Moderator: Redaktörer

dalkarl skrev:bas/mellan skrapar ljudligt när man trycker på den.
mikev skrev:När jag spelar på mina AB-11or brukar jag ställa dem uppe på ett par halv meter höga pidestaler.
poppop skrev:Vad fick ni ge för era? Jag hittade mina på en gigantisk utomhusloppis i Nykvarn för tre år sedan. Pris 20 kr. Högg dom direkt! Sen fick jag kånka omkring resten av förmiddagen med dom under armarna efterföljandes min sambo som letade helt andra saker...
Kjell_Kranzberg skrev:mikev skrev:När jag spelar på mina AB-11or brukar jag ställa dem uppe på ett par halv meter höga pidestaler.
Ja, välkommen. Här på vintageavdelningen samlas vi som verkligen vet vad god återgivning är.![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, det var ett placeringstips som jag ska prova. Vilken skillnad upplever du jämfört med att ha dem på golvet?
Jag gillar denna lilla högtalare. Mitt par har gått varma i stort sett all tid jag varit hemma sedan jag köpte dem i måndags. Det är säkert så som Rolf skriver, att de har brister i diskanten; och jag gissar att de inte har ett dugg att säga till om i jämförelse med moderna högtalare. (Det vet jag nu inte, eftersom jag aldrig lyssnat seriöst på moderna högtalare.) Jag bryr mig i alla fall inte. Ljudet är mer än okej för mig, men även jag som saknar allt vad guldöron heter, hör att de kommer till korta i jämförelse med mina 8071:or.
Jag har på biblioteket beställt artikeln i Radio & Television 12/69, om den här högtalaren. Om kopiorna är bra kan jag scanna dem, så att ni som är intresserade får läsa.
Dalkarl! Har du motionerat basarna? Blev det bra?
rolfzetterberg skrev:Delton Lotus finns med i Stereo HiFi handboken 1975.
Dalkarl! Har du motionerat basarna? Blev det bra?
Kjell_Kranzberg skrev:Var har du laddat upp bilderna, Rolf?)
Fjonkalicious skrev:Kjell_Kranzberg skrev:Var har du laddat upp bilderna, Rolf?)
På www.beffo.se, en sida som jag har föreslagit att ladda upp på. Den är väldigt enkel och bra, men ibland kan det vara lite tungt att få fram bilderna, men dom kommer om man uppdaterar och lugnar sig lite. Som du ser finns de där nu.
Mvh
Filip
Kjell_Kranzberg skrev:rolfzetterberg skrev:Delton Lotus finns med i Stereo HiFi handboken 1975.
Helt riktigt.
Mikev: Jag ska prova att höja upp mina. Det kan vara intressant att testa några olika placeringar. I vårt vardagsrum (ja vårt, jag delar det med familjens tre dominerande fjärdedelar, alla tre av kvinnligt kön) får jag subjektivt bra resultat när jag placerar dem på golvet framför mina 8071:or. Tygfronen på 8071:orna kanske har god påverkan på reflexer från basen i AB 11; vad vet jag; men nog tycker jag att ljudet blir något mjukare och mindre skrikigt med den placeringen.
Mikev: Kan vi få se en bild på dina?
Rolf och Dalkarl: Hur är era placerade?
henriksch skrev:Blir lite fundersam av denna tråd...
Köpte ett par AB11 på loppis i fjol och har provlyssnat, provat olika element, bla ett par som jag tror var alldeles rätt, Peerless med Alnico och pappkant. Min upplevelse var att de lät riktigt trist faktist. Tunnt, utan bas och klent i övrigt. Spelade dem mot ett par OD11:or och jag tyckte det var himla stor skillnad. Vad jag förstår av intrycket från övriga som kommenterat så är det något fel på mina ex... Vad skulle det kunna vara?
mvh
Henrik
mikev skrev:Skulle vilja vänta med bilder tills dom är klara(bilder kommer nog senare vid en presentation),
Men kolla in dom längst nere i den här tråden, så kommer dem att se ut.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... in+persson
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster