Mikael2 skrev:Max_Headroom skrev:Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?
I så fall spelar ju det ingen som helst roll om testet är öppet eller blint.
Säger jag att Valhalla är bäst och tycker det både öppet och blint så spelar väl det en viss roll?
Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.
Mikael2 skrev:Hur ska vi komma vidare i alla blindtestdiskussioner?
Det ska vi inte. Det är inte testmetod som är det viktiga, utan VAD man testar. Testar man för att sålla ut vad testpersonen rent subjektivt tycker låter bäst (vilket jag finner helt ointressant och värdelöst som information) eller testar man för att sålla ut dom produkter som har minst (helst ingen) påverkan på signalen?
Signalpåverkan bör enligt Max ske medels saker som går att påverka i realtid, t.ex. EQ, DD etc. Det, däremot, är bra, jag själv kommer att bygga in tonkontroller (!) i mitt kommande försteg, just för att få det att låta "bättre" på dassiga inspelningar (=nästan alla). Det fina är att tonkontrollerna kan slås av och på, t.o.m. med fjärrkontroll så småningom! Att byta förstärkare och kablar hit och dit för att passa respektive skiva verkar lite jobbigt...
Det är så ***** mycket trams inom HiFi, särskilt *******det i div tidningar om att det ska vara korta signalvägar hit och dit, annars påverkar det signalen och bla bla, EQ är bara skit etc (svindyra försteg utan några som helst tonkontroller eller andra bra-och-ha-saker) som säljs till lättlurade stackare) . Men att använda en kabel eller förstärkare som påverkar signalen (och dessutom utan möjlighet att knäppa av och på färgningen) det är fina grejjor det!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!