Moderator: Redaktörer
Jo, det kan man väl säga. Tror faktiskt inte B1h var en tänkt variant från början, den är i alla fall inte omnämnd i den första byggbeskrivningen i MoLT. B1h får man om man kapar B2h på mitten.Nattlorden skrev:Är det där en B1h då?
Jag tror den är egenkomponerad.Nattlorden skrev:Är den lutande sidan egenkomponerad eller del av originalriting? *inte påläst på -h varianterna*
niklas skrev:Har du funderat på att basreflexavstämma dina lådor, Nattlorden?
Nattlorden skrev:niklas skrev:Har du funderat på att basreflexavstämma dina lådor, Nattlorden?
Nej. Kan du ge mig ett bra skäl till varför jag skulle göra det?
niklas skrev:* Basreflex-varianten av LTS B1 arbetar med mindre membranrörelser än den slutna varianten vid frekvenser ner till 15 Hz. Membranrörelserna per ljud mer än halveras från 16 till 27 Hz, varvid distorsionen minskar och ljudtrycksförmågan ökar i samma utsträckning. Även "uppe" vid 36 Hz är vinsten i "ljud per membranrörelse" ca 3 dB.
* Tonkurvan lyfter i snitt 3 dB mellan 26 och 47 Hz. Under 25 Hz faller tonkurvan med mindre än 6 dB / oktav ned till under 14 Hz! Detta leder till att man kan få rak tonkurva i ett verkligt rum ned till under 14 Hz, även om det inte är helt tätt eller har helt styva väggar. Avstämningen lämpar sig för lite större rum i storleksordningen 30-60 kvm.
* Under 14 Hz försämras kvoten ljudtryck/membranrörelse jämfört med sluten låda och systemet får inte inmatas excessuösa effekter under denna frekvens, såtillvida man inte kompletterar med ett tredje ordningens högpassfiler med gränsfrekvens 15-18 Hz. Alternativt kan man proppa igen basreflexhålet när problemen nalkas.
När varvar du upp sticksågen?
Kaffekoppen skrev:Den här tråden heter väl "lite bas till piP"
Kaffekoppen skrev:Är alla klara nu?
Japp, han övertygade mig med...shifts skrev:De ser ruskigt fina ut så här på håll. Vitt är den färg jag bestämt mig själv för att ha på mina kommande moduler (allt tack vare Slagverkets fina).
shifts skrev:De ser ruskigt fina ut så här på håll.
niklas skrev:Fc ast jag fattar inte riktigt hur en saffransglass kan ta mig från A till B...
Du får nog räkna med att betala vad de kostade för 10år sedan...endallas skrev:jag är ganska sugen på att se om jag kan hitta några 1259or. Vad kostar de nuförtiden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster