Jag är medlem i LTS sedan 37 år , men läs gärna mina inlägg i tråden
"Köpa högtalare efter musiksmak" där jag förhoppningsvis är tydlig med vad jag står för - är jag LTS'are?

Moderator: Redaktörer
demo9 skrev:Sportbilsentusiasten: menar du precis som på Tonläget att "bättre" är mer likt Klimax DS? dvs Klimax DS är bäst (just nu).
Jag tycker föresten att realistiskt ljud är bättre än ett ordnat ljud, önskar man det skall man nog lyssna på mp3 i 320 kbps, DET är välordnat, spelar faktiskt musik bättre än Klimax DS
MP skrev:Harryup skrev:MP skrev:Bill50x skrev:MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att stökigare ljud undertrycks med DS är min erfarenhet med. Det låter lugnare med DS.
Personligen tycker jag DS låter mer analogt (eller mer riktigt) jämfört med CDspelares lite hårdare/fräckare ljud.
Dock hör man mer med DS, men detaljerna återges renare.
Akurate DS låter fräckare samt med "på" än Klimax DS, hörde du den?
Dock är Klimax DS ärligare (o bättre)
Nån som kan avkoda detta krypterade meddelande?
Det är väl bara att läsa innantill?
Vad är det du inte förstår?
/ B
Rappakaljan som jag citerade.
Eftersom Sportbilsentusiasten uttrycker att det är enligt hans erfarenheter så går det inte att diskutera om han har rätt eller inte. Man kan bara tycka annorlunda om man vill. Att du MP tycker det är rappakalja visar brist på endera läsförståelse eller respekt. Kanske både och?
mvh/Harry
Då kanske du med din överlägsna läsförståelseförmåga kan förklara för mig vad följande betyder:
"stökigare ljud "
"hårdare/fräckare ljud"
"med "på""
"ärligare"
Harryup skrev:MP skrev:Harryup skrev:MP skrev:Bill50x skrev:MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att stökigare ljud undertrycks med DS är min erfarenhet med. Det låter lugnare med DS.
Personligen tycker jag DS låter mer analogt (eller mer riktigt) jämfört med CDspelares lite hårdare/fräckare ljud.
Dock hör man mer med DS, men detaljerna återges renare.
Akurate DS låter fräckare samt med "på" än Klimax DS, hörde du den?
Dock är Klimax DS ärligare (o bättre)
Nån som kan avkoda detta krypterade meddelande?
Det är väl bara att läsa innantill?
Vad är det du inte förstår?
/ B
Rappakaljan som jag citerade.
Eftersom Sportbilsentusiasten uttrycker att det är enligt hans erfarenheter så går det inte att diskutera om han har rätt eller inte. Man kan bara tycka annorlunda om man vill. Att du MP tycker det är rappakalja visar brist på endera läsförståelse eller respekt. Kanske både och?
mvh/Harry
Då kanske du med din överlägsna läsförståelseförmåga kan förklara för mig vad följande betyder:
"stökigare ljud "
"hårdare/fräckare ljud"
"med "på""
"ärligare"
Hur skall jag kunna förklara för dig vad dessa betyder för Sportbilsentusiasten? Du måste ju fråga honom eftersom han uttrycker sina egna erfarenheter. Men man måste få uppleva vad man vill, och uttrycka sina egna erfarenheter. Om han säger att så här är det så kan du få gå lös på honom med vilken fontstorlek du vill eftersom han måste kunna bevisa att det är så alla kommer uppfatta det. Vilket förstås är omöjligt.
Men innan dess har han inte gjort något fel.
mvh/Harry
mvh/Harry
MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:Du är bara ute efter att provocera![]()
Biter inte på mig, sorry.
Provocera? Jag?![]()
Nädu, jag förstår faktiskt inte vad t.ex. ett "ärligt" eller "fräckt" ljud är för något. Men det är jag kanske ensam om?
-Martin- skrev:Det går aldrig att lyssna sig till "bra" högtalare. I alla fall inte sådana högtalare som skall uppfylla någon form av teknisk kravspec. Det måste mätas. Och framförallt (olinjär) distorsion.
MP skrev:Få se nu:
Jag förstod inte vad han menade.
Du förstod heller inte vad han menade.
Du anklagar mig för att ha bristande läsförståelse.
"För ett offtopic fritt och trevligare faktiskt." - Visst. Om det var lite mindre hyckleri så skulle det vara ännu bättre.
Harryup skrev:MP skrev:Få se nu:
Jag förstod inte vad han menade.
Du förstod heller inte vad han menade.
Du anklagar mig för att ha bristande läsförståelse.
"För ett offtopic fritt och trevligare faktiskt." - Visst. Om det var lite mindre hyckleri så skulle det vara ännu bättre.
Harryup skrev:1. Kallar du alltid något du inte förstår för Rappakalja oavsett vem som sagt något? Ordvalet tyder inte på att du godkänner Sprotbilsentusiastens egna erfarenheter och vad han tycker.
Harryup skrev:2. Om jag förstod vad han menade eller inte kan jag inte svara på eftersom jag inte frågat honom heller. Det beror dels på att jag inte behöver veta hur SBE känner i detalj. Men det var du som var intresserad och det var du som lade in ett inte så positivt ord.
Harryup skrev:3. Förståelsen ligger i att SBE skriver tydligt att det är hans egna erfarenheter och han skriver också att han tycker så. Man kan inte underkänna det, men man kan gärna ha avikande åsikter.
mvh/Harry
MP skrev:Då är vi olika. Jag vill gärna kunna förstå det jag läser. Det var därför jag frågade vad det betyder. Och då var det någon som kontrade med att det bara var att läsa innantill. Jo, tjena!
profbd skrev:hmm var inne en sväng där men kunde inte hitta någon sådan verksamhet där
är du besviken?
IngOehman skrev:Måste hålla med Bosse.
Kan dock hålla med martin också, även om jag inte tycker att det är rimligt att kalla en högtalare "bra", bara för att den uppfyller en kravspec. Uppdraget (att vara en i sanning god förmedlare av en musikhändelse) är alldeles för komplicerat för att man skall kunna inrymma det i en enkel kravspec. Högtalare är inte transmissionslänkar.
I en MYCKET komplicerad kravspec däremot... Men även om man har en sådan, som kanske bygger på kunskaper extraherade från årtionden av arbete, så tycker jag nog att kravspecen ändå - varje gång - behöver verifieras med lyssning.
Det skulle inte falla mig in att utveckla högtalare bara med hjälp av lyssning - eftersom det inte ger några ledtrådar om varken HUR brister skall elimineras, eller vilka möjligheter bortom föreställningsvärlden som finns. Att utveckla med lyssnin är en metod som begränsas av ens egen föreställningsvärld, trots att det är den man ju vill överträffa!
Däremot skulle det inte heller falla mig in att utveckla högtalare utan att inkludera lyssning. Det är helt enkelt en nödvändig verifikation på att de idéer om (den mycket komplicerade) kravspecens relevans faktiskt är aktuella - även under de förutsättningar som är specifika för den nya konstruktionen. Inga två projekt är ju identiska, så relevansen av gamla kunskaper måste ständigt ifrågasättas och revideras vid behov*.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket hittills varit aldrig, men det betyder ju inte att det också kommer att vara alltid (Popper). Så - man måste alltid avsluta med verifikation, och den kan inte ske med andra medel än just de sinnen för vilken produkten är avsett att kommunicera. Allt annat vora ju att ta stöd mot en modell, och varför göra det? Modellen kan vara fulländad som beskrivning av verkligheten, men verkligheten vet man är det!Så den är det bättre stället att lägga verifikationen i.
-Martin- skrev: Och jag har svårt att se vilket krav man täcker upp med lyssningstest.
Tycker jag (som Svante brukar skriva)
BB skrev:-Martin- skrev: Och jag har svårt att se vilket krav man täcker upp med lyssningstest.
Tycker jag (som Svante brukar skriva)
En anledning till att man lyssningstestar är att man vill verifiera att mätning och lyssning är i överensstämmelse.
Mvh//BB
Kan dock hålla med martin också, även om jag inte tycker att det är rimligt att kalla en högtalare "bra", bara för att den uppfyller en kravspec. Uppdraget (att vara en i sanning god förmedlare av en musikhändelse) är alldeles för komplicerat för att man skall kunna inrymma det i en enkel kravspec.
perstromgren skrev:Jag tycker att det du skrev är en alldeles utmärkt och enkel kravspec, och förmodligen exakt vad de flesta vill jobba mot!
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Jag tycker att det du skrev är en alldeles utmärkt och enkel kravspec, och förmodligen exakt vad de flesta vill jobba mot!
Att vara en i sanning god förmedlare av en musikhändelse?
Ja, det är en bra kravspec, men ingen som ger några vidare ledtrådar för hur man skall mäta. Det vill säga det är ingen kravspec för mättekniker.
IngOehman skrev:Det är bara en kravspec för en visionär, som inte behöver bekymmra sig över produktens realiserande.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 28 gäster