Än är det inte slut...
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Rundberg skrev:IngOehman skrev:Så det som du formulerar...
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.
...kan lika gärna skrivas:
en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.
Varför skulle din bild vara sannare?
Vilken "min bild" då?
Jag visste inte att jag hade blandat in mig själv i det här resonemanget.

Den bild som är sann är väl den som stämmer med verkligheten? Har inget med vems bilden är att göra.
Om det stämmer att syftet är att luras och förnedra så är din beskrivning rätt. Tror du att det är så?
Har du sett någon säga att det är deras syfte?
Jag som försökt ge människor en chans att öppna ögonen genom att visa dem hur utfallet fafacto blir när man undersöker saken, VET ju att mitt syfte inte någonsin har varit att lura och förnedra, men det kan jag ju bara gå i god för i just de fallen.
Kanske är det så att alla andras (eller många andras, eller vissa andras) syfte är det som du påstår - att luras först, och sedan förnedra!

Frågan jag ställer mig är dock vad det beror på att du påstår att så är fallet. Det är ju en rätt ovänlig beskyllning, och om du spekulerar tycker jag inte det är reko av dig. Men du kanske har uppgifterna från säker källa?
För det första, så är det din bild eftersom du är den som påstår är en sannare bild. Eller citerar då någon när du skriver ”en sannare bild” vem är i så fall källan? Du får allt ta och acceptera att det du skriver får anses komma från dig så länge annat inte anges…
Fair enough!
Det var menat som ett alternativt sätt att formulera saken, och men mening var att det skulle ha framstått som en spekulation. Jag kanske skulle ha skrivit "en sannare bild?" (alltså med ett frågetecken på slutet), snarare än "en sannare bild".
Jag tyckte dock att det framgick rätt tydligt av det jag skrev senare att jag inte
vet om de som velat undersöka saken varit ute efter att lura och förnedra, som du antytt, eller om de faktiskt bara velat uteda saker.
Inte nödvändigtvis utreda kablars hörbarhet för sin egen del, men utreda om en miljoooooon att vinna kan hjälpa andra att inse att det kanske inte ligger så mycket i påståenden om hörbarhet, trots allt. Det är ju så, att argument inte alltid är hårda, ibland är de mjuka. När det gäller de som formas av vetenskapens första tes MÅSTE de vara mjuka, eftersom man aldrig kan bevisa frånvaron av något genom att inte hitta det. Man kan bara osannolikhetsgöra sådana saker.
Jag måste förmoda att det är ett försök att visa saker i sitt rätta perspektiv som Randi ägnar sig åt.
Jag
vet dock självklart inte att så är fallet, utan håller det bara som högst sannolikt (givet min erfernehet av vetenskapligt sinnade personers drivkrafter) så visst borde jag ha lagt till ett frågetecken för att var extra tydlig. Sorry.
Men jag ser inget skäl att tro att Randi vill något ont med det han håller på med. Jag tror faktiskt att de flesta vill väl.
Rundberg skrev:Jag är faktiskt måttligt intresserad av syftet är, utan vad det faktiska resultatet blir.
Ok...
Håller du med mig att resultatet är något som du faktiskt är med om att skapa, och att en negativ tolkning (övertygelse om att Randi vill lura och förnedra) faktiskt dels ÄR en sorts bevis för att du inte är helt ointresserad av syftet, men att det också är ett sätt att bidra till att resultatet av utmaningen blir en ökad polarisation, istället för det det skulle kunna bli - en ögon- och öronöppnare?
Du använder ju din egen förmodan om ett ont syfte (lura, förnedra) som ett negativt argument, och låter det skapa det resultat som du sedan säger dig vara intresserad av, och klandrar...
(Ber om ursäkt om jag var för provocerande där, men jag har stort förtroende för din förmåga att göra något intressant, konstruktivt och bra av det.)
Rundberg skrev:Jag har en känsla att det är en av de stora skillnaderna i våra grundsyner. Inget fel, med det att diskutera med människor som tycker exakt samma blir man inget klokare av!

Håller med om det sistnämnda (även om jag vill lägga till att diskussioner kan handla om mycket mera än tyckanden), men är inte helt övertygad om att du inte är intresserad av syftet...

Jag tror kanske att du inte är det i och för sig, men jag tror att det kan vara så att orsaken till att de inte är det, är att du är övertygad om att syftet inte är gott. Kanske har du dessutom rätt i det!
Men av det du har skrivit får jag ändå känslan av att du har bildat dig en uppfattning om saken (att det handlar om att luras och att förnedra), baserat på samma information* som skulle ha fått mig att förmoda att det handlar om att sprida kunskap och ser till så att myterna inte står oemotsagda.
*Fast jag är medveten om att jag bara gissar när jag "tror väl om Randi", eftersom jag ju inte har samma information som du - jag har inte läst det du har läst.
Rundberg skrev:Det jag menar är att så som jag tidigare har sagt: De som medvetet luras kommer inte ens att anmäla sig till utmaningen. De som är mottagliga för tvivel på sin förmåga kommer att under resans gång inse att de inte kommer att klara utmaningen.
Det är en bieffekt som är positiv, eftersom de kommer till insikt om sina tidigare villfarelser. De som förstår att de kommer att misslyckas, men tror att det beror på att upplägget är riggat eller liknande (Pear Cable?) kommer inte att ta testet och kommer inte till större insikt än så. De som slutligen kommer till det preliminära testet är således människor som:
1. Verkligen tror på sin förmåga.
2. Verkligen tror att de kan klara testet så som det är utformat.
3. Inte försökt sig på att göra testet hemma innan eller gjort det utan full förståelse om hur det skall utföras för att vara vetenskapligt.
Och kanske:
(4. Verkligen tror att Randi är intresserad av deras förmåga, inte är ute efter att avslöja dem som bedragare.)
Allt det där skulle man kunna sammanfatta som: Det är en bra utmaning, som ser till så att inte myterna står oemotsagda!
Rundberg skrev:Dessa människor är förmodligen fast i sin värld av vanföreställningar och behöver hjälp snarare än exponering.
1. Är du säker på att exponering inte kan vara den bästa hjälpen?
2. Glömmer du inte tredje person nu? Är det rimligt att de fråntas information bara för att "skydda enskilda individer från verkligheten", individer som du själv beskriver som
"förmodligen fast i sin värld av vanföreställningar"? Jag tycker inte ens att frånta dem möjligheten till information genom att "inte exponera dem" är att skydda dem - snarare att agera överförmyndare åt dem. Det är ju inte tvångsexponering det handlar om, utan det handlar om att bereda dem en möjlighet att inte bara bevisa sin tes, utan att bli miljonär på köpet. Och det är inte ens några "stackars människor som behöver hjälp" som erbjudits möjlighet att bevisa sin tes och vinna en miljon, utan det är människor som har haft stort inflytande över andra i branschen.
Rundberg skrev:Jag vet inget exempel på någon som gjort det preliminära testet, misslyckats och sen erkänt att de har haft fel. Det finns alltid en undanflykt och det är nog så att de själva tror på dessa undanflykter, så djupt rotad är föreställningen.
Om jag får expandera det du skriver till att omfatta även studier jag gjort på sådana här fenomen så är min erfarenhet den absolut motsatta: Jag känner ytterst få exempel på männsikor som deltagit i de experiment jag annordnat, som INTE har (jag vill inte använda uttrycket "erkänt att de haft fel" för det låter som om de hade varit anklagade för något) ändat ståndpunkt och tagit avstånd från sina tidigare förmodanden om hur saker hänger samman.
När det gäller det här specifika fallet och eventuella "preliminära tester" så känner jag inte till något om dem överhuvudtaget, eller vet ens att de gjorts några (även om jag förmodar att det finns många som testat själv och funnit att det man trodde var "hörbart" i öppna lyssningar nog inte var det, utan det var suggestionseffekter), men jag vet inte vad du menar med det du skrev.
Menar du att du vet massor av exempel på att människor deltagit, misslyckats och INTE ändrat uppfattning? Eller menar du att du inte vet några exempel på hur det gått överhuvudtaget?
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Tycker du att du i andra halvan av ditt inlägg uppvisade några exempel på ifrågasättanden som byggde på argument? Tyvärr såg jag inte mycket av det. Vad beror det på? Tittade jag för dåligt?
Ärligt svar: Nej!

Jag hoppas att de argument och utvecklingar som jag presenterar i det här inlägget förtydligar min ståndpunkt något.
Absolut. Tack!
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Rundberg skrev:Ytterligare otrevligheter uppstår när saken diskuteras på JEFs forum där tonen är allt annan än fikamässig. De som frekventerar forumet har en otrevlig von-oben attityd.
Okej, det har jag ingen kommentar till. Jag har inte läst där.
Kanske är det därför jag inte förstår det förrakt mot dem som vill undersöka sådana här saker, som jag märker slipper ur dig. Du kanske helt enkelt vet mera om dem än jag gör. Kanske vill de verkligen folk ont?
Om de vill folk ont, eller om de dras med i den stämning som råder där vet jag inte. Däremot vet jag att jag ofta känner ett obehag när jag läser där. Många gånger handlar det inte om att övertyga någon utan om att såga med fotknölarna och göra sig lustig på andras bekostnad.
Ok, trist.

Jag misstror dig inte. Jag har sett sådant, men jag får oftast en känsla av att de som sysslar med sådant är (stridslystna) åskådare snarare än de som driver sådana här frågor för att upplysa. Ibland har jag även sett att vissa reagerar eftersom de är frustrerade över att det inte går att övertyga någon, eftersom inte heller de "mytspridnande" deltagarna är intresserade av något annat än slagsmålet. Att slösa en massa energi och argument på någon som har låtsas vara intresserad av dem, men bara för svara med någon ovänlighet kan få även de mest välmanande att vilja slå tillbaka.
Jag brukar alltid försöka se vem det var som började, inte vem som till sist slog det hårdaste slaget med släggan. Det är ju den som börjar som beter sig illa
oprovocerat.
Rundberg skrev:Randi kanske inte ska lastas helt och hållet för det, eftersom det är ett forum. Dock så kan jag tycka att Randi själv har en ganska rå ton när han diskuterar människor i sitt nyhetsbrev.
Okej. Ja, jag har ju som sagt ingen aning om vad han skrivit så jag kan inte kommetera det.
Som en allmän kommentar kan jag säga att jag tycker det är helt okej om han begär att folk skall stå för det de sagt och skrivit, alltså fokuserar på sakfrågan, men inte om han lämnar sakfrågan och bara är otrevlig mot människor.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).