Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Slaglängd tar tid.
Harryup skrev:Skillnad i ljudtryck och transientåtergivning är markant mellan en bra 15" och ett bra långslagigt 6,5". Eftersom det gäller att flytta luft så kommer en kortslagig 15" att bli rappare.
Minns inte några PA anläggningar med 6.5".
Teoretiskt vid uppspelning av bara en ton kan nog något annat gälla, men rent praktiskt vid musikåtergivning är det skillnad.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are. Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are. Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are.
Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren
gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Kraniet, stösta källan till distorsion i basen är normalt (o-)linjäriteten i elementets motor, behöver motorn inte jobba lika mycket för att skapa ljudtryck (tex om membranytan är större) så minskar disten mycket. Membranet i sig påverkar mest vid högre frekvenser där rörelsen inte längre är kolvformad, dvs där membranet börjar bryta upp. Det gör inte bra membran i basregistret.Kraniet skrev:upplevelsen av snabb bas hävdas ju ska bero på avsaknad av distorsion..
Kan det vara så att stora element traditionellt har mer distorsion (mindre styv kon) än mindre ditos och det de därför anses låta sämre?
Å andra sidan har jag hört folk säga precis tvärt om att stora element är enda sättet att få det att låta bas som det ska.. väldigt intressant är det iaf..
Kraniet skrev:Ja det skulle vara roligt att bygga en baslåda med stort element nån gång.. bara för att prova
DS.
Audiomanikern skrev: - Kan det ha ngt o göra med fenomenet A*vsaknad utav djup bas = "snabb" bas = stativare!?
Mvh A*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster