äntligen hittat! ,Sentec SP 77

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

äntligen hittat! ,Sentec SP 77

Inläggav vin-Tage » 2008-05-25 13:25

Nu vet jag inte hur intressant den här tråden blir,men själv tycker jag det är kul om det händer lite på ett forum .Lägger därför upp bilder på gårdagens inköp.Har alltid gillat udda former på högtalare och tycker Sentec SP 77 är ett ganska bra exempel .En medelålders kille som hade haft dem som nya, bruksanvisning och papper med tester från stereo/hifi följde med, kul! från -75 är dom. Skicket är bra utan repor eller fanerskavor. Var tvungen att köpa hela "set:et" med medföljande Sonab P4000 och en tuner kenwood Kt80 lite motvilligt men men.. :)

mvh

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-25 14:08

Kul!

Det är bara att gratulera till köpet. Konstruktionerna var lite mer spännande förr och konstruktörerna måste ha haft bra mycket roligare då! Hur kul är det att uppfinna hjulet gång efter annan?

/Jocke

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-25 17:03

Dom var fina! Jag såg annonsen, vet inte om jag lade den i köpråd eller om jag hade tröttnat på att göra det.... men i vilket fall, ser fina ut, hur låter dom?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-25 21:36

tackar allihop! Jo dom är jättefina för att vara ...vad blir det 33år gamla. Låter gör dom också. Är kass på att beskriva hur något låter, bra enligt mig ...ett tydligt klart mellanregister tycker JAG att dom har,mer vetetusan vad jag ska tycka :? . Tycker det var stor stereokänsla hur dumt jag än placerade dom. Det fick bli en kompromiss mellan "möbleringssnygghet" och ljudkvalite.. :)

mvh

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: äntligen hittat! ,Sentec SP 77

Inläggav LypsylateX » 2008-05-25 22:58

vin-Tage skrev:och en tuner kenwood Kt80 lite motvilligt men men.. :)

Den råkar inte vara svart, gå ihop stilmässigt med Kenwoodprylarna den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7758 ..?

I så fall finns intresse härifrån. ;) Dom där högtalarna skulle passa bra till min Sentec-kombo också... men den platsen finns tyvärr inte så länge jag bor i lght.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Re: äntligen hittat! ,Sentec SP 77

Inläggav vin-Tage » 2008-05-25 23:16

LypsylateX skrev:
vin-Tage skrev:och en tuner kenwood Kt80 lite motvilligt men men.. :)

Den råkar inte vara svart, gå ihop stilmässigt med Kenwoodprylarna den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7758 ..?

I så fall finns intresse härifrån. ;) Dom där högtalarna skulle passa bra till min Sentec-kombo också... men den platsen finns tyvärr inte så länge jag bor i lght.

tyvärr är den i silver/grå, till salu är den säkert för en hundring iaf.Har redan en tuner :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-06-04 16:29

Bumpar tråden!

Hur har det gått med burkarna; har du kvar dem, spelar du på dem, renoverat dem, vad som helst?

Tänkte också fråga om det finns möjlighet att du kanske eventuellt skulle ha lust att scanna in manualen samt testerna och lägga upp som PDF?

Blev nämligen också ägare till ett par sådana där i helgen :)

Mina ser ut så här (ber om ursäkt för de dåliga bilderna:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8e201242301PM0c11

Några tips på de märkena enligt denna bild:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=97201242539PMcf77

Förutom att det var oxid på kontakterna verkade dem spela på som dem ska. Men lattjo delningsfilter var det i dem, en helgjuten klump..

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-04 16:49

Vattenringar kan man få bort genom att polera med cigarraska. Var själv otroligt skeptisk men puffade på och det funkade! :) Host host...

Har inte hört de där men funderar på om de konstruktionsmässigt inte påminner lite om Allisson som Peter S lät sig inspireras av när han designade ägget...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-04 17:38

Någon som märkt att såna där stativ som högtalarna står på har blivit moderna igen? De används t ex på Samsungs nya tv-apparater. Själv tycker jag dock inte att de passar alls, och inte känns moderna på något vis, hehe. :)

Återgå till Vintage-hifi