Rekommenderar starkt övriga att göra samma sak.
Moderator: Redaktörer
profbd skrev:vad vore jag utan mina 208:or?
Morgan skrev:...
Jag presenterar mig hellre som Humanist, naturalist, värde-nihilist (med avseende på moraliska värdeomdömens ontologiska grund alltså), tillsvidare-ateist (dvs "hård agnosticism - en 6+ på gränsen till 7:a på Dawkins skala) och så vidare, än jag presenterar mig som "ljudbög" eller "hifi-intresserad" eller "musikalisk allätare".
meanmachine skrev:C4rlsson skrev:Musik är fantastiskt då man kan förstå hur folk tänkte flera hundra år tillbaka och man ökar sin förståelse för andra människor väldigt mycket. Detta betyder att även jag kan identifiera mig själv med musiken. Apparaterna vill jag helst slippa tack.
Antar att du valde identifierar med musiken?
Jag finner frågeställningen fortfarande mycket underlig. Om man är tonåring och har sin identitet fattar jag eftersom det brukar vara så att de är tätt förknippde med sin musik. Men i Äldre år? Tja metallheads fortsätter ju iofs ofta med svarta kläder och stripigt hår.![]()
Tja jag tror att många av de som passerat 30-sträcket vuxit ur detta och liksom är sin egen person helt oberoende av identitetsefterapande.Men jag har säkert helt fel. (som vanligt)
C4rlsson skrev:Det beror förståss på hur man identifierar sig med musiken. Folk som klär ut sig till clowner och lyssnar på punkmusik identifierar sig inte med musiken utan är bara i behov av att känna tillhörighet i en grupp. Musiken blir ganska oviktig ur detta perspektiv.
Bill50x skrev:C4rlsson skrev:Det beror förståss på hur man identifierar sig med musiken. Folk som klär ut sig till clowner och lyssnar på punkmusik identifierar sig inte med musiken utan är bara i behov av att känna tillhörighet i en grupp. Musiken blir ganska oviktig ur detta perspektiv.
Nä, håller inte med. Musiken är inte alls oviktig. Den ingår som en viktig del i ett helt paket med värderingar och livsstil. Ett paket man oftast får ge upp när det är dags att bilda familj med barn å så. Men ändå så ligger punken en varmt om hjärtat, i alla fall är det så för de punkare jag känner.
/ B
phloam skrev:Håller med Bill, visst är det så att viss musik och deras klädstilar osv slår an nånting djupt inom en.
perstromgren skrev:phloam skrev:Håller med Bill, visst är det så att viss musik och deras klädstilar osv slår an nånting djupt inom en.
Då har jag nog missat något, tyvärr. Har du förslag på vilken klädstil som hör ihop med Puccini, Steely Dan, Pat Methany, Bartok, EST och Beatles? Och hur f-n kombineras de i en person, undertecknad?![]()
Kort sagt: jag tror inte på att en klädstil hör ihop med en genre tillräckligt mycket för att spilla över på lyssnaren, annat än för extrema fans i tonåren.
Vadårå.... Yellow Submarine...är väl ingen flummig låt? Psykadelia hit och psykadelia hitphloam skrev:Beatles = 60talskostym eller valfri psykedelisk outfit
Magnuz skrev:perstromgren skrev:Har du förslag på vilken klädstil som hör ihop med Puccini, Steely Dan, Pat Methany, Bartok, EST och Beatles? Och hur f-n kombineras de i en person, undertecknad?![]()
Mörk polotröja, kavaj och jeans eller manchesterbyxor.
Kaffekoppen skrev:Vadårå.... Yellow Submarine...är väl ingen flummig låt? Psykadelia hit och psykadelia hitphloam skrev:Beatles = 60talskostym eller valfri psykedelisk outfit
Ingoehman skrev:Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är inte en del av vem jag är.
Norstedts Svenska Ordbok skrev:identifier/a verb -ade -at
· urskilja och entydigt bestämma såsom viss, väl specificerad företeelse
[<> Ex] det var svårt att identifiera huset i mörkret; bacillen identifierades 1882
särsk. med avs. på person fastställa identiteten av
[<> Ex] polisen har nu identifierat den mördade
äv. tillskriva samma identitet (som)
[<> Ex] man kan inte identifiera författaren med bokens huvudperson
refl. äv. känna sig som samma person (som)
[<> Ex] många barn identifierar sig med Pippi Långstrump
Vee-Eight skrev:Jag identifierar mig med musiken, men min hifianläggning är en spegel
av mig, inte tvärtom.
phloam skrev:JTarnstrom skrev:Intressant frågeställning. På ett sätt vill man ju inte medge att man indetifierar sig med musiken man lyssnar på, eller att en del av ens identitet utgörs av den, för på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv. Å andra sidan, vad tusan består ens identitet av? Och på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv ännu mer om man medger att själva anläggningen är det som man identifierar sig med.
Frågan är också vad man avser med att "identifiera sig med". Innebär det en avspegling av sin självbild i något yttre objekt, eller är det en del av ens identitet?
Röstade ändå på alternativ 3.
Tärnström
Tycker musiken man lyssnar på formar ens identitet, i ganska hög grad. Det är ju i grund och botten andra människor som förmedlar ett budskap, så det går att jämföra med hur släktingar och vänner påverkar och formar ens identitet. Dessa budskap kan vara ett stöd, en inspiration, en förebild.
Jag själv skulle gärna medge att jag formats av viss musik, att jag identifierar mig med den. Kan peka på den och säga; detta är som jag är!
meanmachine skrev:underlig tråd. Förstår inte syftet och eller målet med det så jag svarade sista alternativet
jannemannen skrev:Varför finns inte alternativet : Jag tycker att det är en idiotiskt fråga ?
Mvh/Janne
phloam skrev:Samtidigt som jag väljer musik efter vem jag är, så påverkas jag också av musiken jag valt (eller musik man bara utsätts för).
Musik är nog också en viktig bekräftelse. Av vem man är, vart man vill komma osv.
petersteindl skrev:Jag förstår inte frågan blev mitt svar.
Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är trots detta en del av vem jag är.
phloam skrev:Men även apparaterna är ett "statement" genom deras design osv. De talar sitt speciella språk.
Visa mig din anläggning och din skivsamling så skall jag säga dig vem du är