Jag är minst sagt förvånad att Ino högtalare ofta rekommenderas med väggplacering. Jag har nu sett denna rekommendation vid flera tillfällen och undrat lite.
Tidigare har dessas konstruktör Ingvar Öhman i första hand förespråkat rumsellipsen som bästa placering, både av högtalare och lyssnare, vilket jag själv också tycker är ett utomordentligt val för placering av både lyssnare och högtalare som inte är vägghögtalare.
Dock är det så att om man sitter mitt i rummet och lyssnar så har man redan frångått rumsellipsen och då är det med stor sannolikhet även en annan högtalarplacering som gäller, i detta fall, nämligen högtalarna närmare vägg. Då högtalarna placeras närmare väggen så ökar behovet av att dämpa dess reflexer och därmed införs väggabsorbent.
Hemma hos Almen sitter man inte på rumsellipsen utan man sitter vid en basfattigare position, nämligen ungefär i mitten av rummet och då är Almens högtalarplaceringsalternativ nära bakre vägg nog optimalt, men hos andra som sitter på rumsellipsen behöver det inte vara så.
Väl mött
(Hmm, nu är han där igen. Vad menar jag med mrgreen?

Tja, den som lever får se.)
PS