Ljudkvalitétsproblem med 2 st 15" i 64,4L lådor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Casal

Ljudkvalitétsproblem med 2 st 15" i 64,4L lådor

Inläggav Casal » 2008-08-10 01:30

Tjenare!

Jag tycker det börjar bli dags att lära sig lite mer om konstruktionen för att få ett bättre ljud.

Jag använder mina fronthögtalare och subarna för vanlig musikavlyssning och hela systemet vid film.

Bara för att ni ska veta så gillar jag verkligen bas som känns i bröstkorgen.

Förr så hade jag bara en enda sub som någon ljudentusiast har byggt. Den bestod utav två 8":are med dubbla talspolar som var monterade på en vägg mellan två kammare, åt var sitt håll. Ena kammaren var portad och den andra var oportad.

Den dödade jag för en månad sedan ungefär då det blev oupptäckt genomslag så talspolen gled lätt utanför magneten och veckade sig lätt i kanten. (upptäckte det vid felsökningen till skrapprasslet/lukten:D).

Iaf, så jag fick skaffa en ny subbanordning och hittade dessa basar:

http://mds.se/?artnr=SSFD15

Spec:

MAX effekt 600W
Magnet 80 Oz.
Talspole 2,5” alum.
Känslighet 1W/1M 94dB
Impedans 4 ohm
FS 28Hz

VAS 157,6 liter
QTS 1,05
Frekvensomfång 22Hz-2khz
Monteringsdjup 180 mm

Lådvolym 57 liter/bas sluten låda

Jag hade två slutna lådor i 25mm MDF på 64,4L som jag monterade elementen i. Jag hade lite dåligt med isolering till hands, men heltäckningsmatta med gummibotten blev det ett lager som täckte övre ytan, bakre och nedre. Sedan tag jag bomull och fyllde i botten upp till där elementet började. Hade även i lite annat dämpmaterial som är köpt för detta ändamål, men det var någon form utav kompakt bomull, jag lade det ovanpå det andra och så det täckte sidorna. När jag monterade elementen hade jag badrumssilicon mellan elementen och lådan.

Sedan kopplande jag in basarna, 440 W / kanal från "T.amp E 800"som inte har verkat klen till något ännu.

Basljudet upplevde jag som att det distade väldigt mycket redan från "låg pratvolym" och uppåt. Det jag hör som inte låter bra är precis som det låter när man basar på rejält i en bil så ljudet upplevs som missljud, precis så låter det fast på relativt låg volym.

Basarna upplevs även för sega för att spela techno, men till explosioner osv till film är hastigheten inget som upplevs som störande.

Jämfört med den andra basen så var den hur snabb som helst och även mycket kraftfullare bas, även om jag har fått ha - 3 i bas på DENON Receivern för att det inte ska bli nästan genomslag, innan hade jag + 7,5.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska få basen klarare, kraftfullare och gärna snabbare?

Jag har provat andra platser och det blir lite bättre, det var i bakre hörnen i rummet så funkade det bättre, men jag har inte plats för dem där så det blir inte så fint.

Det jag funderar på som lösning är:

* Annan mängd/typ utav isolering
* Inlägg i lådan så volymen blir mindre
* Prova att porta lådan?

Avslutar med ett par bilder på rummet (nya gradiner och vit lampskärm nu):P;

Bild

Bild

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-08-10 09:31

Jag misstänker att svaret kommer vara "Det är bilbasar".....
Ditt rum verkar onekligen litet men det är inte på något sätt lika litet som en bilkupé.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-10 10:54

Mm, jag föreslår att du laddar ner en simulator och ser vad som händer.

Du har satt ett element med Qts=1,05 i en låda som är mindre än halva Vas. I det här fallet ger det en "undre gränsfrekvens" fc på ungefär 50 Hz, och en topp där eftersom Q-värdet är så högt

Elementet skulle må bra av en större låda. Först vid 100 liter och helt fyllt med dämpmaterial (typ glasull) börjar det bli någorlunda användbart, men 2-400 liter är ännu bättre. Per element. Det höga Qts-värdet gör att basreflex inte är att tänka på.

Problemen med dist är det svårt att säga så mycket om utan att ha hört det.

Så nödlösningen är att åka till byggvaruhuset och köpa en bal Isover, lite bättre är att bygga större lådor (och fortfarande fyllda med Isover), men bäst är att ta några andra element.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-10 11:11

.... å den gratisa experimentlösningen är att sätta båda elementen i samma låda, isobarik .... plus att proppa den full med gullfiber .... :)

Eller ännu bättre, såga+limma ihop lådorna så det blir en låda på 120 l, plus ändå isobarik samt gullfiber.

Fast elementen ser rätt hopplösa ut, simulerat. :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-10 11:36

Instämmer med föregående talare..

Ser rätt "svårt" ut, med Thiels tabeller så blir riktvärdena mer än 800 liter (utan isolermaterial i) och en -3 dB gräns omkring 20 Hz :lol: . Blir säkert både enklare och billigare att välja något annat element. Varför 2 st 15" när förmodligen ett bra element räcker till iu ditt rum.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-10 13:01

Tack ska ni ha!

Bra att någon kan säga att något är åt skogen iaf. :D

Kanske helt enkelt får skaffa ett par bättre element istället för att ha otroligt otympliga lådor, tycker redan att dom är otympliga.

Varför jag har två element är för att det var två för 1000kr så verkade som en bra lösning när man har en i princip obefintlig plånbok.

Hmm, kanske får sätta ihop den gamla basen igen.

---

Synd att jag inte kan något om VAS, Q-värde, Qts (kanske samma?)
Ni får gärna länka simuleringsprogam och en trevlig läsning för att kunna kika lite själv och även veta vad man ska kolla på när man köper element så man inte köper "oanvändbar" skit igen. :)

Heter det bara Isover? Är det typ husisolering? Ska det bara packat eller som när man köper det i konsistens?

Ännu en gång, tack för bra svar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-10 13:37

Casal skrev:Synd att jag inte kan något om VAS, Q-värde, Qts (kanske samma?)

Vas är en lådvolym som ger samma fjädring som elementets fjädring. Det ger ganska snabbt en ungefärlig uppfattning om hur stor lådvolym som behövs. Qts är ett av flera Q-värden som dyker upp vid högtalarkonstruktion. Q-värde (allmänt) skulle man kunna översätta med "resonansvillighet".

Casal skrev:Ni får gärna länka simuleringsprogam och en trevlig läsning för att kunna kika lite själv och även veta vad man ska kolla på när man köper element så man inte köper "oanvändbar" skit igen. :)

...se min signatur :)

Casal skrev:
Heter det bara Isover? Är det typ husisolering? Ska det bara packat eller som när man köper det i konsistens?

Mm, det är samma. Man kan packa det olika hårt, men som regel ska det nog få ta den volym "det vill". I ditt fall ska du nog fylla hela lådan med det så att du sänker systemets Q-värde så mycket som möjligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-10 14:15

Svante skrev:Vas är en lådvolym som ger samma fjädring som elementets fjädring. Det ger ganska snabbt en ungefärlig uppfattning om hur stor lådvolym som behövs. Qts är ett av flera Q-värden som dyker upp vid högtalarkonstruktion. Q-värde (allmänt) skulle man kunna översätta med "resonansvillighet".
Så lådans fjädring blir komprimeringen utav luften?

Vill man alltid ha så långt som möjligt?

Svante skrev:...se min signatur :)
Hehe, såg det förut. Tack!
Får bara försöka kunna använda det också. :)

Svante skrev:Mm, det är samma. Man kan packa det olika hårt, men som regel ska det nog få ta den volym "det vill". I ditt fall ska du nog fylla hela lådan med det så att du sänker systemets Q-värde så mycket som möjligt.
Tack, ska köpa på direkten!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-10 22:17

För snabba enkla beräkningar av högtalarlådor så brukar jag köra Ljudas websida.
Dvs:
www.ljudia.se klicka på "Teknik" och sedan under Beräkna högtalare.
Då kommer man hit

Man behöver då ha parametrarna VAS, Fs, Qts för det aktuella elementet.

När man har hittat något som ser rimligt bra ut kan det vara intressant att simulera i ett seriösare program.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-10 22:39

Men, hmm, vad ska jag ha detta till?

Bild

Vad är VB?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-10 22:55

Casal skrev:Men, hmm, vad ska jag ha detta till?

Bild

Vad är VB?

Hehe, den var bra. Den räknar ut att den optimala lådvolymen Vb är -288 liter. Negativ volym, alltså. Faktum är att Basta! ger samma negativa volym, förmodligen beroende på att det är samma formler. Fast Basta! säger i alla fall att Qts är för stort för slutna lådor 8) .

Nä, man får nog hålla med Ingvar här att kokboksformlerna inte gör något vidare jobb, i alla fall inte jämt. Det här är ett exempel på när de funkar extra dåligt. Negativa volymer finns inte.

Nä, ska man använda datorn så får man prova med en vettig (dvs åtminstone positiv) lådvolym och se hur kurvan blir. Nu kan jag inte det där programmet, men förmodligen kan du skriva in olika lådvolymer i ställer för -288 liter och du kommer nog att tycka att volymen ska vara nånstans mellan 100 och 1000 liter. Plus. :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-11 01:17

Om du har möjlighet att använda något slutsteg som ger negativ utimpedans, behöver ju inte vara så mycket, du har ju 4 ohms impedans på elementen. Då skulle du kunna förändra Qt till något användbart, ex vis omkring 0,4. Då skulle du komma undan med en låda som är ungefär lika stor som Vas dvs 160 liter och samtidigt få en -3 db gräns omkring 28 Hz eller lägre med stödet från rummet. Låter som en mer acceptabel sub. Problemet är ett slutsteg med negativ utimpedans. Borde inte vara så svårt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 01:32

PeterAkemark skrev: Problemet är ett slutsteg med negativ utimpedans. Borde inte vara så svårt!

Inte om man bygger det själv, men finns det sådana att köpa?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-11 02:30

Varför säger ingen rakt ut att de där basarna är skräp?

Tycker iallafall de är oanvändbara förutom openbaffelkonfiguration i bil..

Lådorna är värda ett bättre öde än de elementen ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-11 10:53

Svante skrev:
Det här är ett exempel på när de funkar extra dåligt. Negativa volymer finns inte.

Jodå! Det är vanlig vikning över baffelgränsen! :lol:

Negativ volym, man sitter i den slutna lådan och lyssnar och låter det stora rummet utanför vara högtalarkabinett. :roll: .... hmmmm .....

Det blir massor av bas då! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 11:24

phon skrev:
Svante skrev:
Det här är ett exempel på när de funkar extra dåligt. Negativa volymer finns inte.

Jodå! Det är vanlig vikning över baffelgränsen! :lol:

Negativ volym, man sitter i den slutna lådan och lyssnar och låter det stora rummet utanför vara högtalarkabinett. :roll: .... hmmmm .....

Det blir massor av bas då! 8)

Hehe, en kort stund funderade jag på om det verkligen är så, din luring. :D

Nä, negativ volym, det är när lådan suger.

Sug på den. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-11 11:52

Ett par 8"are skulle nog fungera bättre och prestera mer bas i dom små lådorna. En temporär lösning skulle kunna vara att isobarik koppla elementen i en av lådorna och se till att packa in fullt med dämpmaterial i lådan om den inte redan är full.

Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-11 11:58

Kaffekoppen skrev:Varför säger ingen rakt ut att de där basarna är skräp?

Det var ärligt!

Nä det är nog bättre att jobba några timmar extra och köpa andra element än att lägga tid på de här!

/J

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-11 12:08

Svante skrev:Hehe, den var bra. Den räknar ut att den optimala lådvolymen Vb är -288 liter. Negativ volym, alltså. Faktum är att Basta! ger samma negativa volym, förmodligen beroende på att det är samma formler. Fast Basta! säger i alla fall att Qts är för stort för slutna lådor 8) .
Hehe, jag testade en annan bilbas, den där värsta rockford 15:arn, den verkar fungera riktigt fint i mina lådor, du stog det ju runt 52 liter iaf, då skrev jag in 64 istället och tonkurvan såg ändå rätt trevlig ut.
Svante skrev:Nä, man får nog hålla med Ingvar här att kokboksformlerna inte gör något vidare jobb, i alla fall inte jämt. Det här är ett exempel på när de funkar extra dåligt. Negativa volymer finns inte.
Jag får ha aktiv vakumkompressor i lådan. :twisted:
Svante skrev:Nä, ska man använda datorn så får man prova med en vettig (dvs åtminstone positiv) lådvolym och se hur kurvan blir. Nu kan jag inte det där programmet, men förmodligen kan du skriva in olika lådvolymer i ställer för -288 liter och du kommer nog att tycka att volymen ska vara nånstans mellan 100 och 1000 liter. Plus. :)
Mja, det verkade ju funka bra annars till alla basar utom min rent utsakt skräpbasar.:P

PeterAkemark skrev:Om du har möjlighet att använda något slutsteg som ger negativ utimpedans, behöver ju inte vara så mycket, du har ju 4 ohms impedans på elementen. Då skulle du kunna förändra Qt till något användbart, ex vis omkring 0,4. Då skulle du komma undan med en låda som är ungefär lika stor som Vas dvs 160 liter och samtidigt få en -3 db gräns omkring 28 Hz eller lägre med stödet från rummet. Låter som en mer acceptabel sub. Problemet är ett slutsteg med negativ utimpedans. Borde inte vara så svårt!
Jag tyvärr ingen möjlighet för det, om man inte kan bygga någon tillsats för en mindre kostnad?

Det visste vi ju nästan från början. :D

Alexi skrev:Ett par 8"are skulle nog fungera bättre och prestera mer bas i dom små lådorna. En temporär lösning skulle kunna vara att isobarik koppla elementen i en av lådorna och se till att packa in fullt med dämpmaterial i lådan om den inte redan är full.

Bild
Hmm, då sätter jag nog ihop den gamla basen istället.

Jocke skrev:

Det var ärligt!

Nä det är nog bättre att jobba några timmar extra och köpa andra element än att lägga tid på de här!

/J
Fast min plånbok är ju tom sedan tidigare, tyvärr.

När jag får lite nya pengar blir det nog att sätta ihop den gamla basen och bygga en smidig låda som står på golven och går upp i ryggstödet på soffan ungefär. Det lär ju duga för vibrationer är rätt gött tycker jag, fast det blev för mycket när jag satte en sådan nuvarande 15 tumare rakt mot soffans sida. :D
Senast redigerad av Casal 2008-08-11 12:15, redigerad totalt 2 gånger.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-11 12:12

Man kan sänka Q-värdet aningen genom att packa mineralull direkt bakom membranen. Ex.vis Philips 9710 har ett för högt Q-värde för basreflex men i OA5-orna osv är dom outstanding.

Fast dessa basar har hopplöst högt Q-värde. Byt ut dem mot andra minder element. Det går tretton på dussinet som bygger dipoler med felaktiga element. Byt med dem. kan inte vara så svårt att hitta, bara ropa så brukar man få svar.

Dessa element skulle passa att sätta i en vägg där andra sidan är utsidan. Detta och dipoler, något annat är troligtvis uteslutet.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-11 12:24

Linnar skrev:Man kan sänka Q-värdet aningen genom att packa mineralull direkt bakom membranen. Ex.vis Philips 9710 har ett för högt Q-värde för basreflex men i OA5-orna osv är dom outstanding.

Jo, jag ska fylla rejält med ull snart, kom på att min far har nog en hel del liggandes hos han, men jag får vänta tills det blir lite uppehåll så jag inte blir helt genomblöt när man åker bort. (sådant som är en vanlig dag för en som inte är 18 ännu)...
Linnar skrev:Fast dessa basar har hopplöst högt Q-värde. Byt ut dem mot andra minder element. Det går tretton på dussinet som bygger dipoler med felaktiga element. Byt med dem. kan inte vara så svårt att hitta, bara ropa så brukar man få svar.
Mja, när jag får lite bättre fyllnad i plånboken ska jag göra något åt saken.
Linnar skrev:Dessa element skulle passa att sätta i en vägg där andra sidan är utsidan. Detta och dipoler, något annat är troligtvis uteslutet.
Haha, tänkte på det när jag skrev mitt förra inlägg, väggen bakom är ett till rum som man kan använda som sluten låda. :D
En annan idé som faktsikt är möjlig fast inget man gör, en kul tanke är ju att sätte basarna direkt i väggen. (ihåligt utrymme) alla våra väggar saknar isolering.... hmm Nä nu ska vi inte göra onödiga hål i väggen pga onödigt dåligt skräp som jag har skaffat.
Senast redigerad av Casal 2008-08-11 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-11 12:39

Hehe, kul att det blir negativ volym, det har jag aldrig råkat ut för.
Om man provar att mata in dem i en basreflexlåda så får man i alla fall lite rimligare värden.

Vb 3702.63 liter, Fb 10.52 Hz

STOR låda blir det...
Dvs i praktiken funkar det inte i vanliga rum.
Jag håller med övriga inlägg att det vettigaste är att fixa andra element. Kanske du skall prova på Hififorum.nu och lägga upp dem under bytes.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-11 13:41

Prova med en Rila BW1521 en 15" som har rätt bra data om man ska tro HiFi-Kit. Priset är överkomligt 595:-/st. Du borde bara behöva en i ditt rum.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-11 18:48

PeterAkemark skrev:Prova med en Rila BW1521 en 15" som har rätt bra data om man ska tro HiFi-Kit. Priset är överkomligt 595:-/st. Du borde bara behöva en i ditt rum.

Så här blev det i mina lådor:

Bild

Jämfört med mina nuvarande element:

Bild

Får ta och skaffa något nytt snart.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-08-11 20:17

Casal skrev:Får ta och skaffa något nytt snart.

Bara en fundering, två Peerless SLS 8, limma på ny baffel och gör nya hål, skulle det funka?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-11 21:09

Casal skrev: Mja, när jag får lite bättre fyllnad i plånboken ska jag göra något åt saken.

Du kan väl prova med isobarik, bara för att se (höra) skillnaden. Det kostar ju inget alls.

Bild

Om du dessutom lägger till en hundring eller så på två stora magneterså får du ännu bättre anpassning när Q-värdet sjunker. De monteras bakpå de som sitter där, en på varje högtalare, och motvänt så det går trögt att trycka dit dom. Sänker Q-värdet på elementet.

Bild

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-11 22:02

nl1970 skrev:
Bara en fundering, två Peerless SLS 8, limma på ny baffel och gör nya hål, skulle det funka?
Menar du kona om dom?

phon skrev:Du kan väl prova med isobarik, bara för att se (höra) skillnaden. Det kostar ju inget alls.

Bild

Om du dessutom lägger till en hundring eller så på två stora magneterså får du ännu bättre anpassning när Q-värdet sjunker. De monteras bakpå de som sitter där, en på varje högtalare, och motvänt så det går trögt att trycka dit dom. Sänker Q-värdet på elementet.

Bild
Javisst, klart jag kan testa det, ska bara prova atttrycka i isoleringen som jag hämtade precis.:D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-11 22:12

Casal skrev:Javisst, klart jag kan testa det, ska bara prova atttrycka i isoleringen som jag hämtade precis.:D
Pressa i så mycket det bara går. Tänk på när du monterar isobarik att du kopplar så konerna rör sig som pilarna visar alltså att dom är kopplade i serie.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-08-11 22:18

Casal skrev:
nl1970 skrev:
Menar du kona om dom?

Nej, baffeln är framsidan som elementen sitter på, är hålet för stort för det nya elementet så går det att limma på en ny baffel/front på lådan.

Men det vore kul om du kunde simulera dessa: http://www.tymphany.com/830667 kanske dom funkar i dina lådor.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-11 22:25

Dämpmaterialet kan gärna fylla lådan upp mot ca 60%-70%? det skall inte pressas in utan ligga "luftigt" om det pressas så minskar den extra volymen (som isotermiseringen ger).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nästa

Återgå till Teknikforum