Laddrelän är hyfsat elektroniska nuförtiden, men förr var det ju riktiga relän som satt och surrade (eller surade kanske ...

)
En regulator från OKQ8 kan se ut ungefär såhär, med lite variationer. Något av motstånden kan vara av NTC-typ och justera laddspänningen med temperaturen.
Oftast är det ändå för hög spänning, sommar som vinter, batterierna kokar mest hela tiden och får mycket kortare livslängd än dom skulle behövt ha. Jag försöker hålla mig runt 13,6 volt, och som synes är det enkelt att justera med spänningsdelaren längst till höger.
Det har jag gjort många gånger, man köper en regulator, mäter upp den, sågar upp den och löder på ett lämpligt motstånd tvärsöver ena halvan av spänningsdelaren.
Regulatorn behöver inte nödvändigtvis sitta fast på generatorn, det räcker om kolhållaren sitter där. Bättre ställe är på instrumentbrädan med en liten ratt för justering av laddning. Fanns beskrivet i nån gammal bilblaska.
Min förra generator hade inga likriktardioder på sig heller, dom satt på en egen kylfläns fram bredvid kylaren, med trefaskabel bort till generatorn.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.