Isidor skrev:Just det, jag glömde varna för Michael Jacksons gamla discoklassiker Don't Stop 'Til You Get Enough från CD:n Off the Wall som är en riktig diskantbrännare, speciellt med ineffektiva element. Ena kanalen skickar bara 4 dB (2.5 ggr) mindre medeleffekt till diskanten än till bas/mellan-elementet i en typisk tvåvägare (andra kanalen har bara ungefär hälften så stor relativ diskanteffekt, även detta mycket ovanligt). Detta är omkring 4-6 dB (2.5-4 ggr) mer än för majoriteten av populärmusiklåtar. I och för sig hörs det att den är lite för "hett" mixad också, men att det är så mycket är inte direkt uppenbart eftersom en hel del av effekten ligger uppåt 10 kHz.

Hmm... Det var värst! Det får mig att undra om den låter skulle må bra av lite klippning, vad händer om man vrålklipper den signalen,
minskar HF-innehållet då? Jag menar om det klipper till nåt som liknar fyrkantvåg, och signalen trots allt har en liten övervikt för basen, så kanske det blir som en lågfrekvenst fyrkantvåg, och då kan det bli mindre HF-effekt, kanske? Eller ligger nollgenomgångarna för tätt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.