Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-22 20:42

Ska det bli ljudisolerat så måste du lägga en luftspalt mellan väggarna, annars om du reglar direkt på den befintliga väggen kommer ljudet fortplanta sig via reglarna. Är nog bättre att dämpa rummet med någon matta eller hänga upp något ljuddämpande, samt givetvis spikes på högtalarna. Tycker det låter som en riktig gnällekärring, så egentligen kommer nog inget att spela någon roll ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-22 20:44

optonica skrev:...samt givetvis spikes på högtalarna.

Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?

/ B

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 20:57

Bill50x skrev:

Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?

/ B

Har också samma uppfattning men kanske får ta och byta tillbaka annars dock känns basen bättre med SD-fötterna :S usch vilka dåliga val man måste göra hela tiden nu

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-22 21:00

Bohembengt skrev:
perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...
Hon är en gammal pensionär som bara sitter där hela dagarna och läser :S
Nu vet inte jag hur ditt musiklyssnande ser ut, det är säkert sansat... Men det kan vara extremt jobbigt med musik om det pågår länge. Vi har en granne som körde deathmetal från tre på eftermiddagen till åtta på kvällen (och karaoke på helgkvällar gärna som efterfest vid tretiden vilket vår treåring verkligen gillade). Det var iofs helt säkert mer är 25 dB, men det var inte ljudnivån som var problemet. Hörbara tonkomponenter är jobbiga och soc. har rätt. Helt klart. Däremot är det väl så att gränsvärdena gäller hyresrätter och inte bostadsrätter? Vad som är acceptabelt i just din förening är väl en sak för er som bor där. Ta upp det på ett årsmöte eller skriv en motion till styrelsen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 21:05

Nej socialstyrelsenrekomendationer är grund för hur lagen ska tolkas och isf kan du faktiskt bli vräkt från din BRF också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 21:10

phons förslag låter vettigt, men nu är det ju så att det finns firmor som kan det här ;)

I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 21:10

Bohembengt skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Har också samma uppfattning men kanske får ta och byta tillbaka annars dock känns basen bättre med SD-fötterna :S usch vilka dåliga val man måste göra hela tiden nu

spikes dåligt, SD-kuddar bra :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-22 21:14

Alexi skrev:Nej socialstyrelsenrekomendationer är grund för hur lagen ska tolkas och isf kan du faktiskt bli vräkt från din BRF också.
Jepp du har rätt. Det gäller alla bostäder.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-22 22:28

Kaffekoppen skrev:...I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Jepp, och ska det ske riktigt bra dämpning även via golvet så ska det egentligen vara flytande utan reglar. I detta fall verkar det ändå onödigt dyrt, eftersom han troligen inte driver disco. Dämpa lite på annat billigare sätt och få värdena uppmäta, samt verifierade av någon från föreningen. Bor man granne så får man även acceptera en viss nivå av ljud, i annat fall så bör man nog flytta ut till en villa på landet. Om man ska vara tyst som en mus för att glädja någon annan så sjunker ens egen livskvalite, vilket inte heller är rättvist.

Tack och lov bor man själv i villa nuförtiden, så här kan det spelas när andan faller på. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 22:53

Tillägg: låter kanske tokigt, men extraväggen tätas gärna med gummering runt om, dvs lufttätt men inte stumt, och väggen skall göras mycket styv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:06

shifts skrev:bullertwist.

Vilken skön felstavning! :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-22 23:09

Hur vore det att börja med att kolla frekvengången i det egna rummet?
Kanske rumsresonanser stör extra kraftigt, har varit med om resonanser på +37dB vid 43Hz och då svängde även betonggolvet med vid lägre nivå än normal lyssningsnivå.
Kolla upp källan till vad hon uppfattar som störande och åtgärda det.
I mitt fall så var det bara en parametrisk eq som kunde rädda ljudet eftersom akustikombyggnader inte var möjliga. Och det funkade perfekt, förstås rättar man fel med fel men hellre det och kunna spela än vara rättrogen och inte kunna lyssna på musik hemma.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-22 23:12

Klokt, Harry. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 23:15

Svante skrev:
shifts skrev:bullertwist.

Vilken skön felstavning! :)

Haha, onekligen! Den får stå kvar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:18

Jag har nu inte läst hela tråden, men en arbetskamrat till mig hade ett liknande problem åt andra hållet. Han byggde en vägg, med 70-reglar c-c 30 från golv till tak, fristående några cm från originalväggen. Väggen gjorde han av med plyfaskivor och gips utanpå, tror jag. Gullfiber emellan. Han blev nöjd.

Den sociala aspekten då. Musik som man inte vill ha ÄR störande. Än värre blir det om man känner att man inte har någon kontroll över det. Det kanske kan kännas bättre för henne om ni kommer överens om rimliga tider att spela på, och framför allt att hon får fredade tider som du lovar att inte spela? Det kan ge henne en känsla av kontroll som gör att hon accepterar ditt spelande på andra tider.

Jag hade en gång en granne som satte igång och spelade Magnus och Brasses "Varning för barn" klockan tre på natten på full volym. Hur rolig den skivan än är så är det inte kul när man vill sova. Ändå är jag tveksam till om det hade kommit upp i 45 dBA. Vad som upplevs som starka ljud beror väldigt mycket på om man vill ha dem eller inte.

Edit: Som de andra har rekommenderat ska förstås högtalarna stå mjukt, INTE med spikes.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-22 23:21

Kaffekoppen skrev:phons förslag låter vettigt, men nu är det ju så att det finns firmor som kan det här ;)

Ja, undrar om min firma kan nåt egentligen .... haha ........ :lol: :lol:

I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Visst, med dubbla väggar kan man få mer dämpning, men det tar också mer plats. Då bör man ändå köra på en extra skiva på befintlig vägg först, för att den väggen skall göra någon nytta.

En separerad regelstomme med 1x eller 2x gips (eller kanske golvgips) på bara en sida kan ju vara en enkel lösning som extra vägg, men fortfarande först en extra skiva på befintlig vägg.

Bara en extra gipsskiva på befintlig vägg är faktiskt inte alls så tokigt, och eftersom man ändå bör börja där så kan det ju vara läge att prova så först. Det blir ändå den väggdelen som kommer att dämpa mest vid lägsta basen, den får mest massa och antagligen störst avstånd.

Gipslagret fungerar som en panelabsorbent för basen som dämpas med hjälp av luftrummet mellan väggarna och dess fyllning av gullfiber. Andra sidan fungerar också som en panelabsorbent fast för andra frekvenser med sina två lager gips.

Det är det som är hela grejen, man har olika många lager gips på båda sidorna, med lika lager så blir väggen nästan odämpad vid vissa frekvenser.

Jag vet inte måtten på väggen, eller isoleringens tjocklek, men det borde nog dämpa skapligt från 25 Hz och uppåt eller så. Tre gips om 9kg/m2 styck med 25 cm isolerat avstånd ger runt 23 Hz.

En annan sak att tänka på är tätheten, alltså att alla eventuella springor längs golv, väggar och tak är helt täta. Kör med fogmassa i patron, eller det förhatliga smältlimmet .... :) förnämliga menar jag, förnämliga ..... :)

Mattor, draperier och liknande gör inte mycket för grannen, men det kan göra avsevärd skillnad för den egna lyssningen.

edit/ Harryup's inlägg om basresonanser kan ju vara värt att fundera på. Där kanske en enklare extravägg kan stämmas av lite klurigt ..... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 23:28

Precis...

Mycket viktigt att det är hermetiskt tätt!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 23:33

Det här är ju verkligen inget kul problem att drabbas av. Dessutom är det
rätt så svårt att kontrollera i förväg innan flytt.

Drar mig till minnes en natt när jag sov hos min flickvän. Vi båda vaknar
med ett ryck mitt i natten när vi hör hennes granne stöna: "Det är så
j*vla skönt att kn***a!". Har aldrig varit med om maken till lyhört hus.
Hennes granne har bara två skivor dessutom: en med Gyllene Tider och en
med Ulf Lundell. De spelar han dagligen och har gjort det i tre års tid.

En anekdot som inte hör hit, men som plåster på såren då det alltid finns de
som har det värre :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:38

phon skrev:
Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor ! 8O

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.

Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-22 23:44

Hur ser det ut ovanför innertaket då? Kan ljudet ledas mellan lägenheterna där? Är det bara en enkel takskiva med luftspalt ovanförsom är förbunden vidare till ovanför grannens takskivor, så är det inte väggen som är svagaste punkten.
Nej jag tror inte heller att det går att nå 25 dB hur man än gör.

Det finns lite tips i denna gamla tråd som inte är omnämnda här än så länge:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=352425
Senast redigerad av paa 2008-09-22 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 23:44

Svante skrev:dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Ja, tyvärr bygger det en del om det skall vara mycket effektivt.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-23 06:57

Usch verkar bli hemskt jobbigt detta :( Kanske blir det bäst att leta nytt boende..... Klarar inte av detta bankande i väggarna längre. Har just nu flyttat en fåtölj närmare högtalarna för att kunna få lite mer känsla, men det duger inte :S

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-23 07:31

Det låter inte kul :(

Kolla om det inte finns någon ljudakustikkonsult i närheten som kan göra en snabb besiktning. Kan vara värt pengarna. Det finns de som är inriktade just mot det här.

Kanske är er vägg felbyggd och föreningen får stå för ombyggnation. Det låter nämligen inte som om en lägenhetsavskilljande vägg skall vara konstruerad så. Det är ju precis som phon skriver nästan tokigt dumt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 07:44

Gips hit eller dit, det krävs väl betydligt tungre konstruktioner om man vill isolera för lågfrekventa ljud? En vanlig gipsskiva är ju rätt lätt att sätta i svängning. Brukar vara bättre att använda två material med olika egenskaper, t.ex. OSB+gips eller minerit+gips. En vägg med 25cm hålsten kan också vara rätt verksam... Som paa skriver hjälper ingen vägg i världen om svagheterna ligger någon annanstans. Tätt måste det vara, överallt. Ett fönster eller dörr utan tätningslist släpper igenom nästan allt. En dåligt byggd/dåligt isolerad vägg är likadan. Tror också att man bör kolla upp frekvensgången i det egna rummet. Om där finns lågfrekventa resonanser bör de väl bekämpas vid källan (nej, inte i högtalarnas närhet men i det rummet)? Ska väl heller inte glömmas att ljudnivåsiffrorna som nämns är angivna i dBA, blir rätt många fler dB i basen. Finns det sedan en rumsresonans liknande Harrys nämnd ovan blir det förmodligen inte så tystt hos grannen heller.

Här lite läsning från Gyproc: http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf ... 68_085.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav Svante » 2008-09-23 08:43

Svante skrev:Bild

Jag kan inte låta bli att fundera lite till.

Är det styvheten eller massan som är viktigast? Om man tittar på schemat så ser man att C2/M2 bildar en resonanskrets. Över resonansen är massan viktigast, under densamma är fjädringen viktigast. Var ligger grundresonansen för en vägg? 100 Hz? 50 Hz? Det skulle betyda att fjädringen är allra viktigast för att dämpa djupbasen. Eller resonansen kanske ligger lägre om reglarna är långa (=mjuka). I såna fall ska man fläska på med mer massa.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 09:01

Panelabsorbenter brukar man väl räkna massan per ytenhet/djupet på kaviteten, jag tänker mig M1/C3 resp M2/C3 snarare. (om bilden får representera en vägg då)

Tre gips på 9kg/m2 och 25 cm mellanrum ger en resonansfrekvens på runt 23 Hz.

Styvheten på gipsen är det ingen som bryr sig om. :?: 8O

Räknar man styvheten och massan måste man väl hamna mycket högre i frekvens?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 09:04

Bohembengt skrev:Usch verkar bli hemskt jobbigt detta :( Kanske blir det bäst att leta nytt boende..... Klarar inte av detta bankande i väggarna längre. Har just nu flyttat en fåtölj närmare högtalarna för att kunna få lite mer känsla, men det duger inte :S

Ryck upp dig nu :D

En enda simpel gipsskiva på befintlig vägg är väl inte jobbigt?

Föresten, får hon verkligen banka med över 25 dB i väggen .... :lol:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 09:22

prova om du kan fånga kärringen med en varjgrop ala emil :lol:

skämt osido jag bor också i ett radhushelvete och jag har byggt en extre vägg mot grannen den funkar efektivt jag kan elda utav bara den utan att grannen störs
min vägg består av tre lager gips och reglar samt isolering mot originalväggen som är av betong
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 10:09

Sådärja, nu ha hästarna fått lite hö ..... då hinner man tänka lite.
Föresten, varför har jag alltid sån otur när jag tänker .... :lol: :lol:

De där resonanserna, det är ju som Svante ritat. Resonansen M1/C1 vill man skilja från M2/C2 så dansar inte vissa frekvenser rakt igenom.

Problemet är att jag tänkte på basabsorbentresonansen samtidigt som jag skrev om de olika skikten. Det är fortfarande en bra idé att ha olika många gipsskivor på båda sidorna.

Basorbenten är väl här mer som en basreflexlåda med två olika slavbasar (eller olika långa basrör) på varsin sida. Det blir ganska sällan två separata avstämningar i samma låda då .... :D

Dom här panelabsorbenterna är beskrivna som en medsvängande dämpad panel med sitt utrymme bakom som fjädrar mot en fast vägg.

Var resonansen hamnar om båda väggsidorna är olika, och halvt medsvängande, ja det kan man säkert fundera på .... :)

.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-23 11:05

Finns cellulosagips om man vill ha något skittungt men ändå i gipsskiveform.
Som man inte ställer på golvet och så en kraftig gummilist mot golv och tak för absolut tätning utan att leda väggens svängning ut i stommen mer än nödvändigt.

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi