Moderator: Redaktörer
lasselite skrev:Det intressanta är ju att fastställa vad som krävs för att förflytta signalen opåverkad (map hörbarhet) från A->B.
lasselite skrev:Varför skulle inte det låta sig fastställas?
Tack för ett bra svar!Dahlqvist skrev:Jag torkar mig i arslet med Hawksfords artikel. Är man professor så får man besinna sitt ansvar, isynnerhet när man skriver för lekmän. Alltså, han skriver en artikel som försöker förklara ett fenomen. Förutom den låga retoriken som vitsordas av de som begriper den bakomliggande fysiken så tycks han sakna skäl att skriva den överhuvud taget. Vad jag menar är att det finns ingen experimentdata som visar att de (dessutom tydligen felaktiga) slutsatser som han drar har någon bäring på ett empiriskt problem.
Rundberg skrev:Som jag förstår det så hävdar Hawksford att transporten förvisso sker mellan ledarna, men att en minneseffekt uppstår på grund av den låga signalhastigheten i ledaren i förhållande till den höga signalhastigheten mellan ledarna. Det är den minneseffekten som ska ge upphov till "the Essex Echo".
Men det är mycket möjligt att jag har missuppfattat det också.
Rundberg skrev:
Det jag har svårt att förstå själv är:
Om nu signalen färdas snabbt i fältet mellan ledarna, vad händer med den långsamma signalen inuti ledaren, den kan väl inte bara försvinna?
Men det du nu beskriver är väl strömmens drifthastighet (fritt översatt från "drift speed")? Det jag blir lite konfunderad över är att i artikeln så beskrivs denna hastighet i meter per sekund såsom en fast storhet, medan drifthastigheten i en ledare bestäms av bland annat strömmen i ledaren, så den är inte konstant. Vid normala strömmar så borde hastigheten hamna på några få mm/s, så jag fick därför svårt att koppla ihop de två.Style skrev:En elektromagnetisk våg har två hastigheter, förenklat en informationshastighet och en fysisk hastighet, det är tämligen obegripligt om man inte läst ganska mycket grundkurs först.
EDIT: de rör sig alltså två olika sträckor på en given tidsenhet. Tänk på det som en rad med bollar i ett rör, ger man den första en knuff så den hoppar fram till nästa bolls position så har den rört sig en liten bit rent fysiskt men eftersom det blir en kedjereaktion genom raden så förs informationen om att det rör sig fram ända till den sista bollen med en avsevärt högre hastighet.
Rundberg skrev:Jag kanske hänger upp mig för mycket på den här jäkla artikeln, men jag skulle gärna ha det utrett en gång för alla...
MVH
/Mattias
Linnar skrev:Mer om eko:
På flera hemsidor som gör sig till talesman för hur det fungerar med ljud står det ofta att högtalarkablar ger ett eko ifrån sig pga att isoleringen suger åt sig en liten del av signalen för att sedan släppa den ifrån sig igen. Detta är en vedertagen "sanning" i dessa kretsar. men enligt en högfrekvensexpert jag talat med kan, för det första, detta knappast vara dekterbart under 100khz (eller ännu högre upp i frekvens) och för det andra kommer en stor del av den lilla del av signalen som fångas upp av isoleringen att övergå i långvågig strålning, dvs värme.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 13 gäster