Högtalarbygge för att motionera dom grå...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

malare

Inläggav malare » 2004-09-03 18:39

markih skrev: Annars har jag hört att Monacor generellt mäter ganska ojämnt 'i verkligheten'.

Jag har mätt på Monacors element med flätad kevlarkon (gul) och det stämmer att de har en resonans i konen som syns tydligt. Den är emellertid inte lika irrriterande som en resonans hos en metallkon, så den går nog enkelt att plocka bort om man anser att det är viktigt.

Mvh. Per Målare

matson

Inläggav matson » 2004-09-03 21:03

EA: Jag tycker det är helt rätt att välja element som är lätta att få tag på då det medför att fler bygger. Angående Monacor så skall jag kolla upp vad den heter, sen kommer en förfrågan. Kan du fixa den där Logic diskanten också?

markih:(Tjena!) Just dom mätningar som jag refererar till är gjorda av den där tyska blaskan och alltså inte Monacors egna.(för övrigt har det hänt absolut nada ang. dämpväggar).

Erik_J: Vet ej vilken det var.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 22:26

Tjena Matson!

Nä, jag tror säkert att Klang&Ton's mätningar är schyssta. Tänkte mest på Monacor generellt... och dessutom vet jag inte om det jag sade är sant (rättvisande)? Bara hörsägen, som iofs stöds något av Malare.

För kolla in hos dig längre fram! Håller på och trixar lite hemma hos mig också...

Mvh Mårten

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 22:50

Apropå val av element och (motor)dist hos Seas(w18EX001) , Peerless (850439), SS m fl: Kolla in http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm

Jag citerar hans sammanfattning:

"A most remarkable driver is the SEAS W18EX001 because of its excellent linearity, though its burst performance degrades somewhat at 1200 Hz and above, even with no cone breakup below 3 kHz. It is well built with an open cast basket, fully vented spider, and no pole vent.
The Peerless HDS 850439 is the definite leader in the performance versus price category for this group. It is well designed and built.
While the Vifa P21WO-20 has low non-linear distortion it suffers from excessive energy storage. I think that is the reason why it did not exhibit the transparency of the 21W/8554 when I have used it.
The popular 18W/8545, while excellent on bursts, gave a somewhat disappointing impression on non-linear distortion, though it has the same SD-1 motor as the 18W/8546. The different, stiffer suspension might be the cause of this.
The Accuton C92/6 gives no indication of cone breakup below 4 kHz, but its moving elements store some amount of energy, as does the Seas W18EX001 with its rigid metal cone. The non-linear performance of the C92/6 was below the average in its group."

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-04 00:19

Bild
är det kanske denna monacormid som menas?
otroligt frekvenskurva för att vara kevlar..

Bild

?? :?

matson

Inläggav matson » 2004-09-04 00:40

Nej, det skall inte vara en kevlarkon.

MSH-116 heter den tydligen.....detta databladssvar:
Bild

Dålig idé att har världens minsta papper och sen rita kurvan med en bred tuschpenna....vem skall skicka in "Dagens Ris"?

Jaja, i tidningen såg det väldigt rakt ut, men man behöver dela högt mot basen.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 10:18

Hejsan,

Efter en del tankeverksamhet och mycket hjälp (tack) har min fantasihögtalare äntligen spikats.

Bild
Bild
Bild
BildJag
Bild
Bild

Jag tror detta kan bli en trevlig kombination med bra resurser vad gäller effekttålighet, frekvensomfång och dist.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-07 11:35

9700, CSX257, och HDSXXX?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 11:46

Efter att ha lyssnat några veckor på mina nya högtalare med Scan Speak 9700 kan jag bara säga att diskantregistret låter fantastiskt rent, obeslöjat och dynamiskt (om programmaterialet har sådan kvalitet). :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-07 11:47

6.5 tum utan fasplugg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-07 11:52

Behövs mellanregistret över huvud taget? Ser ju ut som man skulle klara sig med enbart basen och diskanten? *undrande*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 12:32

Nattlorden skrev:Behövs mellanregistret över huvud taget? Ser ju ut som man skulle klara sig med enbart basen och diskanten? *undrande*
Ja det behövs. 10'an når ju inte med nån hyfsad spridning ens till 1000hz. Plus att högtalarlådan skulle bli groteskt ful... svårt, för att inte säga omöjligt, att integrera en åtta med en diskant och få en snygg låda - enligt mig!

Intressant Morello! Den nya 9700'an verkar ju ett snäpp bättre ändå!

Om ni tittar på bilderna med "egenskaper" (/"proporties") så ser ni modellbeteckningen.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-07 12:37

Men om man inte vill ha någon spridning och sätter en fronttygmojäng så...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 12:45

Nattlorden skrev:Men om man inte vill ha någon spridning och sätter en fronttygmojäng så...?
Det går nog att få ihop en hyfsad frekvenskurva on axis men att få det bra (endast i off axis avseende) blir nog svårt. viss hängmatta kan man nog räkna med.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 23:04

Vad tror vi om detta som utkast för högtalarlåda?

Bild
(Surt att inte ha exakta ritningarna på Peerlesselementen... 8O )
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 07:04

lite "vanlig" låddesign kanske.. basen har måtten 257/220 (ytter/inner)

edit: hds-aren har en diameter på 182 och avståndet mellan "cut-sidorna" är 164.

edit2: monteringshål på 145

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-08 09:24

Mja, har du enbart estetiska skäl att vika in de övre kanterna, eller har du funderat ut nåt fiffigt akustiskt?? Baffelsteget verkar bli knepigare när man gör så, eftersom avståndet till kanten för diskantelementet blir "mer samma".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 09:37

varför inte köra liknande låddesign på topplådan, men ha ena väggen rak och den andra sned. sen flyttar man bas och diskant så nära den raka sidan så mycket som möjligt (utan att offsetta diskanten i förhållande till bas/mid).
sen gör man förstås spegelvända par (raka sidan inåt)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 09:44

Kraniet:
Jag tycker väl inte det är en helt vanlig konstruktion.

Svante:
Detta är bara en prototypritning men min ambition är att med lutan sidor få bort kanternas negativa inverkan på ljudet samtidigt som jag får en högtalare som ögat tycker är mindre än vad det rent faktiskt är.
Utveckla gärna hur baffelsteget blir knepigare iom denna konstruktion. Jag håller inte riktigt med dig nämligen! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 09:47

men nog ser den väldigt mycket ut som Watt/Puppy.. :wink:

edit: en länk till en klon av watt/puppy..
http://www.users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm

inte för att jag vet vad du ska med den med men iaf..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 10:11

Kraniet skrev:men nog ser den väldigt mycket ut som Watt/Puppy.. :wink:
Jo fast hur vanliga är dom då? :lol: Ja ja, jag förstår dig!

Frågan är hur man kan få till elementplacering och därmed högtalarens egenskaper.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-08 10:34

Ett förslag: placera basen nrämare (närmast) golvet för att minimera inverkan av golvreflexen.

Röret kan du sätta ovanför, vid de frekvenser där röret arbetar är det ändå nära golvet!

På vilket sätt skulle en sned baffel ge mindre problem än en rektangulär? Är inte det ett designval mer än ett tekniskt?

/Jonas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-08 10:40

Kanske kopiera Meridian DSP6000? Detta ser ut som centern, bara att luta topparna åt höger och åt vänster också.
Sämre design kan man väl kopiera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 10:57

ja det är ju frågan hur mycket sneda baffelsidor förbättrar saker.. man kan ju lika gärna bara fasa av kanterna. detta har ju otrolig effekt när det gäller att minska diffraktion. mer än rundade kanter. dock verkar det som att storleken på fasningen måste stämma med storleken på baffeln och elementen..

edit: rundade kanter har ju nästan ingen inverkan alls om radien understiger 50mm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 13:15

harryup:
Vet inte vad det är för Meridian du refererar till.

Kraniet:
Det lär spela roll!
Kan man bara se till att man har ett vettigt (bra fördelat) avstånd till "alla delar av kanterna" så har man ett försprång.

Jonas:
Vid delningsfrekvensen så är våglängden ca 1 meter. Det må hänt vara mycket men jag vill ha elementen nära varandra även om reflektionsproblemet gärna undviks längst möjligt.
Självklart är det också design men som jag skrev till Kraniet så inbillar jag mig att man kan designa det så att det blir asymmetriskt och bra.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-08 13:43

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-08 14:00

EngelholmAudio skrev:Kraniet:

Svante:
Detta är bara en prototypritning men min ambition är att med lutan sidor få bort kanternas negativa inverkan på ljudet samtidigt som jag får en högtalare som ögat tycker är mindre än vad det rent faktiskt är.
Utveckla gärna hur baffelsteget blir knepigare iom denna konstruktion. Jag håller inte riktigt med dig nämligen! :lol:

Jag baserar det på en snabb simulering i Edge. Kan inte lägga upp resultatet nu, men ska försöka i kväll. När jag placerar diskantelementet ungefär som i din ritning, så blir baffelsteget rätt gungigt, och förmodligen svårkompenserat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 14:18

Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Kraniet:
Svante:

Jag baserar det på en snabb simulering i Edge. Kan inte lägga upp resultatet nu, men ska försöka i kväll. När jag placerar diskantelementet ungefär som i din ritning, så blir baffelsteget rätt gungigt, och förmodligen svårkompenserat.
Baffelsteg för diskanten?

Jag tror att det finns ett gyllene mått på den lutande delen. Skall kolla mer på det framöver.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 14:19

vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-08 14:59

EngelholmAudio skrev:
Svante:

Jo, det ger intrycket av en mindre låda, men hur ska det få bort kanternas negativa påverkan? Det begriper inte jag. Snarare tvärtom, eftersom avståndet diskant-ovansida och diskant-sida blir mer lika än om väggarna görs raka. En variant är att göra som meridian, som någon nämner. Diskant och mellan på samma verikala axel, eventuell lutning på ena sidan och assymetrisk palceing av mallan och diskant. På så vis får man 3 olika sträckor från element till kant vilket borde ge ett mer gynsamt baffelsteg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum