Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-10-02 13:01

Svante skrev:
eMPe skrev:Står så här under övrigt:
Elektr. serieresonans ger högt. "basreflexegensk." samtidigt lägre intermodulation vid lägre frekvenser

dubbeltopp i impedans kurvan, ja


Ahaja, nu tror jag poletten trillade ner. Om man sätter en parallellresonanskrets i serie med elementet blir det så här:

Bild

Edit: kan tillägga att spolen behövde vara på 50 mH för att få till det där. Det kanske förklarar varför metoden inte har fått något större genomslag.

Edit2: Det var alltså inte så här det var gjort, nej. Det var bara en konding.

Nu var det ju som redan är utrett, inte en parallellresonanskrets i serie som det handla om, utan om en seriekondensator, och då är det såhär:

Typiskt när man gör sådana där tredje ordningens slutna lådor så utgår man ifrån ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.

1,0 gäller för ett system där den elektriska dämpningen är oändligt mycket större än den mekaniska (Rm = 0), men ju större del av Q-värdet som kontrolleras* av Rm, desto högre får Qt-låda, vara.


Vh, iö

- - - - -

*Resonansfaktorerna Mm och k (1/cms) kontrolleras av anti--resonansfaktorerna Dm (Rm) och Dm (Bl^2/(Re+Rg)).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2008-10-02 13:03

IngOehman skrev:Typiskt när man gör sådana där tredje ordningens slutna lådor så utgår man ifrån ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.


Det där lät obehagligt nära en tumregel, hörrödudu! :mrgreen: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-10-02 16:55

Då läste du inte det jag skrev till sitt slut. ;)

Hade du gjort det så skulle du ha sett förklaringen till varför man hamnar där.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-10-02 19:18

Audio Pro gjorde lite senare en större modell som jag tror hette 3-40 och var bestyckad med likadana element men också en slavbas? (tror jag)
Den verkar vara relativt ovanlig.
Finns det någon med mer info om den? Kanske med bilder?

Obs, det är inte någon av modellerna med piezo diskanter som jag syftar på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-10-02 21:04

IngOehman skrev:Nu var det ju som redan är utrett, inte en parallellresonanskrets i serie som det handla om, utan om en seriekondensator, och då är det såhär:

Typiskt när man gör sådana där tredje ordningens slutna lådor så utgår man ifrån ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.

1,0 gäller för ett system där den elektriska dämpningen är oändligt mycket större än den mekaniska (Rm = 0), men ju större del av Q-värdet som kontrolleras* av Rm, desto högre får Qt-låda, vara.


Vh, iö

- - - - -

*Resonansfaktorerna Mm och k (1/cms) kontrolleras av anti--resonansfaktorerna Dm (Rm) och Dm (Bl^2/(Re+Rg)).


Hmm, utgår man verkligen från så höga Q-värden? Det verkar för mig som att seriekondingen gör större nytta vid låga Q-värden. Låga Q-värden brukar ju hänga ihop med motorstarka element och då blir ju toppen i den elektriska impedansen större. Poängen är väl lite att interaktionen med den induktiva delen av impedansen kommer att höja nivån under fs och med den kapacitiva över resonansen kommer den att sjunka. Om toppen är bredare så sker påverkan bredbandigare, vilket verkar bra i mina ögon.

Som exempel nedan är två olika motorstarka element (vilket ger olika Qt). Inte vill man väl ha någon av de blå kurvorna? Inte ens om man skulle skala om frekvensaxeln. Däremot kunde den röda vara acceptabel, kan jag tycka.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-10-02 22:11

Jag klurade lite på det där också:
...ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.


Det går ju att tolka som att basen som ska i lådan bör ha ett Q på 1-1,2 eller att Q-värdet ska vara 1-1,2 när basen är i lådan.

Alltså: ingångsvärde eller målvärde?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-10-02 22:26

Jocke skrev:Jag klurade lite på det där också:
...ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.


Det går ju att tolka som att basen som ska i lådan bör ha ett Q på 1-1,2 eller att Q-värdet ska vara 1-1,2 när basen är i lådan.

Alltså: ingångsvärde eller målvärde?

/Jocke


Jag tolkade det som 1-1,2 på plats i lådan. Det som brukar kallas Qtc. Mina kurvor gäller alltså Qtc=1,1 resp 0,5.

Qts är ju inte intressant i sammanhanget annat är att det är med i beräkningen av Qtc.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-10-02 23:33

Hur impedansen ser ut beror även på kvoten mellan den mekaniska och den elektriska dämpningen.

Om den mekaniska dämpningen är noll så blir faktiskt impedanstoppen oändligt hög, även om Q-värdet inte är lågt.

Sen så påstår jag ju inte att man skall dimensionera på det ena eller andra sättet (jag har t ex aldrig dimensionerat så), men normalt brukar det se ut i varje fall ungefär som jag beskrev det, i de fall jag har sett. Och minns då också att de flesta högtalare (speciellt från den tiden som 2-25 kom från) är dimensionerad för rak tonkurva i ekofritt rum.

Men visst kan man för dimensioneringar som passar bättre för bruk i rum, med utgångspunkt fråb något lägre Q-värden.

Om du labbar vidare lite så tror jag nog att du kan hitta några dimensioneringar som ser bra ut.

Lycka till!


Vh, iö

- - - - -

PS. Glöm inte baffelsteget.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav STDI » 2021-09-14 15:33

Gammal tråd men fortfarande intressant.

Jag har i denna tråd
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=55959&p=1889504
skrivit om mina AudioPro 2-25 när jag kantade om dem.

Idag tog jag fram dem för att lyssna. För att förvissa mig om att jag monterat basarna rätt, dvs fasat rätt, så kollade jag som jag brukar göra med ett 1,5V batteri på högtalarterminalen. Jag fick inte minsta utslag på konen. Jag kunde höra något lite skrap men inget konutslag. Jag skruvade ur den ena basen och kopplade direkt på basen. Då gav den normalt utslag.

På alla andra högtalare jag testat har jag fått utslag även vid koppling på terminalerna, dvs innan filtret.

I tråden här diskuteras ju om en ovanlig koppling i delningsfiltret. Kan det vara orsaken till att jag inte får något konutslag med 1,5V batteri?
Eller finns det någon annan orsak?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav petersteindl » 2021-09-14 17:28

Om filtret är som jag tror så har man en ganska stor seriekondensator i filtret i serie med basen. Den funkar som DC-fälla. Den funkar även så att nivån höjs vid resonansfrekvensen hos basen i sluten låda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav STDI » 2021-09-14 19:16

Ja två t o m enligt https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=601412#p601412
Ok, då tror jag mig förstå varför det inte blev något konutslag på dessa högtalare men det blir det på andra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav petersteindl » 2021-09-14 21:04

Jag har för mig att KEF använde den principen i KEF 105. Det är väl 70-talet.

Googla googla . . . :)

https://us.kef.com/explore-kef/kef-museum/1970s/reference-series-model-105-1977-79

KEF skrev:The bass section comprised a 12 inch bextrene coned bass driver, housed in a 70 litre closed box enclosure, fed by a filter section that included a novel topology to convert the bass roll-off to a third order characteristic, allowing a low –3dB cut-off frequency but with useful attenuation of the subsonic frequencies typical of the analogue sources at the time.


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav paa » 2021-09-15 14:05

Naqref simulerade seriekondensatorer till Mupps i sluten version:
viewtopic.php?p=301865#p301865
Infinity Kappa hade också stor seriekonding.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav hifikg » 2021-09-15 22:05

Roger lade nyss ut den här länken http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/H%F6gtalartest%20EV%208-88.pdf där finns lite att läsa om 2-25
Edit: Sorry, det var visst 2-2
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster