Var hitta beg skivspelare i Göteborgstrakten?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohannaV

Var hitta beg skivspelare i Göteborgstrakten?

Inläggav JohannaV » 2008-10-10 13:31

Efter att ha läst och läst tills ögonen blöder på diverse forum har jag kanske blivit lite klokare men tänkte ändå vända mig till er här på forumet som verkar sitta inne med mycket kunskap och goda råd.

Jag har tänkt att köpa en ny (läs=bra begagnad) skivspelare och skulle vilja ha tips på bra ställen i Göteborg eller kranskommunerna där man kan få tag på begagnade skivspelare. Jag är i och för sig inte främmande till att köpa helt nya grejer, det är bara det att då spricker nog budgeten. Sedan så föredrar jag helt klart designen på gamla vinylspelare... Vissa är ju så läckra att titta på (jag är ju kvinna så det får gärna se snyggt ut också). Men jag kan nog ha en ful maskin också bara den ger trevligt ljud. :-)

När vi ändå håller på så tipsa gärna om olika spelare som kan vara värda att ta en extra titt på. Jag vill vara noga med att välja rätt spelare den här gången, tidigare har det mest blivit diverse loppisfynd som iofs fungerat ok men inte låtit så bra som jag önskat. Jag vet att vissa Thorens modeller verkar populära till exempel (och är riktigt fina om man nu ska återgå till estetiken). Gamla Lenco L75 ser trevliga ut men jag har aldrig lyssnat på en. Min budget är begränsad, gärna max 3000-4000 kr men ännu billigare är ett plus. Jag vill ha problemfritt ägande och vill inte hålla på att byta delar och tweaka för övrigt heller (förutom då att byta pick up om det behövs).

Tilläggas kan att tyngdpunkten i min vinylsamling ligger på 70-tals hårdrock (Black Sabbath, Deep Purple och dylikt) men även nyare metal och även mycket Pink Floyd och annan 70-tals flum. ;-)

Min förstärkare har phonoingång som jag hittills använt men jag har funderat på att testa med ett riktigt RIAA-steg, tror att det blir bättre ljud då. Så tipsa gärna om prisvärda RIAA-steg. Hifiklubben har ju några NAD och Cambridge, kan de vara något att ha? (Synd att Clearaudio är så dyrt, deras grejer är ju annars vackra som smycken... Fast det är ju såklart ljudet som är viktigast ;-)

Tack på förhand!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-10 14:20

Hej!

Om man vill ha en väl fungerande men billig standardspelare kan man titta på någon av Duals modeller i 505-serien som tillverkades från sent 80-tal och framåt och som nu finns i sin fjärde inkarnation. Dual har tillverkat många tusentals spelare enligt samma princip sedan 70-talet och de tycks hålla väldigt länge trots ganska mycket mekanik inuti (den är halvautomatisk, dvs den stannar av sig självt när skivan är slut). 505-an ger också bra ljud med tanke på det låga priset. Spelaren är vanlig på begagnatmarknaden och kostar allt mellan 300 och 1 500 kronor beroende på skick, pick-up, förekomst av lock osv.

Jag har själv ägt ett helt gäng 505-or, mestadels 505-2 och 505-3 som är lätta att hitta. När man köper en 505 bör man kolla drivremmen och framför allt den lilla kuggade plastremmen som sitter på reglaget till hastighetsregleringen. Man kommer åt båda remmarna efter att ha lyft bort tallriken. Jag har faktiskt aldrig bytt drivrem, men däremot plastremmen som nästan alltid har torkat ut och gått av. Den finns att köpa för 125 kronor bland annat hos en radiobutik i Jönköping (och säkert även på andra ställen). Man kan också se till att försöka få spelaren med Ortofons pick-up OM-10 (eller ULM 165 som den kan heta på Dual-spelarna ibland). Då kan man nämligen enkelt byta nål och eventuellt uppgradera till finare nålslipning så småningom.

Rega Planar 2 och diverse Thorenare har också gott kvalitetsrykte och är något dyrare. Jag själv har ägt även några Regor och har lite svårt för det faktum att tallriken snurrar aningen för snabbt utan att hastigheten kan justeras och för att man måste lyfta av tallriken och flytta remmen manuellt varje gång man vill byta varvtal. Annars är Regas arm mycket fin.

Alla spelare ovan är remdrivna och därmed servicevänliga. Jag skulle inte rekommendera en begagnad direktdriven spelare om du inte är beredd att krångla med reparationer. Inte heller skulle jag rekommendera någon tidig 70-talare som har stått och samlat damm eller har tveksamma lösningar med mellanhjul och liknande.

Blocket och Hifimagasinet är två vanliga källor för begagnatköp. När det gäller begagnatbutiker överlåter jag med varm hand åt någon av våra Göteborgsvänner på listan att komma med tips!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-10 14:26

Holographic's riaa demades tillsammans med en av Pekkas 505:or i jämförelse med en god CD-spelare (eller var det en DVD-spelare) på Gignos-mässan i Stockholm för några år sedan, och den demon imponerade i alla fall på mig!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-10 14:47

Hej Johanna! Välkommen till faktiskt:) Jag sålde min fina Systemdeck för 15 år sedan men saknar den ibland... Kolla in Pro-Ject hos Ågrens (som även har en begagnat-hylla), ett säkert budgetval. Måste det vara begagnat så har Hifi Stället och Tele-Hå ett (ibland) kul sortiment oxå. Lycka till!

Edit: Årtal...
Senast redigerad av Hotspur 2008-10-11 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-10 14:54

Tack för svaren jag fått hittills!
Jag har naturligtvis kollat massor på Hifimagasinet, Blocket mm men det hade varit mycket trevligare att gå till en fysisk butik och få klämma och känna lite själv.
Dual 505-2 har jag tittat på också, en liten dum :oops: fråga kanske om CS 505-2 är det du menar eller tyder CS på annan modell? Hur lätt/svårt är det att byta pickup på dessa? Läste på Svalander att det ibland kan vara knepigt på vissa Dual modeller.

Holographics RIAA är inte riktigt i min prisklass, runt 5000 kr kostar den väl...

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-10 14:56

fridefors skrev:Hej Johanna! Välkommen till faktiskt:) Jag sålde min fina Systemdeck för 20 år sedan men saknar den ibland... Kolla in Pro-Ject hos Ågrens (som även har en begagnat-hylla), ett säkert budgetval. Måste det vara begagnat så har Hifi Stället och Tele-Hå ett (ibland) kul sortiment oxå. Lycka till!

Tack för tipsen! Ska ta en runda på stan snarast.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-10 15:15

JohannaV skrev:Tack för svaren jag fått hittills!
Jag har naturligtvis kollat massor på Hifimagasinet, Blocket mm men det hade varit mycket trevligare att gå till en fysisk butik och få klämma och känna lite själv.
Dual 505-2 har jag tittat på också, en liten dum :oops: fråga kanske om CS 505-2 är det du menar eller tyder CS på annan modell? Hur lätt/svårt är det att byta pickup på dessa? Läste på Svalander att det ibland kan vara knepigt på vissa Dual modeller.

Holographics RIAA är inte riktigt i min prisklass, runt 5000 kr kostar den väl...

Jo, alla de där Dualerna har prefixet CS.

Pick-up-byte är normaltpilligt. Pickup-skalet är inte avtagbart, så man får dra ur de små kontakterna, skruva bort pick-upen, skruva dit en ny pick-up, sätta tillbaka kontakterna och därefter justera in pick-up och nål efter en mall på tallriken. Men, som jag skrev, om man väljer ett exemplar med den långsmalnosiga Ortofon-pick-upen ska man på sin höjd bara behöva byta nålspets. Det gör det både billigare och enklare än med andra pick-upmodeller. Om du läser här på Faktiskt.se kommer du att upptäcka att nålspetsen Stylus 40 är en stor favorit bland många på forumet. Den spårar som en blodhund och klarar att följa även de finaste vindlingarna långt in på skivan. Extra bra blir det förstås om man anpassar RIAA-stegets ingång efter pick-upen. Det kan man göra både med finare och enklare RIAA-steg, även om det självklart blir mest meningsfullt med en RIAA som följer standarden noga.

Kontentan av resonemanget ovan blir: satsa hellre på en något enklare standardspelare, t ex Dualen, och en bra pick-up/RIAA-kombination än tvärtom om du har tänkt att lägga mer än en tusenlapp men mindre än 3 000-4000 kronor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-10-10 15:26

Hej JohannaV.

Du verkar ha ungefär samma musiksmak som jag så jag slänger iväg ett par tips även om jag inte har testat så särskilt många olika spelare själv.

Hittar du en Garrard SP25 i fungerande skick så tycker jag att den är utmärkt, särskilt till lite "platta" metalskivor. Lätt färgande åt loudnesshållet. Dessutom snygga som stryk!

Min egen spelare är en gammal Ariston Q-Deck Pro med Audio-Technica-pickup som jag köpte av mapem här på forumet. Efter injustering av nåltryck låter den klockrent. Dessutom helt utan finesser såsom auto-return och annat som kan krångla. Svart och snygg är den också, så här ungefär.

Bägge dessa spelare går att komma över för några hundralappar.
Back in black!

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-10-10 15:27

Du kan också besöka Helmers Hifi på Nedre Fogelbergsgatan 1 (runt hörnet från Vasagatan 5, nära Handelshögskolan), han brukar ha ett gäng vinylspelare i olika prisklasser inne.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-10 15:27

Rookie skrev:Min egen spelare är en gammal Ariston Q-Deck Pro

Bra rekommendation, en klassiker på sitt sätt!

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-10 15:46

tobm skrev:Du kan också besöka Helmers Hifi på Nedre Fogelbergsgatan 1 (runt hörnet från Vasagatan 5, nära Handelshögskolan), han brukar ha ett gäng vinylspelare i olika prisklasser inne.

Just det ja, där har jag inte varit på ett tag, tack för att du påminde mig!
Tack för övriga tips också, Ariston har jag nog aldrig sett så ska hålla ögonen öppna.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-10-10 16:02

Lägger också en röst på Ariston, om du hittar en är det troligtvis en hyfsat HiFi intresserad som haft den och alltså inte använt den som avställningsyta eller leksak för barnen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-10 16:38

Estetik? Kvalitet? Osvikligt andrahandsvärde?

Hmmmm...

Bild

There can be only one :D

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-10 17:09

phloam skrev:Estetik? Kvalitet? Osvikligt andrahandsvärde?

Hmmmm...

Bild

There can be only one :D

Ja, den där Technicsen har jag klurat på mycket och har varit sugen på att köpa... Kostar nästan alltid runt 3000 kr så det ryms inom budgeten.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-10-10 17:33

Ett annat intressant besöksmål i Göteborgsområdet torde vara HiFi-Stället som sist jag besökte honom (3v sedan) hade ett antal fina begagnade "svarvar".
Ett tips.
Med Din musiksmak (som även jag delar) torde en MM-pickup vara lämplig, denna är vanligvis rimligare i inköp och ställer inte heller så stora krav på RIAA-steget. Nu är det förvisso så att, har man en hygglig utrustning och börjar köpa billig mjukvara på loppisar o dylikt är risken stor att man vill prova annan musik. Det innebär ofta att man vill testa både det ena och det andra. Om ens musiksmak breddas innebär detta per automatik att kraven på utrustningen riskerar att ökas. Ur detta perspektiv borde man kanske överväga ett duktigare RIAA-steg som i små steg kan kalibreras för olika pickup-typer.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-10 23:54

Ursäkta att jag lånar tråden JohannaV men min fråga kanske hjälper dig också.

Vad är det för skillnad på Dual 505 och 504?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-10-11 17:48

Den här kan vara värd att titta/lyssna på, en Systemdek IIX för 2000 kr, inklusive tonarm och pickup från Goldring. Finns i Göteborg.

http://www.blocket.se/vi/18539739.htm?ca=11_s

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-11 19:12

tobm skrev:Den här kan vara värd att titta/lyssna på, en Systemdek IIX för 2000 kr, inklusive tonarm och pickup från Goldring. Finns i Göteborg.

http://www.blocket.se/vi/18539739.htm?ca=11_s

Hittade annonsen precis innan jag läste ditt inlägg! Jag ringde och bestämde träff på måndag. :-)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-11 22:09

JohannaV skrev:
tobm skrev:Den här kan vara värd att titta/lyssna på, en Systemdek IIX för 2000 kr, inklusive tonarm och pickup från Goldring. Finns i Göteborg. http://www.blocket.se/vi/18539739.htm?ca=11_s

Hittade annonsen precis innan jag läste ditt inlägg! Jag ringde och bestämde träff på måndag. :-)

Haha, det var ju en sådan (fast den runda modellen) jag sålde (med samma p.u.) för 15 år sedan! 8)

fridefors skrev:Hej Johanna! Välkommen till faktiskt:) Jag sålde min fina Systemdeck för 15 år sedan men saknar den ibland...

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-11 22:19

Där ser man fridefors! Vi får se om det blir den spelaren, har läst lite på nätet och det verkar lovande.
Blir säkert aktuellt att göra en liten genomgång och service på den om jag köper den, då kommer vi till följdfrågan om någon känner till något ställe i Göteborg där man kan får hjälp med sådant?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-11 22:27

Har inte Andra Långgatans Skivhandel (begagnade skivor) en avdelning med vinylspelare? Inte för att jag kan påstå att det är bästa stället att köpa, men nån annan kanske har bättre koll?

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-11 22:42

phloam skrev:Har inte Andra Långgatans Skivhandel (begagnade skivor) en avdelning med vinylspelare? Inte för att jag kan påstå att det är bästa stället att köpa, men nån annan kanske har bättre koll?

Ja det har dom, köpte en spelare därifrån en gång faktiskt, men nu tycker jag inte att jag sett något jag vill ha där.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-12 01:28

JohannaV skrev:Där ser man fridefors! Vi får se om det blir den spelaren, har läst lite på nätet och det verkar lovande.
Blir säkert aktuellt att göra en liten genomgång och service på den om jag köper den, då kommer vi till följdfrågan om någon känner till något ställe i Göteborg där man kan får hjälp med sådant?

Köp systemdek spelaren... den är helt klart bättre än tex. Technicsen.
Armen är helt okej och Pickupen vare sig den är lite eller mycket spelad kul att få med för alla nålarna i 1000 serien är väldigt trevliga. Till en systemdek som denna finns även speedboxar att få.

Bra förstärkare hade han till salu med, bara det att phono delen lämnar mycket att önska. :wink:

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-12 11:32

matereo skrev:
JohannaV skrev:Där ser man fridefors! Vi får se om det blir den spelaren, har läst lite på nätet och det verkar lovande.

Köp systemdek spelaren... den är helt klart bättre än tex. Technicsen.
Armen är helt okej och Pickupen vare sig den är lite eller mycket spelad kul att få med för alla nålarna i 1000 serien är väldigt trevliga. Till en systemdek som denna finns även speedboxar att få.

Bra förstärkare hade han till salu med, bara det att phono delen lämnar mycket att önska. :wink:

Ser spelaren ok ut och fungerar så köper jag nog den.
Kollade lite efter ersättningsnål till pickupen och dom var inte direkt billiga, priser runt 120 pund hittar jag på nätet på originalnålarna. Har mailat Svalander också.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-10-12 17:15

Vad är det för pickup på Systemdecken?

/LS

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-12 17:21

Schull skrev:Vad är det för pickup på Systemdecken?

/LS

Det är Goldring 1040. Har inte hittat nålar under 1500 kr... Men det är väl bara att öppna plånboken och se glad ut. 8)

Användarvisningsbild
JohannaV

Inläggav JohannaV » 2008-10-14 09:19

Tänkte bara avsluta tråden med att berätta att jag köpte Systemdeken och den är helt underbar, jag har aldrig under dom 25 åren som gått sedan jag började lyssna på musik haft en lika bra skivspelare. Var tvungen att provköra spelaren trots att nålen är samma som när spelaren inköptes 1988, det lät bra ändå men lär bli bättre efter byte av nål eller pickup.
Spelaren är i princip i nyskick men ska väl försöka hitta något ställe där jag kan få hjälp med en genomgång av den och ev service om det behövs.
Jag vill också passa på att tacka för alla tips jag fått!

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-14 09:50

Grattis! Det är en väldigt fin skivspelare, så jag är inte förvånad:)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-14 12:12

Du ska veta att den dagen nål ska bytas så kan du väl kika på en 1012
eller en 1022 variant med, ingen lär göra dig besviken. 1012 tycker jag är lite mera återhållen i toppen av registret men med lite mera puff nedåt, bra om man spisar pop och jazz. 1022 är ungefär som 1042 men ger "lite" mindre av allt... detaljer, diskantupplösning.... kostnader ;) osv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-14 12:53

JohannaV skrev:Tänkte bara avsluta tråden med att berätta att jag köpte Systemdeken och den är helt underbar, jag har aldrig under dom 25 åren som gått sedan jag började lyssna på musik haft en lika bra skivspelare. Var tvungen att provköra spelaren trots att nålen är samma som när spelaren inköptes 1988, det lät bra ändå men lär bli bättre efter byte av nål eller pickup.
Spelaren är i princip i nyskick men ska väl försöka hitta något ställe där jag kan få hjälp med en genomgång av den och ev service om det behövs.
Jag vill också passa på att tacka för alla tips jag fått!

blev det någon ny RIAA?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Köpråd