Delade system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Delade system

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 18:00

Efter ha levt drygt en månad med ett delat system (Ino i32s och ProfundusY-2) så börjar jag undra varför det inte finns fler företag som har bra delade system* till salu? Varför är det så? Vilka finns som är riktigt bra?

*med delade system menar jag som med Ino där topparna skall ha basmoduler och inte vanliga högtalare + en sub.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-10 18:13

Det fanns ett som hette Miller och Kreisel, M&K, men dom hade visst problem med outsourcingen till asien, jag vet inte riktigt vad som hände, men nu finns det ett företag i Danmark som heter M&K Sound System som har några av dom gamla produkterna

Det här tror jag är ursprungliga ägarnas sajt:
http://www.mksound.com/

Det här är den som drivs av det nya gänget
http://www.mksoundsystem.com/

I vilket fall, MK 150 THX är inga dåliga grejor.
http://www.mksoundsystem.com/MK%20Leafl ... _print.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-10 18:22

Vilken bra fråga!

Jag skulle tro att det resoneras som att marknaden är för liten, eller att systemen blr för dyra. Men det sista känns bakvänt med tanke på vilka fantasisummor man kan ta ut för en fullrangehögtalare :?

Jag tror vi helt enkelt har att göra med att flertalet kunder inte har dedikerade rum eller WAF/SOF som spökar i bakgrunden. Det är enklare att få igenom ett par högtalare gentemot ett delat system i förhandlingarna hemma.

System som är rent dedikerade på det sätt som Ino gör... hmm vet inte. Men nog finns ingen direkt nackdel, mer än storleken då kanske, på att dela ett system som tex pi60+ basmoduler över i14 som är direkt gjort fel delning. Eller jo, det finns det ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-10 19:33

Har inte Wilson Audio delade system?

PS

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-10 19:37

petersteindl skrev:Har inte Wilson Audio delade system?

PS

Och hur många uppsättningar säljer de globalt per år? Storsäljare? Knappask...

:?

:wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 19:44

Kaffekoppen skrev:Vilken bra fråga!

Jag skulle tro att det resoneras som att marknaden är för liten, eller att systemen blr för dyra. Men det sista känns bakvänt med tanke på vilka fantasisummor man kan ta ut för en fullrangehögtalare :?

Jag tror vi helt enkelt har att göra med att flertalet kunder inte har dedikerade rum eller WAF/SOF som spökar i bakgrunden. Det är enklare att få igenom ett par högtalare gentemot ett delat system i förhandlingarna hemma.

System som är rent dedikerade på det sätt som Ino gör... hmm vet inte. Men nog finns ingen direkt nackdel, mer än storleken då kanske, på att dela ett system som tex pi60+ basmoduler över i14 som är direkt gjort fel delning. Eller jo, det finns det ;)

Ja, men kolla erkänt bra högtalare som B&W 802-800. Dom är ju knappast små och dom kostar multum, men jag skulle gissa att det finns mer välljud att hämta om dom delar på någon av dom istället.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 19:49

petersteindl skrev:Har inte Wilson Audio delade system?

PS

Har dom kvar det? Tittar jag på deras hemsida så verkar dom inte har kvar någon sån. Puppy sitter väl ihop nu för tiden eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-10 19:51

Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.

Det är en fullrangehögtalare med separata lådor bara...om de ens har det numera..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-10 20:01

subjektivisten skrev:Ja, men kolla erkänt bra högtalare som B&W 802-800. Dom är ju knappast små och dom kostar multum, men jag skulle gissa att det finns mer välljud att hämta om dom delar på någon av dom istället.
Det skulle ställa andra krav på de ingående elementen. De är nog väldigt väl anpassade just för den uppställningen.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-06-10 20:04

* Intelligent Sound
* Revel M22+B15
* Meridian 3100/5200 + SW1600/SW5500
* NHT Pro
* Genelec
* M&K
* Diverse highend tillverkare som vill göra stadium storlek på uppsättningarna

Billiga tillverkare:
* Creative
* Bose
* 2.1"datorhögtalare"
* 2.1 studiomonitorer etc.

PS. Jag tog även med högtalare som "kan" köras enskilt men som är genomtänkta för sin sub kamrat. Det är svårare att sälja en "topp" som absolut måste ha en basmodul för att fungera, - kommersiellt. Med omställbara/anpassningsbara delningsfilter kan användaren uppgradera stegvis.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 21:37

Tackar crion. Ska kolla upp dom där.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Delade system

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-10 21:48

subjektivisten skrev:Efter ha levt drygt en månad med ett delat system (Ino i32s och ProfundusY-2) så börjar jag undra varför det inte finns fler företag som har bra delade system* till salu? Varför är det så? Vilka finns som är riktigt bra?

*med delade system menar jag som med Ino där topparna skall ha basmoduler och inte vanliga högtalare + en sub.

Det går inte att sälja. För att det skall fungera bra bör man ha 2 subbar, minst. Det är alltså minst 1 för mycket. Dessutom är i princip alla subbar på markanden med inbyggda förstärkare och inte avsedda att användas tillsammans med delade toppar, utan mest som bråklåda längst ned i basen.

Ett delat system kräver också ett extra delninsgfilter + ett extra slutsteg. Det blir komplext och känns dyrt för många. Även om man med ett delat system med små toppar och små, väl placerade basmoduler, kan sopa banan med åtskilligt större och dyrare tradtionella system.

Alltså: Komplext, känns dyrt, kan vara låg WAF med 2 basmoduler, många får inte ens ha en.

Hade det funnits en marknad för delade system skulle det naturligtvis drälla av dom på markanden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-10 22:19

jag har delat system: hörnplaserade basar fö alla frekvenser under 300hz och dipolärt för frekvenser över och det låter kanon :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 22:42

Det är ju konstigt att det inte finns fler, oavsett WAF (med tanke på alla hemska byggen som säljs så är det nog inga problem) så finns det ju fördelar med detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-11 00:13

Von Schweikert har eller har haft, vad jag kan minnas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-11 00:59

Kaffekoppen skrev:Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.

Det är en fullrangehögtalare med separata lådor bara...om de ens har det numera..

Puppy såldes separat, dom kanske inte säljs separat idag? Ävenså var det delat. Om man enbart skall begränsa sig till Inos delningsfrekvenser och sedan undrar över varför inga andra tillverkare använder just Inos delningsfrekvenser vid delade system så begränsas utvalet, men om andras delade system med andra delningsfrekvenser räknas in så blir urvalet större :)

Den som söker han finner.

PS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-11 01:23

Anledningen varför jag tycker det är ett smart sätt att låta huvudhögtalaren slippa jobba med den djupa basen och kan optimeras för över den. Visst, man kan ta vilken högtalare som helst och köpa en sub och dela, men var inte det jag frågade efter.
Själva delningsfrekvensen är väl inte så blodig, den måste ju inte vara 80 Hz som Inos högtalare. :)

matson

Inläggav matson » 2008-06-11 01:27

Jag skulle gissa på att det är en kombination av pris, utseende och handhavande.

Priset blir ju klart mycket högre med fler högtalarkabinett, dubbelt antal slutsteg och dessutom ett externt filter.

Utseendet kan nog i vissa fall vara svårt att förhandla in i ett vardagsrum. Det blir ju helt klart rätt stort(och börjar man minska storleken så blir det snabbt sämre alt. meningslöst)

Handhavandet syftar till att det är inte helt lätt att justera in det på "frihand" och det är ju rätt ovanligt att handlare gör kompletta installationer(åtminstonde vad jag vet).

Det är synd att det inte tillverkas exempelvis fler passiva basmoduler/subwoofers och varför finns det inte en enda integrerad förstärkare med fyra slutsteg och internt delningsfilter?

Det blir lätt lite halv "diy" av det hela och det tror jag många ryggar tillbaks inför, det blir ju så mycket enklare att köpa något som var felfritt i något test.....

/Mats - som siktar på Y-2 under hösten
Senast redigerad av matson 2008-06-13 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-06-11 05:38

Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
verkar vara ganska stora.
Har någon hört den?
Bild
"Even a stopped clock is right twice a day."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-11 06:59

Jag har väl ingenstans skrivit att jag begränsar mig till någon specifik tillverkares delningsfrekvenser? Jag har inte ens nämt Ino i mitt inlägg.

Säljs toppdelen av Puppy separat? Jag har aldrig sett den enskillt. Jag har alltid sett basdelen som ett stativ, förövrigt en kondiguration jag själv använt flertalet gånger.

Om du "hängt med lite" så hade du sett att jag tycker om moduluppbyggda system, gärna där toppen kan konverteras till att prestera max oavsett om man plockar ihop delarna eller placerar isär byggstenarna.

Men ingenstans har jag nämt Ino så jag fattar inte varför du tog upp just det märket?

petersteindl skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.

Puppy såldes separat, dom kanske inte säljs separat idag? Ävenså var det delat. Om man enbart skall begränsa sig till Inos delningsfrekvenser och sedan undrar över varför inga andra tillverkare använder just Inos delningsfrekvenser vid delade system så begränsas utvalet, men om andras delade system med andra delningsfrekvenser räknas in så blir urvalet större :)

Den som söker han finner.

PS

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-06-11 07:44

Tact och Lyndorf slår hårt för delade system.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-11 08:22

delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater
Bikinitider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-11 09:14

lazpete skrev:Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
Har någon hört den?

Jag skulle bli extremt förvånad om det var ett Seaselement.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-06-11 09:18

UrSv skrev:
lazpete skrev:Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
Har någon hört den?

Detta är taget från deras produktsida, är kanske inte korrekt:
"Vi har valt ett 10” baselement, från Norska Seas, som är transientsnabb, effekttåligt och har hög kapacitet för höga ljudtryck."

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 09:21

celef skrev:delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater

Det råder det delade meningar om! :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-11 09:22

UrSv skrev:
Har någon hört den?

Det är Seas i såväl topp som botten.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-06-11 09:22

Jag tycker det är coolt med delade system, har dock aldrig hört något (om man inte räknar fetstora, delade, PA system då)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-11 09:26

lazpete skrev:
UrSv skrev:
Har någon hört den?

Detta är taget från deras produktsida, är kanske inte korrekt:
"Vi har valt ett 10” baselement, från Norska Seas, som är transientsnabb, effekttåligt och har hög kapacitet för höga ljudtryck."

Kaffekoppen skrev:Det är Seas i såväl topp som botten.

Och således är jag extremt förvånad! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-11 09:29

celef skrev:delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater
Flerkanalsslutsteg, ev elektroniskt delningsfilter om man inte nöjjer sig med det inbyggda..

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-06-11 09:57

WLM har väl delade system http://www.wlm-loudspeakers.com/

Bild

Sen vet jag inte riktigt vart gränsen går nuförtiden med delade system. De flesta system går ju att dela i moderna biosteg och många tillverkare påpekar att deras mindre högtalare mår bra med hjälp av en eller 2 subbar.
i32s funkar ju fint som en vanlig högtalare utan basdel så nåt tvång att köra den delat finns ju inte fast det är tänkt att man ska göra så om det ska bli optimalt.
Vissa tillverkare kanske har samma tanke med sina stativare/subbar men uttrycker inte konceptet lika tydligt. Det kanske förvirrar konsumenterna och blir svårt att sälja stativarna om man börjar prata om basar och delningslösningar?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi