Moderator: Redaktörer
Jo det är orimligt att anta eftersom D/A-ovandling inte bara är ett D/A-chip utan även består av en analogdel i de flesta fall (d.v.s utom de allra billigaste D/A-chippen (eller MPEG-dekodrar med inbyggd ljud-D/A) där det mesta är integrerat).
Dahlqvist skrev:Jag tror jag man skall släppa det där med komponenenternas kvalitet lite när det gäller potentialen för väljud. Om vi ser lite ingenjörsmässigt på det så är "tillräckligt bra" komponenter inte särskilt dyra och utgör inte på långa vägar den stora delen av kostnaden för apparaten. Vad som däremot kan skilja mycket är implementationen av olika kretsar. Jag skulle vilja påstå att den springande faktorn är systemkonfigurationen och implementeringen av kretsar, inte kretsarna själva. Ett vanligt fenomen inom esoterisk audio verkar vara man inte behöver vara sådär jätteslängd på elektronik för att vara verksam. Det gäller isynnerhet om man pular med rör. När man läser intervjuer undrar man ibland hur det kan komma något ur deras produkter överhuvudtaget. Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.
/Dahlqvist
PS. Jag menar inte att Krell inte vet vad de gör, bara att komponenternas kvalitet inte är allt.
PPS. Jag inser att "kvalitet" i detta inlägg med fördel kan ersättas med "pris".
Dahlqvist skrev: Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.
/Dahlqvist
PS. Jag menar inte att Krell inte vet vad de gör, bara att komponenternas kvalitet inte är allt.
Max_Headroom skrev:Dahlqvist skrev: Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.
/Dahlqvist
Ehh, hur svårt kan det vara att realisera en sund konstruktion? Det finns ju hur mycket som helst att läsa i böcker och på Nätet. Det är ju bara att läsa innantill.
Förtydligande:
Vad jag menade med valda komponenter var att olika digitala komponenter verkar ha lite olika egenskaper rent tekniskt. Visst spelar implementationen roll, men mitt intryck (jag har bara snokat på datablad för komponenter i andra ändan, DACen) är att det finns inte så många sätt att koppla det hela på, om man inte nödvändigtvis ska krångla till det hela. Det står ju förslag på kopplingar i databladen. Man kan säkert göra det lite bättre, men det som står i databladen är nog ändå ganska bra, tillverkaren vill nog få sin krets att framstå som så bra som möjligt.
Däremot verkar det skilja en del i prestande på dom olika kretsarna. Jitterkännslighet och sånt.
mats skrev:Det verkar vara lätt att roa dig herr A*![]()
![]()
Flint skrev:Dahlqvist skrev:Jag tror jag man skall släppa det där med komponenenternas kvalitet lite när det gäller potentialen för väljud. Om vi ser lite ingenjörsmässigt på det så är "tillräckligt bra" komponenter inte särskilt dyra och utgör inte på långa vägar den stora delen av kostnaden för apparaten. Vad som däremot kan skilja mycket är implementationen av olika kretsar. Jag skulle vilja påstå att den springande faktorn är systemkonfigurationen och implementeringen av kretsar, inte kretsarna själva. Ett vanligt fenomen inom esoterisk audio verkar vara man inte behöver vara sådär jätteslängd på elektronik för att vara verksam. Det gäller isynnerhet om man pular med rör. När man läser intervjuer undrar man ibland hur det kan komma något ur deras produkter överhuvudtaget. Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.
/Dahlqvist
PPS. Jag inser att "kvalitet" i detta inlägg med fördel kan ersättas med "pris".
För en gångs skull håller jag med dig. Komponenterna är mindre viktiga än hur man använder dom. Det är väl det du menar med det där skitlöjliga ordet "implementera". NAD lyckades ju få 3020 att låta skapligt med dyngtrissan 2N3055 så nog kan NAD allt, eller rättare sagt kunde. 3020 lät nästan lika bra som en enklare rörförstärkare.
Hotspur skrev:...och som vanligt spårar tråden ur i OT-trams, detta forum borde heta fantastiskt.se.
Morello skrev:CD borde heta KF, dvs kompaktfonogram
Style skrev:Hotspur skrev:...och som vanligt spårar tråden ur i OT-trams, detta forum borde heta fantastiskt.se.
fantastiskt.se är ju skitbra
det som är fantastiskt bra med detta forum är ju att intressanta associationer och relaterade ämnen inte modereras bort. om man höll sig till ämnet hela tiden skulle det bli skittråkigt
Style skrev:om man höll sig till ämnet hela tiden skulle det bli skittråkigt
Men vi kanske skulle starta någon form av lobbying (Flint!) för att skapa en bättre nomenklatur (Flint, inget löjligt ord...)
Flint skrev:Bill50xMen vi kanske skulle starta någon form av lobbying (Flint!) för att skapa en bättre nomenklatur (Flint, inget löjligt ord...)
Haka inte upp dig på ord. När jag hamnade i videobranschen pratade dom om TBC. För mig var det en skamlig sjukdom som min farsa råkade ut för under andra världskriget men för dom var det begreppet Time Base Corrector. Språket utvecklas. I vissa lägen hänger man med. I vissa andra inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster