LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-08-08 09:58

Gruppköp låter som en bra idé, denna verkar ju passa det flesta (även om priset per st. är lite högt kan jag tycka, men det är ju just det gruppköpet skall lösa :D)

Bild

Spänning 63 V=
22000 μ 17,6 10 50× 95 67-662-40 220.00:-

Någon som törs ge sig på en gissning vad man kan komma ned till vid köp av säg över 100 st. (eller kommer vi upp i 500?) kommer man under 150 skulle jag vara glad :D

läge för egen tråd om det?

//DC

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 09:59

Screen:
jag tycker du skall använda 4 st elektrolyter per kanal (2 för den positiva och 2 för den negativa matningen)

Det är lite overkill, men eftersom du vill ha det bra och priset är av underordnad (men inte försumbart) betydelse ger 4 st nog den bästa kompromissen.

Vad gäller kylfläns dimensionering:
Vi kan inte säga något ännu pga jag inte vet hur du skall bygga rent fysiskt.

visst hade det varit bra med en white book, men det kanske är lite ont om tid för det just nu. vi får se...

gruppköp:
bejoken är lite billigare, det blir 175 SEK/st ink moms vid > 100 st , vi kan kolla vad det kostar hos olika leverantörer men jag tror inte det är så stor skillnad, Rifa PEH200 är kungen och premium. Finns givetvis andra märken men de är inte billigare för denna typen av konding (om man inte köper direkt från Kina eller så)

Det kan också vara en ide att titta på kylfläns i metervara, och kanske få den uppsågad ???

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 10:55

Nu kom korten :)

Jäkligt snygga! Imponerad!!!

Och jag har bestämt mig för 12x22 000uF/3 bryggade kanaler till ett för mig överkommligt pris. Det blir 2 separata lådor med tre kanaler i varje som får dela på en 1000VA trafo... känns rimmligt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 11:12

Kaffekoppen skrev:Nu kom korten :)

Jäkligt snygga! Imponerad!!!

Och jag har bestämt mig för 12x22 000uF/3 bryggade kanaler till ett för mig överkommligt pris. Det blir 2 separata lådor med tre kanaler i varje som får dela på en 1000VA trafo... känns rimmligt.

alltså per låda:
4 st 22000 uF
1 st 1000 VA
1 st låda
3 kanaler (2 kort a 3 st LM3886 bryggat per kanal)

sheeesss :)

you got da power !!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 11:16

Hmm.... det blir nog fler kondingar per låda... 12st :oops:

12 X 22 000uF

Det blir inte Rifa, och jag köper kondingarna för 40 pix styck.

Hade jag haft fler kort, eller fler platser för parallella LM3886 hade jag nog dubblerat dem för stabil 2ohms-drift. Min lägsta impedans nu är 3,6ohm med avsedda element.

Nätdelen kommer gå på tomgång då förstärkaren nog aldrig kommer leverera ut mer än 10w/kanal normalt

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-08 11:38

Även jag fick korten idag!! :) Tack Bullit!!

Bild
Tog en bild för att fira :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-08-08 11:55

Om någon har 2st dom kan sälja så köper jag gärna. Skulle få köpa 2st av "braljud" här, men man kanske ska köra dubbla kort per kanal? Lika bra nnär man ändå är igång.

PMa ifall ni har några att avvara.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 11:59

Tack så mycket rikkitikkitavi, då blev detta äntligen färdigt.

Nu tänkte jag göra ett ihopsammlande och lista vad som framkommit så här långt. Detta tänkte jag sedan skulle återkomma med jämna mellanrum och uppdateras med fler delar så att alla som inte bygger slutsteg till vardags kan följa vilka saker som är lämpliga att ha.

Jag hoppas att det är OK?
Slutsteget såsom mitt bygge kommer att bli, kommer att lämna ca: 350->375W/kanal med en belastningsimpedans om 5 ohm. (y-2 parallelt)

Transformatorer:

Jag börjar då med transformatorer som jag tänkte använda 2st av för ett komplett slutsteg.

Detta för att jag tycker att jag hittat en lämplig spänning i kombination med en lite mer än tillräcklig styrka i just nedanstående typ.

Transformatorn jag hittat kommer härifrån!

Det är då denna som avses med nummer 223-8897.

Här är ett fullständigt datablad med priser som börjar på 580:-/st + moms.

Den är på 500VAC, 2x25V i fullbelastat läge och 26,71V i obelastat läge.

Kondensatorer:

Nästa sak är kondensatorbank, där det framkommit denna:
Bild

Med följande data hos Elfa:
Spänning 63 V=
22000μF 17,6 10 50×95 Nr:67-662-40 220.00:-/st

Denna skall jag ha 8st av = 2st/kort i ett bryggat steg med 2st kort/kanal vilket blir 4st kondensatorer/kanal.

Konfigurationen på mitt slutsteg så som jag ser det:

En transformator i var ände placerad i mitten på bottenplattan, kondensatorbank symetriskt placerad med bryggor däremellan och korten 2st/sida uppfästa mot kylflänsarna på längden. Totalmått på steget ca: 34cm djupt x 43cm brett x 15cm högt, men det är inte slutgiltigt utan kan komma att ändras beroende på lämpligt (vilket kommer att gå före allt annat) byggsätt.

Så, då kan vi gå vidare och jag tycker att för att få en färdig matning så kräver det att en lämplig helvågsbrygga tittas på först innan det avgörs vilken kylare som är lämplig eller?

Bryggor kan tydligen ha olika mycket förluster i rippel som jag förstått det. Är det rätt uppfattat?

Skall det vara 4st bryggor till just detta bygge då eller?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 12:37

Bryggan skall var så stor som du har råd med. du har strömmar i storleksordningen 15 A per matning, och strömpulser minst 10 ggr mer.
(strömpulserna är inget problem för en likriktarbrygga enligt spec nedan)

Jag skulle i ditt fall kopplat lindningarna på varje transformator parallellt och sedan en brygga på dessa.

Alltså 1 transformator (lindningar parallellt ) + 1 likriktarbrygga + en kondensatorbank = ett paket.

Ena paketet kopplas i serie med andra .

Koppla - på paketet1 till + på paket 2. Då får du 0 V = jord.
+ på paket1 är då postivi matning.
- på paket2 är då negativ matning.

Spec på likriktarbrygga

standard kiseldiodbrygga(vanlig sådan som på elfa)
strömtålighet =35A
spänningstålighet > 200 v
finns flera sorter på elfa ,
tag den billigaste.

KYLNING NÖDVÄNDIGT!!! Montera bryggan på kylflänsen!! de är oftast isolerade kapsel. Endast värmeledande pasta behövs.

spänningsfall , förluster mm beror på strömmen genom bryggan. inget annat i princip. Det är inte viktigt här. (ju större strömtålighet gör att spänningsfallet över dioden minskar något vid en viss ström, men det är tiondels volt vi talar om)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-08 13:16

Kaffekoppen skrev:Hmm.... det blir nog fler kondingar per låda... 12st :oops:

12 X 22 000uF

Det blir inte Rifa, och jag köper kondingarna för 40 pix styck.

Hade jag haft fler kort, eller fler platser för parallella LM3886 hade jag nog dubblerat dem för stabil 2ohms-drift. Min lägsta impedans nu är 3,6ohm med avsedda element.

Nätdelen kommer gå på tomgång då förstärkaren nog aldrig kommer leverera ut mer än 10w/kanal normalt

Kan du förmedla köp av såna till det priset??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 13:19

Tyvärr inte :(

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-08 13:20

HenrikS skrev:Om någon har 2st dom kan sälja så köper jag gärna. Skulle få köpa 2st av "braljud" här, men man kanske ska köra dubbla kort per kanal? Lika bra nnär man ändå är igång.

PMa ifall ni har några att avvara.

2st kan du få köpa av mig.

Jag förköpte mig lite.

4 går kanske också bra
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-08 13:34

Eftersom screen ändå kör med två trafos.. är det då inte idé att köra två monokonstruktioner? Mindre risk för jordloopar, överhörning (jaja..).

För övrigt så tycker jag det är trevligt med monoblock för sådana här stora konstruktioner. Lättare att gömma undan.

/Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 14:38

Nu har det skapats lite motsäjelsefull information igen, nämligen följande:

Bryggan skall var så stor som du har råd med.

Och lite längre ner står det:

standard kiseldiodbrygga(vanlig sådan som på elfa)
strömtålighet =35A
spänningstålighet > 200 v
finns flera sorter på elfa ,
tag den billigaste.

8O

Om vi skulle börja med att titta på det som Piotr var inne på nämligen att bygga dessa som monoblock. Kan man göra detta fast man gör det i samma apparatlåda då?

Jag kan tänka mig att om man kör tänkt trafo uppdelad med sina 2x25V lindningar till varsin brygga för att få + och - uppdelat till en kanal vore trevligt. Kanske signalparameter mässigt allra bäst ochså?

Jag menar då 2st bryggor till en kanal och 4st totalt?
Det enda gemensamma då blir inkommande matning 230/50 som blir en kabel, allt annat uppdelat och isärhållet.

Är det vettigt?

Kvarstår gör frågan vilken typ av brygga man bör eftersträva, eftersom det som skrevs sa emot sig själv !!! :?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 14:44

tag den billigaste.

jag skrev fel, menade den största som får plats helt enkelt och givetvis uppfyller specen.

angående monoblock, du kan givetvis bygga två monoblock i samma låda precis som du skriver.

1 trafo + 1 likriktarbrygga + 2 st kort (a 3 st LM3886) är ett monoblock, eller en enskild förstärkare.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 15:13

Okej, nedan visar jag en rejäl brygga som är avsedd för upp till 50A konstant. Är den (jävligt :lol: ) bra?

Bild

Bild

Typ: 5004 VI(RMS): 280 VRRM: 400 IAV: 50 IFSM: 400 VF:1,1V vid: 25A Nr: 70-046-74 Pris: 54.90:-/st

Jag kan bara konstatera att de "billigare" på 35A bara är marginellt billigare, och om denna kan tillföra något så är det bara bra!

Jag tänker på detta som du rikkitikkitavi skrev:

ju större strömtålighet gör att spänningsfallet över dioden minskar något vid en viss ström

Gör det någon skada om man tar i lite extra när man ju gör det i.a.f. för att det skall bli så bra som möjligt? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 15:43

screen skrev:Okej, nedan visar jag en rejäl brygga som är avsedd för upp till 50A konstant. Är den (jävligt :lol: ) bra?

Mvh Björn//

svar ja.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 15:52

Det var ett konsist svar Rikki :lol:

Appropå det här med matningsspänningen till korten.

Skall det inte vara + och 0 och - matning vilket gör att det åtgår 2st bryggor/kanal och då 4st till hela steget???

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 16:06

http://www.play-hookey.com/ac_theory/images/rectifier_dual_full_wave.gif

är ett exempel på hur man med en st brygga och två sekundärlindningar på transformatorn skapar en
+ o - spänning.
(dioderna på bilden är alla intregrerade i en likriktarbrygga)

man seriekopplar alltså lindningarna först och likriktar sedan dubbla växelspännigen. Där de två lindningarna möts , där har du 0 V.

man kan också likrikta varje lindning för sig, och sedan seriekoppla dessa.

jag ser ingen fördel i det senare eftersom man måste ha mera kabel, och en likriktare extra.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 17:05

Jag lägger upp bilden, så alla kan se den lätt.

Bild

Jahopp, det var ju kostnadseffektivt och ändå uppdelat s.a.s. :)

Vänta här nu lite...hmm...blir det inte ett för högt spänningssving (68V?) nu totalt för tänkta kondingar på 63V??? :roll:

Ja, då är väl hela kraften avklarad...om ingen har något att tillägga?

Kan vi gå vidare med kylflänsar och kylsystem nu då:

Vad kräver 6st LM3886:or i kylning om de drivs uppåt 400W momentant och säj 25-50W konstant med en last på 5 ohm?

Det kanske är att ta i lite väl mycket med en konstant-drift på uppåt 50W men jag tycker att en god kylning med överkapacitet måste vara av godo om det skall bli ett synerlgen stabilt steg.

Åsikter?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-08 17:29

screen skrev:Vänta här nu lite...hmm...blir det inte ett för högt spänningssving (68V?) nu totalt för tänkta kondingar på 63V??? :roll:

Nepp! :) Om jag tänkter rätt så blir spänningen alldeles lagom! :)

Över RL+ så ligger 34V och över RL- ligger -34V!
Över båda ligger 68V!

Glättar gör du ju parallellt över RL+ samt parallellt över RL-
Där ligger 35V och kondingarna klarar sig :)

Med reservation för att jag tänker fel! Det har hänt förut :oops:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 17:38

Okej, kanske är det så...

Nästa problem som jag funderar ikring gällande nu detta sätt att spänningsmata är:

Om man nu skall ha kraftigt och kort kablage, blir det inte lite fel med 0-ledaren från den serie-kopplade transförmatorn då?

Jag tänker bara på om bryggorna i samband med kondingarna skall hantera swich-strömmar uppåt 35A så verkar den ledningen som kommer från trafon och som går förbi bryggningen (0:an) lite klen i gämförelse med vad som föreskrivs?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-08 18:15

Bild

Tjusiga kort! Tack Bullit! :)

Min packe kom idag och ser precis likadan ut.
Annan duk dock .... :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
erajoma

Kort har anlänt

Inläggav erajoma » 2008-08-08 19:41

Ville bara passa på och balansera de inlägg som efterlyser sina kort mot ett inlägg som faktiskt talar om att de har kommit!
Tack Bullit (eller ska jag säga brorsa)!?
Jag tänkte själv fokusera på 2 kanals låda med 2 st kort i och om vi ska försöka göra saminköp på lådor så bör vi veta hur de som har kort hade tänkte använda dem eller......
Däremot kondingar skulle man kunna jobba med principen mikrofarad per kort eller kanal.... :roll:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 19:49

Välkommen hit, skall man väl säga först! :)

Annars hoppas jag att det framgått hittils hur min konfig är tänkt att se ut?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-09 12:37

Jag upprepar mig själv, får vi se om någon kan avge ett adekvat svar?

Nästa problem som jag funderar ikring gällande nu detta sätt att spänningsmata är:

Om man nu skall ha kraftigt och kort kablage, blir det inte lite fel med 0-ledaren från den serie-kopplade transförmatorn då?

Jag tänker bara på om bryggorna i samband med kondingarna skall hantera swich-strömmar uppåt 35A så verkar den ledningen som kommer från trafon och som går förbi bryggningen (0:an) lite klen i gämförelse med vad som föreskrivs?

Detta är det som frågan gäller:

Bild

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2008-08-09 14:20

Om någon annan har förköpt sig på kort köper jag gärna två :-)

PM:a i så fall.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-10 23:02

"Bump" :roll:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-11 11:37

Det finns två skolor när det gäller likriktarbryggor. Den ena skolan säger att en brygga räcker för +/- matning.
Den andra skolan är att man kör 2 bryggor (dvs en för + matning och en för - matning) med idén att koppla ihop dem (dvs powerGND punkten) så sent som möjligt i nätdelen.

Man kan jämföra dessa filosofier med filosofin att köra en vanlig steroeförstärkare respektive att köra monoblock. Mer separerat innebär mindre risk för störningar. Dubbla bryggor innebär även att de kommer dela på effektförlusterna, så behovet av kylare minskar till hälften.

Vi har redan sett lite olika tankar om kondensatorer, både vad gäller antalat µF och antalet kondensatorer och ifall man skall köra få högkvalitetskondingar (RIFA) eller fler av billigare sort som Kaffekoppen har som plan att göra.
Vid få kondensatorer är det ofta rikligt att köra med skruvfästen, medans fler och kanske på färre µF per styck gör det lämpligare att montera dem på kretskort.

På motsvarande sätt blir det med likriktarbryggor. Antingen så vill man ha något i stil med de du postat bild på, dvs fyrkantig där man kan fästa flatstift mot eller så föredrar man platta likriktarbryggor som t.ex. är att föredra om man vill montera dem på kretskort.

Och så kylfläns: Den dimensioneras minst så att du har lite marginal för den medeleffekt som kan tänkas behövas. Här skiljer sig nog tankarna för olika personer som bygger med dessa kort åt. Vissa vill kunna spela flera hundra watt sinusar och fläskar därför gärna på med en rejäl kylfläns (ser ofta snyggt ut också) och vissa vill ha så liten och billig kylfläns som möjligt.
Dessutom kan man vilja montera kylaren på i stort sett tre sätt. Antingen på sidorna av slutsteget (rimligtvis en per sida) eller en stor på baksidan av slutsteget eller så vill man montera kylaren helt inne i lådan och ha små luft-slitsar i topp och botten för att ge rimligt med luftflöde i lådan.
Vid montering inne i lådan väljs ofta billiga kylflänsar med mycket yta eftersom de rimligen inte behöver utstå så mycket fysiska krafter när man släpar runt på lådan.

Lådan...Ja, som ni ser från ovanstående med val av klyfläns etc så finns det säkert många olika viljor om hur en låda skall se ut. Dessutom tillkommer materialval (t.ex. plåt eller aluminium) samt färg (t.ex. natur, silver, svart, ...). En mycket känslig fråga är hur hög lådan skall vara. Det kan vara tranformatorn eller stående kondensatorer eller kylflänsen som bestämmer minsta möjliga höjd.

Som ni ser är det långt ifrån problemfritt att göra gruppköp av dessa komponenter.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-11 11:52

Bra silvervarg, det klargjorde mycket för min del. Tack! :)

Det blir 4st bryggor och kylflänsar på sidorna som grund dessutom för hela lådbygget. Ingen halvmesyr här inte, varför knussla med småpengar om det skall bli så bra som möjligt.
Mvh Björn//

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum