Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Är det någon som vet - och nu menar jag vet, inte tror, "har hört" eller annan värdelös hörsägen - hur många timmar som ligger nerplöjda i Nautilus 801?
Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "
Lugn och finHar du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk.
Morello skrev:Max,
Huruvida elementen finns på "hyllan" vet du redan. Jag är säker på det - du har ju redan frågat varför jag anänder 18W8545 tex.![]()
Att baselementen heter Ino Audio W85 tror jag också du känner till.
Morello skrev:Jo, min analogi med halvledarna är inte helt adekvat, men det är sällan analogier. Å andra sidan, hur många tillverkare av högtalare gör egna element från ruta ett? Hittar man inte vad man vill ha i standardsortimentet, tar man typiskt katalogen från tex. Scan Speak och plockar ihop element från förefintliga delar.
Alexi skrev:Är det lika svårt att göra att bra försteg?
Nattlorden skrev:
Dags för en vänlig själ att bygga en 208++ med moderna trissor och överdimensionerad på de punkter där gamla konstruktionen haft kvalitetsproblem?![]()
Blue skrev:"Det är svårt att hitta en anlägning i butik för små pengar...
Carlsson OA-58 6kkr
Rotel 1080 15kkr
Pioneer DV-370 990kr
Försteg däremot... hm
22kkr + försteg iaf rätt så billigt"
Verkar inte det som en ganska knasigt sammansatt anläggning? Förstäker för kanske 20 ggr pengarna som man lägger på signalkällan???
Lika delar på signal/förstärkeri/högtalare brukar ju vara en bra ungefärlig tumregel att hålla sig till. Eller det är kanske bara "sånt dom skriver i hifipressen"?
markih skrev:Martin Logan Request lär ha en minimi-impedans om 1,2ohm (4 i medel). Inte alltför lättdriven alltså. Intrycken du har fått Callisto, kan bero på att denna högtalare kräver en Krell....
Men det finns naturligtvis många andra möjliga förklaringar.