Egen fanering (och låda till) av Ino Audio piP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-23 09:22

Det blir bättre med försänkta element, det är inget konstigt. Stereoperspektivet blir stabilare bland annat. Det går att mäta i form av mindre diffraktionseffekter. Det går även att höra under rätt förutsättningar. På piP har man antagligen valt att inte välja försänkta element som en kompromiss med priset. Båda elementen är anpassade så att de negativa effekterna av att montera dem oförsänkta inte ska bli för stora, på bekostnad av att man inte kan välja. På de dyrare modellerna är väl elementen försänkta helt enkelt för att det blir bättre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-23 12:23

"Varför denna övertro på försänkta element?"

elementkorgar med "vassa" kanter ger upphov till kraftigt rippel i tonkurvan på samma sätt som vanliga bafflar. på elementkorgar är det vanligast att högtalarmembranet är placerat centralt i mitten och detta är värsta tänkbara om man nu har som mål att undvika rippel, därför är det en fördel att försänka elementen med en assymetrisk placering på högtalarbaffeln. ännu bättre är det att också fasa av baffelns kanter - dessa avfasningar bör dock vara ganska stora för att uppnå rätt effekt.

"Jag har Ino's informationsmapp och prislista för 2003 om du vill ha. Även byggbeskrivningen av piP."

tack, byggbeskrivning vore kul :D

tank, får man kika på dessa mätningar?

"- Hushåll, privatpersoner eller företag? Vid år 2000´s piP-Bokföring mätte man
fram ungefärliga: 180,000 hushåll, 240,000 privatpersoner samt 35,000 företag
som: ägde, hyrde och/eller lånade piP! "

oj, det blir mkt pengar det! ett mått på ens framgång är storleken på plånboken
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-23 12:24

Martin!
När det gäller Öhmans konstruktioner är det ingen slump att han har valt det ena eller andra. Gjorde ett påpekande om att elementet på hans minsta bakhögtalare inte var försänkt. Svaret var att det gav MINDRE störningar än med försänkning! Han hade byggt två versioner... Huruvida det ena eller andra monteringssättet är att föredra, kan endast utvärderas efter den färdigbyggda högtalaren. Är stora variationer bara på hur ljudvågen "viker av" över kant/kantupphängning och detta kan ingen beräkna på förhand. Sedan tillkommer lådans utformning med alla dess variabler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-23 12:24

Nattlorden räcker över en nypa... eh... en tvåkilospåse grovsalt att ta ihop med A*s siffror. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-09-23 15:21

RogerGustavsson skrev:Jag har Ino's informationsmapp och prislista för 2003 om du vill ha. Även byggbeskrivningen av piP.

Självklart är jag intresserad, jag PM'ar min mailadress till dig.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-23 16:58

celef skrev:tank, får man kika på dessa mätningar?

Ja, om du kommer hit till mig utan kamera eller dylik utrustning. :wink: Kommer inte att lägga upp den eller skicka utan IÖ´s tillstånd. :oops:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-23 21:53

tank, då det verkar vara långt att åka så måste jag tyvärr tacka nej, men tack för erbjudandet.

dock måste jag fråga varför alla verkar trippa på tårna inför iö, han förtjänar nog all respekt (som alla goda människor) men varför måste han ge tillåtelse för vad tex du gör med mätningarna? det är ju lite som att be volvo om lov för att få tala om för några bilintresserade hur långa bromssträckorna blir vid olika hastigheter, men det kanske står inskrivet i köpavtalet?
Bikinitider

matson

Inläggav matson » 2004-09-23 22:12

Tank: Varför inte visa mätningarna? Det är dina högtalare och du kan göra vad du vill med dom(och då snackar jag inte Tribalmönster :wink: ).

Celef: Tror det finns en mätning på HF som nån med Tact gjorde(DavidA kanske).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-23 22:44

Jag har fått ta del av mätningar på element med mera, och lovat att inte sprida det vidare. Kort och gott: IÖ har visat en tillit jag inte vill svika. Ska diskutera lite, återkommer om jag ändrar mig.

matson

Inläggav matson » 2004-09-23 22:48

Ok, trodde det var du som gjort mätningarna då du skrev såhär några inlägg upp.

Mätningar från norr finns det. Men jag vet inte vad Ö tycker om att dessa offentliggörs. Jag kan berätta att mitt ex. håller den specifierade frekvensgångstoleransen på +-2.5dB, med marginal, i varje fall. (I den mätuppställning jag hade. 2.83V/1m on-axis, akustiklabbet på LTU, med reservation för <100Hz då.)

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-23 22:57

Det är det! Jag talar om andra element från Ino. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-24 00:15

matson, jag letade på hf men jag hittade tyvärr inget
Bikinitider

matson

Inläggav matson » 2004-09-24 15:05

Såhär såg mätningen DavidA gjorde i sitt vardagsrum med TacT:

Bild

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-09-24 16:07

Hej!

Kan vi inte försöka starta nya trådar istället för att låta ämnet vandra iväg, det blir så svårt att följ med det man är intresserad av annars.

Denna tråd började med frågan om man skall köpa lådor och fanera eller bygga lådorna helt från gomorron. Nu handlar den om mätningar på olika element.

Eller så kan vi kanske ha en enda tråd där vi tar alla ämnen huller om buller :wink:

Vad tycker ni själva?

Trevlig helg

Önskar

Martin D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-24 22:54

Hej!

Kan vi inte försöka starta nya trådar istället ...

- Detta är faktiskt.se en bra idé :)! Ex kan man skriva sitt inlägg o därefter säga (skriva):
Ny tråd StartA* o denna tråden befinna sig här

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-24 23:46

matson, tack för mätningen

dellstig & audiomatiker, ok - i'm out of here
Bikinitider

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-09-26 00:09

Hmm, verkar inte som om någon har nått att såga on topic, dvs. som själv fanerat eller byggt ett par piP från Ino Audio, får kanske starta en tråd på nått annat forum, eller helt enkelt bygga efter eget huvud.

Om jag nu bygger eller fanerar själv lovar jag att iaf posta lite resultat både i denna och en ny tråd. :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-26 00:23

det mesta har väl redan sagts? finns inte så mycket mer att tillägga.. bygga bör du nog dock göra efter ritningen och inte eget huvud.. :wink:

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-09-26 01:18

Kraniet skrev:det mesta har väl redan sagts? finns inte så mycket mer att tillägga.. bygga bör du nog dock göra efter ritningen och inte eget huvud.. :wink:

Lustigkurre DÄR! :lol:
Självklart tänker jag inte uppfinna hjulet igen, utan finner mig i vad som finns dokumenterat. Det var ju inte varianter av detta jag sökte utan erfarenheter av implementationer, eftersom det var inte så många som både hade sådana och lust att dela så...

Här börjar nästa etapp av resan. :D

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-09-28 14:39

Sådärja ! :D

Då har man beställt Al-fanér då.
Jag köpte 3mm Al-fanér från :arrow: Bröderna Holm AB, den kostar 135 kr/m2 inklusive moms. Jag beställde oxå fanérremsor för att underlätta skarvningen (fick inget pris, men dom sa att det inte var dyrt). Fanéren var på bredaste stället 25cm och 20 som smalast.

piP högtalarna har måtten 16,4x33x28 (bxhxd), så jag tog 8m i enmeterslängder. Det borde räcka gott. Beställer man enmeterslängder kan fanéren skickas med post, annars blir det bilspedition.

Jag frågade om lim, vanligt vitlim var det råd jag fick.

Resan fortsätter ... 8)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-09-29 11:15

Oj! 3mm tjockt fanér! Jag som kör med 0,6mm. :)

Frågan är om det påverkar egenskaperna något. Med de små avfasningarna på piP så blir ju förändringarna på lådans mått (åtminstone om man ser till avfasningarna) rätt markanta med 3mm fanér. Dvs procentuellt sett, kanske inte akustiskt?

/Erik

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-02 11:38

Bild
Gaston skrev:Jag köpte 3mm Al-fanér från :arrow: Bröderna Holm AB, den kostar 135 kr/m2 inklusive moms. Jag beställde oxå fanérremsor för att underlätta skarvningen (fick inget pris, men dom sa att det inte var dyrt). Fanéren var på bredaste stället 25cm och 20 som smalast.

piP högtalarna har måtten 16,4x33x28 (bxhxd), så jag tog 8m i enmeterslängder. Det borde räcka gott. Beställer man enmeterslängder kan fanéren skickas med post, annars blir det bilspedition.

:? Fick bara 6 längder, i gengäld var dom väldigt snygga :wink: :arrow: [ Fet Bild]
:? Fick ingen rulle med fanérremsor, det var tråkigt.
:!: Två av fanéren var 30cm på bredaste stället, vilket betyder att jag bara behöver skarva 2sidor och eventuellt topp och botten, beroende på vilken riktning jag väljer att fanéra där. Fanérar man på bredden så får man inget ändträ utåt om man väljer att göra dessa sist.

Får ringa ena brorsan på måndag ... Ingen större panik, har ju inget att fanera än.

Blir helt klart trixigt att undvika änd-trä som syns när man har så tjock fanér. Har funderat lite på att beställa lite 0,8mm fanér till toppen och botten istället för att be om de 2 metrarna som fattas.

Erik_Johansson skrev:Oj! 3mm tjockt fanér! Jag som kör med 0,6mm. :)

Frågan är om det påverkar egenskaperna något. Med de små avfasningarna på piP så blir ju förändringarna på lådans mått (åtminstone om man ser till avfasningarna) rätt markanta med 3mm fanér. Dvs procentuellt sett, kanske inte akustiskt?

Jag har ingen aning :?:
(kunde ju spekulerat vilt, men avstår.)[/img]

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-04 21:50

Jag väntar på bilderna från din fanéring.

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-12 10:37

Dåså, piP hemma och förberedelserna är nästan färdiga. :P
Jag tänker använda mig av en liten jigg-monering för att kunna tynga ner fanéren vertikalt när jag limmar avfasningarna.
För övriga limningar tänker jag lägga dämpplattor för motorrum utanpå varje fanérlager och två 25mm plattor ytterst. Antingen tnker jag vikta allt med tegelstenar eller använda mig av spännband, fär se vilket som känns mest stabilt och naturligt när jag kommer dit. Möjlkigtvis så kommer spännbandet att dra lite snett och få fanéret att flytta sig, då blir det tegelstenar och gravitation som kommer att gälla.
Jag kommer att använda mig av vitlim, när jag limmar fanéren.

Jag har stor ångest över åt vilket håll jag skall låta ändträet titta fram :?
Skarvarna på sidorna oroar mig också lite. Just nu lutar det åt att jag limmar ett sandpapper på en bräda för att samslipa de två fanéren som skall läggas sida vid sida.

Alt 1.
Börja faneringen med de två avfasningarna sedan fram och baksida. Efter det ta sidorna och sist topp och botten med fiberriktningen i högtalarens djupled.
Nackdelen med detta alternativ är att jag alltid kommer att få ändträ synligt framifrån. Man skulle kunna sätta faneren med fiberriktningen tvärs högtalaren, då blir det fibrer som går tvärs synliga på framsidan, men jag tror att den extra skarven avskräcker mig lite.

Alt2.
Börja faneringen med topp och botten för att sedan göra avfasningarna, fram och baksida. Sist ta sidorna

Nackdelen med att låta allt ändträ titta fram på ovansidan är att det kanske syns då högtalarna är avsedda för stativmontering. Eftersom jag först tänker ha dem placerade i en bokhylla känns detta inte akut, men i en framtid blir det säkert stativ.

Resan forsätter 8)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-10-12 10:56

Varför skulle du behöva ha ändträ framåt?

Om du gör avfasningarna först.
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.

Borde du inte få något ändträ förutom på sidorna där baffeln och baksidans ändträ kommer att synas.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-12 11:07

GrodanB skrev:Om du gör avfasningarna först.
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.

Väldigt likt alternativ 2

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-14 13:38

:D
Nu så har lådorna hittat hem till mig och jag har sågat till lite bitar och kan sätta igång fanéringen.
Jag har tillverkat en liten jigg för att lätt kunna vikta limningen när jag gör avfasningarna. Jiggen är egentligen bara tre trianglar i skräpmaterial och två list-stumper som jag spikat fast i arbetsbänken.
Bild

Jag har gjort bägge avfasningarna och upptäckt att man behöver massor med lim eftersom det suger som tusan och man inte får helfyllda fogar ända ut i kanten annars :!:
Bild
När man haft på tillräckligt får man ett litet svall som jag hoppas blir enkelt att verka av senare.
Bild
Skönt att ha kommit igång med själva jobbet 8)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-10-14 13:40

Gaston skrev:
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.

Fast annan ordning :D

Personligen tycker jag inte att ändträ behöver vara så fult. Det är en naturlig del i tillverkning och ingår så att säga...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-10-14 17:09

GrodanB skrev:
Gaston skrev:
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.

Fast annan ordning :D

Personligen tycker jag inte att ändträ behöver vara så fult. Det är en naturlig del i tillverkning och ingår så att säga...

tycker jag med :)

Användarvisningsbild
blomstret

Inläggav blomstret » 2004-10-14 20:25

Mitt bidrag till stacken är en tråd på Carlssonplanet om hur jag fanerade om mina Carlsson-högtalare. Jag, och framförallt min hustru, blev mycket nöjd med resultatet.

http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1153

Stefan Blom
Live long and prosper!
--------------------------
Mina högtalare: Ekfanerade OA12:3

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum