Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Linns versus verklig hifi..?

Inläggav Svante » 2008-07-29 18:25

Greensleeves skrev:För att skoja lite grann - om en smula lättsinne tillåts - vore det onekligen underhållande att få ta del av ett mer djuplodande meningsutbyte mellan dig och grundaren av ett av de hifi-företag som torde vara bland de som är mest kända för påståenden om att just deras hifi-pjäser har ett alldeles eget sound - the only sound - nämligen Linn:s grundare Ivor Tiefenbrun... i en lummig berså en vacker sommardag någonstans... där du ytterst försynt och stillsamt väcker frågan om huruvuda Linn verkligen kan sägas sträva efter hifi, eftersom företaget så envetet undvikit att tillverka apparater med transparent ljudåtergivning under alla år..? Min försiktiga gissning är att din fråga skulle skapa åtminstone en bister rynka i den gode Ivors nuna. Kanske t.o.m. två rynkor och ett fräsande.

Jag kan dock ha fel.

:)

Tja, jag skulle förmodligen lyssna och göra som jag brukar göra: försöka se om det finns nåt hopp om att det jag skulle vilja säga går fram innan jag säger det. Jag känner nu inte honom, men har en känsla av att jag inte skulle lyckas omvända honom från det han har byggt en hel affärsidé på.

Eller så skulle han lyckas övertyga mig, vem vet...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Att se Linn-ljuset...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-29 18:55

Svante skrev:... Tja, jag skulle förmodligen lyssna och göra som jag brukar göra: försöka se om det finns nåt hopp om att det jag skulle vilja säga går fram innan jag säger det. Jag känner nu inte honom, men har en känsla av att jag inte skulle lyckas omvända honom från det han har byggt en hel affärsidé på.

Eller så skulle han lyckas övertyga mig, vem vet...?

Och när väl demonhifiproducenten - får man skämtsamt skriva så..? - Tiefenbrun väl övertygat dig, tar du första flyg tillbaka till Sverige, snabb taxi till herr Öhmans boning, bankar vildsint på porten (oavsett tid på dygnet...) och hojtar extatiskt: Ingvar! Vi har haft fel hela tiden..! Vi måste göra snarast göra om LTS till en Linn-vänlig plantskola..! Pronto!

8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-29 19:28

Johan_Lindroos skrev:Fast tack och lov har ändå väldigt många tillvarkare av hifi-apparatur målet om transparens som rättesnöre. Sedan om de lyckas fullt ut är det nog omöjligt för en tillverkare att bevisa. Men det känns alltid trevligt att kunna läsa hos en tillverkare vad de har för idé med sin utrustning de tillverkar. Ibland har de en konstig idé, men den får man nog värdera själv vad man då tycker om firman.

Johan_Lindroos skrev:Ska jag fortsätta att Zzzzzzzzova, eller är det någon mening med att vakna upp?

Vaknat, redan?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-07-29 23:00

Tydligen, ja det verkar som det. Fast nu blev jag trött, jag jobbar denna vecka och måste gå upp igen på mornarna...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-30 11:39

Greensleeves skrev: ett av de hifi-företag som torde vara bland de som är mest kända för påståenden om att just deras hifi-pjäser har ett alldeles eget sound - the only sound - nämligen Linn:s grundare

Man ska nog akta sig för att dra för stora växlar av företags deviser - de skapas av Marketing Dep. för branding (skapa o bygga varumärke).
Saknar vanligtvis helt verklighetsanknytning i produkten..
Linn har haft många sådana.
"Music for life" tex. "the only sound" är bara en i raden.

Några från bilbranchen:
- Försprång genom teknik
- Look at opel now (den är bara FÖR underbart kass)

O precis som i bilbranchen försöker tillverkare av HIFI att vara unika (eller åtminståne utge sig för det) - att vara som alla andra säljer ju inte.
På det kryddar man sedan lite som talar till känslorna.
Plus en egen design.
Man har ett ansvar som konsument se förbi detta, eller hur?

Kritiken mot detts ska i så fall riktas mot alla företag, inte bara Linn?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-30 11:44

Hmm... ger mig på ett försök

Svensson Fidelity - mer som alla andra än vad de är!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-30 14:55

Nattlorden skrev:Hmm... ger mig på ett försök

Svensson Fidelity - mer som alla andra än vad de är!

Är lite osäker på vad du menar.
Om du menar att Linn är som andra företag - så är det rätt.
Dvs går ut på att tjäna pengar o det gör man med att ta till alla knep man kan. Är ju Marketing Dep. största uppgift att "snacka upp" varan&företaget samt aktiekursen om bolaget är listat.

Har ägt o testat en massa olika leverantörers prylar genom åren. Är bara SÅ man kan bilda sig en uppfattning.
Att skylla på att man blivit förd bakom ljuset eller hjärntvättad är inte riktigt riktigt.
Man bör ju inse att företagen använder just känslor för att väcka intresse o få konsumenten villig att köpa.
Se på TV-shop tex...

Vill passa på att tacka för länken till Bryston F/E test som någon klistrade in.

Angående min förfrågan om testresultat, visst måste det var möjligt att sammaställa någon form av summary?
Med en kort kommentar bakom om så behövs.
Alla kommer att förstå att det ÄR grovt men 9/10 ger ju en indikation att det är rätt bra jämfört med en produkt som får 3/10...
Med SÅ många tester som indikerats i tråden blir det en väldig massa läsande innan man kan sortera ut de produkter som anses bra.

Alternativt en "recommended products"?

Vill bara förmedla några tips på att göra informationsinhämtningen enklare. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-30 15:09

Du missförstod totalt.

Du skrev: "att vara som alla andra säljer ju inte."

Alltså gav jag mig på hur en slogan skulle se ut för att sälja på att vara som alla andra. 8)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-30 15:17

Nattlorden skrev:Du missförstod totalt.

Du skrev: "att vara som alla andra säljer ju inte."

Alltså gav jag mig på hur en slogan skulle se ut för att sälja på att vara som alla andra. 8)

Hehe, snacka om misslyckad kampanj, redan innan den ens startat.
"vi säljer samma skit som alla andra, o inte är vi billigast heller" funkar nog lika bra. :wink:
Fast det hade nog varit mest sant i många fall :roll:

Förr gick det att sälja på att kopiera samt vara billigare, men det är tveksamt om det går idag. Då får man vara MYCKET billigare.
Ursäkta OT

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-30 15:35

När det inte är några större skillnader på (ljud-)kvaliteten börjar man väl leta efter andra saker som skiljer apparaten från mängden. Som utseende.

<xxxxx> - nu ännu snyggare.

Iofs är det bättre än att försöka tvinga fram ett annorlunda (och dåligt) ljud, men lite synd är det att konkurrensen sätter fokus på fel saker. Det för väl inte sällan med sig att fokus hamnar på fel saker även där det finns en ljudmässig skillnad, som högtalare. Att sälja högtalare på utseende är ju bara sååå fel. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-30 17:00

"The only sound" är väl en synnerligen bra slogan för ett märke som så konsekvent och framgångsrikt spelar på den personlig uppfattningen, samt en och annan snyggt implementerad placeboeffekt? :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-30 19:07

Svante skrev:Att sälja högtalare på utseende är ju bara sååå fel. :D

Inte om du frågar min fru :roll:
Hon tycker B&O's stuprör är måttstocken.
Nej, osynliga är nog måttstocken. :?
(gäller även högtalarkablar, HIFIrack, o skivor)
Hon är inte ensam om design som en av de viktigaste, om inte viktigaste egenskaperna..

Man får inse att prestanda/egenskaper oavsett produkt är av underordnad betydelse överlag idag.
Man får nästan en känsla att "dyrt" är viktigare än "bra" - så man kan impa på grannarna. :roll:
Varför skulle HIFI-industrin vara annorlunda?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-30 20:59

sportbilsentusiasten skrev:Man får nästan en känsla att "dyrt" är viktigare än "bra" - så man kan impa på grannarna. :roll:

Eller forumpolarna...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-30 22:20

Alltså, varför ska allt vara osynligt? Vad är det "moderna" personer vill ha i sina rum? En soffa och en platt TV endast? Eko som en kyrka?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Gärna synligt med stil...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 00:30

subjektivisten skrev:Alltså, varför ska allt vara osynligt? ...

Här väcks en mycket legitim fråga. Även jag undrar varför allt egentligen ska vara så osynligt nuförtiden..? Det viktiga är väl att det som syns, estetiskt tål att synas..! 8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Re: Gärna synligt med stil...

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-31 01:03

Greensleeves skrev:
subjektivisten skrev:Alltså, varför ska allt vara osynligt? ...

Här väcks en mycket legitim fråga. Även jag undrar varför allt egentligen ska vara så osynligt nuförtiden..? Det viktiga är väl att det som syns, estetiskt tål att synas..! 8)

Varför?
För att det är inne med litenhet, återhållsamhet, miljövänlighet.

För några år sedan var en XC90 det hippaste man kunde ha stående utanför villan, nu är det en liten miljöbil.
På HIFIsidan svämmas marknaden över med "livsstilsprodukter" (kombiapparater som kan ALLT i en låda, vissa tom med inbygggda högtalare)
Dyrt o smått ska det vara.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Gärna synligt med stil...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 01:16

sportbilsentusiasten skrev:... För att det är inne med litenhet, återhållsamhet, miljövänlighet...

Ja, detta torde vara ett rimligt svar på frågan om varför allt ska vara så smått och osynligt nuförtiden.
Miljön är det viktigaste vi har, och vi bör hantera den väldigt varsamt. Därför bör vi naturligtvis inte konsumera och skapa mer prylar än vi faktiskt behöver. Därutöver bör vi nog även tänka på att producera så nätta prylar vi kan, för att hålla nere materialtillgången.
Om vi ändå, säger om, ska tillverka någonting lite större, typ en golvstående fullregisterhögtalare, tycker jag dock fortfarande det finns ett värde i att denna pjäs är stilig... å vacker... easy on the eye... Ähum... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-31 06:59

sportbilsentusiasten skrev:Man får nästan en känsla att "dyrt" är viktigare än "bra" - så man kan impa på grannarna. :roll:

Ah... en display på prylarna med inköpspriset i stora röda siffror... nätverkskopplad naturligtvis så priset räknas upp i takt med inflationen. :twisted:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-31 08:09

OM man skall generalisera lite så tror jag storleken på anläggning har att göra med civilståndet ganska ofta. Är man sambo så är ofta anläggningarna efter några ommöbleringar mindre och ibland även står sämre. Det som till viss mån har räddat det är hembio. Eftersom man nu har fått en bild och en center att centrera lite runt så möbleras det lite annorlunda. Dessutom så tycker jag att en av dom största utvecklingarna har gjorts med avseende på storleken på grejorna. På åttiotalet fanns det i stort sett inga små och lätta grejor som lät hyggligt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-31 16:22

Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut. Skulle vilja se den partner som accepterar en liten kokplatta, en grå plastskärbräda samt fyra små grå plastknivar på väggen som köksutrustning. Nä, där får det minsann vara stort, dyrt, och massvis med rostfritt och ekträ.

För många är musik inte så viktigt, helt enkelt. Den skall finnas där, men kvaliten kan det kompromissas ganska mycket med (förutom att de flesta tror att dyrt=ljudkvalitet). Statusen ligger inte så mycket i hur det låter, utan hur litet och dyrt det är.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-31 16:37

Almen skrev:Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut. Skulle vilja se den partner som accepterar en liten kokplatta, en grå plastskärbräda samt fyra små grå plastknivar på väggen som köksutrustning. Nä, där får det minsann vara stort, dyrt, och massvis med rostfritt och ekträ.

För många är musik inte så viktigt, helt enkelt. Den skall finnas där, men kvaliten kan det kompromissas ganska mycket med.

Jag instämmer med detta som Almen skriver. Förresten, hur har du det i Kina? Känner du att du står uppochner? Om inte så måste jorden vara platt som en pannkaka :lol: logiskt va! :wink:

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
Greensleeves

Almen pekar på väsentligheter ang hifi-prylars storlek...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 16:57

Almen skrev:Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut... För många är musik inte så viktigt, helt enkelt. Den skall finnas där, men kvaliten kan det kompromissas ganska mycket med (förutom att de flesta tror att dyrt=ljudkvalitet). Statusen ligger inte så mycket i hur det låter, utan hur litet och dyrt det är.

Ett fint och tänkvärt inlägg, Almen..! :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-31 17:06

Peter: huvudet upp och fötterna ned, faktiskt! Vet inte vad det gör jorden till, men... :D

Har bytt upp mig från boende i slumkvarter till gated community precis, så nu kan jag slappna av litet mer. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

Upp- och nedvända världen...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 18:10

Almen skrev:Peter: huvudet upp och fötterna ned, faktiskt! Vet inte vad det gör jorden till, men... :D

Upp- och nedvända världen, kanske..? 8)

Almen skrev:... Har bytt upp mig från boende i slumkvarter till gated community precis, så nu kan jag slappna av litet mer. :)

Under Kina-vistelsen, är det måhända idé att börja praktisera den ädla självförsvarsformen (?) Kung Fu..? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-31 18:32

Falun gong kanske? :roll: Eller vad det nu heter. Almen kanske skall kolla in live då svenskarna tar minst 25 guldmedaljer i friidrott på OS :mrgreen:

MvH
PS

Användarvisningsbild
Greensleeves

Almen och Kina-OS...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 19:01

petersteindl skrev:Falun gong kanske? :roll: Eller vad det nu heter. Almen kanske skall kolla in live då svenskarna tar minst 25 guldmedaljer i friidrott på OS :mrgreen:

Eller också ska den gode Almen transportera sig till de av myndigheterna godkända protestrutorna, som lär vara de enda där demonstranter mot regimen etc får utöva sin protestverksamhet under de olympiska spelen. Verksamheterna i dessa rutor, kommer sannolikt att filmas av de stora, internationella tv-bolagen, och min gissning är att det kommer att synas mer än ett utbrytningsförsök från dessa rutor. Vem vet..? Dessa utbrytningar kommer måhända att ledas av en ljus skandinav... som formar protestanterna till militäriska grupperingar, imponerande i sin samstämmighet och i sitt raseri mot allsköns poliser, ordningsvakter och regeringsrepresentanter...
... Almen blir måhända känd som Den blonda faran... nationell efterlysning... officiella kinesiska protester hos svenska ambassaden i Beijing... försämrade förbindelser och många missade affärskontrakt för svenska företag... Almen svartlistad överallt... i åratal... Kommer Almen väl in på friidrottsanläggningen, kanske det blir svenska medaljer... i form av guld... på varenda sträcka mellan 100 m och uppåt ... helt enkelt för att Almen har halva Kinas poliskår efter sig... tvingas kuta som bara den... Almen tar nog guld... på 1500 m... löpningens blå band... Jag frågar mig darrande: kan detta scenario inträffa..? 8O

:mrgreen:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-31 19:48

Kyparn?
Jag vill ha samma som Grensleeves beställde!

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-31 19:50

KarlXII skrev:Kyparn?
Jag vill ha samma som Grensleeves beställde!

:D
Jag vill ha precis samma, men undrar om man inte får köpa det vid sidan av :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Almen, vår friidrottshjälte in spe...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 20:35

KarlXII skrev:Kyparn?
Jag vill ha samma som Grensleeves beställde! :D

Kaffekoppen skrev:Jag vill ha precis samma, men undrar om man inte får köpa det vid sidan av :)

Eh... jag kom på att mitt inlägg, där jag såväl mellan som på raderna, käckt framhåller att den gode Almen - en ärevördig representant för det fina hifi-sällskapet LTS - skulle vara i besittning av sådana karaktärsbrister att han ensam och/eller tillsammans med andra gäster i Kinas land, mer eller mindre kan starta en världsrevolution..! Med start under årets sommarolympiad..!
Detta är naturligtvis inte fallet! Sådana oerhört mustiga och ekivoka scenarios skulle den timide Almen aldrig medverka till! Kan inte tänka mig någonting slikt..! Never..! Or... :?:

Nej, ett troligare scenario är sannolikt - hoppas vi verkligen... :!: - följande. Almen kommer såvitt jag förstår från Göteborgstrakten. Göteborg tycks leverera världsstjärnor i friidrott på löpande band. Almen har säkert sysslat med friidrott i sin ungdom, och innehar högst sannolikt väl så mycket idrottslig talang som någonsin Christian Olsson, Emma Green m fl besitter... tillsammans.
Eftersom det i nuläget är så mycket skador och tvivelaktig form i det svenska friidrottslaget, lär förbundskaptenen blixtinkalla Almen... och med blott lite gymnastiserande på morgnarna... innan jobbet... lär han vara väl kvalificerad att delta i ett antal grenar inne på friidrottsstadium. Detta föranleder mig, att som respons på att...
petersteindl skrev:... Almen kanske skall kolla in live då svenskarna tar minst 25 guldmedaljer i friidrott på OS :mrgreen:

... skriva något i stil med följande:

Jag tror att Almen kommer att göra mer än att agera åskådare till det svenska friidrottshjältarna; jag tror att han aktivt kommer att hjälpa dessa hjältar och på kuppen bli en hjälte själv. Hjälte blir han genom att ta 4 guld, 5 silver, och 6 brons... under de fyra första dagarna. Därefter är han uppvärmd, och kan verkligen sätta igång och spänsta på friidrottsbanorna...

Det är vad jag tror. Absolut :!:
Senast redigerad av Greensleeves 2008-08-01 02:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-31 21:36

Almen, ett tungt lass vilar på dina axlar :wink:

PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi