MP AB 11: Testen från R & T, 3/70, finns här nu! Läs!!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

MP AB 11: Testen från R & T, 3/70, finns här nu! Läs!!!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-19 06:45

Gårdagens "fynd" ( :?: ) på min favoritloppis: :roll: :wink: 8) :lol: 8O

Bild
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-08-28 19:53, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-19 08:05

Då är vi två som hittat var sitt par på olika loppisar :)

Det är väl AB11 ?

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-19 10:49

Ser ut att vara det,ja.Martin Persson berättade själv i en intervju att den här var ett riktigt lyckokast.Såldes i stora mängder,men med glimten i ögat sa han också att framgång är hälften utseende och hälften ljud!

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-19 11:44

Ja, vem skulle låta tillverka en åttakantig högtalare idag !

Köpte dem bara för att det var ett par MP, men tyvärr är väl elementen inte i bästa skick, bas/mellan skrapar ljudligt när man trycker på den. Och täckskydden för diskanterna är lagade med Karlssons Klister så de sitter dåligt pga av limmet trängt in i pappen så den buktar - suck.

Finns de några data på 4 ohms baselementet ?

Diskanterna är väl Perless antar jag, MT20 ?

Nån bevandrad i ämnet kanske har tips på ev ersättare ?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-19 17:47

dalkarl skrev:bas/mellan skrapar ljudligt när man trycker på den.

Det gjorde en av basarna i mina också. Jag skruvade ur elementet ur lådan och "motionerade" konen manuellt upp och ned. Skrapet försvann. Min tanke är att konens gummiupphängning behövde "mjukas upp" lite.

Ja, det är AB 11. Innervolymen är ca 11 liter. Modellen finns med i HiFi handboken 1973. Där kan man läsa att modellen fanns i fanér och vitlack, men att man kunde få den i andra färger på beställning och då en leveranstid på 4 - 6 veckor.

När jag körde igång dem tyckte jag att de lät totalt värdelöst; fruktansvärt skrikiga och basfattiga. Men efter några timmars spelande upplevde jag att de ändrade karaktär. Ljudet blev mera balanserat; eller också tror jag bara det i och med att jag vande mig vid ljudet från dem. Eller också är det faktiskt så att ljudkaraktären ändrades i och med att elementen fick börja jobba. Kan det vara så?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-19 18:54

Jag har ,precis som Kjell beskriver, för några år sedan "motionerat" konen på en av mina medelst handkraft och riktigt låtit den "skrapa runt"och det fungerar än idag.Min teori är att det kan vara rost eller limutfällningar som då pulvriseras.Rost såg jag redan på 60-talet när jag skrotade lite element.Oval talspole tror jag inte riktigt på.Fast visst är det möjligt det också.
Förändringen i ljudet som Kjell beskriver verkar logisk.Motionera på bara,Kjell.Vad har man att förlora?
Mitt intryck av de här är annars att översta diskanten saknas.Skulle vara kul att prova med en liten framåtriktad dome.Sen har de också ett ganska smalt strålningsområde som gör att de låter som bäst bara där.
Basen är troligen en Peerless B65WG.Du kanske kan hitta moderna parametrar på nätet om nu någon har tagit upp sådana-själv bryr jag mig inte så mycket om sånt utan kör med erfarenhet(hum...).
Gamla data från 1969 är annars:165mm dia,54000 Maxwell,talspole 25mm,10W,35Hz,max 4000Hz.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-19 20:19

Jag tänkte att gummiupphängningen blivit "stel", att talspolen därför gått snett och att detta kurerades genom att mjuka upp densamma.
Men som Rolf menar; skräp verkar vara en minst lika trolig förklaring till skrapet.
Rolf: Har du kopplingsschema till filtret?
M v h

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-19 21:54

Då får jag skruva ur elementen och genom handpåläggning försöka motionera dom för att se om det går att få bort ev skrap.

Tackar för tipset :)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-19 22:28

Filtret har man lånat/snott/köpt/fått från Peerless där det heter 24-2 och sedan byggt det själva.Ett seriefilter med delning vid 2,7kHz.I st för originaldiskanten på 4Ohm har man här tre st 8Ohm.
Diskanterna är nog mellanmodellen i storlek-MT225HFC.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-19 22:57

Och så här ser det ut
Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-20 05:36

Tack Rolf; jättesnällt.
(Och du har fixat så du kan ladda upp bilder. Nu kan vi väl i 8071-tråden få se bilder på dina 8071:or.)

Har du några tips på lämplig placering av AB 11? Ska de stå mot väggen eller ute i rummet. Det är klart att man får experimentera, men vad rekommenderade tillverkaren? (Stereo HiFi Handboken 1973 avslöjar inget om lämplig placering.)

Användarvisningsbild
mikev

Inläggav mikev » 2008-08-20 17:28

När jag spelar på mina AB-11or brukar jag ställa dem uppe på ett par halv meter höga pidestaler.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-08-20 18:11

mikev skrev:När jag spelar på mina AB-11or brukar jag ställa dem uppe på ett par halv meter höga pidestaler.

Välkommen till faktiskt.se!

Vi här på vintagedelen behöver verkligen fler vintageskrivare!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-20 18:45

mikev skrev:När jag spelar på mina AB-11or brukar jag ställa dem uppe på ett par halv meter höga pidestaler.

Ja, välkommen. Här på vintageavdelningen samlas vi som verkligen vet vad god återgivning är. :wink: :roll: 8) :lol:

Ja, det var ett placeringstips som jag ska prova. Vilken skillnad upplever du jämfört med att ha dem på golvet?

Jag gillar denna lilla högtalare. Mitt par har gått varma i stort sett all tid jag varit hemma sedan jag köpte dem i måndags. Det är säkert så som Rolf skriver, att de har brister i diskanten; och jag gissar att de inte har ett dugg att säga till om i jämförelse med moderna högtalare. (Det vet jag nu inte, eftersom jag aldrig lyssnat seriöst på moderna högtalare.) Jag bryr mig i alla fall inte. Ljudet är mer än okej för mig, men även jag som saknar allt vad guldöron heter, hör att de kommer till korta i jämförelse med mina 8071:or.

Jag har på biblioteket beställt artikeln i Radio & Television 12/69, om den här högtalaren. Om kopiorna är bra kan jag scanna dem, så att ni som är intresserade får läsa.

Dalkarl! Har du motionerat basarna? Blev det bra?

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2008-08-20 19:44

Vad fick ni ge för era? Jag hittade mina på en gigantisk utomhusloppis i Nykvarn för tre år sedan. Pris 20 kr. Högg dom direkt! Sen fick jag kånka omkring resten av förmiddagen med dom under armarna efterföljandes min sambo som letade helt andra saker...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-20 20:43

poppop skrev:Vad fick ni ge för era? Jag hittade mina på en gigantisk utomhusloppis i Nykvarn för tre år sedan. Pris 20 kr. Högg dom direkt! Sen fick jag kånka omkring resten av förmiddagen med dom under armarna efterföljandes min sambo som letade helt andra saker...

:D
Ja du, den situationen är det väl ingen annan här på vintage som känner igen sig i... :wink:

Jag betalade 200 kr för mitt par, på Motala Återvinning. Jag har ju i ett annat sammanhang berättat att man på denna loppis har personal som testar all elektronik innan den hamnar på hyllorna ute i själva loppisaffären. På prislappen till detta par hade han/hon som testat dem skrivit: "Det har börjat rassla från en av högtalarna". Men det var ju lätt åtgärdat, som jag skrivit ovan. 200 kr är väl okej, tycker jag, men 20 kr hade ju varit ännu bättre. Jag vet ju inte vart de 20 kr du betalade gick; direkt i fickan på säljaren kanske. Mina 200 kr, eller förhoppningsvis större delen av dem, går till välgörande ändamål till folk i baltstaterna. Stora delar av personalstyrkan på loppisen består dessutom av folk som av olika anledningar inte klarar sig så bra på den öppna arbetsmarknaden. Så jag har genom mitt köp även gjort en insats för dem. Jag tar ett varv förbi denna loppis varje dag. Rätt som det är finns det något intressant på hyllorna. Just nu står där ett par högtalare i Carlsson-stil; det ser ut som det är ett par "Delton Lotus" från 70-talets mitt, men det kan lika gärna vara ett hembygge. Fyra Peerless-diskanter kring en 9710 med alnicomagnet (ja, jag har kollat), basreflexrör i botten. På prislappen står det 300 kr.

Användarvisningsbild
mikev

Inläggav mikev » 2008-08-20 21:19

Kjell_Kranzberg skrev:

Ja, välkommen. Här på vintageavdelningen samlas vi som verkligen vet vad god återgivning är. :wink: :roll: 8) :lol:

Ja, det var ett placeringstips som jag ska prova. Vilken skillnad upplever du jämfört med att ha dem på golvet?

Jag gillar denna lilla högtalare. Mitt par har gått varma i stort sett all tid jag varit hemma sedan jag köpte dem i måndags. Det är säkert så som Rolf skriver, att de har brister i diskanten; och jag gissar att de inte har ett dugg att säga till om i jämförelse med moderna högtalare. (Det vet jag nu inte, eftersom jag aldrig lyssnat seriöst på moderna högtalare.) Jag bryr mig i alla fall inte. Ljudet är mer än okej för mig, men även jag som saknar allt vad guldöron heter, hör att de kommer till korta i jämförelse med mina 8071:or.

Jag har på biblioteket beställt artikeln i Radio & Television 12/69, om den här högtalaren. Om kopiorna är bra kan jag scanna dem, så att ni som är intresserade får läsa.

Jag upplever att ljudbilden blir större, när dom kommer upp, ljudbilden påminner eller snarare liknar ljudbilden från mina oa-5t2.
Hittade mina i en begagnat affär i s-tälje, pröjsa 300kr kunde inte motstå formen, samt faneret som har en väldigt mörk färg, skyddena på elementen var riktigt dåliga, så såna har jag knåpat ihop nya, och basarna är lite ihopsjukna i gummit, så dom funderar jag vad ska göra.
Tack för ett varmt välkomnande!
Senast redigerad av mikev 2008-08-20 21:26, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-20 21:25

Delton Lotus finns med i Stereo HiFi handboken 1975 och är givetvis en av dessa ständiga OA5-kopior.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-20 21:50

rolfzetterberg skrev:Delton Lotus finns med i Stereo HiFi handboken 1975.

Helt riktigt.

Mikev: Jag ska prova att höja upp mina. Det kan vara intressant att testa några olika placeringar. I vårt vardagsrum (ja vårt, jag delar det med familjens tre dominerande fjärdedelar, alla tre av kvinnligt kön) får jag subjektivt bra resultat när jag placerar dem på golvet framför mina 8071:or. Tygfronen på 8071:orna kanske har god påverkan på reflexer från basen i AB 11; vad vet jag; men nog tycker jag att ljudet blir något mjukare och mindre skrikigt med den placeringen.

Mikev: Kan vi få se en bild på dina?
Rolf och Dalkarl: Hur är era placerade?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-20 23:10

Mina är för tillfället inställda i garderoben,men har använt dom med stativ från 70-talet.
Bild

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-20 23:10

Nej, Kjell, det gick väl inte så bra - spidern/upphängningen var tyvärr dåliga på bägge elementen.

Men vad kan man begära för en hundring idag :?

Får väl snoka runt lite efter ev andra element framöver.

Äh, man skulle ha reggat namnet istället men det var upptaget.

Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 03:28

De där stativen "Ettan" har jag haft. Sådana kommer inte in här mer, säger hon som bestämmer. :roll: :D

Tråkigt med spidern, Tomas. Här finns ett par tips på alternativa basar:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 43&p=10645

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 06:53

Vad tror ni om kondingarna i filtret. Det är elektrolyter av fabrikat Wicon. Jag har för mig mig att jag sett sådana även hos Luxor. Det var väl standardkondingar på den tiden.
Jag tänker alltså inte så mycket på deras ljudliga kvaliteter; mera på om de behöver pensioneras av åldersskäl. Jag har förr råkat ut för att gamla elektrolyt-kondningar "dött", och tagit med sig ett diskantelement "till den andra sidan". Det är ju lätt att byta dem, så jag gör nog det, bara för att vara på den säkra sidan.
Ett tips: Om ni tycker att ni klarar er utan de där audiofil-polypropylen-kondensatorerna som Elfa, Hifi Kit och Ljudia säljer, finns det "normala" foliekondingar till inte alltför stora pengar hos www.ecotec-online.se. På hemsidan syns en del av dem, men man har mycket mer än vad som är utlagt på sidan. Flera av kondingarna jag köpt där är s k "NOS" och kommer ursprungligen från Luxors hyllor. När Luxor slog igen tog Stig som äger Ecotec hand om komponent- och reservdelslagret och en massa annat som fanns på Luxors hyllor.
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-08-21 07:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-21 07:04

Kjell_Kranzberg skrev:Var har du laddat upp bilderna, Rolf?)

www.beffo.se, en sida som jag har föreslagit att ladda upp på. Den är väldigt enkel och bra, men ibland kan det vara lite tungt att få fram bilderna, men dom kommer om man uppdaterar och lugnar sig lite. Som du ser finns de där nu.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 07:28

Fjonkalicious skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:Var har du laddat upp bilderna, Rolf?)

www.beffo.se, en sida som jag har föreslagit att ladda upp på. Den är väldigt enkel och bra, men ibland kan det vara lite tungt att få fram bilderna, men dom kommer om man uppdaterar och lugnar sig lite. Som du ser finns de där nu.

Mvh

Filip

Jag tog bort mitt inlägg om detta, eftersom bilderna kom fram efter en stund. Filip: Du hann tydligen läsa det och svara på det innan det raderades. Strunt samma.

Läs gärna mitt inlägg om undringar kring kon dingarna i filtret till AB 11, här ovan.M v h

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-08-21 15:14

Blir lite fundersam av denna tråd...
Köpte ett par AB11 på loppis i fjol och har provlyssnat, provat olika element, bla ett par som jag tror var alldeles rätt, Peerless med Alnico och pappkant. Min upplevelse var att de lät riktigt trist faktist. Tunnt, utan bas och klent i övrigt. Spelade dem mot ett par OD11:or och jag tyckte det var himla stor skillnad. Vad jag förstår av intrycket från övriga som kommenterat så är det något fel på mina ex... Vad skulle det kunna vara?
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
mikev

Inläggav mikev » 2008-08-21 17:04

Kjell_Kranzberg skrev:
rolfzetterberg skrev:Delton Lotus finns med i Stereo HiFi handboken 1975.

Helt riktigt.

Mikev: Jag ska prova att höja upp mina. Det kan vara intressant att testa några olika placeringar. I vårt vardagsrum (ja vårt, jag delar det med familjens tre dominerande fjärdedelar, alla tre av kvinnligt kön) får jag subjektivt bra resultat när jag placerar dem på golvet framför mina 8071:or. Tygfronen på 8071:orna kanske har god påverkan på reflexer från basen i AB 11; vad vet jag; men nog tycker jag att ljudet blir något mjukare och mindre skrikigt med den placeringen.

Mikev: Kan vi få se en bild på dina?
Rolf och Dalkarl: Hur är era placerade?

Skulle vilja vänta med bilder tills dom är klara(bilder kommer nog senare vid en presentation),
Men kolla in dom längst nere i den här tråden, så kommer dem att se ut.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... in+persson

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 17:45

henriksch skrev:Blir lite fundersam av denna tråd...
Köpte ett par AB11 på loppis i fjol och har provlyssnat, provat olika element, bla ett par som jag tror var alldeles rätt, Peerless med Alnico och pappkant. Min upplevelse var att de lät riktigt trist faktist. Tunnt, utan bas och klent i övrigt. Spelade dem mot ett par OD11:or och jag tyckte det var himla stor skillnad. Vad jag förstår av intrycket från övriga som kommenterat så är det något fel på mina ex... Vad skulle det kunna vara?
mvh
Henrik

Nu har jag ingen erfarenhet av OD 11, men det är kanske så att det är stor skillnad på dem och AB 11 till Carlssonhögtalarnas fördel.
Någon som vet?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-21 17:59

mikev skrev:Skulle vilja vänta med bilder tills dom är klara(bilder kommer nog senare vid en presentation),
Men kolla in dom längst nere i den här tråden, så kommer dem att se ut.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... in+persson

Snyggt. :)

Nu har jag kört mina enligt din placering, ca 50 cm upp från golvet och dessutom ca 50 cm ut från väggen. Ingen större subjektiv skillnad här hos mig. Men som sagt; mitt lyssningsrum är inte det bästa. Jag tvivlar inte en sekund på det du skriver "mikev". Hos dig fungerar det säkert alldeles utmärkt att lyfta upp dem och Rolf Z verkar ju ha samma erfarenhet.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-08-21 22:18

Måste bara påpeka att mitt inlägg inte var menat som ett surkarts-inlägg. Köpte mina med goda förhoppningar, liten och snygg, juste ekfanér och tycker fortfarande de är fräcka i designen. Jag blev bara så besviken på ljudet i mina fynd och höll alltså på att prova med andra element osv men fick ingen ordning på dem så jag gav upp, snodde diskanterna och ställde ut dem till nästa resa till återvinningsstationen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi