Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-23 09:16

Nattlorden skrev:
Floyd skrev:Men är det kanske så att de är absolut nödvändiga för att få ut det mesta av produkterna? Vad händer t.ex. med ljudet om piP inte har gott om ljuddämpning på väggen bakom sig?

Snabbt svar: De slår fortfarande i princip allt annat.

Nästa fråga? 8)

jag kan till fullo hålla med nattlorden. jag tillhörde förut skeptiskerna till att Pip högtalarna skulle låta så bra. Ända tills jag hade möjlighet att lyssna på dessa i umeå. Högtalarna hade ingen dämpning på den bakre väggen, samt stod nästan en meter för långt ifrån varandra ( ej 23 grader ). Dessa drevs av en gammal, billig nadreceiver på 20 watt.
Ändå lät det bättre än allt annat jag hört, inklusive linnanläggningar för 100000:- tals kronor. ( den linnhögtalare som kommer närmast ljudmässigt, dvs. likvärdigt enligt min mening. är akurat 242- men dessa kostar 90000:-) .

Framförallt var det den stora skillnaden på olika inspelningar som imponerande. Goda sådana lät förbluffande bra. Dåliga ( vi hade en sådan med oss också, ) lät ändå bättre än på min egen anläggning. Man kunde helt enkelt höra allt som hänt vid mixningen- ingen färgning finns som högtalaren skapat.
Vid klassisk musik lät det hårresande bra- precis som jag upplever det då jag spelar tillsammans med en duktig sångerska/sångare.
Men tro inte att högtalaren endast duger till klassisk musik, megadeath manglades också på hög volym, endast svag klippning från förstärkaren kunde höras ibland.
Vad det gäller djupbas behövs ingen subwoofer, väldigt annorlunda då man jämför med alla andra stativhögtalare.

Detta låter som en reklamtext, och man kan tycka vad man vill om IÖ och hans kunskap ( som enligt mig är extremt hög ) , men en sak är säker: konstruera högtalare kan han, troligen är han en av världens bästa konstruktörer för närvarande.

Jag kan bara uppmana alla intresserade att lyssna till dessa högtalare. Bäst är ju att bilda sig en egen uppfattning.

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 09:24

Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Floyd skrev:Men är det kanske så att de är absolut nödvändiga för att få ut det mesta av produkterna? Vad händer t.ex. med ljudet om piP inte har gott om ljuddämpning på väggen bakom sig?

Snabbt svar: De slår fortfarande i princip allt annat.

Nästa fråga? 8)

jag kan till fullo hålla med nattlorden. jag tillhörde förut skeptiskerna till att Pip högtalarna skulle låta så bra. Ända tills jag hade möjlighet att lyssna på dessa i umeå. Högtalarna hade ingen dämpning på den bakre väggen, samt stod nästan en meter för långt ifrån varandra ( ej 23 grader ). Dessa drevs av en gammal, billig nadreceiver på 20 watt.
Ändå lät det bättre än allt annat jag hört, inklusive linnanläggningar för 100000:- tals kronor. ( den linnhögtalare som kommer närmast ljudmässigt, dvs. likvärdigt enligt min mening. är akurat 242- men dessa kostar 90000:-) .

Framförallt var det den stora skillnaden på olika inspelningar som imponerande. Goda sådana lät förbluffande bra. Dåliga ( vi hade en sådan med oss också, ) lät ändå bättre än på min egen anläggning. Man kunde helt enkelt höra allt som hänt vid mixningen- ingen färgning finns som högtalaren skapat.
Vid klassisk musik lät det hårresande bra- precis som jag upplever det då jag spelar tillsammans med en duktig sångerska/sångare.
Men tro inte att högtalaren endast duger till klassisk musik, megadeath manglades också på hög volym, endast svag klippning från förstärkaren kunde höras ibland.
Vad det gäller djupbas behövs ingen subwoofer, väldigt annorlunda då man jämför med alla andra stativhögtalare.

Detta låter som en reklamtext, och man kan tycka vad man vill om IÖ och hans kunskap ( som enligt mig är extremt hög ) , men en sak är säker: konstruera högtalare kan han, troligen är han en av världens bästa konstruktörer för närvarande.

Jag kan bara uppmana alla intresserade att lyssna till dessa högtalare. Bäst är ju att bilda sig en egen uppfattning.

H. Richard.

Visst är det en trevlig liten högtalare, men nu tror jag att vi kan läsa om ett flaggexempel på placeboeffekten.
Jag rekommenderar ett blindtest om du verkligen vill veta om din stora beundran för IÖ satt spår i lyssningsintrycken.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-23 09:28

Richard skrev:Detta låter som en reklamtext,

Ja!

Man kunde helt enkelt höra allt som hänt vid mixningen- ingen färgning finns som högtalaren skapat.

Och detta kom du fram till.. hur då?

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-23 09:33

Karls X11 skrev:
Visst är det en trevlig liten högtalare, men nu tror jag att vi kan läsa om ett flaggexempel på placeboeffekten.
Jag rekommenderar ett blindtest om du verkligen vill veta om din stora beundran för IÖ satt spår i lyssningsintrycken.
[/quote]

Även om jag anar en viss ironi i ditt inlägg, har du rätt i detta. En demonstration är en demonstration. Förväntningar kan sätta placebotarmen i rörelse. Dock- eftersom jag lyssnat på väldigt mycket i mina dagar, och jag dessutom var en aning skeptiskt till att det skulle låta bra i detta fall, blev ju förvåningen dessto större då dessa tingestar (Pip) kunde spela djupbas som en stor, aktiv golvare.

Kanske jag skulle märka högtalarnas tillkortakommanden tydligare, om jag ägt dessa ett antal år, det medges.

Alla högtalare har ju alltid sämre än verklighetens återgivning, på något vis.
Senast redigerad av Richard 2008-06-23 09:35, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-23 09:34

Piotr skrev:
Richard skrev:Detta låter som en reklamtext,

Ja!

Man kunde helt enkelt höra allt som hänt vid mixningen- ingen färgning finns som högtalaren skapat.

Och detta kom du fram till.. hur då?

/Peter

Min ytterst subjektiva uppfattning, det medges.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 09:36

Richard skrev:
Även om jag anar en viss ironi i ditt inlägg, har du rätt i detta. En demonstration är en demonstration. Förväntningar kan sätta placebotarmen i rörelse. Dock- eftersom jag lyssnat på väldigt mycket i mina dagar, och jag dessutom var en aning skeptiskt till att det skulle låta bra i detta fall, blev ju förvåningen dessto större då dessa tingestar (Pip) kunde spela djupbas som en stor, aktiv golvare.

Kanske jag skulle märka högtalarnas tillkortakommanden tydligare, om jag ägt dessa ett antal år, det medges.

Alla högtalare har ju alltid sämre än verklighetens återgivning, på något vis.

Nejdå, jag var inte ett dugg ironisk faktiskt.
Prova någon gång, det skulle vara ytterst intressant att få höra hur det går. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-23 09:42

Karl XII, det var en mycket bra anmärkning som ska kommas ihåg 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-23 09:59

för mig var det tvärt om
när jag lyssnade på pi60s första gången var jag väldigt skeptiskt till ingvar
fast när jag hade lyssnat var all skepsis som bortblåst
här var en kille som visste vad han snackade om
de stog förövrigt i ett vanligt vardagsrum
dessa spöade ju allt vad jag hört innan inklusive vilson watt puupie

pst nu är ni shockade va profbd synlig i hifiavdelningen och ingen länk till...
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-23 10:46

Jag må ju säga att jag fick snabba och uttömmande svar på min undran. :D
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-23 10:48

KarlXII skrev:Visst är det en trevlig liten högtalare, men nu tror jag att vi kan läsa om ett flaggexempel på placeboeffekten.

Kommer från killen som varje veckan skriver om någon ny helt otroligt bra pryl. Snacka om ingen självinsikt alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 10:56

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Visst är det en trevlig liten högtalare, men nu tror jag att vi kan läsa om ett flaggexempel på placeboeffekten.

Kommer från killen som varje veckan skriver om någon ny helt otroligt bra pryl. Snacka om ingen självinsikt alls.

Nu blir jag lite förvirrad. Är blindtest ingen bra grej längre alltså? :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-23 10:56

Jag tror att de flesta är ganska skeptiska till Ino Audio och piP/pi60 innan man hört dem. (Tyvärr, för det bästa vore ju att vara neutral/något positiv.)

Vad handlade tråden om, nu igen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-23 11:11

Jag tror att dom flesta är ganska skeptiska till grejor som inte säljs i vanliga butiker. Tror inte att det har direkt med Ingvar att göra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-23 11:15

KarlXII skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Är blindtest ingen bra grej längre alltså? :?

Jo, för du ifrågasätter Richards upplevelse men kan själv bre på utan dess like för flavour of the week. Så det vore kanske på sin plats att vara lite ödmjuk, eller hur?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-23 11:19

Harryup skrev:Jag tror att dom flesta är ganska skeptiska till grejor som inte säljs i vanliga butiker. Tror inte att det har direkt med Ingvar att göra.

Nä, precis.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 11:26

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Är blindtest ingen bra grej längre alltså? :?

Jo, för du ifrågasätter Richards upplevelse men kan själv bre på utan dess like för flavour of the week. Så det vore kanske på sin plats att vara lite ödmjuk, eller hur?

Nejdå, det gör jag inte alls. Jag tycker bara att det är ett så klockrent exempel på när placebo kan vara inblandat. Tror inte du det?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-23 11:32

subjektivisten skrev:

Det hör ju till saken också att Richard själv är som en hök på andra som uttrycker sig som han själv gjorde.. ;)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-23 11:39

Jag måste säga att så som richard skriver förlorar jag helt förtroendet för slutsatsen.

Och då vet jag ändå att piP är bra :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-06-23 12:01

Nu har skummat tråden på MHB. Fantastisk läsning, signaturen Krasse fabulerar fritt om saker han uppenbarligen inte har nån aning om och sen slår han myndigt fast att det finns fundamentala tekniska fel, att den statistiska behandlingen är felaktig och som om detta inte vore nog är hela metoden fullständigt subjektiv.

Är detta representativt för det forumet?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-23 12:07

Style skrev:Nu har skummat tråden på MHB. Fantastisk läsning, signaturen Krasse fabulerar fritt om saker han uppenbarligen inte har nån aning om och sen slår han myndigt fast att det finns fundamentala tekniska fel, att den statistiska behandlingen är felaktig och som om detta inte vore nog är hela metoden fullständigt subjektiv.

Är detta representativt för det forumet?

Vet ej, då jag tappade intresset för det forumet pga i mitt tycke 99% köpråd och 1% teknik.

Men om det skrivs mer om teknik nu kanske man ska titta in igen...

PS. En person representerar sällan ett helt forum DS.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-23 12:26

Den tekniska nivån där kan oftast sammanfattas med ett citat som detta (nyskrivet i en annan tråd)

hur vet man om man har jordat eller ej?

Sen finns där enstaka individer mer bra kunskap där med, fast de sticker ut ännu mer där än här... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-23 12:29

KarlXII skrev:Nejdå, det gör jag inte alls. Jag tycker bara att det är ett så klockrent exempel på när placebo kan vara inblandat. Tror inte du det?

Det vet jag ju inte. Jag har inte hört bättre högtalare än Ino, och jag delar åsikten att aldrig har inspelningar låtit så olika. Så visst, han kanske överdrev i text, vad vet jag. Men hade han sagt exakt samma om Maarten högtalare så tror jag inte du skulle reagera sådär. Sånt har man sett i åratal nu där man inte får ge Ino för bra betyg, för då är man inte trovärdig. Men alla andra högtalare så är det okej att hissa hur mkt som helst.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-23 12:36

subjektivisten skrev: Men hade han sagt exakt samma om Maarten högtalare så tror jag inte du skulle reagera sådär...

Men kanske någon annan... :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-23 12:40

Style skrev:Nu har skummat tråden på MHB. Fantastisk läsning, signaturen Krasse fabulerar fritt om saker han uppenbarligen inte har nån aning om och sen slår han myndigt fast att det finns fundamentala tekniska fel, att den statistiska behandlingen är felaktig och som om detta inte vore nog är hela metoden fullständigt subjektiv.

Det som gör att det hela extra skruvat är ju att ovan nämnda signatur verkar framställa sig som "the voice of reason". Jag kommer osökt att tänka på Cervantes. Och blir samtidigt lite rädd.

/D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 12:48

subjektivisten skrev:Det vet jag ju inte. Jag har inte hört bättre högtalare än Ino, och jag delar åsikten att aldrig har inspelningar låtit så olika. Så visst, han kanske överdrev i text, vad vet jag. Men hade han sagt exakt samma om Maarten högtalare så tror jag inte du skulle reagera sådär. Sånt har man sett i åratal nu där man inte får ge Ino för bra betyg, för då är man inte trovärdig. Men alla andra högtalare så är det okej att hissa hur mkt som helst.

Du vet alltså inte. Då är det ändå ett bra tillfälle att göra ett blindtest trots allt - det senaste halvåret året är det ju iallafall det du själv har propagerat för med enastående frenesi.
Om man verkligen vill veta, som det brukar heta.

Vad gäller dina ständiga påhopp på mig och min påstådda apparatkärlek och byten av desamma hänvisar jag till min presentation där det framgår ungefär hur ofta jag själv byter prylar. En sak blir dessbättre inte sannare bara för att den upprepas ideligen.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-23 13:24

har det inte utförts ett blindtest
där pip spöade wilson och ett par billiga audiopro lät likadant som wilson?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-23 13:35

profbd skrev:har det inte utförts ett blindtest

Tror du att det kan stå som facit även i det här fallet?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-23 13:37

nej
du har en poäng här att även pip och annat borde blindtestas för att checka så inte fanatismen tar överhand

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-23 13:46

KarlXII skrev:Du vet alltså inte. Då är det ändå ett bra tillfälle att göra ett blindtest trots allt - det senaste halvåret året är det ju iallafall det du själv har propagerat för med enastående frenesi.
Om man verkligen vill veta, som det brukar heta.

Vart lärde du dig läsa? MM skola lr? Jag skrev att jag inte vet vad HAN upplevde och hur om han överdriv i text. Jag är rätt så säker på mina egna upplevelser, tack du.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-23 13:47

profbd skrev:har det inte utförts ett blindtest

Eller var det ett par Revel. Eller kanske något annat ...

Såna här viskningslekar utan referenser har en tendens att göra en höna av en fjäder, och är i praktiken förbjudna enligt forumreglerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi