Hypex ucd180 ger 98V AC från högtalarutgångarna!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Hypex ucd180 ger 98V AC från högtalarutgångarna!?

Inläggav Iqbad » 2008-08-13 16:35

Ok, det hände ett missöde för typ ett halvår sedan, flickvännen kopplade in en mikrofånutgång på datorn till Line-in på mitt hypex ucd180, detta resulterade i att mina piP brann upp. Mellanregistret var helt förstört. Jag trodde att detta berodde på att slusteget helt enkelt lagt ut en likström vilket fått talspolen att brinna av efter ett tag.

Nu var jag och köpte nya element hos Öhman i helgen, tog med mig piP ochmitt hypex till Norge och skulle idag prova att spela lite. Då händer följande:

Så fort strömmen slås på hör jag ett visst brus från högtalarna, detta går i ungefär 10-15 sek innan jag slår av slutsteget. Jag blir skiträdd att samma sak har hänt igen och mycket riktigt ryker det fint inne i piP. Jag har nu skruvat isär ena högtalaren och den verkar ok. Förra gången var det avbrott om man mätte med multimeter och konerna var helt styva. Nu mäter mellanregistret typ 3.X ohm och diskanten 6.X någonting. Vad är det då som ryker? Mellanregistret var inte varmt men kan det börja ryka från talspolen om den får kraftig ström genom sig?

Jag har tagit min biltema multimeter och mätt lite på utgångarna från slutsteget, väljer man växelström så indikerar den 98V mellan + och -. Väljer man likström får den det till 54V.

Vad kan ha hänt med mitt slutsteg, det låter livsfarligt att det helt plötsligt kan ge nästan 100V ut från utgångarna trots avsaknad av insignal. Det verkar inte som om den lilla lysdioden som skall finnas på hypexen funkar heller.

Vad gör jag nu? Hur felsöker jag hypexen och kan någon gissa vad det är som kan ha gått sönder? Vad tror ni om mina piP, är de hela eller måste jag vänta ett halvår till tills jag kan åka till öhman och köpa nya?

Jag måste fan få hit en annan förstärkare så jag kan prova högtalarna!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-13 16:52

Skall du felsöka steget är det guld värt med ett oscilloskop, kommer det t.ex. ut nån högre frekvens på utgången kanske multimetern visar helt fel.

Troligen är det väl talspolen i något element som avgett rök, skulle gissa på att limmet/talspolen blir försvagat även om det kanske funkar.

(och ett allmänt tips: har man en förstärkare som bränt högtalarna en gång är det klokt att mäta upp den eller koppla in den till billigare högtalare först... :wink: )

edit: lider med dig... inte kul att saker går sönder igen direkt efter köp...... :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-13 16:58

1)
din hypex är sönder, och kan inte repareras eftersom du inte har schema på den.

det är för mycket jobb att reparera i förhållande till kostnaden för en ny modul och resultatet är tveksamt. Släng den :(

Utan oscilloskop är det svårt att mäta på utgången och se vad det är man mäter, det är min erfarenhet. endast multimeter kan vara förvirrande pga man inte riktigt vet hur multimeter gör med signalen in.

2)
din hypex har antagligen gett så mycket AC ut att pIP tagit stryk, talspolen kan värmas snabbt innan man känner värme på utsidan av tex magneten eller framsidan av konen. Då kan det ryka för att spolen och den delen som spolen sitter på värms upp.

hurvida de är opåverkade eller ej kan nog endast Öhman svara på.
(mäta upp dem)

Men det är tveksamt att de går att laga utan att byta elementen igen OM de är skadade.

Någon här kan kanske svara på RDc är för elementen, om dina uppmätta värden är normala. Men jag tycker att en överhettad spole borde brinna av.

Troligen är diskanten hel, eftersom det sitter en kondensator i serie, som säkert blockerar likspänningen. Det gör det inte på mellan/basregistret däremot.

Tyvärr är det inte goda nyheter, men testa att spela lite lågt på dem så har du nog ljud ett tag till.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-08-13 17:00

norman skrev:
(och ett allmänt tips: har man en förstärkare som bränt högtalarna en gång är det klokt att mäta upp den eller koppla in den till billigare högtalare först... :wink: )

köp...... :(

Jo, lätt att vara efterklok, men jag var så inställd på händelseförloppet eftersom det matats med likström så jag trodde faktiskt inte att det var trasigt alls. Ett oscilloskop har jag tyvärr inte, dessvärre är de ju inte speciellt billiga heller. Multimeter visar garanterat fel, men den ger ju helt klart signaler om att allt inte är som det ska. =(

Jag ska skruva isär steget nu och se om jag kan hitta nåt visuellt. Återkommer med resultat av detta.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-08-19 18:58

Nu har jag skruvat isär hypexen och undersökt lite, dessutom undersökt piP lite mer.

Som ni kan se på bilen nedan så är det några kondingar som gått åt skogen på modulerna, i övrigt kan jag inte se några skador men det hindrar ju inte att det kan vara fler komponenter som är paj. Är jävligt trött på den här hypexen nu, den spelade fint men nu har den pajat två uppsättningar piP för mig så nu ska den ut. Tänker inte köpa några nya moduler. (Om det är någon som behöver en låda med komplett nätdel till ucd180 så pm till mig)
Bild

piP då, ja ett av elementen har i alla fall gått åt skogen, den mäter rätt men konen är styv och rör sig inte som den ska. Det andra elementet verkar ok, mäter ok och rör sig fint. Har spelat lite musik på den också men det är ju svårt att bedömma när man bara spelar på en högtalare. Hursomhelst så har det skett en ganska kraftig rökutveckling från detta element också, så om jag nu kommer till Öhman för att skaffa nya så blir det fan 2 nya för att inte chansa. Är ju inte allt för ofta i krokarna och har tillgång till bil tyvärr. Om det är någon som ska åka till Öhman och kan tänka sig att köpa ett par nya element åt mig (Jag skickar de gamla till er och betalar alla omkostnader) så hör av er!

Tack för de svar jag fått i denna tråd :)

Mvh Eric

Edit: belv så ledsen att jag var tvingen att beställa en ny HK970, nu blir det inga hempulade grejer på ett tag.

Återgå till DIY-forum