Jag har tidigare i andra trådar nämnt min skeptism mot F/E lyssning som metod för att utvärdera ljudutrustning. Eftersom det alltid blir ett jäkla hallå när jag säger detta och eftersom mina andra trådar oftast dör när jag inte accepterar F/E så får jag väl testa själv.
Nu har jag testat förr med mycket märkliga resultat men jag har inte gjort det med ordentlig dokumentation och med 0,05db's exakthet.
Men det har jag nu.
OBS! Jag vill inte bråka med någon, jag vill lära mig, diskutera och ha det trevligt. Vänligen respektera detta.
F/E test ett.
Eftersom jag vill lära mig från grunden och försöka förstå vad det är som F/E anhängare gillar med metoden så valde jag ett enkelt testobjekt (trodde jag). Min Manley Massive Passive EQ (AKA MASSIVO).
Utrustningen i övrigt är:
Akustikreglerat rum
högtalare: INO pi60s med bs60
slutsteg: NAD208
Högtalarkabel: EKK
signalkabel: Mogami
Försteg: Harmoy Design pre906 Granqvist Edition med reläkontrollerad volym och signalväljare.
AD/DA: apogee, RME mm
Det första jag gjorde var att mäta upp mina utgångar på min Apogee 800 så att jag kunde använda utgång 1+2 som referens (F) och kanal 3+4 som E.
Jag gjorde också en blind lyssning mellan 1+2 och 3+4 utan att detektera någon skillnad.
Sedan kopplade jag in Massivon på kanal 3+4, stängde av alla band och filter och såg till att volymen var samma på alla kanaler inom 0,05db.
Jag använde som sagt Massivon som exempel för att den skulle vara lätt att detektera, den är nämligen en passiv EQ med rörförstärkning och trafos på in och utgångarna. Även med alla band av så förstärker den 20db. Men döm av min förvåning om den inte var transparent, jag kunde INTE höra någon skillnad mellan F och E.
Eftersom jag tyckte detta var väldigt märkligt, jag borde ju hört trafosarna tycker man så gjorde jag några kompletterande mätningar:
Mätningarna ska inte tas på för stort allvar, speciellt inte över 10k eftersom jag varken använt hög samplingsfrekvens eller vet hur man ställer in mätningarna för bästa resultat. men ändå.
Kommentarer så här långt? Gör jag fel? Vad har jag missat?