Ino Audio och läget på elementmarknaden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-09-13 10:56

kris10an skrev:Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr? :cry:

"Uppgiften" tidigare i tråden att elementen köps in för mindre än 500 kronor var en spekulation skulle jag tro.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-13 11:11

Ni måste ffs skilja på priset på ett köpes-element med kostnader för utveckling, fabrikation, lagerföring etc och priset från element från fabriken...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-13 11:11

Bamsefar skrev:
Du förstår tydligen inte att Ino Audios högtalarelement är specialgjorda element (som delar vissa utseenden med andra på marknaden förekommande högtalarelement, men det är också allt - de ser liknande ut men dom är INTE identiska), som görs i pyttesmå serier med extremt höga tillverkningskostnader.

Du kan inte jämföra med element som SER UT att vara identiska - ety de är allt annat än identiska.

Således är du så toksnål, som vissa andra, så får du gå till andra tillverkare och nöja dig med sämra prestanda - eller så accepterar du kostnaden och betalar å är nöjd för resten av din livslängd.

Acceptera priserna eller dra - så enkelt är det.

Oj vilka växlar du drar nu, jag citerade ovan ett inlägg som gjorts tidigare i tråden, där det hävdades att inköpspris var betydligt lägre än 500 kr/st för baselementen i pi60. Alldeles oavsett om de är specialgjorda eller ej alltså, det är de säkert men vad har det med saken att göra, ett inköpspris är väl ett inköpspris? Var ser du förövrigt att jag gjort någon annan jämförelse med billiga standardelement på marknaden...? :?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-13 11:20

pingvinlakrits skrev:Bamsefar sa det lite krasst, men sant, det är ju gilla läget som gäller oavsett var och vad man handlar.

IÖ tillhandahåller "subventionerade" ersättningselement. Antagligen säljs de med låg marginal. Priserna finns i prislistan. Tittar man på ex piP så är diskanterna inte så farligt dyra att byta men sedan springer det iväg vilket mer skvallrar om att övriga element ÄR dyra (att tillverka) än något annat. Att kräva att få veta vad de kostar IÖ för att du vill ha dem till det priset är lite ofint, tycker jag. Utbytesservicen är en service, inte gratis, men subventionerad.

Vad gäller filterkomponenter betalar du ju (och får även) för receptet till det - det är ju där han får igen en del av utvecklingskostnaden. Det är ju ingen mening med att bedriva verksamhet där man gör allt förjobb och levererar en färdig produkt till självkostnadspris för den biten. :?

Återigen, prova att mejla B&W / Dynaudio / Canton etc och säg att du vill veta vad ingående komponenter kostar och att du vill ha dessa för det priset till dina högtalare som blivit trasiga. Ingen som nappar tror jag.

:)

Som sagt så är det snarare så att jag försökte få uppgiften om att baselementet till pi60 kostar betydligt mindre än 500 kr i inköpspris verifierad. Jag vet alltså inte hur mycket ett reservelement är subventionerat i förhållande till verkligt pris. Jag har väl inte krävt någonting, jag bara ställde en öppen fråga som vem som helst kan svara på om de känner för det.

Anf att betala för receptet, här är en intervju med IÖ som jag hittade på nätet:

Hur vet man vem som är seriös i branschen?

Några säkra metoder finns inte, men ett knep om man som amatör vill skaffa sig en uppfattning om hur seriöst ett elektronikföretag är, är att beställa schema på någon av deras produkter.
Seriösa tillverkare skickar gärna schema på sina produkter. De har ju ingenting att dölja. Det kan naturligtvis finnas praktiska skäl till att vissa inte släpper ifrån sig schemata med alla komponentvärden ifyllda, de kan till exempel ha varierat lite mellan olika revisioner av apparaten, men komponentvärden kan man ju fylla i själv om man äger apparaten.
De flesta humbugföretag vägrar släppa ifrån sig schema på sina produkter. I vissa fall gjuter man till och med in saker. Då kan ingen se att apparatens elektronik inte motsvarar apparatens pris. En tillverkare som vägrar släppa ifrån sig ett schema till en ägare av produkten är definitivt mycket oseriös. Förr i tiden brukade man till och med få med schema automatiskt.
Det enda orsaken att inte vilja släppa ifrån sig ett schema är ju att ingen får veta hur konstruktionen ser ut. Skälen kan vara att schemat visar att apparaten är överprissatt, att den är inkompetent felkonstruerad eller att marknadsföringens anspråk på konstruktionen är lögnaktiga. En seriös elektroniktillverkare har inget att förlora på att offentliggöra schemat.

länk

Verkar vara en vettig inställning tycker jag! :)

men hela diskussionen är ju ren spekulation eftersom det inte verkar gå att klarlägga hur mycket elementen kostar i inköpspris. därför jag ville få det verifierat först!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-13 12:49

kris10an skrev:men hela diskussionen är ju ren spekulation eftersom det inte verkar gå att klarlägga hur mycket elementen kostar i inköpspris. därför jag ville få det verifierat först!

Ett stort problem kan vara att ingen vet det. Så ring till Ingvar och fråga istället. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-13 13:07

kris10an skrev:
Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr? :cry:

Jo, men de 500:- (till exempel**) som det talas om är då bara en del av inköpskostnaden.

Det är ju så med allting som produceras, att man har en marginalkostnad för de sist tillverkade enheterna. Om man beställer 2000 st element, och ändrar sin beställning till 2001 st element, så kostar inte det sista elementet särskilt mycket.

Säg att det kanske kostar 100 kr extra. Då vill man inte betala 5000:- för det, eller hur??
Inte ens 500:- :o

Fast, vad är det man betalar för, egentligen?

Innan det första elementet ens har tillverkats så betalar man för ett gäng gjutformar för 100-tusentals kronor. Man betalar för stans- och pressverktyg med liknande summor. Man betalar underleverantörer för insatsvaror, som magneter, ståldetaljer, limmer och annat.

Man betalar för hundratals, om inte tusentals, timmar utvecklingskostnad, man betalar för resor kors och tvärs över jorden för att kontrollera kvaliten på papper till membran, textilväv till domar, limmer, tråd och allt annat som skall klaffa för att prestanda skall bli helt rätt.

Sist, men inte minst, betalar man för ett antal prototyper, handgjorda saker som har tagit dagar och veckor att bara sätta ihop ett enda exemplar.

Börjar man sedan lägga ihop det här så får man helt andra siffror. Till tillverkningskostnaden på 500:- läggs helt plötsligt tusenlappar i omkostnader, och sedan på slutet helst lite vinst. I vart fall så pass mycket vinst att fortsatt utveckling kan pågå utan ruin.

Det har annars, precis som du beskriver, blivit lite på modet att folk vill köpa allt till marginalkostnad. Det går ju bra om en eller två gör det, men om 90% av konsumenterna vill ha sina grejor till marginalkostnasd så går det inte ihop längre.

Man får tänka att för varje element som säljs till marginalkostnad så blir alla andra element motsvarande dyrare, för den totala overhead-kostnaden finns ju där ändå.

Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?

.
**
notera att jag har ingen som helst aning om de faktiska kostnaderna, jag tog bara siffror som har virvlat förbi tidigare i tråden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-13 14:46

phon skrev:
kris10an skrev:
Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr? :cry:

Jo, men de 500:- (till exempel**) som det talas om är då bara en del av inköpskostnaden.

Det är ju så med allting som produceras, att man har en marginalkostnad för de sist tillverkade enheterna. Om man beställer 2000 st element, och ändrar sin beställning till 2001 st element, så kostar inte det sista elementet särskilt mycket.

Säg att det kanske kostar 100 kr extra. Då vill man inte betala 5000:- för det, eller hur??
Inte ens 500:- :o

Fast, vad är det man betalar för, egentligen?

Innan det första elementet ens har tillverkats så betalar man för ett gäng gjutformar för 100-tusentals kronor. Man betalar för stans- och pressverktyg med liknande summor. Man betalar underleverantörer för insatsvaror, som magneter, ståldetaljer, limmer och annat.

Man betalar för hundratals, om inte tusentals, timmar utvecklingskostnad, man betalar för resor kors och tvärs över jorden för att kontrollera kvaliten på papper till membran, textilväv till domar, limmer, tråd och allt annat som skall klaffa för att prestanda skall bli helt rätt.

Sist, men inte minst, betalar man för ett antal prototyper, handgjorda saker som har tagit dagar och veckor att bara sätta ihop ett enda exemplar.

Börjar man sedan lägga ihop det här så får man helt andra siffror. Till tillverkningskostnaden på 500:- läggs helt plötsligt tusenlappar i omkostnader, och sedan på slutet helst lite vinst. I vart fall så pass mycket vinst att fortsatt utveckling kan pågå utan ruin.

Det har annars, precis som du beskriver, blivit lite på modet att folk vill köpa allt till marginalkostnad. Det går ju bra om en eller två gör det, men om 90% av konsumenterna vill ha sina grejor till marginalkostnasd så går det inte ihop längre.

Man får tänka att för varje element som säljs till marginalkostnad så blir alla andra element motsvarande dyrare, för den totala overhead-kostnaden finns ju där ändå.

Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?

.
**
notera att jag har ingen som helst aning om de faktiska kostnaderna, jag tog bara siffror som har virvlat förbi tidigare i tråden.

Jo det är helt korrekt allt du skriver, men om en elementtillverkare nu lyckas sälja 2000 element för en styckkostnad à 500 kr, då har han ju rimligen redan tagit hänsyn till allt det du nämner när han bestämt att rpiset ska vara just 500 kr/st. Då kan ju inte återförsäljaren av dessa element sedan motivera sitt egna prispåslag med samma resonemang en gång till. Så om man som återförsäljare köper in grundmateriel från en oem-tillverkare till ett visst pris (500 kr/st) då är det ju helt andra påslag man gör när man sedan säljer vidare i en eller annan form, som folk varit inne på, som lagerkostnad, marginal, moms etc.

men som sagt detta har redan lett alldeles för långt, jag har ingen aning om vad ett element köps in för, och hur mycket de säljs för så jag tycker vi lägger ner detta nu och slutar spekulera. Jag ville bara kolla om prisuppgiften som jag läste stämde och inget mer. Ber om ursäkt till IngOehman om detta uppfattats som ett angrepp på affärsverksamheten eller liknande. Så var det inte menat.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-09-13 16:26

Elementtlillverkaren har väl inga utvecklingskostnader för Ino-element?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-09-13 19:28

Det enda intressanta är väl utvecklingskostnaden jämte framtagningskostnaden för beställaren, och inte tillverkaren som ju har sina egna kostnader: den kostnaden ser ju inte beställaren eller slutkonsumenten.

Om ett element kostar (utslaget per beställt element och rent hypotetiskt) ca 200kr i utvecklingskostnad och 500kr i faktiskt tillverkningskostnad så är ju minsta priset (gratis förmedling) 700kr - inte inräknat hemtagningskostnaderna samt lagerhållning samt allt annat. Man kan ju inte säga "jag ser på din faktura att du har betalat 500kr per element".

Dessutom är summan 500kr helt gripen ur luften så den kan du ju inte begära att få "verifierad". Det är ren spekulation och jag förstår inte hang-upen på den siffran.

Jag gissar mer åt femtonhundra, men det är fortfarande ren och skär spekulation. ;)

Det enda riktiga svaret på tillverkningskostnad kan IÖ ge.
Inaktiv

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-13 20:12

pingvinlakrits skrev:Det enda intressanta är väl utvecklingskostnaden jämte framtagningskostnaden för beställaren, och inte tillverkaren som ju har sina egna kostnader: den kostnaden ser ju inte beställaren eller slutkonsumenten.

Om ett element kostar (utslaget per beställt element och rent hypotetiskt) ca 200kr i utvecklingskostnad och 500kr i faktiskt tillverkningskostnad så är ju minsta priset (gratis förmedling) 700kr - inte inräknat hemtagningskostnaderna samt lagerhållning samt allt annat. Man kan ju inte säga "jag ser på din faktura att du har betalat 500kr per element".

Dessutom är summan 500kr helt gripen ur luften så den kan du ju inte begära att få "verifierad". Det är ren spekulation och jag förstår inte hang-upen på den siffran.

Jag gissar mer åt femtonhundra, men det är fortfarande ren och skär spekulation. ;)

Det enda riktiga svaret på tillverkningskostnad kan IÖ ge.

Har som sagt ingen större lust att fortsätta denna diskussion, det var ett misstag att ens fråga. Vill dock klargöra att jag inte gripit någon siffra ur luften. Det var skrivet tidigare i tråden och då frågade jag apropå det vad totala kostnaden var för element och filter. Det är ingen hang-up, utan siffran förekommer hundra ggr i denna tråd nu därför att det inkommit ungefär lika många svar, som egentligen inte är några svar utan bara fler spekulationer. 500 kr, 1500 kr, varför inte dra till med 25000 kr? :wink:

Sedan kan man ju fråga sig hur länge en utvecklingskostnad ska synas i slutpris till konsument i en produkt som enligt uppgift mer eller mindre är densamma? En avskrivningstakt på 5 år, 10 år, 25 år, ..? När den är betald ska priset droppa då eller ska det fortsättas att betalas av på?

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-09-13 20:57

kris10an skrev:Sedan kan man ju fråga sig hur länge en utvecklingskostnad ska synas i slutpris till konsument i en produkt som enligt uppgift mer eller mindre är densamma?

Men, dagens produkt ska ju bekosta utvecklingen av nästa element, tror inte att INO har råd att låna pengar till nästa generationens element och hoppas på att försäljningen ska täcka ett eventuellt banklån.

kris10an skrev:En avskrivningstakt på 5 år, 10 år, 25 år, ..? När den är betald ska priset droppa då eller ska det fortsättas att betalas av på?

Vad avskrivs? är det inte "hårdvara" för just den produkten, men mjukvara då? kan man skriva av den?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-09-13 21:45

Ring Ingvar och erbjud dina element till dina rekordbra priser, Ingvar kommer att bli jätteglad för att du kan framställa en liten batch på 100 element för en kostnad som inte någon annan producent ens är i närheten av - Du kommer göra alla en jättetjänst !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-13 21:51

Kan vi inte diskutera dyrare högtalare med lägre tillverkningskostnader och kortare utvecklingstid?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-13 22:04

Bamsefar skrev:Ring Ingvar och erbjud dina element till dina rekordbra priser, Ingvar kommer att bli jätteglad för att du kan framställa en liten batch på 100 element för en kostnad som inte någon annan producent ens är i närheten av - Du kommer göra alla en jättetjänst !!!

visst, jättekul.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-13 23:16

phon skrev:Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?

Ja, eller vad kostar en CD med Metallica att tillverka?

Priset sätts baserat på två faktorer.

1. Kostnaden för råmaterial och utvecklingskostnader.
2. Vad marknaden är beredd att betala.

A. Om 1>2 går tillverkaren med förlust.
B. Om 1=2 råder balans.
C. Om 1<2 går tillverkaren med vinst.

Fall A brukar sluta med att produkten slutar tillverkas eller att kostnaderna tvingas ner på företaget.
Fall B kan vara resultatet av fungerande konkurrens. Varan kostar det den bör.
Fall C är varje (?) tillverkares dröm. Uppstår när konkurrensen är satt ur spel, tex genom en unik, icke kopierbar produkt, eller via patent. Kan också uppstå om marknadsföringen lyckas övertyga kunderna om att produkten är unik.

Hur det är med INO vet jag inte, men priset som Ingvar betalar till Tympany är inte precis det som behövs för att fall B ska uppstå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-14 13:19

tvett skrev:Kan vi inte diskutera dyrare högtalare med lägre tillverkningskostnader och kortare utvecklingstid?

menar du dom större ino-högtalarna då? eller vill du diskutera andra högtalare än ino, isåfall varför detta i en ino-tråd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-14 13:58

celef skrev:
tvett skrev:Kan vi inte diskutera dyrare högtalare med lägre tillverkningskostnader och kortare utvecklingstid?

menar du dom större ino-högtalarna då? eller vill du diskutera andra högtalare än ino, isåfall varför detta i en ino-tråd?

För att det fokuserar på ett ickeproblem? Tror inte tvett menade just i denna
tråd heller kanske, utan istället för tråd.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-09-14 20:55

kris10an: ja, det skenade ur i tråden - men det är ju intet nytt ;).

Mitt föregående inlägg skrevs sent och det hann ploppa upp en del liknande inlägg innan, jag uppdaterade inte sidan innan jag postade, my bad.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-15 09:52

kris10an skrev:
Jo det är helt korrekt allt du skriver, men om en elementtillverkare nu lyckas sälja 2000 element för en styckkostnad à 500 kr, då har han ju rimligen redan tagit hänsyn till allt det du nämner när han bestämt att rpiset ska vara just 500 kr/st.

Nej, dom 500:- i exemplet är bara tillverkningskostnaden i elementfabriken, när hela konstruktionen är färdig, alla verktyg och utvecklingskostnad är betalt i förskott.

Precis som Volvon, den kostar bara 45.000:- från Torslandas tillverkningslina när hela konstruktionen är klar.

Verktygskostnader, utveckling och allt annat är då redan betalt i förskott, och den investeringen måsta man räkna hem genom att ha rätt stor bruttovinst på bilarna/resp elementen, räknat på den nakna tillverkningskostnaden.

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-15 09:55

Svante skrev:
phon skrev:Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?

Ja, eller vad kostar en CD med Metallica att tillverka?

Ja, den kostar väl kanske en krona att tillverka, sedan musiken väl är gjord. Vem vill betala mer än en krona då .... ? :)

... eller, vem vill betala alls för något som är nästan gratis .....

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-22 23:55

kris10an skrev:
shifts skrev:Maila inoaudio (a) hotmail.com med en förfrågan så skickar Ingvar den så
småningom. Då får du den färskaste prislistan.

Men jag förstår inte riktigt det där med att gnälla på priserna. Det finns ju
andra högtalarmärken att välja från.

Tja jag gnäller väl för att jag tycker det är dyrt. Och ser ingen anledning till att det borde vara så dyrt. Annan än att alla andra högtalare som är någorlunda bra på marknaden också är svindyra. Men det är väl ingen ursäkt. Om inte ett fantastiskt bra ljud måste i realiteten kosta så mycket, varför gör den ändå det då?

Bygg själv då! Det har jag gjort massor,... förr. När jag kände att jag skulle behöva ägna alla vakna timmar i typ tjugo års tid för att åstadkomma något liknande så kändes det väldigt billigt att köpa en (rättare sagt två) färdigkonstruerad högtalare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-23 00:30

Hur kan man tycka Ino är dyrt? 8O
Det jag hörde på arken som kosta 4 gånger mer än vanliga pi60 var ju pinsamt dåliga i jämförelse, så vad är det som är dyrt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-23 00:42

subjektivisten skrev:Hur kan man tycka Ino är dyrt? 8O
Det jag hörde på arken som kosta 4 gånger mer än vanliga pi60 var ju pinsamt dåliga i jämförelse, så vad är det som är dyrt?

Det beror ju på vad man har för behov. Om behov täcks av billigare produkter så blir ju allt som kostar mera dyrt.

Edit: För egen del:
Jag vet inte vad ett par sound presicion ULTIMA TOP-50 kostar, men å andra sidan klarar dom betydligt större ljudtryck än mina nuvarande INO. Större låda är det också. Jag kanske köper sådana senare i alla fall. Ska vara jävla bra har jag fått höra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-23 00:45

Alltså, han vill bara ha det billigare.

Men skulle man rent av titta på tex Bose´s system och skärskådar elementkostnaden (oaktat utvecklingskostnad) så har de ett pris om en faktor över 100... dvs element/filter för en hundralapp ger högtalare för 10 papp..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-23 01:46

Max_Headroom skrev:Edit: För egen del:
Jag vet inte vad ett par sound presicion ULTIMA TOP-50 kostar, men å andra sidan klarar dom betydligt större ljudtryck än mina nuvarande INO. Större låda är det också. Jag kanske köper sådana senare i alla fall. Ska vara jävla bra har jag fått höra.

Möjligt, men frågan är om dom har lika lite dist och bra ljud? Visst kan man köpa ett par CV eller dyl som kan flytta luft men hur kul är det att lyssna på, oavsett hur mycket tryck man kan få?
Upp till var och en men jag föredrar kvalité över kvantité
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-09-23 06:35

http://www.soundprecision.com/cgi-bin/p ... &page=tops

Ultima verkar vara en PA högtalare, pumpar nog bra luft. 8O

Ett alternativ till CV kanske?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 09:07

Max_Headroom skrev:Edit: För egen del:

Det finns flera system från Ino som nästan klarar 130dB peak.
Men har man så dålig hörsel att 18kHz -6dB från ett plasthorn duger, så är det väll bara att slå till. Varför inte gå direkt på TOP-100 den har iaf lite bättre diskant och kan bli dina för 125kkr (TOP-50 kostar 90kkr) och räcker verkligen ynka 135dB när inte 130 gör det, bättre att satsa på 100 som klarar 140dB :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-23 10:33

Alexi skrev:Men har man så dålig hörsel att 18kHz -6dB från ett plasthorn duger, så är det väll bara att slå till.

Vad är det för fel på plast nu då? Man kan göra jättebra horn av plast, om man vill.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 11:06

Max_Headroom skrev:
Alexi skrev:Men har man så dålig hörsel att 18kHz -6dB från ett plasthorn duger, så är det väll bara att slå till.

Vad är det för fel på plast nu då? Man kan göra jättebra horn av plast, om man vill.

Det sa jag inget om, det jag säger är att för 90kkr så borde man kunna få något bättre än det diskanthorn som används i den konstruktionen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 11:12

jag har hört dessa system på en demo hos lts
helt ok men att byta bort ino ikke
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino