Radiosändnig

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
besan

Radiosändnig

Inläggav besan » 2003-10-09 07:06

Hur gör dom.....

Alltså vad kör dom för format hur mycket koprimeras det och varför ??
Allt kopmmer i samma volym osv. En liten genomgång skulle sitta fint.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2003-10-09 07:42

Och hur skiljer sig NRJ/Megapol från SR?

SR låter hur mycket bättre som helst. (då menar jag inte bara att de spelar bättre musik, utan ljudkvaliteten)

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-09 08:00

Jag gissar att det framförallt är graden av komprimering. Närradiostationer (NRJ etc), sänder på låg effekt (typ 7,5 watt var det för RAdio City 107,3 i Gbg för en del år sen, vet jag). SR sänder med 50 -150 kW har jag för mig. En stor skillnad i effekt ( typ 1000 ggr = 30 dB). Jag antar att det är därför de komprimerar så hårt, i MoLt stod det något om 2 dB dynamik, vilket innebär att alla transienter är helt tillplattade. :evil:
Men det har den fördelen(?) att man kan köra sändarna nära full utstyrning och utnyttja sändarna så mycket som möjligt (och kanske nå fler lyssnare). Men musiken blir en ljudgröt som varierar ytterst lite från max utstyrningsnivå. Det blir tätt, ihoppressat och maxxat, det blir Reklamradio! Det enda tillfället det kan vara bra med komprimering, är när man kör bil och alla nyanser ändå försvinner i bullret.

Den enda kanalen som idag är hyfsat okomprimerad lär väl vara p2 och kanske p1? P3 har en större grad av komprimering, dock ej så stor som närradio.

Kanske någon mer insatt kan säga mer...

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-09 08:24

Vad är det då för slags komprimering ??

Hur bra kvalite kan man få om man jämför med tex cd eller mp3 ??

Varför plattar man ut allting ??

Alltså 2db dynamik är ju tokigt lite :)))

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-10-09 20:34

Vad har sändar effekten med dynamikkomprimering att göra??
Det har du nog fått om bakfoten. :roll:

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-10 20:57

Allbin: Sändar -effekten har nog stor betydelse. När man har lite effekt tillgängligt, kan man höja modultionsgraden för att höja signalen över brusgolvet för bättre hörbarhet. Men högre modulationgrad kräver högre komprimering.

Besan: Mp3 mfl innebär informationskomprimering. Det är inte samma sak som dynamik-komprimering.

Återgå till Teknikforum