Här är en mätning med högtalaren 30 cm från vägg inriktad mot lysnaren. Micken sitter i lysningsposition och öron höjd.
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:-10 dB på drygt 6 oktaver c:a 1,7dB per oktav. Ett -3dB-filter kan man göra genom att parallelkoppla en spole med ett motstånd i serie med elementet. Om du "sätter" -3dB-punkten och avläser impedansen där och börjar med en spole och motstånd som har dubbla impedansen (parallellkopplas till samma impedans som elementet har) så kan du laborera med värdena tills du hittar rätt. mata in värdena i Basta så hittar du säkert en kurva som passar dig!
/Jocke
peetwa skrev:
Kapseln barlaggd
peetwa skrev:
Riggen. Tombstone - denon - höhtalare - mick - laptop - Tombstone
peetwa skrev:
phon skrev:
Sedan som paa säger, nån form av baffelstegsfilter som griper in runt 1 kHz nånstans, och sänker några dB. Helt enkelt en spole i serie med signalen, och ett motstånd parallellt över spolen. En halv till en mH och 3,3 - 6,8 ohm eller nåt.
IngOehman skrev:Ett annat förslag jag har är att hålla sig till den inofficiella standard som
säger att man alltid har 50 dB på Y-axeln vid högtalarmätningar. Mätningar
är ju alltid tolkbara oavsett skalor, men genom att alltid använda samma
skala (50 dB på Y-axeln och alltid visa HELA frekvensområdet*, även om
man bara mäter en del av det) slipper man den onödiga ansträngningen
att transformera genometrin.
Vh, iö
- - - - -
*Med hela menar jag då någnting i stil med 20 - 20 000 Hz, eller kanske
uppåt 10 - 200 000 Hz i specialfall där man behöver kunna se lite utanför.
peetwa skrev:Edge!
phon skrev:peetwa skrev:Edge!
Precis! Jag gjorde samma sak med din låda, och såg också toppen vid 3,5 kHz ......
(Prova med lite 28x28 trekantslist och kläm fast på båda långsidorna )
Oj, Edge föreslår >3 mH ..... jag som höftade 1/2 till 1 ....
Jag simulerade det i Basta och försökte få till ett någorlunda snyggt resultat ....
IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.
skrutten skrev:Jag tror nog att det är uppbrytningar i elementet som står för höjningen ovan 1kHz och påföljande oroligheter...
phon skrev:IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.
Jo så är det nog, men den lilla toppen finns också i gravstensmätningarna, så någon förankring har den väl i verkligheten.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 229 gäster