Fler tankar...
Om dippen i mellanregistret är en del av r909:ans magi kanske man skall behålla den. Ser att det har diskuterats dipol diskant - inget jag tror på då baffel diffraktionen nog bara blir värre då, nog problem att hålla ordning på mellanregistret.
Säg att 2 st RILA har en verkningsgrad på 104dB/W av denna behövs ca 14 db i kompensering för att nå 40Hz. Kvar finns 90dB så ett mellanreg med rätt så bra verkningsgrag behövs nog.
du tror inte på en större baffel, en sån där med vikväggar? skulle inte det ge flera fördelar som mer bas, mindre diffraktion samt stabilisera "väggen"
Problemet med dipoler är väl just det att det tenderar att bli stora "lådor". Utmaningen som jag ser det är att få till en så "liten" konstruktion som möjligt, men ändå med bibehållen ljudupplevelse.
Linkwitz Orion eller Jamo ligger väl på gränsen vad man kan möblera med i ett normalt vardagsrum. Därför tror jag att en fullfrekvent lösning i hanterbar storlek måste innehålla en boxlösning för lågbasen, portad eller sluten med Linkwitz Transform EQ.
vilket element/system-qt är vettigt att sträva efter? riktigt låg impedans känns lockande vilket ger mindre spolar i filtret, ska man satsa på 2-1 ohm, det borde vilken stärkare som helst klara idag med tanke på effektkuberna
Låg impedans i basen kan va idé dels för att få ner storleken på spolarna dels för att öht få upp känsligheten vettigt till mellan och diskant. Men å andra sidan kan man behålla en jämn relativt hög impedans och sedan EQ'a innan slutsteget för basen samt dipolpeaken.
Synd att det var skumkant på rilabasarna, men dom kanske håller bra ändå.
Skillnaden mellan dipol och vanlig låda förutom avrullningen mot basen och spridningsegenskaperna "8" verkar vara att kantdiffraktionen har lust förvärras jämfört med slutnalådor, tvärtemot herr Lindqvist utsago.
något är verkligen lockande med öppen baffel, men jisses så klurig att få till. men vilka är dom största och viktigaste fördelarna med dessa över vanliga lådhögtalarna? jag såg att någon kör med u-bafflar, lådhögtalare med borttaget bakstycke och rejält med dämpning för njurformad ljudutstrålning, kan det vara något?
Celef: Det låter kanske konstigt, men det verkar som att det inte är lika noga med vilket rum dipoler står i jämfört med lådhögtalare. Dom slår inte an rummet på samma sätt liksom. Har man ett bra rum och kan placera optimalt blir lådisar mycket mer effektiva/mindre för ett givet ljudtryck.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"
just det, det och att bafflarna skulle bli lättbyggd var dom huvudorsaker som har gjort mig intresserad av öppna bafflar, men ju mer jag har läst så verkar just rummet och placeringen ställa ganska stora krav för att inte tidiga reflexer ska bli ett problem
Ut från bakvägg är väl det enda man egentligen behöver tänka på. Sedan är det bra om man kan ta hand om det bakåtgående ljudet på något vis ändå. En fungerande smidig lösning är en mdf eller plywoodskiva som man ställer dit tillfälligt när det finlyssnas. Skivan vinklas så att den reflekterar bort ljudet från lyssningsplats.
Annars bredbanding dämpning eller diffusering.
Vid uppställning av dipoler "i ett hörn" så att man lyssnar diagonalt i rummet kan man kanske klara sig utan behandling av bakväggen med tanke på dipolens åtta-utstrålning och hur spegelbilderna (de virtuella ljudkällorna) hamnar i väggarna.
jag såg ett par mätningar på öppen baffel i friluft, och med en reflektion (golv), två (golv + vägg) och tre (golv + vägg + vägg = rumshörn)
vet inte exakt hur nära hörn du menade men mätningen jag såg gav en snabb avrullning av basen, i det fallet bildades det väl en "låda" bakom baffeln
hur viktigt är det att få tätt mellan baffeln och golv och ev sidovägg för att maximera baffelstorleken, är det nödvändigt att använda tätningslist i skarvarna mellan baffel och golv och baffel och vägg?
Det blir aldrig några lufttryck att räkna med så tätningslist brukar aldrig behövas. Linkwitz förordar inte speciell behandling av bakväggen ut propagerar istället för viss reflektion därifrån.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"
ett skitelement med jättehögt q och fs i en tejpad baffel på 1,20 + 2,40 meter, det borde ta mig ner till 70hz om jag har tur
man kanske borde kolla hur tonkontrollerna ingriper på förstärkarna och välja baffelmått efter det istället, fast då måste man förstås välja element med långt bättre slaglängd
Hörnplacering.. kanske en meter från väggen.
Vid vanlig placering vill jag nog ut 1.2-1.5 meter.
Linkwitz upplever stor förbättring med en extra diskant bakåt så att klangen på baklooben blir närapå identisk med framlooben. Jag har dock aldrig testat med en extra diskant bakåt och föredrar alltid att ta hand om det ljud som går bakåt på något sätt. Det senare gäller iofs. alla högtalartyper.
sportbilsentusiasten skrev:Hur gick det med detta bygge?
Ja, det kan man undra ?
Hamnade här via sökfunktionen, när jag sökte inlägg om Bumpers basar. Jag har ett par 18" på ingång, och ville kolla om några synpunkter fanns att finna....?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….