Ino submoduler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Ino submoduler

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 15:04

Har fastnat lite i mina tankebanor angående uppgraderingar och tänkte höra om ni har några råd.

Tänkte som sagt sälja Pass X-350 steget till förmån för nått billigare (antagligen Bryston). En annan stora frågan är dock hur jag ska göra med högtalare. Flickvännen lägger i princip in sitt veto mot att jag byter högtalare ty hon tycker mina B&W 804N är väldigt snygga. Först hade jag ju tänkt att uppgradera till ett par 802:or får att få lite mer tryck men det verkar ju gå i stöpet. Senaste dagarna har jag funderat i banorna att köpa ett par Ino Y-moduler och dela 804:orna vid 80Hz medelst ett Ino filter. Frågan är om detta skulle funka tills man köper ett toppsystem från Ino?

Ja just nu vet jag inte alls hur jag ska göra, basmoduler lockar men filtret finns väl inte i balanserad version vilket betyder att jag måste fixa många nya (dyra 8) ) kablar.

Några råd/tips? Förstärkeriet skulle i händelse av inköp av basmoduler troligtvis vara två st Bryston 4B-ST eller 4B-SST.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-01 15:31

Ino säljer inte sina basmoduler löst, dom säljs ändast som kompletering till deras sidosystem.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 15:40

:lol: Kan nog bli en smaskig kombination, men extrem ljudtryckskapacitet och låg distorsion. :P

R*,

Har du vägarna förbi stokholm, så kan du få höra vad Ino's minsta baselement är förmögna till. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 15:47

Alexi> Ska köpa ett par piP också vilket borde ge mig access till Ino basmoduler 8)

Morello> Så fort Gromit får tummen ur röven (den verka sitta med superlim) och bokar en tid hos Doktor Ö hör jag av mig. Skulle vara mycket intressant att kolla in dina skapelser! :P

Aha, du tro Y-2 skulle funka med 804:or alltså :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 15:56

Läser man Inos informationsbald får i alla flal jag intrycket att alla andra högtalare bara är skit.

Sälj B&W-burkarna till någon som INTE har läst Inos produktblad och köp i3 eller i14 och några lagoma subbar. Pengarna du kan få för dina B&W (som jag personligen håller för en av dom absolut bästa i sin prisklass, jag vet inga bättre eller lika bra, men jag vet ju inte allt, det finns nog nåt) borde räcka till ino-prylar som duger.

Själv har jag i28 på önskelistan. Får se hur akut behovet är när jag får ihop mina egena högtalare som nu håller på och målas om och få ny, bättre filter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-01 16:05

Så fort Gromit får tummen ur röven (den verka sitta med superlim)

Hm... 8O

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-01 16:15

Varför vill du ha basmoduler? Något speciellt skäl, eller bara uppgraderingstanken som slått rot?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-01 16:48

Max_Headroom skrev:Läser man Inos informationsbald får i alla flal jag intrycket att alla andra högtalare bara är skit.

Sälj B&W-burkarna till någon som INTE har läst Inos produktblad och köp i3 eller i14 och några lagoma subbar. Pengarna du kan få för dina B&W (som jag personligen håller för en av dom absolut bästa i sin prisklass, jag vet inga bättre eller lika bra, men jag vet ju inte allt, det finns nog nåt) borde räcka till ino-prylar som duger.

Själv har jag i28 på önskelistan. Får se hur akut behovet är när jag får ihop mina egena högtalare som nu håller på och målas om och få ny, bättre filter.

I.Ö. hyser respekt för Bowers & Wilkins, det är åtminstone som jag uppfattat honom. Han tycker de låter riktigt bra. Då har vi förstås bara diskutera 800-serien. Själv gillar jag 801, både nya och gamla. 802:orna nya och gamla tycker jag också låtit bra, men jag har en känsla av att något saknas i den nedersta halva oktaven.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 17:13

markih> Jag vill ha bättre botten än vad jag har idag. Har ganska stor rum och jag gillar verkligen mina B&W uppåt (mellan reg o diskantregistret) men som dagt lite mer tryck nedår skulle inte skadat.

J_L> Jo jag har också hört att Öhman uttryckt sig tämligen positiv till B&W:s 800-serie :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ino submoduler

Inläggav DQ-20 » 2004-10-01 17:54

Rydberg skrev:Ja just nu vet jag inte alls hur jag ska göra, basmoduler lockar men filtret finns väl inte i balanserad version vilket betyder att jag måste fixa många nya (dyra 8) ) kablar.

Tja, du kan ju alltid köpa Inos egna kablar. De är inte så dyra. Men jag misstänker att om Öhman får tala lite allvar med dig en stund så kommer du nog kunna tänka dig att köra obalanserat. ;)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 19:13

Dahlqvist> Öhman lär ju inte veta att min cdspelare (med inbyggt försteg) låter bäst via XLR :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 19:21

Rydberg skrev:Dahlqvist> Öhman lär ju inte veta att min cdspelare (med inbyggt försteg) låter bäst via XLR :)

Jag kan bygga ett filter med XLR till priset av en valhalla :wink:
Senast redigerad av Morello 2004-10-01 19:27, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-01 19:22

morello en CT100?
Jag trodde du inte orka bygga några fler sånna...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 19:26

Alexi skrev:morello en CT100?
Jag trodde du inte orka bygga några fler sånna...

Ånej, CR100 är för PA-bruk och har inte samma överföringsfunktion. 8) Å sen tror jag inte att Rydberg behöver åtta kanaler. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 19:34

Rydberg> Hur tror du Bryston står sig mot "akvariet" som du har hemma. De har väl även ganska olika karaktär, eller?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 19:40

Callisto skrev:Rydberg> Hur tror du Bryston står sig mot "akvariet" som du har hemma. De har väl även ganska olika karaktär, eller?

Prestandamässigt har inte "akvariet" en chans mot tex. Bryston 7B-SST 8)
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 19:44

Åh sjutton 8O. Jag var själv inne på att köpa bryston för några år sedan men blev aldrig av, hittade inge att lyssna seriöst på.
Om man får tro folket "over there" så sammanfattar många Bryston som "fattigmans Krell", tydligen samma karaktär.
Men som sagt jag har inte lyssnat på dem så jag har ingen uppfattning :) .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 19:53

Jag skulle vilja kalla Bryston för ett av de mest seriösa inslagen i branschen faktiskt. Har schema till cirka tio av deras slutsteg och samtliga andas ingenjörskonst av hög klass :P Kollar man på mätningar John Atkinsson gjort, kan man konstatera att Bryston tillhör en liten klick slutsteg som är riktigt förstklassiga. 8) Brystons försteg är till och med helt diskreta, något som är mycket ovanligt idag. De flesta ultradyra försteg bygger på konventionella, ehuru fina, operationsförstärkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 20:02

Morello skrev:Jag skulle vilja kalla Bryston för ett av de mest seriösa inslagen i branschen faktiskt. Har schema till cirka tio av deras slutsteg och samtliga andas ingenjörskonst av hög klass :P Kollar man på mätningar John Atkinsson gjort, kan man konstatera att Bryston tillhör en liten klick slutsteg som är riktigt förstklassiga. 8) Brystons försteg är till och med helt diskreta, något som är mycket ovanligt idag. De flesta ultradyra försteg bygger på konventionella, ehuru fina, operationsförstärkare.

Lätt OT: Vilka fördelar finns med att bygga med diskreta komponenter i ett försteg för audiobruk?

Vilka andra slutsteg på marknaden har något att hämta jfr Bryston?

Halcro, Gamut, DP, Krell?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 20:09

Morello, inget illa menat men de erfarenheter jag har så stämmer inte mätningar jämnt med lyssningsintryck.
Ta som exempel Rotel 1090 som tydligen mäter mycket bra. För mig låter den oengagerande och inte medryckande. Gryphon däremot mäter inte alls vidare bra men låter såå underbart (i mina öron).
Likaså mäter väl de flesta rörkonstruktioner inget vidare men det finns guldkorn därute :) .

Kommentar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 20:14

Rotel 1090 har jag inte sett mätningar på, men att dömma av schemat torde distorsionen vara mycket låg samt att steget är mycket lasttolerant (trillington-utgång med högklassiga Sanken-trissorav typ 2SA1295 - en makalös trissa). Lyssningstester under kontrollerade former har visat att steget är minst sagt högklassigt. De system jag hört detta steg i har utan undantag låtit extremt bra. Inte en tillstymmelse till grumlighet eller andra tveksamheter.

Som fysiker borde du veta att slutstegens prestanda är verifierbara med mätapparatur, elller hur :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 20:22

Morello skrev:Som fysiker borde du veta att slutstegens prestanda är verifierbara med mätapparatur, elller hur :wink:

Jo självklart, men eftersom våran hjärna inte fungerar som en mätapparatur i korrelation med lyssningsintryck så upplever vi musiken olika (ren spekulation). Vad som berör oss i själen behöver inte nödvändigtvis vara den mest distorsionsfria signalen.
Tror du verkligen det Morello.
Jag har självklart stor respekt för dina kunskaper och erfarenheter och vet att du är mycket erfaren av förstärkarkonstruktioner.
Har du alltid upplevt att de förstärkare med lägst dist. låtit bäst och berört dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 21:56

Morello skrev:
Callisto skrev:Rydberg> Hur tror du Bryston står sig mot "akvariet" som du har hemma. De har väl även ganska olika karaktär, eller?

Ja ja, nu ska vi inte dra för höga växlar :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 22:06

Rydberg skrev:
Morello skrev:

Ja ja, nu ska vi inte dra för höga växlar :lol:

:lol: Ta med akvariet så ska vi mäta 8) Från och med måndag kan jag mäta ned till -100dB :P Har konstlast som klarar 250 W (4 ohm) :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-01 22:44

Akvariet väger 70 kilo men det klart jag är ju en grov grabb (precis som du M*) så det ska väl inte vara några problem :lol:

Blanda inte ihop X-serien med XA-serien bara :wink:

Både jag och Gromit föredra X-350 steget framför Gamut men Gamut har ju sina kvaliter helt klart. :P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-02 18:58

Någon annan som vill kommentera kombin B&W804N + Profundus Y-2?

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-10-02 19:11

Hejsan Rydberg!!!

Jag tänkte bara skriva att det kan vara lättare att få en bra basåtergivning med 4 st moduler, exempelvis med x-4...

Det är i alla fall min erfarenhet.

mvh
at

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-02 19:48

Ser inte riktigt behovet av Y-2 om jag skall vara riktigt ärlig. Redan X-2 är ruggit bra, och som "americantabloid" skriver: X-4 är antaligen lättare att få bra återgivning med än två Y-2. Stort är bra, men inte alltid bäst - speciellt när du skall koppla ihop det med B&W ???

För övrigt utgör X-2 ett synnerligen snyggt stativ till i56s fast i studioutförande (lådan alltså) ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-02 21:20

Hade eventuellt tänkt komplettera med 2 y-moduler till sen och köpa i56s. X är säkert fint men räcker nog inte till exempelvis i56s

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-02 23:55

Rcäker och räcker ??? Hur mycket luft tror du att du behöver flytta ??? Och har du plats för Y-4 ??? Dom är ganska stora (minst sagt) och någon förbättring utöver ljudtryck lär man knappast märka...
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Generellt om hifi