Limiterat vs ickelimiterat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Limiterat vs ickelimiterat

Inläggav DanNorman » 2008-05-14 23:58

Här är två filer med samma låtsnutt. Den ena är både komprimerad och limiterad på masterbussen. Den andra är helt fri från komprimering (på masterbussen). Filerna är nivåmatchade. Den som vill kan få gissa vilken som är vilken, helst utan att fuska (=titta på filen i ett ljudredigeringsprogram).

[url=http://www.studioprecision.se/låta.flac]Snutt a[/url]
[url=http://www.studioprecision.se/låtb.flac]Snutt b[/url]

(Varning för hårdrock, eller nåt) :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-15 00:29

Jag hörde direkt via TV högtalarna (datorn är inte kopplad till stereon just nu) vilken som var komprimerad. Ska köra det i stereon sen när jag brännt ut en testskiva. Kul test.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-15 00:51

jag tyckte en första lyssning var rätt svår, både lät så illa (gillar inte hårdrock).
Mitt svar b som i bättre
Lyssnade från datorhögtalarna med tyvärr trasigt ljudkort.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-15 08:20

Mja, jag lyckades inte i blindtest under hets på ganska distande datorhögtalare, men tog ändå 11/14. Under bättre förhållanden är jag övertygad om att jag kan klara det. Under normala förhållanden (icke blint, kommer in i rummet, "oj vad limiterat det låter") skulle jag inte kunna säga att det låter annorlunda mot förra gången jag kom in.

...skillnaden finns men är liten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-15 08:42

Jag ska också prova blint när jag kommer hem, se om jag är lika säker då.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-15 12:16

Tycker mig finna att det hörs skillnad på cymbalerna, men frågan är vilken som är vilken. Den ena fick lite, lite mer replaygain i foobar2000 också.

Jag vet vilken jag tror det är som är okomprimerad/olimiterad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-15 13:02

Kan ej spela upp det där konstiga formatet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-15 13:04

VLC media player klarar att spela FLAC-filer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-15 13:19

Jag konverterade dom till WAV för att bränna dom så jag kan lägga upp dom för er som inte orkar med Flac:

Låt A
Låt B

Kung, jag tar bort dom om du inte tycker det är ok.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-05-15 15:38

Tycker mig finna att det hörs skillnad på cymbalerna, men frågan är vilken som är vilken

Jag med. Jag har en åsikt om vilken som är vilken också.

Hur mycket är det komprimerat/limiterat? Om det nu går att uttrycka i siffror.

JohanR

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-05-15 18:22

Alexi: bara bra om fler får möjligheten att lyssna.

RJohan: Kompressorn tar ungefär 3dB rms, och limitern klipper toppar med upp till 6 dB. Det är dock en multibandslimiter, och det gör ju bland annat att cymbalerna inte tar så mycket stryk av peakar i basen.

edit: språkbruk och facktermer :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-05-15 18:34

a är komprimerad, tror jag, den lät lite mer livlös. lyssnade ca 2 minuter.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-16 11:46

Skillnaden i bild:
Bild
Det är varje kanal jämförd med motsvarande från andra spåret, jag lät slumpen välja vilken som skulle bli överst och vände på det sen till undre spåret. Så inga ledtrådar kan fås ur hur spåren ligger i denna bild :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-16 12:12

Kung, upptäckte precis nu när jag är hemma och kan lyssna i stereon (ett tips för er som ännu inte lyckats höra skillnad), något som limitern förstört. Det är ett crescendo från 0.50 -> 1.00 minuter. Det har limitern nästan jämnat ut helt. Basisten hörs tydligare på det olimiterade spåret och på dom sista 18sek så spelar en gitarrist något sådant här dididi dododo typ. På det olimiterade så här man att han tar i lite olika så det blir lite mer av en svallande vågrörelse av gitarren, medans det blir ett plant malande på det limiterade spåret.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-16 23:10

Kung, vilket av spåren föredrar du själv?

RogerJoensson

Re: Limiterat vs ickelimiterat

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-17 13:58

Det enda som sticker upp i diskanten är lite tick i attackerna från trummaskinen (känns det som) och dessa har dämpats lite här och där i den mastrade versionen. Eftersom dessa transienter bara ligger i diskanten så hörs bieffekterna inte så mycket.
Den mastrade versionen låter kanske något lite instabil dynamiskt.
Med tanke på hur dynamikbefriad mixen är och hur syntetiska ljuden låter redan från början så spelar tillplattandet, i det här fallet, inte någon större roll.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-17 16:58

Alexi skrev:Jag konverterade dom till WAV för att bränna dom så jag kan lägga upp dom för er som inte orkar med Flac:

Låt A
Låt B

Kung, jag tar bort dom om du inte tycker det är ok.

Kalasbra! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-05-19 00:34

Vet ej om det beror på mig eller mina hörlurar (HD555), men jag hör ingen skillnad alls :?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2008-05-19 04:44

Är det inte lite så att A låter kalasbra och livligt medan B låter dåligt och blä?

Jag blir iofs fnoskig på det hela efter ett tag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-19 09:07

Riktigt tight spelat!

Den limiterade versionen svajar lite dynamiskt och låter allmänt avtrubbad, men det gör å andra sidan båda spåren. Förvisso ganska bra för att vara hårdpop.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-21 13:31

Jag kollade för skojs skull skillnaderna i frekvenskurvorna för de två spåren:
Bild
Störst skillnad i mellanreg. området som väntat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-21 14:22

Tog du spektrumen vid exakt samma tidpunkt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-21 14:40

Svante skrev:Mja, jag lyckades inte i blindtest under hets på ganska distande datorhögtalare,

OK
Svante skrev:men tog ändå 11/14.

"Ändå"? Antingen baserar man beslutsregeln på en formell sannolikhetskalkyl eller så gör man det inte.
Svante skrev:Under bättre förhållanden är jag övertygad om att jag kan klara det.

Jaha. Svante är "övertygad". Det känns tryggt.
Svante skrev:..skillnaden finns men är liten.

Hur vet du det?

Mo-wah-ha-ha-ha! :D

/D

PS. Kul initiativ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-21 14:54

Morello skrev:Tog du spektrumen vid exakt samma tidpunkt?
Jag har använt RTSect och gjort en LTAS mätning över hela låtens längd. Har tyvärr inte Cool Edit på den här datorn så kan inte göra någon spektrumanalys.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-21 20:57

På låg volym var det jättesvårt att höra skillnad.
Hittade tre saker att gå på.
Liten volymskillnad (trots normaliseringen?), trummorna låter lite olika i början och skillnaden i slutet som Alexi pekade ut.

Skulle fortfarande vara svårt att säga vilken det är om jag bara får lyssna på en av dem under något annat sammanhang.

Jag gissar att låt A är komprimerad, med risk för :oops:
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-05-21 22:15

Tycker att det mest påfallande var att det låter ganska lika, dvs. juste sväng i musiken men påtagligt dynamikfattigt. Som om det inte fanns så mycket kvar att limitera.

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 22:42

Dahlqvist skrev:
Svante skrev:Mja, jag lyckades inte i blindtest under hets på ganska distande datorhögtalare,

OK
Svante skrev:men tog ändå 11/14.

"Ändå"? Antingen baserar man beslutsregeln på en formell sannolikhetskalkyl eller så gör man det inte.
Svante skrev:Under bättre förhållanden är jag övertygad om att jag kan klara det.

Jaha. Svante är "övertygad". Det känns tryggt.
Svante skrev:..skillnaden finns men är liten.

Hur vet du det?

Mo-wah-ha-ha-ha! :D

/D

PS. Kul initiativ.

Hehe, det är sånt där som kallas pilottest. Snäppet bättre än lyssna-och-tyck, men inget man skriver vetenskapliga artiklar om. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-05-21 23:41

Dynamikkomprimering och limitering är en het potatis, är man intresserad av god ljudåtergivning hör det liksom till att man automatiskt absolut måste ta avstånd från alla sådana ingrepp!... :) Jag tillhör själv den kategori som beklagar att så mycket inspelad musik blivit förstörd av oskicklig hantering av kompressorer och limiters, men jag tycker samtidigt att det är fel att dra allt över en kam: i vissa sammanhang kan lyssningsupplevelsen förhöjas genom en begåvad och försiktig dynamikförändring. Jodo, det trodde ni inte om mig, va? 8O

Märk väl, jag tycker fortfarande huvuddelen av dynamikkomprimerad musik i regel är förstörd jämfört med hur det skulle kunna låta.

Nåväl, jag tycker det verkar som att flera av inläggen i den här tråden gör väldigt tvärsäkra uttalanden om hur den komprimerade versionen låter jämfört med den okomprimerade, men ingen verkar vara speciellt villig att uttala sig om det är "låt A" eller "låt B" som verkligen är komprimerad.

Utan att ha fuskat med några mätningar påstår jag att exempel A är den komprimerade versionen och exempel B den okomprimerade. När låten börjar ger basen ett "generösare" och mer engagerande intryck i exempel A, detta tyder paradoxalt nog på att "låt A" är komprimerad (fast man skulle kunna gissa på motsatsen om man aldrig själv har provat att komprimera) :!: :!: :!:

Sedan har vi i ett av inläggen ett viktigt påpekande om avsnittet mellan 50 sekunder till 1 minut, där håller jag med om att man hör mer av stegringen i den okomprimerade versionen, dvs version B.

Trots att det tydligen har försökts att göra nivåmatchningen av den upplevda ljudstyrkan (alltså RMS-värdet) så bra som möjligt upplever jag att version A i genomsnitt låter en liten aning starkare. Däremot låter version A som helhet mer livlös trots att den har lite större "tryck".

Komrimeringen och limiteringen (på "låt A") är dock förhållandevis försiktig jämfört med vad som annars förekommer i branschen (10-12 dB är inte ovanligt). Å andra sidan är utgångsmaterialet ("låt B") redan i en sån form att någon större dynamik inte finns, jämfört med sådan musik jag arbetar med i mina inspelningar :wink:

Dessa två lyssningsexempel var i alla fall ett mycket bra initiativ och ger säkert en hel del att fundera på.

Mvh
Bertil

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-22 00:21

BertilAlving skrev:jag tycker det verkar som att flera av inläggen i den här tråden gör väldigt tvärsäkra uttalanden om hur den komprimerade versionen låter jämfört med den okomprimerade, men ingen verkar vara speciellt villig att uttala sig om det är "låt A" eller "låt B" som verkligen är komprimerad.
Mvh
Bertil
Om du syftar på mig, så skrev jag mitt svar direkt i inlägg 2. Men det står i mycket liten vit text för att man bara ska se den om man vill se mitt svar, vilket man enklast gör genom att trycka på Quote knappen till mitt inlägg.
Nivåskillnaden var också det första jag reageade på. Men jag skrev inget om det eftersom jag först tänkte att det skulle göra det hela för lätt för andra om de bara försökte lyssna efter den.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-05-22 00:55

Alexi, det var otroligt klurigt gjort! Och mycket hänsynsfullt att inte styra tråden i endera riktningen från början. Själv tyckte jag att det redan hunnit bli så många inlägg att det inte gjorde så mycket att jag "brände av" med min gissning och kortfattade analys för en stund sedan. Vi tycks båda uppskatta den versionen som jag är ganska ordentligt säker på är okomprimerad (jag sticker ut hakan men kan naturligtvis ha fel).

Mvh
Bertil

Nästa

Återgå till Teknikforum