Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-05 17:45

AVR4000 skrev:Har förstått att den s.k "Linnfilosofin" kan orsaka rejäl storm eller snarare orkan.;)

Vad är egentligen så upprörande med själva grunden att lyssna på musiken och hur den presenteras?

Eller att uppröras över fenomenet "sväng"? Tydligen verkar det också få en del på krigsstigen om det sägs att "anläggningen svänger"?

Jag har inte lyssnat på Linn men begreppet "sväng" kan jag förstå. Att förneka att det finns och istället intala sig att samtliga stereoanläggningar oavsett kombinationer "svänger likvärdigt" och att Linn/Naim därmed "ljuger" i sammanhanget genom att lyfta fram "sväng" som en skillnad mellan utrustning tycker jag är ett märkligt resonemang.

Jag kan garantera att tar man ett par specifika högtalare och sedan kopplar till olika sorters elektronikkombinationer iövrigt (högtalarna och rummet är samma hela tiden, man byter alltså bara mellan olika elektronik) kommer det förr eller senare märkas att vissa kombinationer spelar mer medryckande än andra. Och då menar jag inte att Linn svänger och övriga inte gör det. Utan att det finns kombinationer som gör det.

Att uppröras över att Linn talar om "sväng" och begreppet pace/rythm/timing ser jag ingen anledning till. Däremot är det inget som enbart Linn behärskar. Men själva företeelsen pace/rythm/timing är i högsta grad existerande. T.o.m med samma referensskiva som naturligtvis spelas i alla anläggningar.

Instämmer. Många här anser till exempel att den ljudande skillnaden mellan cd-spelare är försumbar och att man helt kan koncentrera sig på pris, utseende, funktioner etc.

För min del finns det just detta diffusa "sväng" även i CD-spelare och kan vara en avgörande skillnad.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-05 18:21

AVR4000 skrev:Har förstått att den s.k "Linnfilosofin" kan orsaka rejäl storm eller snarare orkan.;)

Vad är egentligen så upprörande med själva grunden att lyssna på musiken och hur den presenteras?

Jag tror att man befarar "osanning" och reagerar med att angripa upplevelser som "icke-vetenskapliga" - vilket kanske är lite tragikomiskt med tanke på att hela grejen med musikmaskiner är att skapa just upplevelser :)

Vissa kanske sätter sin tillit till vad som är vetenskapligt korrekt för att sen få rätt upplevelse. Andra kanske börjar i andra änden, utgår från sin upplevelse och motiverar bakåt.

Och hur man än gör, eller ser på det, hur mycket vetenskaplighet och/eller fantasi man än investerar i för att få till det bra, så är det i slutändan en personlig, individuell upplevelse som blir slutpunkten. Just därför kanske den absoluta sanningen ser olika ut för varje individ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-05 19:11

Bill50x skrev:

Eller att uppröras över fenomenet "sväng"? Tydligen verkar det också få en del på krigsstigen om det sägs att "anläggningen svänger"?

Jag har inte lyssnat på Linn men begreppet "sväng" kan jag förstå. Att förneka att det finns och istället intala sig att samtliga stereoanläggningar oavsett kombinationer "svänger likvärdigt" och att Linn/Naim därmed "ljuger" i sammanhanget genom att lyfta fram "sväng" som en skillnad mellan utrustning tycker jag är ett märkligt resonemang.

Jag kan garantera att tar man ett par specifika högtalare och sedan kopplar till olika sorters elektronikkombinationer iövrigt (högtalarna och rummet är samma hela tiden, man byter alltså bara mellan olika elektronik) kommer det förr eller senare märkas att vissa kombinationer spelar mer medryckande än andra. Och då menar jag inte att Linn svänger och övriga inte gör det. Utan att det finns kombinationer som gör det.

Att uppröras över att Linn talar om "sväng" och begreppet pace/rythm/timing ser jag ingen anledning till. Däremot är det inget som enbart Linn behärskar. Men själva företeelsen pace/rythm/timing är i högsta grad existerande. T.o.m med samma referensskiva som naturligtvis spelas i alla anläggningar.

Instämmer. Många här anser till exempel att den ljudande skillnaden mellan cd-spelare är försumbar och att man helt kan koncentrera sig på pris, utseende, funktioner etc.

För min del finns det just detta diffusa "sväng" även i CD-spelare och kan vara en avgörande skillnad.

/ B

Vid de blindtester jag och min vän gjort har det visat sig att det är stört omöjligt att skillja tex. en karik 111 från en Squeezebox Duet.

Vad tror du det beror på?

Varför lät Denon avr 1507 subjektivt bättre än för och slutstegs kombinationen linn 5103/5125- drivandes majik 140 , vid blindtest?

Vad tror du det beror på ?

Varför försvinner ofta det påstådda "svänget" då man testar cd-spelare, men testar blint ?

Jo, enligt mig är skillnaderna ibland försumbara mellan billigt och dyrt. Ett öppet fönster är ett öppet fönster, varken mer eller mindre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-05 20:41

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Vid de blindtester jag och min vän gjort har det visat sig att det är stört omöjligt att skillja tex. en karik 111 från en Squeezebox Duet.

Varför lät Denon avr 1507 subjektivt bättre än för och slutstegs kombinationen linn 5103/5125- drivandes majik 140 , vid blindtest?

Varför försvinner ofta det påstådda "svänget" då man testar cd-spelare, men testar blint ?

Jo, enligt mig är skillnaderna ibland försumbara mellan billigt och dyrt. Ett öppet fönster är ett öppet fönster, varken mer eller mindre.

Det enda du tycks visat är väl att ni inte verkar kunna höra skillnad i stort sett något alls! Det är väl gott nog, men bara för att ni inte hör skillnad på det ena eller andra så betyder det ju inte att andra inte kan höra skillnader.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-10-05 20:45

IngOehman skrev:

Jag gör ju inte grunkor för människor som gillar grunkor*, utan för folk som gillar det
som grunkorna ger dem - musik och film! :D

Vh, iö

Smart marknadsföring men resonemanget haltar. Världen är inte bara svart & vit där det ena utsluter det andra för visst finns det grunkor som förenar yttersta välljud med en attraktiv design. En harmonisk balans i lyssningsrummet och inga madrasserade cellprojekt.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-05 21:11

Richard skrev:

Jag ifrågasätter inte de erfarenheter du och din vän gjort. Ur statistisk synvinkel betyder de dock ingenting. De krävs mycket större population än så.

Min erfarenhet mellan en gammal Pioneer PD-07 och Linn Mimik säger mig att Mimik svänger bättre (och är bättre rent "musikaliskt") men att den ljudliga (klangliga) skillnaden är minimal. Möjligen är Pioneeren något rundare ("blötare") i basen. Pioneeren spelar dock alla mina hembrända skivor. Mimik spelar bara en mindre del. För mig är alltså Mimik´en totalt sett en sämre spelare eftersom en massa fonogram är ospelbara.

Men om nu någon frågar mig, vilken spelare är bäst - vad ska jag då svara?

Jag har mycket kort jämfört Mimik med 668. Både jag och Johan (ägare av 668) reagerade direkt på att det lät "snabbare" med Mimik, men eftersom det inte var en kontrollerad A/B-test eller något annat verifierbart lät vi det stanna vid detta. Det kan lika gärna ha varit "minnesförlust" efter spelande av några låtar och sedan backning till första låt. Dessutom finns ingen synpunkt på vad som var "rätt" utan bara att det (kanske) var en skillnad.

Blindtester kan (obs KAN) vara lika behäftade av fel som andra typer av tester. En hänvisning till en enskild utförd blindtest säger inte någonting.

Alltså. Vad du, eller jag, tycker kan möjligen vara intressant men betyder i praktiken ingenting och är absolut inget bevis för något överhuvudtaget! Till det krävs det större population och statistiskt säkerställda metoder.

Det hindrar förstås inte att det inte är intressant att höra vad ni alla hör, eller inte hör!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-05 21:29

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Men, det måste väl ändå vara ganska få som älskar sina apparater MER än musiken de förmedlar?

Nja, det finns nog fler än vad man tror. 8)

Ok, det kan jag tänka mig.

Men jag har lite svårt att se hur man kan veta det? Frågar man? Mäter man deras skivsamlingar? Pratar de för lite om musik och för mycket om apparater..? :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-05 21:35

phloam skrev:
subjektivisten skrev:
phloam skrev:Men, det måste väl ändå vara ganska få som älskar sina apparater MER än musiken de förmedlar?

Nja, det finns nog fler än vad man tror. 8)

Ok, det kan jag tänka mig.

Men jag har lite svårt att se hur man kan veta det? Frågar man? Mäter man deras skivsamlingar? Pratar de för lite om musik och för mycket om apparater..? :)

För mycket mätresultat och för lite lyssningsintryck! :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-05 21:50

phloam skrev:

Man kollar in om de A/B-testar skivor eller skivspelare?

:roll: ...... hmmmmm .... kom på ... bra idé faktiskt ! :)

Jag kunde A/B-testa mina skivor mot varandra. Nån sorts skivcup, där jag kastar den skiva som förlorar och sparar den som vinner.

Efter en halv natt så sitter jag med den bästa skivan kvar! :!:

Tänk vilket lyft, slippa all junkmusik och bara ha en enda skiva, den som är absolut bäst.
The mother of all skivas.

Då behöver jag ingen mer musik, jag har redan den bästa musiken.

Fifan vad jag är smart! 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-05 22:05

Linn måste vara det mest ointressanta märke på marknaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-05 22:07

Bill50x skrev:För min del finns det just detta diffusa "sväng" även i CD-spelare och kan vara en avgörande skillnad.

/ B

Skulle vilja se detta i ett blindtest.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-05 22:10

phloam skrev:Jag tror att man befarar "osanning" och reagerar med att angripa upplevelser som "icke-vetenskapliga" - vilket kanske är lite tragikomiskt med tanke på att hela grejen med musikmaskiner är att skapa just upplevelser :)

Det komiska är väl dom som tror sig höra massa olika saker som inte finns, och sen betalar dyrt för det. Upplevelsen finns på skivan, utan skivan har du ingen upplevelse.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-05 22:12

Timbre skrev:En harmonisk balans i lyssningsrummet och inga madrasserade cellprojekt.

Konstigt att så många av dom snygga och dyra anläggningar låter så illa då. Men, dom är ju iaf snygg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-05 22:14

phloam skrev:Men jag har lite svårt att se hur man kan veta det? Frågar man? Mäter man deras skivsamlingar? Pratar de för lite om musik och för mycket om apparater..? :)

Folk som ständigt kör 10 olika skivor och ständigt byter apparater. 8)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-05 23:41

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:För min del finns det just detta diffusa "sväng" även i CD-spelare och kan vara en avgörande skillnad.

/ B

Skulle vilja se detta i ett blindtest.

Jag skulle gärna blindtesta svänget. Men några önskemål om testförfarandet först:

1. Högtalarna bör vara Larsen 4, Larsen 6 eller Carlsson OA-58 eller OA-60. Deras ljud föredras av mig och jag vet att de dessutom kan återge "sväng".

2. Använd samma signalkälla hela tiden.

3. Byt förstärkare.

Koppla upp systemet på så vis att det går att växla förstärkare samtidigt som musiken hela tiden spelar. Jag vill även ha full kontroll över CD-spelaren, d.v.s möjlighet att byta skiva och styra och ställa. CDn kan alltså, liksom högtalarna vara synliga under testet. Förövrigt bör CD-spelaren vara en som jag redan äger (min egen t.ex).

Bytet mellan de olika förstärkarna bör ske via ABX och sköts av mig på så vis att jag kan trycka på en knapp för att välja. Detta då jag vill kunna byta förstärkare och starta om låten från början samtidigt.

Att jag skulle kunna tänka mig ett blindtest utifrån beskrivning (självfallet kalibreras förstärkarna till samma ljudnivå) är för att min uppfattning och erfarenhet säger mig att förstärkaren skapar sväng. Detta då jag hört olika "svänghantering" vid förstärkarbyte med samma högtalare och signalkälla.

Vilka förstärkare testet avser informeras jag inte om på förhand utan det enda jag vet då testet ska utföras är om jag kan höra skillnad på "svänget" via min egen CD-spelare och ett par högtalare typ Carlsson eller Larsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-06 01:51

Inget.

Det är väl det som alla normala musiklyssnare sysslar med?

Det som dock säkert kan uppfattas som upprörande för vissa, är när en
tillverkare försöker lägga beslag på idén att man skall lyssna på musik,
och antyda att andra inte gör det, för det konceptet, det tillhör ju deras
kunder allena... :o

Ännu mera kan saken säkert uppröra vissa, när samma tillverkare till på
köpet ägnar sig är att dressera sina kunder att lyssna på "rätt sätt" (ni
skall koncentrera er på hur lätt ni tycker att det är att sjunga med och
stampa takten!) som om det inte var upp till var och en att lyssna hur
fanken de vill på den musik de älskar...

Så varför kallar något "att lyssna på musiken" för Linn-filosofi?

Snarare har jag uppfattat att Linn-filosofi är att de som äger en musik-
återgivningsapparatur, skall dresseras att koncentrera sig på hur de
lyssnar på sin musik :? - istället för att bara lyssna och njuta - såsom
avsikten nog var när musiken skrevs... ;)

Som tur är finns det idag seriösa Linn-handlare som struntar i larvet
som dikteras från högra ort.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-06 02:00

AVR4000, Det verkar som sunda och okej krav. När och vart ska vi köra detta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-06 02:08

prolinn skrev:
Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det enda du tycks visat är väl att ni inte verkar kunna höra skillnad i stort sett något alls! Det är väl gott nog, men bara för att ni inte hör skillnad på det ena eller andra så betyder det ju inte att andra inte kan höra skillnader.

Nej just det - det betyder varken att andra inte kan höra skillnader, eller att de kan göra det...

Fast å andra sidan så skiljer sig ju i så fall inte Richard alls från dig, på den punkten.
För du har väl heller inte bevisat att du kan höra skillnad på alla saker? Inte ens på några.
(Så du har inte heller bevisat att andra inte kan höra skillnader, eller att de kan göra det.)

Subjektivisten har ju i varje fall visat att han kan höra skillnad mellan en del saker i blindtest,
och det är ju med avstamp från det som han ifrågasätter att vissa skillnader skulle vara lika
stora som vissa andra.

Man kan få intrycket att du försöker argumentera emot honom utan att vara intresserad av
att först undersöka saken vetenskapligt, för att skaffa din en motsvarandra erfarenhetsbank
som han har.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-06 02:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-06 02:26

Richard ska det nog vara väl, Ingvar? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-06 02:36

Rättat!

Vh, iö

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-06 02:45

subjektivisten skrev:Linn måste vara det mest ointressanta märke på marknaden.

Varför det?... Jag har en viss agg till sättet Linn såldes/säljs?? på... där man kunde gå in i butiken och få höra om hur otroligt mycket bättre tex. en Linn Basic var jämfört med ens Continuo, Studietto, Delphi eller whatever... och sådär gick dom på mycket utifrån snacket om musikalisk och omusikalisk.

Nu har jag alltid varit svag för Brittisk hifi som lockat med sin enkelhet... Linn gör intressanta prylar säker ännu idag, Naim, Rega och Roksan med ju.... För att inte tala om Royd(RIP) och deras ofta uberroliga småburkar(det är de små man minns).
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-06 04:04

matereo skrev: musikalisk och omusikalisk.

En annan aspekt på Linn är att de uppfann hifi-musik. Köpte på en beg affär The Blue Nile - A Walk Across the Rooftop, utgiven av Linn Records 1983. Såvitt jag vet var detta den första skivan, som det bolaget gav ut och anledningen till både bolaget och inspelningen var att man ville skapa musik som lät bra på hifi-utrustning. Bandet var helt okända före det.

En rätt missriktad idé, tycker jag. Hur den låter? Den låter ointressant. Lite konstlat. Men är ändå rolig att lyssna på, eftersom idén är att musiken skall underkasta sig apparaten (tror jag). 25 spänn var OK. Den var i mint condition.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-06 12:13

Jag befinner mig i Skåne. (Angående BT av "svängiga" förstärkare.)

Den s.k "Linnfilosofin" som jag ser det faller just på att de försöker få egenskaper att bli märkesunika trots att grundidéerna och företeelsen "sväng" gäller för betydligt fler tillverkare. Med grundidéer syftar jag bl.a på att lyssna på musiken istället för "hur diskanten låter" och tanken på att lyssna på helheten, alltså hur musiken presenteras.

Jag skrev det också om Naim HDX, att marknadsföringen motsvarar att skriva att centrallås är en unik funktion som man är helt ensam om. Vilket är fel.

Kort sagt: Linn/Naim marknadsför en "generell egenskap" som märkesunik vilket är fel. En del av deras försäljningsmetoder har också varit överdrivna (manipulering av skivspelare, stampataktendemos och ledsna säljare ihop med andra märken etc).

Däremot delar jag till fullo filosofin "sväng" och väljer anläggning utifrån det. Den ska klara de s.k hifi-parametrarna men musiken måste flyta fram på ett trevligt sätt, alltså svänga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-06 12:57

AVR4000 skrev:Jag befinner mig i Skåne. (Angående BT av "svängiga" förstärkare.)

Den s.k "Linnfilosofin" som jag ser det faller just på att de försöker få egenskaper att bli märkesunika trots att grundidéerna och företeelsen "sväng" gäller för betydligt fler tillverkare. Med grundidéer syftar jag bl.a på att lyssna på musiken istället för "hur diskanten låter" och tanken på att lyssna på helheten, alltså hur musiken presenteras.

Jag skrev det också om Naim HDX, att marknadsföringen motsvarar att skriva att centrallås är en unik funktion som man är helt ensam om. Vilket är fel.

Kort sagt: Linn/Naim marknadsför en "generell egenskap" som märkesunik vilket är fel. En del av deras försäljningsmetoder har också varit överdrivna (manipulering av skivspelare, stampataktendemos och ledsna säljare ihop med andra märken etc).

Håller med om i princip allt det där.

En Linn-säljare blev inte bara ledsen av min Dual-skivspelare, utan slog till och med sönder den! :o
(Fast så här gick det till: När han skulle dansa till den framför mig (sittande i soffan) så var det på grund av spelarens omusikaliska prestationer, så svårt för honom att han snubblade och ramlade in i racket där den stod, och träffade skivtallriken med sin armbåge så att lagret sprack! Leende sa han att det inte var hans fel att skivspelaren var så dålig, trots att han specifikt hade uppmanat mig att ta med den till butiken, även fat jag annonserat att jag INTE var intresserad av att byta skivspelare. Jag fick reparera den själv.)

AVR4000 skrev:Däremot delar jag till fullo filosofin "sväng" och väljer anläggning utifrån det. Den ska klara de s.k hifi-parametrarna men musiken måste flyta fram på ett trevligt sätt, alltså svänga.

HiFi betyder high fidelity, alltså hög trohet (mot ursprunget). Det torde inkludera svänget. Svängets vara eller inte vara påverkas alltså av det jag tror du kallar hifi-parametrarna.

För inget annat än...

1. De tekniska egenskapernas förmåga att bevara kvaliteter från inspelningen,

2. De tekniska egenskapernas brister, som kan adderar hörbara färgningar, och,

3. Suggestionseffekter (från utseende, myter, rykten. Eller från något helt annat som inte har med apparaten att göra alls, t ex ditt allmäntillstånd - mätt/hungrig, glad/ledsen, trött/pigg?).

...kan påverkar huruvida det upplevs svänga!

Är det suggestionseffekter du efterlyser, eller är det färgningarna? :o

Om inte så torde det vara just hifi du söker. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-06 13:06

IngOehman skrev:En Linn-säljare blev inte bara ledsen av min Dual-skivspelare, utan slog till och med sönder den! :o
(Fast så här gick det till: När han skulle dansa till den framför mig (sittande i soffan) så var det på grund av spelarens omusikaliska prestationer, så svårt för honom att han snubblade och ramlade in i racket där den stod, och träffade skivtallriken med sin armbåge så att lagret sprack! Leende sa han att det inte var hans fel att skivspelaren var så dålig, trots att han specifikt hade uppmanat mig att ta med den till butiken, även fat jag annonserat att jag INTE var intresserad av att byta skivspelare. Jag fick reparera den själv.)

Det där är det absolut sjukaste och värsta jag har hört talas om (inom detta
fält). Det är så sjukt, att, ja, jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Mållös.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-06 14:55

shifts skrev:
IngOehman skrev:En Linn-säljare blev inte bara ledsen av min Dual-skivspelare, utan slog till och med sönder den! :o

Ja, det låter fruktansvärt- men jag är inte förvånad.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-06 15:11

Vad jag eftersträvar när det gäller begreppet "sväng" är att anläggningen klarar att återge en skiva med rytm och fartfylld musik på - ett rytmiskt och fartfyllt sätt.

D.v.s den klarar att återge musiken så naturtroget som möjligt. För att klara av det på ett bra sätt är min uppfattning att förstärkaren och högtalarna ska kunna arbeta snabbt så att förändringar i ljudet återges med så minimal fördröjning i förhållande till inspelningen som möjligt. D.v.s timingen måste vara god.

Ju bättre timing eller ska vi säga snabbhet i att kunna återge en skiftande signal, desto bättre "sväng" uppfattar jag. I vissa fall har jag hört utrustning som återger ett rent sövande ljud i form av att det som presenteras kommer fram på ett "långsamt" sätt. D.v.s ljudet uppfattas av mig som "fördröjt". Färgning i form av t.ex förhöjd bas uppfattar jag inte som "sväng" utan som just färgning och att ljudbilden blir grumlig. "Färgning" i mina öron är detsamma som otydlig ljudbild med förskjutna register, t.ex höjd bas eller diskant som låter alldeles för starkt på bekostnad av t.ex mellanregistret.

Edit:

Säljaren som slog sönder Dualen får jag säga var ju mer än lovligt korkad. Det påminner en del om ett vittnesmål om en Linnsäljare som kopplade in en kunds skivspelare på ett riggat sätt (har för mig att säljaren placerade ett motstånd någonstans i signalvägen mellan spelaren och förstärkaren) för att ljudet skulle bli avsevärt sämre, medan Linnspelaren skulle framstå som bättre. Kunden reagerade på att hans spelare lät avsevärt sämre än normalt och åkte ut ur butiken då han började undersöka inkopplingen och såg motståndet.

Det är som jag ser det en usel försäljningsmetod och något lika dumt sysslar inte normala butiker och säljare med. Normalt kopplar man ju in utrustningen "likvärdigt" om man säger.

Senaste gången jag själv upplevde en riggad installation och ratade en produkt var då jag letade hörlurar 2003. Jag hade tänkt lyssna på Bose Triport. De var inkopplade i en speciell rigg med en bärbar CD-spelare. Denna satt i en inbyggd låda och det gick inte ens att byta skiva. De egna lurarna skulle kopplas in i ett särskilt uttag på inkapslingen. Bose-lurarna lät hyfsat i den riggade uppställningen men hela arrangemanget kändes mycket skumt. Intrycket blev ungefär som nämnda Linndemo med motståndet.

Jag skippade Bose-lurarna p.g.a riggningen och köpte istället Sennheiser HD600 i en seriös affär.

Boselurarna provade jag några år senare då jag skulle köpa nya lurar för portabelt bruk. Då fick jag koppla in dem till min dåvarande P990i med LCG Jukebox. De lät helt katastrofalt instängda och mumliga. Inte speciellt bra ljud för portabelt bruk för min del. Historien slutade med ett inköp av Grado SR80 i en annan seriös butik istället, ett riktigt bra köp för min del.

Boselurarna lät bättre vid riggad demo än IRL s.a.s.

Riggade demonstrationer där övrig utrustning degraderas är solklar deal breaker för min del och jag anser att all utrustning ska behandlas lika utan fusk vid utprovning och demonstration o.s.v.
Senast redigerad av AVR4000 2008-10-06 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-06 15:20

Och?

Det där är väl saker som alla är överens om - alltså att återgivningen skall vara god. Och det bestäms ju av anläggningens fidelitet.

shifts skrev:

Jag är som synes ovan inte mållös, men är än i dag paff över händelsen! :o

Kan tillägga att säljaren om jag minns rätt var utbildad arkitekt eller advokat eller något (det var ju många år sedan), och att han inte så långt därefter slutade på firman - på grund av att han tyckte att de "ändrade sina budskap"!

Det hela skedde i samband med att en ingenjör anställdes som bland annat förklarade att plastfoliekondensatorer och luftlindade spolar var bra att använda, medan Ivor ju sagt att kondensatorer skulle vara av elektrolyttyp, och att spolar skulle vara lindade på järnkärna.

Långt därefter försvann dock hela den dåvarande gruppen individer ledda av Göran Rudling, och Kalle tog över. Sedan dess har jag bara fått positiva vibbar från butiken High Fidelity! :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Den där perioden (sent 70-tal och huvuddelen av 80-talet) i hifi-Sverige (och övriga världen) var på många sätt absurd. Tror att Peter Steindl kan berätta många flera, och minst lika häpnadsväckande men alldeles sanna historier.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-06 19:36

IngOehman skrev:
En Linn-säljare blev inte bara ledsen av min Dual-skivspelare, utan slog till och med sönder den! :o

:lol: Dagens bästa, jag kan se allt framför mig, hur sjukt det var!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-06 20:19

AVR4000 skrev:Ju bättre timing eller ska vi säga snabbhet i att kunna återge en skiftande signal, desto bättre "sväng" uppfattar jag. I vissa fall har jag hört utrustning som återger ett rent sövande ljud i form av att det som presenteras kommer fram på ett "långsamt" sätt. D.v.s ljudet uppfattas av mig som "fördröjt".

Fast om allt fördröjs gör ju inget. Du hör inspelningen bara något senare.
Problemet är iså fall snarare att vissa frekvenser fördröjs MER än andra. Det låter helmysko.
Vem har inte hört bas som kommer sent. Ofta ihop med basmuller.

Vilka rysarhistorier du berättar. Tur man inte handlade där under den tiden!
Pinsamt är det minsta man kan säga :evil:

Hörlursaffären vilken vad den?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi