Sommarprojekt, Vägghögtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-31 11:41

Med bredbandselement använder man ofta bara en enkel krets för att kompensera för fallet man får i basen där elementet börjar stråla i helrymd istället för halvrymd (bestäms av baffelns storlek). Men placerar man mot vägg så blir baffeln i princip oändligt stor och detta basfall inträffar inte, så du behöver - teoretiskt - inget filter alls. Blir det lite knapert med bas kan man enkelt lägga till en sån här krets efteråt... det är bara en spole och ett motstånd parallelt, kopplat i serie med elementet.

En sak man bör tänka på är att bredbandselement är ganska riktade, så kan du bygga lådorna så att baffeln är vinklad in mot lyssningspositionen så vore det positivt dels för diskantåtergivningen och dels för att du får olika avstånd från baffel till vägg på olika sidor.

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-31 17:56

detta blir för mycket för mitt arma lilla huvud :wink:

alla har olika åsikter om hur man ska bygga hela tiden. nu känns det som jag ska skrota bredbandselementen pga hur riktade de är. man ska ju kunna sitta 3 personer i en soffa och höra samma sak inte bara den i mitten som ska uppfatta hela ljudbilden. då går de bort om det är så pass.

gyllene snittet. ja där har man ju en beräkning till att dra in.

örstår inte varför du ska ha två diskanter alls. speciellt i fronthögtalarna.
de har två diskanter för att man ska kunna koplpa mellan direktstrålning eller nån slags dipolhistoria bara. och direktstrålningen fungerar nog rätt kasst med tanke på avståndet mellan diskanterna.

nej ska bara ha 1 diskant. var bara 2 olika possitioner som jag tänkte bruka. för en liggande och för en stående högtalare. men även det förkastades.

jag tror alla har tolkat mina "skisser" lite väl bokstavligt. :wink:

ska sätta mig ner med min gamle far som är mattematiker så får vi dra en ritning i cad helt sonika.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-31 20:14

Om du får problem med riktverkan i högre register med bredbandaren så kan du ju alltid lägga en ambientdiskant på ovansidan. Visst är det kul att kunna utveckla systemet efter hand! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-06-01 01:01

Jocke skrev:Om du får problem med riktverkan i högre register med bredbandaren så kan du ju alltid lägga en ambientdiskant på ovansidan. Visst är det kul att kunna utveckla systemet efter hand! :)

/Jocke

Ja det är ju så sant :) ,
Man börjar se högtalare ur ett annat perspektiv nu när man har nuddat ytan om hur de är uppbyggda och hur allting måste stämma exakt med fas osv för att det ska bli bra. lärorikt är det.. som att börja i skolan igen :) fast med något intressant :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-06-01 09:56

Begränsad spridning behöver inte vara negativt. Det var inte heller så jag menade, bara att man skulle vara uppmärksam på det. Tex. får du färre rumsreflektioner och med det ett tydligare ljud med stor och precis ljudbild. Tre i bredd i soffan är inga problem.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-01 10:41

Beror väl på vad det är för soffa också! :wink:

/Jocke

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-01 10:53

Börja med den där Peerless-basen tycker jag. Komplettera sedan med lämplig diskant. Jag såg att Ljudia har rea på en "Audax-kopia" för 99 spänn. Kan ju vara värt att pröva, eller hur?
//Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 11:51

ond skrev:Bild

Så här blir det med en grovinmatning av elements parametrar och en 8 liters låda. De röda och gröna kurvorna motsvarar snedställa bafflar.

Bild
Bild

Om man tog ett annat element som inte är så djupt så skulle lådan kunna bli grundare, kanske 150 mm i stället för 200 mm.

Tricket att minska djupet på den där dippen som blir vid 200-500 Hz är att göra lådan så grund det bara går och dessutom snedställa baffeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-06-01 13:59

ja elementet är 76.7 mm djupt från den punkt man monterar elementet + 12mm + 4 mm ( hemligt träslag som kommer göra högtalarna fruktansvärt snygga, inget som avslöjas nu ) = 16 mm

76.7 mm - 16 mm = 60.7mm

så man kan teoretiskt göra lådan 60mm djup invärtes men lär ju försänka högtalaren 5-6 mm så att den ligger slickad längs baffeln för det estetiska.

då blir djupet teoretiskt 65 / 66 mm djupt invärtes + baksida 12 mm + baffel 11mm(efter försänkning = 89 mm djup. så man kan ju göra högtalaren 1 dm djup. så har man lite utrymme bakom magneten. ( ca 11 mm ) vet ej om det är bra dock. eller ska man försöka lägga magneten med bara 1 mm avstånd från baksidan, så man kommer sånära väggen som möjligt med baffeln?

om man gör den 1 dm djup så man ju sneställa 10-15 grader in mot lyssnar possition. utan att elementet nuddar baksidan.

ja. vad tror ni. börjar bli väldigt intressant detta.

edit: tack svante för uträkningarna! :wink:
edit2: nej nu , tänkte inte när jag skrev. vet nog inte vad bredden och höjden blir på lådan i detta läge med snedställning och allt.

edit3: Angående vad jocke sa om den adiabatiska lådvolymen, så läste jag på ett annat forum att om man "stuffade" tror de menar fyller lådan helt enkelt. med 50% gulfiber, i mitt fall kommer jag använda fårull. så kommer lådan att upplevas som 25% större. jag kommer nog att fylla lådan så att elementet går ner utan att ligga emot fårullen. så det blir väll en 80% av lådan med dämpning. borde teoretiskt sätt kunna minska lådvolymen med 15-25% . börjar bli en liten låda detta. eller ska man behålla samma lådvolym helt enkelt. och bara fylla den? för fyller man en 8.5 liters låda så blir den ju med dämpning 15-20% större. och då är man uppe på 10-11 liter och elementet vill ju ha 8.5 liter. så ja. minska lådan ännu en gång?

många frågor och påståenden nu! :D

edit4: och nu läste jag på ett annat forum att man inte ska räkna in dämpningen i lådvolymen pga att den inte är lufttät. what gives?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 16:45

ond skrev:edit4: och nu läste jag på ett annat forum att man inte ska räkna in dämpningen i lådvolymen pga att den inte är lufttät. what gives?

Ska och ska... :D

Alltså, dämpmaterial har två effekter, dels isotermiserar det, vilket gör att lådan verkar större, dels tillför det akustiska förluster* vilket sänker Qtc. Hur mycket det blr är lite svårt att räkna ut exakt, men eftersom effekterna är små kan man höfta effekterna i en simulering och sedan mäta tex impedanskurvan på högtalaren och labba med mängden dämpmaterial.

Den tredje och kanske viktigaste effekten i en fullregisterhögtalare är nog ändå att materialet tar kål på stående vågor inuti lådan. De vill man inte ha.

*
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-06-02 14:45

a gjorde några simuleringar med olika mycket % viso. från 0% till 80% , det ända som hände var att man fick +1 kanske 2 db runt 50-60 hz. så gjorde ingen skillnad enligt basta iaf. då körde jag på samma vb på alla lådor. enligt basta så ville den minska vbn med 2 liter. men då fick jag samma kurva som med 8.2 liter utan viso. det är en knapp skillnad. blir ingen skillnad alls ovanför 8 liter. kan gå upp till 20 liter och det enda som händer är att jag får en liten ökning runt 50-60hz. Så vad jag förstår så är det bara att hålla en volym runt 8-9 liter, köra med fårull så mycket som jag får in utan problem.

måste betala mig en version av basta känns det som så att jag kan få fram lite simuleringar på snedställningen av baffeln.

elementen ska beställas nu iaf :) blir w5-1611. så kommer bli fint detta.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 14:48

Fortsätt gärna berätta om bygget i den här tråden - är nyfiken på det där elemetet! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-06-02 15:05

hehe :) ska göra det. måste ju få era godkännanden :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 15:12

Är det inte du som ska lyssna på dom? :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
ond