Ok, det hände ett missöde för typ ett halvår sedan, flickvännen kopplade in en mikrofånutgång på datorn till Line-in på mitt hypex ucd180, detta resulterade i att mina piP brann upp. Mellanregistret var helt förstört. Jag trodde att detta berodde på att slusteget helt enkelt lagt ut en likström vilket fått talspolen att brinna av efter ett tag.
Nu var jag och köpte nya element hos Öhman i helgen, tog med mig piP ochmitt hypex till Norge och skulle idag prova att spela lite. Då händer följande:
Så fort strömmen slås på hör jag ett visst brus från högtalarna, detta går i ungefär 10-15 sek innan jag slår av slutsteget. Jag blir skiträdd att samma sak har hänt igen och mycket riktigt ryker det fint inne i piP. Jag har nu skruvat isär ena högtalaren och den verkar ok. Förra gången var det avbrott om man mätte med multimeter och konerna var helt styva. Nu mäter mellanregistret typ 3.X ohm och diskanten 6.X någonting. Vad är det då som ryker? Mellanregistret var inte varmt men kan det börja ryka från talspolen om den får kraftig ström genom sig?
Jag har tagit min biltema multimeter och mätt lite på utgångarna från slutsteget, väljer man växelström så indikerar den 98V mellan + och -. Väljer man likström får den det till 54V.
Vad kan ha hänt med mitt slutsteg, det låter livsfarligt att det helt plötsligt kan ge nästan 100V ut från utgångarna trots avsaknad av insignal. Det verkar inte som om den lilla lysdioden som skall finnas på hypexen funkar heller.
Vad gör jag nu? Hur felsöker jag hypexen och kan någon gissa vad det är som kan ha gått sönder? Vad tror ni om mina piP, är de hela eller måste jag vänta ett halvår till tills jag kan åka till öhman och köpa nya?
Jag måste fan få hit en annan förstärkare så jag kan prova högtalarna!