limiter (eller möjlighet att installera en) som visar när du passerat gränsen. Man vet ju aldrig om det är transparent eller om den har ett sound? I vilket fall kan den i så fall hjälpa dig att hitta nivåerna!

/Jocke

Återgå till Teknikforum