Moderator: Redaktörer
Ja,det är som ämnetsbeskrivningen,jag har en kompis som har ett par såna ock dom är ju fanimej helt otroliga på att spela rent ock djupt(ock går i princip att spela hur högt som helst med utan missljud),såna här färdigbyggda grejer för en runt 12k som dessa kostar i monteringssats kan ju hälsa hem med häst längder om man säger så.Kommentarer?
Kaffekoppen skrev:J
Jag skulle gissa på att Nattlordens system troligen har en basåtergivning som piskar PY-2 ljudmässigt - till ett lägre pris.
Kaffekoppen skrev:Kan du speca upp kostnadsfördelningen?
Med så många NHT1259 som du har skulle det nog inte vara nått problem och gjort dom i ett infraliknande koncept med mindre lådor och aktiv kompensering.
Fullstora lär de väl inte behöva lyftas i lågbasen?
Kaffekoppen skrev:Ja, det har jag. För att direkt svara på topic
Basåtergivning handlar ju om mer än bara de ljudalstrande prylarna, tex den lilla detaljen om rummet. Det kan alltså vara mycket smartare med 4 mindre basmoduler än 2 stora - och det jag hört som är "bättre" har alla varit system med multipla basmoduler.
Profundus-Y är däremot en fantastisk skapelse som tar många saker i beaktning som få kommersiella lågbasåtergivare gör. Jag skulle mer än gärna kunna leva med Slagverkets fantastiskt fina system där PY-2 står för lågbasåtergivningen (har inte hört just det systemet, men älskar verkligen färgvalet).
PY-2 kan däremot förmodligen spela starkare än de systemen jag hört som i rum hade en "bättre" återgivning. Den maximala ljudtrycksförmågan är ju i sig inget mått på kvalitén i återgivningen.
Jag skulle gissa på att Nattlordens system troligen har en basåtergivning som piskar PY-2 ljudmässigt - till ett lägre pris.
Är de såpass mycket mer lågdistroerande än PY-2 i sig? Kanske... vet inte... det skulle ju kunna vara en anledning isåfall. Men det tvivlar jag på. Starkare kan de ju säkerliggen spela iallafall.Nattlorden skrev:pZ-2 då?
subjektivisten skrev:KK, tänkte mer på kommersiella "subbar" förutom Ino och NHT 1259. Där har jag haft svårt att hitta något jag hört som låter lika bra. Eller rättare sagt, jag har inte hört något som är i närheten av lika bra.
David_A skrev:Står det inte bara Profundus Y i topic? Att blanda in både rum och system med olika antal moduler gör ju bara frågeställningen diffus.
Det intressanta är väl om tex NHT1259 *X, eller Bremen* X gör saker bättre än Profundus Y *X i samma rum?
Kaffekoppen skrev:Med samma förutsättningar, och om implementationen är rätt så blir nog skillnaderna rätt små. Jag tror inte Z-8 låter särskillt mycket renare än PY-8 eller NHT1259 x8 tex. Det blir mer en fråga om möjlig ljudstyrka.
Nattlorden skrev:Slutsats: det är 8 baslådor du skall ha... vad du stoppar i spelar mindre roll.
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Slutsats: det är 8 baslådor du skall ha... vad du stoppar i spelar mindre roll.
Fan, här kommer man inte långt med Y-4 märker jag.![]()
Fast, funderar om jag ska satsa på Y-6 när jag ändå är igång.![]()
KK, håller med. Stort sett allt jag lyssnat på verkar ha varit gjorda för hög WAF istället för optimal kvalite, även riktigt dyra "subbar".
EA_73 skrev:Allt över Y4 verkar helt galet efter att hört Cristers uppsättning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster