och nu sitter alla Hifi fantaster och skrapar sig i huvudet! Vägghögtalare! de var det värsta!

har suttit och tänkt på att bygga högtalare i lite över en månad nu efterssom de högtalare jag vill köpa vill inte riktigt leta sig in i min ekonomi! tyvärr! så då bygger man sina egna. Men trevligare är väll det, så har man en ursäkt för att hänga i mor och fars garage och snickra om kvällarna!
har fått inspiration av Audiovectors högtalare K-X en liten fin vägghängd högtalare!

Audiovector K-X
och eftersom man tyvärr bor i lägenhet så känns det som de skulle vara en bra lösning. fri golvyta för annat skräp som man vill ha in och förhoppningsvis ett bra ljud!.
Här är min egna skiss som jag gjorde lite snabbt för att få ett grepp om hur jag vill få mina högtalare att se ut!
som ses på skissen så är det tänkt att 5 st ska byggas!

Annorlunda placering av elementen på front och surr , enda som skiljer
tänkte använda mig av 12 mm mdf och fick ut en volym på lådan av 14.8 liter exkl. mdf.
Men med 16 mm mdf så blev volymen 13.2 liter exkl. mdf
Efterssom jag är lite av en nybörjare

Så behöver jag lite hjälp att välja element till högtalarna!
ska jag köra med basreflexrör lr inte på sånna små lådor?
beror kanske på elementet?
har en budget på ungefär 600:- per högtalare. kan stretchas lite granna men man är tyvärr inte allt för rik!

Huvudsaken är att det fungerar och låter bra! inte bäst, men bra

De här högtalarna ska i efterhand kompliteras med en baslåda men det är ett projekt som börjar senare i sommar!
så vad skulle ni använda för element för 600:~
skulle ni köra portat eller slutet
Jag har sett att alla på detta forum är extremt kunniga, sug åt er nu

// Pelle