Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det finns ju de som hävdar att det inte är någon skillnad mellar basreflex och transmission line, tex Missions konstruktör. Allmänt hävdas att basreflex är en 4:e ordningens funktion som då faller med 24dB / oktav under nedre gränsfrekvensen. TL brukar sägas vara av2:a ordningen som faller med 12dB (likt en sluten låda fast lägre då). Nu vet jag att det finns delade meningar om det här men det har aldrig blivit helt utrett här (tror jag).
I en TL tillgriper man lite olika knep för att få återgivningen djup och linjär. Man kan bygga den så den har en "låda" bakom elementet innan ljudledningen, man kan låta den smalna av och vecka den.Dämpningen är väldigt viktig för att det här ska bli bra.
/Jocke
+---------------+----------------+
| Basreflex | Phontratt |
+---------------+----------------+
| 1/4-vågspipa | Ljudledning |
+---------------+----------------+
Jocke skrev:En grej som jag upplever som ett plus är att då ledningen är en kvarts våglängd så tar det en halvvåglängd innan tryckförändringen "kommer tillbaka" till elementet vilket då hindrar konen att röra sig okontrollerat i ytterlägena. Kanske är det här överspelat idag när elementen har progressiva upphängningar, kortslutningsringar mm som kontrollerar konens rörelser?
Nattlorden skrev:Svante... hur expanderar matrisen om du stoppar dit closed-TL, sluten låda och tryckkammare?
Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
paa skrev:Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Det är ju tänkt att den stängda dämpade pipan skall eleminera bakreflexen. Men en sluten låda som är fylld med lämpligt dämpmaterial har ju inget problem med interna reflexer, och den grundläggande lådresonansen är ju bara nyttig för att uppnå lämpligt Q-värde och gränsfrekvens.
Några projekt är alltid igång ....Svante skrev:
Med detta i ryggmärgen förvånar det mig lite att man ser så få projekt med Phontrattar där man har gjort porten rejält stor och vid, men inte gått till full ljudledning. Det borde finnas nåt optimum där nånstans.
Svante skrev:Nja... Pga den kraftigt fjädrande kopplingen mellan portmassa och kon i basreflex så får man faktiskt samma fasförskjutning mellan kraft och motkraft vid låga frekvenser. Vid låga frekvenser beter sig faktiskt systemen identiskt, småsignalmässigt.
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Nja... Pga den kraftigt fjädrande kopplingen mellan portmassa och kon i basreflex så får man faktiskt samma fasförskjutning mellan kraft och motkraft vid låga frekvenser. Vid låga frekvenser beter sig faktiskt systemen identiskt, småsignalmässigt.
Jättebra. Men hur ofta håller man sig i "småsignalområdet"? Och hur blir det när man lämnar det?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Att inte bli påverkad av reflektioner av ljudvågor bakifrån. Har inte funderat så mycket men det borde bli att jämställa med en oändligt stor låda = infinite baffel om ryggraden får bestämma tänkandet.
Svante skrev:Missade denna. Kruxet med att dämpa vågen som rör sig in i lådan är att det är snudd på omöjligt att göra det för låga frekvenser. Ekofria rum brukar ha dämpkilar med någon meters djup och de förmår att släcka reflexionen ner till kanske 100 Hz. För att nå 20 Hz skulle alltså c:a 5 meter behövas.
Det är ju så att om man pumpar in ett statiskt (~lågfrekvent) flöde i en sluten kavitet så blir trycket lika överallt i kaviteten vilken form den än har.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Missade denna. Kruxet med att dämpa vågen som rör sig in i lådan är att det är snudd på omöjligt att göra det för låga frekvenser. Ekofria rum brukar ha dämpkilar med någon meters djup och de förmår att släcka reflexionen ner till kanske 100 Hz. För att nå 20 Hz skulle alltså c:a 5 meter behövas.
Det är ju så att om man pumpar in ett statiskt (~lågfrekvent) flöde i en sluten kavitet så blir trycket lika överallt i kaviteten vilken form den än har.
Det är väl därför man använder dämpmaterial i linjen, för att den skall upplevas längre?
Om jag förstått Von Schweikert rätt så förändrar han tätheten på dämpmaterialet ju längre in i linjen man kommer. (Iofs tror jag bara det är en line för mellanregistret som han kör slutet.)
IngOehman skrev:Det har redan sagt så mycket konstigt i den här tråden att jag tycker
det är för knepigt att reda upp det. Det har förvisso sagts en del klokt
också, men i blandning med allt det tossiga kan det nog vara svårt för
den som inte vet allting från början, att sortera mellan de olika kompo-
nenterna...
IngOehman skrev:
Så - jag bryr mig inte om att lägga mig i sakfrågan utan tänkte bara
ställa en fråga med utgångsunkt från trådstartarens förstainlägg:
Vad är en "halvvågspipa", och var har du läst om dem eller hört talar
om dem*?
Vh, iö
- - - - -
Det enda jag kan komma på som skulle kunna gå under beteckningen,
är två lådtyper som jag lekte med för 35 år sedan, men som jag inte
har sett i användning någonsin, i någon högtalare. Blev därför nyfiken.
Jocke skrev:Känns väl spontant som att det måste handla om 1/2-vågspipa för att fungera, eller?
Naqref™ skrev:Jocke skrev:Känns väl spontant som att det måste handla om 1/2-vågspipa för att fungera, eller?
Näe. Elementet sitter ju precis vid öppningen. Är ju principiellt inte mycket annorlunda än om det satt precis utanför öppningen. Blir då en 1/4-vågspipa.
2-ch skrev:IngOehman skrev:...Så - jag bryr mig inte om att lägga mig i sakfrågan utan tänkte bara
ställa en fråga med utgångsunkt från trådstartarens förstainlägg:
Vad är en "halvvågspipa", och var har du läst om dem eller hört talar
om dem*?
Vh, iö
- - - - -
Det enda jag kan komma på som skulle kunna gå under beteckningen,
är två lådtyper som jag lekte med för 35 år sedan, men som jag inte
har sett i användning någonsin, i någon högtalare. Blev därför nyfiken.
Eftersom jag har ett par transmissionline (såldes så i alla fall) så var jag nyfiken på vilka egenskaper den konstruktionen har.
Så jag läste på wikipedia och hittade följande där:
"Ljudledningshögtalare (transmission line, halvvågs- eller kvartsvågspipa) är i praktiken raka rör där ljudet från membranets baksida leds genom en lång tunnel för att simulera en oändlig baffel. Tunneln är normalt, precis som hornen, veckad i ett fyrkantigt hölje, och kan vara tom eller fylld med dämpmaterial. Ljudledaren kännetecknas av ren och djup basåtergivning."
Men det gav inte mig någon klarhet alls i min fundering så därför vände jag min hit till faktiskt.se istället. Tog med halvvågspipan därifrån.
Så i det här fallet var wikipedia min "källa" utan att veta vad det är eller om det ens existerar något liknande.
Tycker mig dock fått en hel del svar härifrån, och det är jag tacksam för.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster