Moderator: Redaktörer
celef skrev:tank, får man kika på dessa mätningar?
Mätningar från norr finns det. Men jag vet inte vad Ö tycker om att dessa offentliggörs. Jag kan berätta att mitt ex. håller den specifierade frekvensgångstoleransen på +-2.5dB, med marginal, i varje fall. (I den mätuppställning jag hade. 2.83V/1m on-axis, akustiklabbet på LTU, med reservation för <100Hz då.)
Kraniet skrev:det mesta har väl redan sagts? finns inte så mycket mer att tillägga.. bygga bör du nog dock göra efter ritningen och inte eget huvud..
Gaston skrev:Jag köpte 3mm Al-fanér frånBröderna Holm AB, den kostar 135 kr/m2 inklusive moms. Jag beställde oxå fanérremsor för att underlätta skarvningen (fick inget pris, men dom sa att det inte var dyrt). Fanéren var på bredaste stället 25cm och 20 som smalast.
piP högtalarna har måtten 16,4x33x28 (bxhxd), så jag tog 8m i enmeterslängder. Det borde räcka gott. Beställer man enmeterslängder kan fanéren skickas med post, annars blir det bilspedition.
Erik_Johansson skrev:Oj! 3mm tjockt fanér! Jag som kör med 0,6mm.
Frågan är om det påverkar egenskaperna något. Med de små avfasningarna på piP så blir ju förändringarna på lådans mått (åtminstone om man ser till avfasningarna) rätt markanta med 3mm fanér. Dvs procentuellt sett, kanske inte akustiskt?
Gaston skrev:GrodanB skrev:Om du gör avfasningarna först.
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.
Väldigt likt alternativ 2
GrodanB skrev:Gaston skrev:GrodanB skrev:Om du gör avfasningarna först.
Sedan topp/botten.
Sidorna.
Baffel och baksida.
Väldigt likt alternativ 2
Fast annan ordning
Personligen tycker jag inte att ändträ behöver vara så fult. Det är en naturlig del i tillverkning och ingår så att säga...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster