Uppgradering av vad?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jahfor

Uppgradering av vad?

Inläggav jahfor » 2008-09-19 13:29

Hejsan alla glada!

Jag är en riktigt fattig audiofil (vet inte ens om jag får kalla mig det...), jag har ett par frågor angående uppgradering.

Jag är hyffsat nöjd med min rigg sånär som när jag lägger på en av mina sköna vinyler. Det låter tunnt och lågt, jag känner mig t.o.m frestad att använda den bannlysta loudness knappen. Utav detta drar jag slutsatsen att jag behöver en ny vinylsvarv, ev. ny stärkare ifall det är ett dåligt riaa i den.

Jag har följande utrustning:

* Förstärkare: Pioneer SX-636, kostade 350 dollar 1974 ;)
* CD: Pioneer PD-107
* Skivspelare: Philips 685
* Högt: Dynavoice Magic F-6 EX

Förstår att många inte ens skulle nöja sig med detta i sommarstugan, kanske skithuset? Men jag slänger ut min fråga ändå; vad skulle ni ha gjort om ni hade 2500~3000:- för att förbättra mitt system?

Mvh //Johan

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Uppgradering av vad?

Inläggav PerStromgren » 2008-09-19 13:32

jahfor skrev:Jag är hyffsat nöjd med min rigg sånär som när jag lägger på en av mina sköna vinyler. Det låter tunnt och lågt, jag känner mig t.o.m frestad att använda den bannlysta loudness knappen.

Låter det bättre från CD:n om du lyssnar på samma musik med samma volym?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-19 13:38

perstromgren skrev:
jahfor skrev:Jag är hyffsat nöjd med min rigg sånär som när jag lägger på en av mina sköna vinyler. Det låter tunnt och lågt, jag känner mig t.o.m frestad att använda den bannlysta loudness knappen.

Det måste jag såklart prova... Men jag är rätt övertygad om att det är så. Jag får ju vrida upp volymen rätt så mycket när jag byter från cd till lp, den saken är säker...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-19 13:43

jahfor skrev:
perstromgren skrev:

Det måste jag såklart prova... Men jag är rätt övertygad om att det är så. Jag får ju vrida upp volymen rätt så mycket när jag byter från cd till lp, den saken är säker...

Det var det jag misstänkte. Det brukar ge som resultat att man tycker att svagare är sämre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-19 13:49

perstromgren skrev:
jahfor skrev:
perstromgren skrev:

Det var det jag misstänkte. Det brukar ge som resultat att man tycker att svagare är sämre.

Jo så är det nog, och det förstår jag att det har med mastering mm. att göra plus att det ofta är låg utnivå från skivspelare. Men är det möjligen så att en finare skivspelare eller bättre PU samt riaa kan åtgärda det? Det låter väldigt slankt av all musik jag spelat nu också. Men jag ska göra jämförelse efter jobbet med samma skiva som du sagt.

Tack för tipset!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 14:45

jahfor skrev:Jo så är det nog, och det förstår jag att det har med mastering mm. att göra plus att det ofta är låg utnivå från skivspelare. Men är det möjligen så att en finare skivspelare eller bättre PU samt riaa kan åtgärda det? Det låter väldigt slankt av all musik jag spelat nu också. Men jag ska göra jämförelse efter jobbet med samma skiva som du sagt.

Mjae, en ren volymskillnad har inget med mastering att göra. Men i tidernas begynnelse (före cd-spelarnas tillkomst) så hade bandspelare/kassettdäck och separata radiodelar ofta en utnivå på 0,5-1 volt. Förstärkningen på pickupingången anpassades då till att ge ungefär samma nivå från skivspelaren som från de övriga enheterna.

Men så kom CD-spelarna. Dessa ger, av en för mig okänd anledning, upp mot 2 volt utspänning. Dessa kommer med andra ord att låta betydligt högre än tex kassettdäcket och givetvis högre än vinylspelaren.

Men du har rätt i att även mastring kan påverka eftersom man, förutom att ha högre utnivå på cd-spelaren, ofta komprimerar och limiterar ljudet på CD-mastern för att det ska låta högre på tex radiostationer osv. Detta gör ju naturligtvis att skillnaden blir ännu större mot din vinylskiva.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-19 14:59

Bill50x skrev:Men så kom CD-spelarna. Dessa ger, av en för mig okänd anledning, upp mot 2 volt utspänning.

Varning: spekulation.

Jag tror att anledningen är att man tänkte sig att inte styra ut fullt i CD-systemet, eftersom man hade så rejäl dynamik. Detta skulle då betyda att signalen från CD:n skulle ha en maxnivå som var liknande den från en radio eller bandspelare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-19 15:03

Bill50x skrev:
jahfor skrev:Jo så är det nog, och det förstår jag att det har med mastering mm. att göra plus att det ofta är låg utnivå från skivspelare. Men är det möjligen så att en finare skivspelare eller bättre PU samt riaa kan åtgärda det? Det låter väldigt slankt av all musik jag spelat nu också. Men jag ska göra jämförelse efter jobbet med samma skiva som du sagt.

Mjae, en ren volymskillnad har inget med mastering att göra. Men i tidernas begynnelse (före cd-spelarnas tillkomst) så hade bandspelare/kassettdäck och separata radiodelar ofta en utnivå på 0,5-1 volt. Förstärkningen på pickupingången anpassades då till att ge ungefär samma nivå från skivspelaren som från de övriga enheterna.

Men så kom CD-spelarna. Dessa ger, av en för mig okänd anledning, upp mot 2 volt utspänning. Dessa kommer med andra ord att låta betydligt högre än tex kassettdäcket och givetvis högre än vinylspelaren.

Men du har rätt i att även mastring kan påverka eftersom man, förutom att ha högre utnivå på cd-spelaren, ofta komprimerar och limiterar ljudet på CD-mastern för att det ska låta högre på tex radiostationer osv. Detta gör ju naturligtvis att skillnaden blir ännu större mot din vinylskiva.

/ B

Tack för undervisningen! Förstår att det låter ironiskt, men jag menar det :)

//J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-19 15:12

Annars då, har ni några tips på uppgradering?
//J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 15:12

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:Men så kom CD-spelarna. Dessa ger, av en för mig okänd anledning, upp mot 2 volt utspänning.

Varning: spekulation.

Jag tror att anledningen är att man tänkte sig att inte styra ut fullt i CD-systemet, eftersom man hade så rejäl dynamik. Detta skulle då betyda att signalen från CD:n skulle ha en maxnivå som var liknande den från en radio eller bandspelare.

Spekulation? Vad du i praktiken får ut för nivå är en sak, och det gäller ju alla källor (även vinylskivor styrdes ut olika mycket). Men många cd-spelare specificeras till 2 volt utnivå. Så här specas till exempel en dyr och numera utgången spelare:

2 pairs unbalanced stereo analogue audio outputs
Connector High-quality RCA phono.
Output level 2V rms (peak code).
Output impedance 200.
Minimum load 1k.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-19 15:17

Vad sitter det för pickup i Philips-skivspelaren? Behöver inte vara nåt större fel på själva skivspelaren, men ett byte av pickup skulle möjligen kunna vara ett lyft. En enklare ortofon kanske eller Audio-Technica (vad heter nu den där berömda budgetmodellen?). Philips GP-serie har jag lite tveksamma erfarenheter av (även om jag inte är rätt man att bedöma egentligen).

Phono-ingången på Pioneer'en skulle jag tro är helt ok för denna nivå.

Om jag vore som dig skulle jag iaf satsa på en matchande Pioneer vintageskivspelare för utseendets och kvaliténs skull och pickup till den :)

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-19 15:25

phloam skrev:Vad sitter det för pickup i Philips-skivspelaren? Behöver inte vara nåt större fel på själva skivspelaren, men ett byte av pickup skulle möjligen kunna vara ett lyft. En enklare ortofon kanske eller Audio-Technica (vad heter nu den där berömda budgetmodellen?). Philips GP-serie har jag lite tveksamma erfarenheter av (även om jag inte är rätt man att bedöma egentligen).

Phono-ingången på Pioneer'en skulle jag tro är helt ok för denna nivå.

Om jag vore som dig skulle jag iaf satsa på en matchande Pioneer vintageskivspelare för utseendets och kvaliténs skull och pickup till den :)

Hmm, ja det var ett bra tips! PU heter Philips 400 II

//J

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-09-19 15:28

jahfor skrev:Hejsan alla glada!

Jag är en riktigt fattig audiofil (vet inte ens om jag får kalla mig det...), jag har ett par frågor angående uppgradering.

Jag är hyffsat nöjd med min rigg sånär som när jag lägger på en av mina sköna vinyler. Det låter tunnt och lågt, jag känner mig t.o.m frestad att använda den bannlysta loudness knappen. Utav detta drar jag slutsatsen att jag behöver en ny vinylsvarv, ev. ny stärkare ifall det är ett dåligt riaa i den.

Jag har följande utrustning:

* Förstärkare: Pioneer SX-636, kostade 350 dollar 1974 ;)
* CD: Pioneer PD-107
* Skivspelare: Philips 685
* Högt: Dynavoice Magic F-6 EX

Förstår att många inte ens skulle nöja sig med detta i sommarstugan, kanske skithuset? Men jag slänger ut min fråga ändå; vad skulle ni ha gjort om ni hade 2500~3000:- för att förbättra mitt system?

Mvh //Johan

Min spontana reaktion vore att bevaka t ex Hifimagasinet för beg. fynd-högtalare. Kanske NHT 2.5i eller så.
(Jag känner inte till dina nuvarande högtalare.)

Sedan skulle jag reagera på den gamla förstärkaren; den kanske har kontaktdistorsion både här och där ? T ex i volympotar eller brytare. Eller elektrolytkondingarna kanske borde bytas ?
Ibland går det gamla bra förstärkare för ett par hundringar eller så på blocket. (Inte för att de nödvändigtvis skulle vara bättre än den du har - kan inte specen - men de kan ju ha mer kräm.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-19 15:30

Bill50x skrev:Spekulation? Vad du i praktiken får ut för nivå är en sak, och det gäller ju alla källor (även vinylskivor styrdes ut olika mycket).

Vad jag menade var att CD:n skulle användas med mera headroom, och i praktiken landa på detsamma som var nominalnivå för de andra källorna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-19 15:39

Pickuppen heter AT95E och kan köpas på postorder lite varstans ifrån.

på svalander.se finns det handfasta råd om hur man sätter en gammal svarv i trim och därifrån kan man också beställa grejjor, som PU samt driv- och pitchband. Det kan vara lite dyrare där än att beställa på nätet från andra håll, men de råd man kan få på sidan och per telefon är mycket värdefulla.

När det gäller gamla skivspelare är det frågan om det kanske är bättre att köpa nytt. Själv renoverade jag en gammal "budget-audiophil" dual, för att ha som andra däck. Kostnaden för band, olja och puppa var ca 700 kr. Överkomligt visserligen, men den låter inte bra, utan mycket svagt och basfattigt (beror även på utspänningen från PU). Jag lyssnar aldrig med den utan med min rega. Pengar i sjön med andra ord.

Om du skall lägga de ca 2 000 kronorna och gärna vill spela mycket vinyl, kanske det är bättre att lägga alla de pengarna på ett nytt eller bättre begagnat däck. Rega P1 fås med PU för ca 2,5 kkr. De (och rega kloner) finns begagnade.

Själv äger jag tre integrerade pioneerförstärkare från början - mitten av åttiotalet. De är förvånansvärt bra. Särskilt en som heter SX 7## (?) Ju äldre ju bättre gäller i mitt fall och om du har en apparat från 1974 måste den vara ännu bättre än någon av mina (med ungefär 10 år!) :D

RIAA-korrigeringen är OK på alla dessa. Ett annat tips är att skapa konto på vinylengine.com och läsa vinylråd och ställa frågor. De är mycket snälla!

The earth revolves at 33 1/3 rounds per minute.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 17:02

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:Spekulation? Vad du i praktiken får ut för nivå är en sak, och det gäller ju alla källor (även vinylskivor styrdes ut olika mycket).

Vad jag menade var att CD:n skulle användas med mera headroom, och i praktiken landa på detsamma som var nominalnivå för de andra källorna.

Det var kanske tanken. Men jag köpte min första CD-spelare först 91-92 någongång och redan då lät denna högre än till exempel min Tandberg 3011 tuner.

Fast jag gissar att på apparatnivå kan det nog skilja åt båda hållen. Har man en pickup med stark utsignal och spelar en maxi-12a så kan det mycket väl låta starkare än cd-spelaren.

CD´ns (inte spelarens alltså) utnivå har ju ökat med åren, det har du rätt i. Det är ungefär som användningen av dubbdäck, istället för att använda det bättre greppet som större säkerhet använder man det som en möjlighet att köra fortare :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 09:33

Frågan är hur viktigt det är att hålla fast vid vintagemodeller? Om du spelar mycket vinyl och svarven inte är kass mekaniskt skulle jag byta PU och köpa en ny förstärkare, t.ex. NAD C315BEE för 2.495 på Hifi-Klubben. Sen kan du uppgradera/byta högtalare senare, när budgeten medger vidare investeringar.

Jag har själv två gamla NAD 3020 och en "modernare" NAD 3240PE som har rejäla resurser trots att de är lågt specade enligt DIN/8ohm. Med den senare av dessa NAD:ar fick mina gamla hemmabyggda högtalare helt nytt liv - att så mycket berodde på förstärkaren hade jag inte en aaaaning om!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-20 12:45

Förstärkaren kan säkert vara trevlig, men jag tror den har lite för lite efekt.
-> Power Output: 25 watts per channel RMS into 8 ohms, 27 watts into 4 ohms.
Det är för lite.
Lösning: Kika efter begagnade förstärkare! För ca 2000 spänn borde du kunna få nåt som är helt OK, rent av riktigt bra!

Skivspelaren känner jag inte till. Jag har bara sett den på bild och den ser plastig ut. Jag skulle börja med att byta pickup på den. Och sedan ligga på lur på begmarknaden och invänta nåt bra beg objekt i framtiden. Kolla på loppisar och sånt om du råkar ha vägarna förbi. När du hittat nåt vettigt så slår du till och flyttar pickupen till den "nya" spelaren, om det inte sitter en bra pickup där redan (torligen inte...)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-20 13:12

Kalejdokom skrev:Frågan är hur viktigt det är att hålla fast vid vintagemodeller?

Tack för upplägget! :) ;)

Så här tycker jag; det är ju ett större värde i att ha en väl matchande tidstypisk vintageanlägging, dels vad gäller det estetiska, men även ev. andrahandsvärde. En fin konsekvent Pioneer-combo med vinyl och receiver är nog rätt begärlig. (Idealet vore ett par passande högtalare också :) )

Plus att man får väldig mycket per krona om man köper vintage rent ljud- och kvalitetsmässigt, vilket är bra om man har en snäv budget. Ett par tre tusen räcker inte långt om man ska köpa nytt, däremot så kan det räcka till rätt mycket/bra gamla grejer.

Om nu receivern är i fint skick och du gillar den så är det ju en bra grundsten. Philips-spelaren verkar ju rätt fin, spara originalpickupen och köp t.ex. AT'n (eller kolla vad som skulle passa den tonarmen osv). Eller så kan du sälja den och ta ner priset på en ny svarv lite grann.

Det jag är mest skeptiskt till är iaf philips-pickupen; i övrigt beror det mest på vad du känner för...! Men en fin vintageanläggning kan du alltid vara stolt över :)

En dag lär du behöva en fin sovrumsstereo eller nåt, så varför inte skaffa nytt parallellt? En vintage/vinylanläggning, en modern CD-anläggning. Köp alltså en modern (Pioneer)förstärkare till cd-spelaren (som ju är modern) och högtalarna, Dynaudio - plus en Pioneer-vintage-vinylsvarv med bra ny budgetpickup och ev. ett par vintagehögtalare. Se vad som blir över när du köpt förstärkare. SÅ hade jag gjort :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 16:29

Max_Headroom skrev:Förstärkaren kan säkert vara trevlig, men jag tror den har lite för lite efekt.
-> Power Output: 25 watts per channel RMS into 8 ohms, 27 watts into 4 ohms. Det är för lite.

Jag vet inte vilken förstärkare du syftar på men så här står det om NAD C315BEE på HiFi-Klubbens hemsida:

"Även om C315BEE bara anges till 2 x 40 watt i 8 ohm, så levererar den en dynamisk effekt på hela 95 watt i 8 ohm – och 180 watt i 2 ohm! Därför får du ute i verkligheten, där du spelar musik istället för testsignaler, oceaner av kräm, kraft och musikalisk karaktär i ljudet. Det här är inget nytt i NAD:s värld, men att du får så mycket av det till ett så lågt pris är en tvättäkta sensation!"

Som jag skrev i mitt inlägg vet jag att detta är sant - gamla högtalare får nytt liv med NAD.

EDIT: Ser nu att denna (i övrigt fantastiska förstärkare) faktiskt saknar RIAA-steg och utgör därmed alltså inget alternativ i sammanhanget, tyvärr.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-20 16:54

jahfor skrev: Det låter väldigt slankt av all musik jag spelat nu också. Men jag ska göra jämförelse efter jobbet med samma skiva som du sagt.

Har du jämfört? Det vore intressant att del av resultatet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-09-21 00:52

Modda högtalarna är mitt tipps. I med asfaltsmatta överallt och sen staga kanske och massor med mer dämpmaterial. Det kommer göra susen. De högtalarna har potential och som det är nu kanske du bara hör runt 15-20% av vad dom kan ge. Tro mig jag har erfarenhet av just proson dynavoice och qln. Det är billiga burkar och just lådan är inget att hänga i granen men med dessa moddningar så kommer du långt. I mellanregister diskant får du nog lägga runt 7-8000 för att det ska bli en förbättring som är värd att nämna. :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-22 13:23

perstromgren skrev:
jahfor skrev: Det låter väldigt slankt av all musik jag spelat nu också. Men jag ska göra jämförelse efter jobbet med samma skiva som du sagt.

Har du jämfört? Det vore intressant att del av resultatet!

Har inte haft så mycket tid och inte så många skivor att jämföra med... Men här kommer lite intryck:

Förutom ljudnivån (och visst knaster) så hör jag faktiskt inga jätte stora skillnader mellan svarven och cd:n. Har inget modernt, bra inspelat material på både cd och vinyl. Men t ex Zepplin IV låter ganska tråkigt både på vinyl och cd, Bonhams snare (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) låter pappig och bastonerna är gasnka frånvarande.

Har nog kommit fram till att högtalarna inte faller mig i smaken, matar man dom med modernt material med mycket bas så spelar dom ganska basigt, men spela en Sabbath skiva från 70-talet så är det ganska tunnt. Behöver mera bas, mera kvalitet på alla register, sång kan låta ganska bra dock. Anyways, jag ska nog försöka locka hem lite andra audiofiler med sina skivor för att få lite fler omdömen

//J

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 14:15

jahfor skrev:Förutom ljudnivån (och visst knaster) så hör jag faktiskt inga jätte stora skillnader mellan svarven och cd:n.

Så bra, då slipper du fundera på att uppgradera skivspelaren just nu!

Då är det bara att lägga stålarna där de oftast gör bäst nytta: högtalarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-22 14:21

perstromgren skrev:
jahfor skrev:Förutom ljudnivån (och visst knaster) så hör jag faktiskt inga jätte stora skillnader mellan svarven och cd:n.

Så bra, då slipper du fundera på att uppgradera skivspelaren just nu!

Då är det bara att lägga stålarna där de oftast gör bäst nytta: högtalarna.

Jupps, det är alltid skönt att veta vart man ska lägga sina hårt besparade penningar ;) Sedan tror jag nog att jag ska byta spelare ändå, för som en del redan har påpekat så är den jag har nu ganska plastig... åh alla dessa i-lands problem :/

Återgå till Köpråd