Jag har tänkt att köpa en ny (läs=bra begagnad) skivspelare och skulle vilja ha tips på bra ställen i Göteborg eller kranskommunerna där man kan få tag på begagnade skivspelare. Jag är i och för sig inte främmande till att köpa helt nya grejer, det är bara det att då spricker nog budgeten. Sedan så föredrar jag helt klart designen på gamla vinylspelare... Vissa är ju så läckra att titta på (jag är ju kvinna så det får gärna se snyggt ut också). Men jag kan nog ha en ful maskin också bara den ger trevligt ljud.
När vi ändå håller på så tipsa gärna om olika spelare som kan vara värda att ta en extra titt på. Jag vill vara noga med att välja rätt spelare den här gången, tidigare har det mest blivit diverse loppisfynd som iofs fungerat ok men inte låtit så bra som jag önskat. Jag vet att vissa Thorens modeller verkar populära till exempel (och är riktigt fina om man nu ska återgå till estetiken). Gamla Lenco L75 ser trevliga ut men jag har aldrig lyssnat på en. Min budget är begränsad, gärna max 3000-4000 kr men ännu billigare är ett plus. Jag vill ha problemfritt ägande och vill inte hålla på att byta delar och tweaka för övrigt heller (förutom då att byta pick up om det behövs).
Tilläggas kan att tyngdpunkten i min vinylsamling ligger på 70-tals hårdrock (Black Sabbath, Deep Purple och dylikt) men även nyare metal och även mycket Pink Floyd och annan 70-tals flum.
Min förstärkare har phonoingång som jag hittills använt men jag har funderat på att testa med ett riktigt RIAA-steg, tror att det blir bättre ljud då. Så tipsa gärna om prisvärda RIAA-steg. Hifiklubben har ju några NAD och Cambridge, kan de vara något att ha? (Synd att Clearaudio är så dyrt, deras grejer är ju annars vackra som smycken... Fast det är ju såklart ljudet som är viktigast
Tack på förhand!