AVR4000 skrev:Har förstått att den s.k "Linnfilosofin" kan orsaka rejäl storm eller snarare orkan.
Vad är egentligen så upprörande med själva grunden att lyssna på musiken och hur den presenteras?
Eller att uppröras över fenomenet "sväng"? Tydligen verkar det också få en del på krigsstigen om det sägs att "anläggningen svänger"?
Jag har inte lyssnat på Linn men begreppet "sväng" kan jag förstå. Att förneka att det finns och istället intala sig att samtliga stereoanläggningar oavsett kombinationer "svänger likvärdigt" och att Linn/Naim därmed "ljuger" i sammanhanget genom att lyfta fram "sväng" som en skillnad mellan utrustning tycker jag är ett märkligt resonemang.
Jag kan garantera att tar man ett par specifika högtalare och sedan kopplar till olika sorters elektronikkombinationer iövrigt (högtalarna och rummet är samma hela tiden, man byter alltså bara mellan olika elektronik) kommer det förr eller senare märkas att vissa kombinationer spelar mer medryckande än andra. Och då menar jag inte att Linn svänger och övriga inte gör det. Utan att det finns kombinationer som gör det.
Att uppröras över att Linn talar om "sväng" och begreppet pace/rythm/timing ser jag ingen anledning till. Däremot är det inget som enbart Linn behärskar. Men själva företeelsen pace/rythm/timing är i högsta grad existerande. T.o.m med samma referensskiva som naturligtvis spelas i alla anläggningar.
Instämmer. Många här anser till exempel att den ljudande skillnaden mellan cd-spelare är försumbar och att man helt kan koncentrera sig på pris, utseende, funktioner etc.
För min del finns det just detta diffusa "sväng" även i CD-spelare och kan vara en avgörande skillnad.
/ B