Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 21:21

phon skrev:
subjektivisten skrev:

Du verkar glömma bort att det som ofta brukar vara artistens färdiga verk ÄR efter mastering. Alltså EFTER man har ändrar på ljudet en satans massa. Så du menar att du skiter i artistens val att förändra ljudet till det han/hon vill?

Det tror jag inte ett dugg på, artisten har inte en susning* om hur det kan låta när det låter bra. Det är en bekväm efterhandskonstruktion nu när vi sitter där och inte kan göra något åt situationen.

Artistens färdiga verk är efter spelning och en bra mixning. Skivbolagets färdiga verk är efter urdålig mastring styrd av helt andra regler än konstnärliga.

Jag tror inte att artister skiter i konsumentens val om hur det skall låta.

Om konsumenter får välja så väljer dom alltid ett rent och bra ljud, inte ett som är processat till näst intill oigenkänlighet. Artister är också konsumenter och föredrar samma bra ljud som alla andra konsumenter.

Det här styrs av helt andra faktorer än vad artister, eller konsumenter, tycker låter bra.

Och jag skiter gärna i skivbolagens val att göra dåligt producerad musik.

*Eller så har dom en susning, men styrs av samma faktorer och kan inte komma ur det.

.

Håller helt med.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-19 21:22

Verkar nästan som att vilken tråd som helst kan
sträva mot oändligheten bara "di rätte gôbbera"
gått igång. :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-19 21:23

Tråden handlar ju om gränsen mellan bra och dåligt.

Är det inte så att transparensidealet skjuter rätt långt över målet "bra ljud"? Är det inte så att även dåliga inspelningar kan låta riktigt bra på en modern stereo, om det nu bara är musiken som är det viktiga?

Att ställa denna fråga på faktiskt.se, alla vet svaret :) Vore intressantare att få veta vad folk i gemen tycker om saken.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 21:27

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.

Du har inte lärt dig ett enda dugg på över 1 år här?! Impad.
Jag blir mest jäkligt trött på det eviga tjatet om LTS från personer som inte fattar någonting, som inte försöker fatta någonting, men som dräper till med "slagordet" LTS för att på nått vis få validitet till nått riktigt kufiskt uttalande :)

Nåväl, MM anser alltså att det är sjukt meningslöst att sträva efter en anläggning som kan återge musiken så opåverkat som möjligt eftersom det leder till att så gott som all musik blir ospelbar :roll:

Jag ger upp, det finns ju inte en chans att argumentera förnuftigt mot det :P Det jag undrar är om det här är något som MM vet eftersom han studerat några tusen skivor och deras beteende i en lågdistroerende och minimalt förvrängande musikåtergivningsanläggning, eller om det är rena rama skitflosklerna framkomna av nått han hört som låter förnuftigt, tex i kön till kassa tre på Konsum eller nått skrivet på nått obskyrt internetforum. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 21:28

phon skrev:Det tror jag inte ett dugg på, artisten har inte en susning* om hur det kan låta när det låter bra. Det är en bekväm efterhandskonstruktion nu när vi sitter där och inte kan göra något åt situationen.

Artistens färdiga verk är efter spelning och en bra mixning.

Absolut inte. Vet om många stora som små artister som lyssnar själva på masterade skivan och godkänner den. Red hot chili peppers gör det bl a.

Det är fortfarande så att det DU hör i anläggningen kommer ifrån källan, CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är. Förhoppningsvis så låter den som det lät när man spelade in skivan (om skivan skapades på det sättet) men det enda du kan utgå ifrån är skivan. Så är diskanten hissad så kommer den låta hissad och köper du en högtalare som har dämpad diskant på grund av detta så kommer den förstöra nästa skivan du lyssnar på som inte har hissad diskant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-19 21:32

johanu skrev:PS. En riktigt fånig tråd egentligen. Väderkvarnar som slås mot väderkvarnar. Hihi DS.

Äsch då, inte så fånig som tråden om hifiapparater har kön eller ej. ;) Står valet mellan den och den här röstar jag på den här. Tycker uppriktigt att det är intressant att se hur (olika) vi tänker kring detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 21:38

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.

Du har inte lärt dig ett enda dugg på över 1 år här?! Impad.
Jag blir mest jäkligt trött på det eviga tjatet om LTS från personer som inte fattar någonting, som inte försöker fatta någonting, men som dräper till med "slagordet" LTS för att på nått vis få validitet till nått riktigt kufiskt uttalande :)

Nåväl, MM anser alltså att det är sjukt meningslöst att sträva efter en anläggning som kan återge musiken så opåverkat som möjligt eftersom det leder till att så gott som all musik blir ospelbar :roll:

Jag ger upp, det finns ju inte en chans att argumentera förnuftigt mot det :P Det jag undrar är om det här är något som MM vet eftersom han studerat några tusen skivor och deras beteende i en lågdistroerende och minimalt förvrängande musikåtergivningsanläggning, eller om det är rena rama skitflosklerna framkomna av nått han hört som låter förnuftigt, tex i kön till kassa tre på Konsum eller nått skrivet på nått obskyrt internetforum. :lol:

Hörru mr spam.
Var nu inte spydig i ton. Klär inte herr kopp. Ödmjuk och diplomatisk är din ton.
Det går inte att argumentera eftersom det är väsensskilda sätt att se på samma sak. Det är metodiken som skiljer kraftigt. Eller samma mål kanske är att ta i men i meningen att man vill uppnå en återgivning som är värd namnet.

En intressant tanke.

Om jag är dödsrockare eller operafantast. Har det någon betydelse.

Jag tror att jag vågar påstå att lite färgning inte är möjlig att detektera i en dödsmetallskika. Om en master sitter med 3db upp 0-200Hz och 3db upp i 8-20kHz gär det knappast någon större skillnad kanske blint skulle jag välja denna före den helnetutrala. Det har alltså mindre betydelse.
I en högupplöst opera kanske det spelar lite med roll. Så har då färgningen betydelse för Peller dödsmetallkillen? Tror inte det. Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 21:43

subjektivisten skrev:
Absolut inte. Vet om många stora som små artister som lyssnar själva på masterade skivan och godkänner den. Red hot chili peppers gör det bl a.
Det finns det säkert. Det finns många artister där ute. En hel del skivor låter ju faktiskt riktigt bra. :)

subjektivisten skrev:
Det är fortfarande så att det DU hör i anläggningen kommer ifrån källan, CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är. Förhoppningsvis så låter den som det lät när man spelade in skivan (om skivan skapades på det sättet) men det enda du kan utgå ifrån är skivan. Så är diskanten hissad så kommer den låta hissad och köper du en högtalare som har dämpad diskant på grund av detta så kommer den förstöra nästa skivan du lyssnar på som inte har hissad diskant.

Det ljud jag hör kommer från CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är. Ljudet på CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är kommer ursprungligen från källan.
CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är, är inte en källa. (källa = referens då)

När jag har processat min CD så låter det förhoppningsvis något mer som källan lät när man spelade in skivan, inte som det lät när skivan gavs ut.

Var diskanten hissad så har jag sänkt den, och då utgår jag förstås från min eventuella kunskap om källan. Annars får jag utgå från skivan och försöka spåra artefakter där, jag vill ju närma mig transparent ljud vid uppspelningen. Det är det enda jag kan göra på som konsument. Eller köpvägra kanske. :?

Skivan är ju ändå ingen referens för hur musiken skall låta, så den kan jag ändra med gott samvete. Jag vet ju att artisten inte skiter i mig, utan håller med.

Jag köper naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter. 8O 8O :lol:

.
Senast redigerad av phon 2008-05-19 22:01, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 21:52

meanmachine skrev: Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?

Hjälpt ja, absolut. Bristande kunskap är en dålig ursäkt att göra fel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-19 21:59

mm: Men har det inte redan sagts att det inte passar allas förhållnadsätt till vår hobby? Har bestämt för mig det.
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 22:00

meanmachine skrev:Hörru mr spam.
Var nu inte spydig i ton. Klär inte herr kopp. Ödmjuk och diplomatisk är din ton.
Det går inte att argumentera eftersom det är väsensskilda sätt att se på samma sak. Det är metodiken som skiljer kraftigt. Eller samma mål kanske är att ta i men i meningen att man vill uppnå en återgivning som är värd namnet.

Mr samlare, att utnyttja att någon är ödmjuk och diplomatisk klär inte någon :wink:

Min diplomati förbjuder mig att säga vad jag egentligen känner, men det är just sådanna som du som gör att det ibland känns jäkligt tråkigt att engagera sig och hjälpa andra. Förtar glädjen liksom. Slukar energi.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 22:09

meanmachine skrev:En intressant tanke.

Om jag är dödsrockare eller operafantast. Har det någon betydelse.

Jag tror att jag vågar påstå att lite färgning inte är möjlig att detektera i en dödsmetallskika. Om en master sitter med 3db upp 0-200Hz och 3db upp i 8-20kHz gär det knappast någon större skillnad kanske blint skulle jag välja denna före den helnetutrala. Det har alltså mindre betydelse.
I en högupplöst opera kanske det spelar lite med roll. Så har då färgningen betydelse för Peller dödsmetallkillen? Tror inte det. Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?

Hoppas du inser att jag stort sett dagligen lyssnar både på black och dödsmetal, men även jazz, synth, pop, rock, körmusik, etc etc. Och det ÄR väsentlig skillnad ÄVEN på black metal om anläggningen är transparent. Kanske t o m MER skillnad i vissa fall. 8O
Anledningen är att mycket sådan musik har väldigt mycke energi i höga register och är det något som påverkar det kan det bli väldigt jobbigt att lyssna på.

Så vore ju intressant och höra vilka dödsplattor du har och vilka erfarenheter du har med dessa på en hyffsat transparent anläggning, och vilken den är?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 22:12

phon skrev:Jag köper naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter. 8O 8O :lol:

.

Då har du läst dåligt vad jag hela tiden skrivit om. STÄNDIGA färgningar, INTE sådana som du väljer själv när du kan använda dom.

CD/LPn är referensen, samma som DVD skivan är referensen för just DEN filmen. I musikfallet så är det ju en önskedröm att CD/LP referensen är samma som livereferensen, men det är inte speciellt ofta det händer (titta på valfri ny pop, rock, metal)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-19 22:13

Alltså, nu måste jag nog försvara LTS-idealet om färgnigens fasor ändå. Jag gör det genom att utgå ifrån att jag just ska till och uppfinna hifi, det har aldrig funnits förut.

Då tänker jag så här, med bara två mikar i inspelningslokalen riktigt uppställda <lång utläggning borttagen som Ingvar gör mycket bättre> så borde ljudbilden bli ganska bra hemma i stugan. Det förutsätter att varje led i kedjan inte färgar. Vissa medier iofs kanske mår bra av färgning före och avfärgning efteråt (tex RIAA-AntiRIAA), men det får man då lov att standardisera så att alla gör lika.

Då har man MMs enhörning :

Bild

Rent och snyggt och bra. Där kunde historien ha slutat. Det är bara det att en del konstiga människor vill hålla på och leka i studion och skapa helt nya ljud som ingen människa har hört förut. Distpedaler, äckvalajsers och allt annat möjligt som konstnärssjälarna tar till sig med hull och hår. De kanske tom vill skapa ljuden helt och håller i datorn. Det går väl inte ihop med återgivningsidealet?

Njaej, det gör det ju inte, det finns liksom inget att återge. Eller gör det kanske det ändå? Den som producerar ljudet lyssnar ju i högtalare. Det är det som kommer ur högtalaren som ska förmedlas ända hem. Hmm, faktum är ju att om man har en precis likadan anläggning hemma som i studion (och ett likadant rum) så kommer det att låta precis som i studion! Det finns alltså tom större chans att få god återgivning av helt syntetiska ljud. Fantastiskt!

Det finns bara en hake. Den som producerar ljudet behöver veta hur återgivningskedjan därhemma ser ut och han behöver veta att han har samma sak i studion. Man behöver en standard.

Och vad passar bättre än den andra halvan i förra bilden?

Bild

Väljer man den så funkar det ju med både enhörningsinspelningar och allt annat.

Så gör man en standard. :D

...det är bara det att om man börjar pilla i den genom att tex ha olika sorters anläggningar för mastring av olika sorters musik, då är cirkusen i full gång och då måste man byta anläggning därhemma om man byter musikstil.

Där sitter vi idag. :roll: :?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-19 22:15

Kaffekoppen skrev:Nåväl, MM anser alltså att det är sjukt meningslöst att sträva efter en anläggning som kan återge musiken så opåverkat som möjligt eftersom det leder till att så gott som all musik blir ospelbar :roll:

Han har dock en poäng. I normalfallet gäller:

1) Vi vet inte hur ursprungsmusiken lät.
2) Vi vet inte huruvida ljudtekniker mfl önskar bevara urprungsljudet eller processa detta.
3) Vi vet inte om dom lyckades med sina intentioner.

Med andra ord, du kan lika gärna stå på en buss med förbundna ögon och försöka hålla balansen utan att hålla i dig. Även om du vet vägen hem har du ingen aning om chaffören gör det och på vilket sätt han tänker köra.

Har man fonogrammet som referens är saken ganska enkel. Efterföljande steg ska påverka så lite som möjligt. Vilka kompromisser man kan tänka sig och om "ljudideal" ska gå före "musikideal" (dvs om rak frekvensgång är viktigare än takthållning) är en liten del av det hela.

Men tänk om det ursprungliga framförandet är referensen? Det säger sig självt att man aldrig kan välja komponenter i en anläggning så den kompenserar perfekt för varje brist i inspelningen/mastringen/fonogramet.

Men beroende på musiksmak så kan man faktiskt tänka sig att vissa parametrar i återgivningen är viktigare än andra. Låg dist är förmodligen oväsentligt om man lyssnar på death metal tex. Men mycket viktigare på körmusik. Ja, ni som läser kan säkert fylla på med andra relevanta jämförelser....

Så i slutändan kan man säkert komponera en anläggning som är tillfredställande, eller tom riktigt bra, men som kanske inte alls är "transparent".

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 22:24

Du missar min poäng Bill, men du fick iallafall chansen att återupprepa din egen :)

Skitsamma, vad har jag i en sån här evighetsflumtråd att göra :lol:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-19 22:28

phon skrev:
När jag har processat min CD så låter det förhoppningsvis något mer som källan lät när man spelade in skivan, inte som det lät när skivan gavs ut.

Var diskanten hissad så har jag sänkt den, och då utgår jag förstås från min eventuella kunskap om källan. Annars får jag utgå från skivan och försöka spåra artefakter där, jag vill ju närma mig transparent ljud vid uppspelningen. Det är det enda jag kan göra på som konsument.

Detta verkar vara en diskussion som dyker upp då och då. Hur man än vänder och vrider på det så är det ju ytterst få av de skivor man (=jag) äger som man personligen närvarade vid inspelningen. Hur ska jag då veta att det jag spelar upp på skivan hemma låter som vid inspelningstillfället, om jag inte var där själv? Då återstår ju bara att jag använder inspelningsmaterial som jag närvarat vid, och vet att min anläggning återger det oförändrat (=transparant). Då kan jag ju också veta att andra skivor som jag spelar upp återger det som hände vid inspelningstillfället, om det nu inte har ändrats på under resans gång, t.ex. vid mastringen.
Tyvärr verkar det ju vara mer regel än undantag att man komprimerar och limiterar inspelningar så att de skiljer sig från ursprungstillfället

Problemet är väl att hur ska du kunna ha kunskap om alla källor? Misstänker att du äger en del skivor, det är mycket kunskap som man måste hålla reda på i sådana fall, den tiden har inte jag, att hålla reda på alla inspelningar. Du kanske har det.

Jag lyssnade på två olika anläggningar häromdagen, men med samma skiva. Skivan var Erik Borelius nya skiva "Movies on a string". Det lät helt olika och den ena anläggningen var rörförstärkare och den andra transistor. Jag tilltalades mycket mer av ljudet från rörförstärkarna än transistorerna, tyckte klangbilden var mycket trevligare. Det är mycket möjligt att rörförstärkarna färgade ljudet mer, vad vet jag, men jag tilltalades ändå mycket mer av den ljudbilden. Huruvida det var korrekt återgivet vet jag inte.

Däremot har jag pratat med flera personer som skaffat mer kvalitativ ljudutrustning, och de flesta säger att efter det så har flera skivor blivit näst intill ospelbara, eftersom det låter så illa menar de, och jag håller med där.

Hur som är det en intressant debatt, och jag kommer hålla mig ajour vartefter den utvecklas.

:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-19 22:30

Kaffekoppen skrev:Du missar min poäng Bill, men du fick i alla fall chansen att återupprepa din egen :)

Något att syssla med medan en Chimay Grande Reserve glider ner i strupen?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 22:31

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Du missar min poäng Bill, men du fick i alla fall chansen att återupprepa din egen :)

Något att syssla med medan en Chimay Grande Reserve glider ner i strupen?

/ B
Lovat mig själv att låta dem vaar tills jag städat :oops: :roll: :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-19 22:32

Bill50x skrev:Men beroende på musiksmak så kan man faktiskt tänka sig att vissa parametrar i återgivningen är viktigare än andra.

Ja det är väl bara att lägga till placebo osv till ekvationen så är all sann neutralitet borta :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-19 22:33

phloam skrev:
Bill50x skrev:Men beroende på musiksmak så kan man faktiskt tänka sig att vissa parametrar i återgivningen är viktigare än andra.

Ja det är väl bara att lägga till placebo osv till ekvationen så är all sann neutralitet borta :D

Placebo är lika gott som socker :D

Men vad är "sann neutralitet"?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 22:34

phon skrev:Jag köper naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter. 8O 8O :lol: .

subjektivisten skrev: Då har du läst dåligt vad jag hela tiden skrivit om. STÄNDIGA färgningar, INTE sådana som du väljer själv när du kan använda dom.

Hmmmm .... 8O
subjektivisten skrev:
<snip> ... och köper du en högtalare som har dämpad diskant på grund av detta så kommer ..... <snip>

Det är alltså det jag inte gör. Jag verkar ändå ha övat upp läsförmågan lite ikväll. :lol:

Jag köper alltså naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter.

subjektivisten skrev:
I musikfallet så är det ju en önskedröm att CD/LP referensen är samma som livereferensen, men det är inte speciellt ofta det händer (titta på valfri ny pop, rock, metal)

Precis, det är inte så ofta det händer. Det är ju det som det hela handlar om, att skivan inte låter som referensen. Tur då att det ändå finns en äkta referens så folk inte tror att skivan är någon sorts referens. :D

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-19 22:36

phon skrev:... Det är ju det som det hela handlar om, att skivan inte låter som referensen. Tur då att det ändå finns en äkta referens så folk inte tror att skivan är någon sorts referens. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 22:45

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:Hörru mr spam.

Mr samlare, att utnyttja att någon är ödmjuk och diplomatisk klär inte någon :wink:

Min diplomati förbjuder mig att säga vad jag egentligen känner, men det är just sådanna som du som gör att det ibland känns jäkligt tråkigt att engagera sig och hjälpa andra. Förtar glädjen liksom. Slukar energi.

Sluta gnäll nu. Du låter som en gubbe. Fruar och barn slukar energi dessa är livets klass A apparater kan man väl säga. Jag är endast en ljummen AB maskin.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-19 22:48

Bill50x skrev:

Placebo, hifi-nördens heroin! Once you pop you cant stop! :)

Sann neutralitet, sa jag det? Hmmm... svårt. För att nåt skall vara sant så borde det väl gå att mäta och testa.... :mrgreen: Jag vill mäta min placebo, hur gör jag då? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-19 22:49

meanmachine skrev: Fruar och barn slukar energi dessa är livets klass A apparater kan man väl säga.

:D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 22:55

det är bara det att om man börjar pilla i den genom att tex ha olika sorters anläggningar för mastring av olika sorters musik, då är cirkusen i full gång och då måste man byta anläggning därhemma om man byter musikstil.

Svante. Du har sett genom det hela så klart vilket jag givetvis trodde om dig med. Dock kommer då kruxet. Jag och andra har använt oss av div "transparenta" prylar som visat sig nja så där. Andra rekommenderade prylar är OK. så det hela faller ihop titt som tätt och man lessnar.

Vidare är det hela begreppet en bra sak men omöjlig att applicera helt. Det faller ju så kaplitalt på högtalare och rum.

Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika. De testar inte själv utan lyder blint under de satta normerna. Jag förespråkar alltid en egen utveklad tankeverksamhet. Folk måste testa och tycka själv. Man måste lära sig enfaldens väg. Historien bevisar er fel. Ingen gång under historien har man lärt sig av historiens kunskap utan man faller in i samma saker hela tiden. Alla måste själv lära sig.

Fram för mer tester och större öppenhet i era. Låt folk tänka själv och själva svaea för vad de tycker är bra. En gillar Cerwin Vega en annan Dynavoice en tredje Ino osv

MÅNGFALD är RIKEDOM

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 22:58

Bill50x skrev:
Har man fonogrammet som referens är saken ganska enkel. Efterföljande steg ska påverka så lite som möjligt. Vilka kompromisser man kan tänka sig och om "ljudideal" ska gå före "musikideal" (dvs om rak frekvensgång är viktigare än takthållning) är en liten del av det hela.
/ B

Inga kompromisser. Man använder fonogrammet mer som ett instrument, för att säkerställa att kedjan är rimligt transparent. Enklast är att använda fonogram med testsignaler då, som man vet något om. När man väl börjar lyssna på musik skall anläggningen vara färdig.

Bill50x skrev:Men tänk om det ursprungliga framförandet är referensen?

Det är alltid det ursprungliga framförandet som är referensen. Tar man bort det ursprungliga framförandet blir det inget av resten heller. Eller, det blir tyst. :)

Är CD'n en sunkig avbildning av referensen får man stå ut med det, vägra lyssna/köpa, eller försöka påverka ljudet direkt på skivan eller via tonkontroller/filter av något slag. En sunkig avbildning är ett fel i kedjan.

Bill50x skrev:Det säger sig självt att man aldrig kan välja komponenter i en anläggning så den kompenserar perfekt för varje brist i inspelningen/mastringen/fonogramet.
/ B

Nej, men det skall man ju inte göra heller. Man skall aldrig kompensera fel med hjälp av andra fel i avspelningskedjan. Varken för fel inom själva kedjan eller för fel utanför den.

Det man gör är att man försöker minimera alla slags fel i kedjan, även de fel som finns på en CD eller vad som nu ingår i kedjan när man spelar. Så därför försöker jag att minska felen på den CD jag köper.

Om man kan så försöker man även att minimera felen som finns före CD, som mikrofonteknik, mixerbord, handhavande, lyssningsrum i studios, you name it.

Det finns folk som arbetar hela dagarna med sådant, även här i Sverige. Som försöker utbilda ljudtekniker, försöker bygga bra monitorer, försöker designa hela studios akustiskt, elektriskt och signalmässigt.

Det bästa är att hela kedjan från inspelning till uppspelning är så transparent som möjligt, även den lilla delen som är en CD.

Sen är det dags att släppa in artisterna, och att mota ut resten av folket. Många av dom i vart fall ..... :)

.
Senast redigerad av phon 2008-05-19 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-19 22:59

meanmachine skrev:Sluta gnäll nu. Du låter som en gubbe. Fruar och barn slukar energi dessa är livets klass A apparater kan man väl säga. Jag är endast en ljummen AB maskin.
Nej, du är som ett mycket lågkänsligt högtalarelement som det knappt går att få nått vettigt ur eftersom ju mer effekt man pumpar in, ju mer distar det. Det låter illa för att anknyta till ämnet. Gör ont i öronen.

Men va fan, jag skulle ju inte skriva här mer :lol: Ja, just det, MM lyckades lura mig kvar på sitt trevligaste sätt. Äh, nu städa. Det är mer givande.

Till sist:

meanmachine skrev:Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika.
Inte jag heller. Vem har en sådan verksamhet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-19 23:07

phloam skrev:
Bill50x skrev:

Placebo, hifi-nördens heroin! Once you pop you cant stop! :)

Sann neutralitet, sa jag det? Hmmm... svårt. För att nåt skall vara sant så borde det väl gå att mäta och testa.... :mrgreen: Jag vill mäta min placebo, hur gör jag då? :)

Det är inga problem att mäta placebo, det gör man ofta inom medicinsk teknik tex.

Men placebo är en reel påverkan/förändring. Man har vid försök påvisat att tex vissa läkemedel inte ger bättre resultat än sockerpiller. MEN det har gett resultat. Dvs människor har blivit friskare av sockerpiller.

Inom hifi-världen kan det då jämföras med att ställa tunga möss på högtalarna. Det viktigaste måste väl trots allt vara att få (uppleva) en förbättring av ljudupplevelsen. HUR den skapas har väl mindre relevans... - eller?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi