GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-12 14:59

AVR4000 skrev:skillnaden kunde enbart höras vid stor koncentration så om den skulle motivera betalning hade jag sagt att det möjligen är värt 10 kronor.

Du är ju för skön! :lol:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-10-12 15:00

eMPe skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.

Vad hette MP innan?

Chris Lymme ;)

Är du säker?
Han om någon borde ju veta vems nick han har [s]stulit[/s] tagit :?

Nej, det var ett skämt. Även om de har vissa likheter så tror jag inte att det är samma person :)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-12 15:08

verdad, avr400 och subjektivisten: Inte för att Rolex går ut med att "köp vår klocka för att den är jätteexakt", men exakt och pålitlig tidsangivelse är ändå en grundförutsättning för att resten ska funka. Ingen vill ha en Rolex som inte är väldigt exakt, det är underförstått. Det ska vara lätt att inbilla sig att Rolex är den bästa tidsmätare som finns, om man säger så.

Men istället för att kritisera mitt haltande exempel, så kommentera gärna själva poängen med det jag skrev; att det precis som i fallet Rolex är likadant med nätkablar - prestanda är egentligen helt egalt, inget musiklyssnande blir i praktiken bättre av att byta nätkablar om inte lyssnaren själv har preferenser åt ena eller andra hållet som _inte_ har med prestanda att göra.

Kanske är ännu tydligare med högtalarkablar; även om prestandaskillnaden kan vara större så kanske det viktigaste ändå är "rätt kabel till rätt person" - vissa bara måste ha EKK, vissa bara måste ha nåt dyrt.

Alltmedan "normala" människor har en Swatch eller nåt som är mera snyggt än exakt, eller kör lakritssnören :)

Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-12 15:13

Jag kör inte med lakritssnören utan förespråkar bra kablar. Däremot inte att en kabel måste kosta över 1000 kronor för att anses "bra". Jag anser att tillräckligt bra kablar fås mellan 0-1000 kronor och lägger hellre pengarna på apparater och högtalare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 15:19

Pholam,

På vilket sätt anser du att en produkt av det här slaget kan påverka återgivning i ett register?

Om det nu skulle visa sig att påverkan har andra orsaker än kabeln i sig, är den att betrakta som ormolja - även om det upplevdes en positiv förändrig?

Kort sagt: Är det inte först när vi upptäcker att vi är blåsta som vi drabbas av effekten av det? Innan det är vi ju nöjda, förutsatt att investeringen motsvarade vår förväntade prestandaförbättring.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 15:20

AVR4000 skrev:Jag kör inte med lakritssnören utan förespråkar bra kablar. Däremot inte att en kabel måste kosta över 1000 kronor för att anses "bra". Jag anser att tillräckligt bra kablar fås mellan 0-1000 kronor och lägger hellre pengarna på apparater och högtalare.

Fullständigt medhåll. Och pengarna kan ju förståss gå till en och annan musikupplevelse med.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-12 15:33

Vill jag få någon som helst information om HiFi läser jag hellre lyssningsintryck i någon facktidskrift

Detta håller jg definitivt inte med om!!

Om nu kablarna, mot förmodan, skulle låta olika så tror inte jag att en kabel kan göra så otroligt mycket på ljudet som en tidning beskrev en gång:

"... Således hör man mer av vad som händer i bakgrunden, knirkande stolar, dörrar som slår eller bilar utanför inspelningslokalen hörs plötsligt klart i ljudbilden som detaljer man knappast ens märkt innan. ..."

Detta är jämfört med en annan kabel som också fick super duper ord från testaren. När man vet att ljudet skiljer sig knappt hörbart från en lampsladd till den testade kabeln så kan den absolut inte skilja sig så mycket mellan en dyrkabel och en annan dyrkabel.
Jag tror att den billiga kostade runt 10000kr och den dyrare runt 30000kr

Alltså Hifipressen är nog det sissta man skall läsa om man vill läsa till sig erfarenheter.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 15:59

Kaffekoppen skrev:
MP skrev:Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.

Nej, jag förväntade mig att du skulle kunna lägga ut texten, bemöta och kommentera dina svar. Åtminstonde tills inlägget efter mitt då jag förstod att du bara trollade och egentligen inte alls bryr dig om frågan, eller ens har en åsikt om den baserad på annat än retoriska spörsmål.

Hur förväntar du dig att jag skall besvara frågor av typen "Vad tycker du en nätkabel skall ha för funktion?" Det är ju rena lekskolenivån på din retorik.

Kaffekoppen skrev:Och en kabel är en kabel och en kontakt är en kontakt precis som du nämner. Men kabeln och kontakten skall ju oftast användas till något och implementationen har ju påverkan.

:roll:

Kaffekoppen skrev:Det finns dock inget i mitt förhållningssätt som hindrar dig att besvara frågorna, annat än om du kan se följdfrågor som du av prestigeskäl inte vill komma att bemöta. Då är det lättare att flamsa bort det hela.

Prestigeskäl? Hur menar du nu? Jag äger inte dessa kablar och jag har heller ej testat dem. Däremot har jag ett öppet sinne för att de kanske kan förbättra ljudet i en anläggning. Innan dess tycker jag inte att man kan uttala sig om dem.

Kaffekoppen skrev:En kabel får väl säljas till vilket pris som helst, men det skulle vara intressant att veta till vilken lägsta kostnad du tror man kan åstakomma erfoderlig funktion. Har du någon åsikt där alls, eller vill du bara bemöta den frågeställningen sarkastiskt och ironiskt?

"Erfoderlig funktion?" Var det verkligen det vi diskuterade? Isåfall är svaret 12 kronor och 50 öre, som Laila skrev ovan.
Kaffekoppen skrev:Och om du verkligen vill vara hedersvärd och byta nick föreslår jag en kopia till Naqref och V8 med ditt önskemål.

Ärligt talat förstår jag inte vad som får dig att ta upp detta ämne i alla trådar jag deltar i? Är det du som hade nicket MP innan? Jag tycker att ditt engagemang i denna fråga tyder på en sjuklig besatthet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-12 16:00

För min del är Herr Claesons artikel totalt ointressant, att häva ur sig saker utan den minsta antydan till vad man grundar det på ger åtminstone inte mig någon känsla av trovärdighet. Har GP så dåligt med underlag för tidningen att man måste fylla ut med sån här mög? Förstår inte hur somliga kan hylla en sådan meningslös artikel, oavsett om den är sann eller ej!

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-12 16:06

Debatten i kabletrådar handlar ofta om den ena gruppen som hör skillnader och den andra som inte hör skillnader. Det finns några som står mellan dessa grupper också men dem lämnar vi denna gång.

Om det låter olika mellan olika kablar dyker en del frågor upp:
- Den skillnad som kan höras till det bättre för en kabel hur vet man att det är bättre?
- Vad är bättre?
- Kan det någon gång nå fram till bäst?
- När något är bäst kan något annat bli ännu mer bäst?

Utvecklar frågan blir det så här:
Vi vet att hifi är så nära verkligheten som möjligt. Alltså måste det som kan kallas för "bäst" vara så nära verkligheten man kan komma,
dvs att exakt ljud är målet!
- Om jag köper en kabel för 100.000kr då kan man vara tämligen säker på att man är framme vid målet, dvs exakt ljud. Frågan blir då, kan jag få exaktare ljud än exakt ljud om jag köper en kabel för 1 miljon?

Komentarer:
Exakt ljud är exakt ljud och låter alltid på samma sätt dvs exakt.
Om någon påstår att han nått fram till exakt ljud då måste alltså ljudet vara exakt.
Om någon annan säger samma sak om sin anläggning så måste den låta samma som den andra eftersom båda låter exakt och två olika exakt existerar ju inte.
Ingen av dem låter bra eller bättre än den andra eftersom exakt är exakt och kan därför inte heller låta bra därför "bra" är ett ord som innehåller ett subjektivt mätvärde åt någondera hållet och exakt är inget subjektiv utan helt enkelt bara exakt.
Därför blir jag förvånad när alla dessa ljudgurus hela tiden säger att det låter "bättre". Inte för att dom utrycker ordet bättre, för det kan vi alla, utan därför att man säger det hela tiden år efter år. Normalt borde man varit framme vid exakt ljud vid det här laget men eftersom de fortsätter att plussa på "bra ljud" eller "bättre ljud" har dom ännu inte nått fram till exakt ljud.
Jag tolkar dett på så vis att kabelgurusarna inte är intresserade av exakt ljud utan hela tiden rör sig i cirklar kring exakt ljud därför att dyrkabeltillverkarnas kablar har inbyggda defekter som gör att dom låter annorlunda än exakt.
Vi andra vet detta därför de kablar vi använder låter exakt, dvs lägger inte till eller drar ifrån något (hörbart) från signalen. Det grundar vi på det faktum att det inte blir någon skillnad mellan någon lakritskabel som uppnått grundkraven för en kabel.

Jag kan då bara krast konstatera att de som köper dyrkablar köper skräp, alltså faller hele idén med att köpa dyrkablar.
Detta bygger då på antagandet att kablarna verkligen låter olika. Om de INTE låter olika då faller idén också med att köpa dyrkablar.

Alltså hur man än vänder på frågan slutar det med att dyrkablar inte behövs.

Jo, det finns en anledning. De är ju så himla gulliga ju...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:19

CODY skrev:Själv tror jag att den skulle behöva flyttas till ett annat forum alltogether...

Där är det redan fullt! Just nu diskuterar man hur bra (för ljudet) en Audio Grade USB-kabel är. :roll: :roll:

Jävla skönt att folk i dagspressen vågar skriva sånt här. 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-12 16:27

Vi andra vet detta därför de kablar vi använder låter exakt, dvs lägger inte till eller drar ifrån något (hörbart) från signalen. Det grundar vi på det faktum att det inte blir någon skillnad mellan någon lakritskabel som uppnått grundkraven för en kabel.

Kanske beror på att de flesta medföljande lakritssnören är likadana! Men om du anser att medföljande kablar är de absolut minst färgande skall du naturligtvis använda dom också!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-12 16:43

soundbrigade skrev:
CODY skrev:Själv tror jag att den skulle behöva flyttas till ett annat forum alltogether...

Där är det redan fullt! Just nu diskuterar man hur bra (för ljudet) en Audio Grade USB-kabel är. :roll: :roll:

Jävla skönt att folk i dagspressen vågar skriva sånt här. 8)

Varför det? Jag känner ingen som sitter och mår dåligt för att han/hon äger än kabel som är dyrare än den medföljande, det är tvärtom kabelskeptikerna som verkar sitta och hetsa upp sig och må dåligt fastän de enligt de själva är de som fattat galoppen och inte blivit lurade av de dyrare kablarna. Ganska skrattretande faktiskt!
Senast redigerad av Goldfinger 2008-10-12 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-12 16:47

Kaffekoppen skrev:Pholam,

ph-loam :)

Kort sagt: Är det inte först när vi upptäcker att vi är blåsta som vi drabbas av effekten av det? Innan det är vi ju nöjda, förutsatt att investeringen motsvarade vår förväntade prestandaförbättring.

Jo? Men är det inte så i massor av konumtionssammanhang?

Alltså, vad jag bara rent spontant reagerade över är varför just ordet "ormolja" har blivit ett så väletablerat ord inom HiFi. Används det lika konsekvent inom något annat område så upplys mig gärna.

Vad var det Belker tog upp; hudkräm - svindyra produkter som marknadsförs med tvivelaktiga pseudovetenskapliga argument, typ "DNAge!" - hörs samma indignerade röster ropa ormolja där? Kanske på hudkrämsforum, jag vet inte.

Exakt när blir lyxkonsumtion till "stackars lurade människor utsatta för ormoljekomplott" egentligen? Vid en viss prisnivå? Eller ska en viss nivå på själva svindleriet uppnås? Eller måste det kanske främst handla om män som hanterar teknik?

Jag undrar stilla om en person som "luras" att köpa kabel för tiotusentals kronor i så fall inte borde sättas under förmyndare, för denne borde borde i så fall ha oerhörda problem med att köpa t.ex. kläder, bil, mat, hudkrämer etc etc.

M.a.o. - jag tror att Ormoljebegreppet har blivit populärt inom hifi för att det skiftar fokus från det självbedrägeri som alla HiFi-intresserade mer eller mindre lider av, till "dessa lömska bedragare som lurar stackars entusiaster".

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:54

Goldfinger skrev:Varför det? Jag känner ingen som sitter och mår dåligt för att han/hon äger än kabel som är dyrare än den medföljande, det är tvärtom kabelskeptikerna som verkar sitta och hetsa upp sig och må dåligt fastän de enligt de själva är de som fattat galoppen och inte blivit lurade av de dyrare kablarna. Ganska skrattretande faktiskt!

På samma sätt som Jerker sågar bondfångare som säljer monopoliga magneter eller superdyrt superschampoo gjort på Yes osv. Konsumentupplysning och skärskådning av varor ska gälla inte bara ICAs köttfärs utan också skojeriprodukter från HiFi-branschen.
Kolla noga vad som "gäller": allt påhitt anses, detta är "normalläget", ha stor ljudlig påverkan. Sedan gäller att visa hur stor påverkan är. Att diskutera om är givetvis uteslutet.

Edit Meningsbyggnad.
Senast redigerad av soundbrigade 2008-10-12 16:56, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 16:56

Kom att tänka på en sak. Låt säga att vi tjänar 250 kr/timme. 4 timmar blir 1000 spänn. 48 timmar blir 12 000 spänn. Sedan har vi lite skatt oxå men det har ju Almen sagt är 8 % :mrgreen: :roll: Hur många timmar lägger vi/ni ner på att käfta på Faktiskt.se :wink: 8)

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 16:57

250kr/timme???????? Vem gör det?????? Inte jag - lååååååååångt därifrån.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 16:58

soundbrigade skrev:250kr/timme???????? Vem gör det?????? Inte jag - lååååååååångt därifrån.

Va, tjänar du 2 000 kr/timme 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 17:02

Närmare 95 spänn.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 17:12

soundbrigade skrev:Närmare 95 spänn.

Stackare. Vad pysslar du med då? Säljer lakritssnören?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-12 17:16

MP skrev:Stackare. Vad pysslar du med då? Säljer lakritssnören?

Kan du inte berätta om din egen anläggning, eller något annat som inte är
lika destruktivt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 17:22

MP skrev:
soundbrigade skrev:Närmare 95 spänn.

Stackare. Vad pysslar du med då? Säljer lakritssnören?

Kommunalanställd elevassistent och hjälpreda (svenska som andraspråk, gymnasieelever).
Min inkomst (80% tjänst) tillsammans med en pragmatisk inställning gör att jag, när jag investerar i min hobby, vill ha full valuta och definitivt inte vill skaffa något som luktar det minsta lurendrejeri.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-12 17:50

MP skrev:Det största problemet jag ser med denna diskussion är att ingen av oss har någon erfarenhet av kabeln! Och det har ju inte GP-tomten heller (han skriver vanligtvis recensioner om konserter och spel...).

Behövs ingen erfarenhet av det slaget du avser.

Min erfarenhet säger mig att det är fullständigt värdelöst att slösa tid på att undersöka huruvida denna svindyra nätkabel är bättre än en vanlig standard (alternativt skärmad om den svindyra är det).
- Militant slacker

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-12 17:56

Kabelfolks, jag är ingalunda motståndare till att man använder dyrkabel. Det jag vänder mig mot det är den hissade beskrivning av ljudet man får genom att byta från en dyrkabel till en annan dyrkabel. Beskrivningarna motsvarar den man kan uppleva genom att byta högtalare, ibland beskrivs tom en skillnad som är många gånger större än att byta högtalare.
Högtalarna är tveklöst den kedja i stereolänken som förändrar ljudet mest genom att byta till andra. det måtse vi väl ändå vara överens om? Det kan bara inte vara så att överhuvudtaget någon tycker annorlunda på den punkten.

Alltså borde det då vara så att omdömen om olika kablar åtminstone inte kan passera den om högtalare.

Nästa steg blir att skala ner ljudskillnaden ytterligare. Men det tar vi en anan gång.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 18:18

Jax skrev:
MP skrev:Det största problemet jag ser med denna diskussion är att ingen av oss har någon erfarenhet av kabeln! Och det har ju inte GP-tomten heller (han skriver vanligtvis recensioner om konserter och spel...).

Behövs ingen erfarenhet av det slaget du avser.

Min erfarenhet säger mig att det är fullständigt värdelöst att slösa tid på att undersöka huruvida denna svindyra nätkabel är bättre än en vanlig standard (alternativt skärmad om den svindyra är det).

Intressant inställning! Vad baseras din erfarenhet av nätkablar på?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-12 18:23

Skulle inte en enkel test vara att man kopplar upp 2 st 208 i F/E ställning, sätter fin nätkabel på den som driver konstlasten och vanlig fulkabel på den som driver högtalarna, switchar emellan dom och hör man en skillnad så funkar inte kabeln. Däremot om man inte kan höra någon skillnad mellan F/E så funkar ju kabeln och har ingen påverkan på ljudet.

mvh/Harry 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 18:25

Om jag delar Jax pragmatiska inställning skulle min uppfattning baseras på empiriska och förnuftsmässiga resonemang.
Det finns inget som visar att en nätkabel skulle kunna göra skillnad.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 18:26

Harryup skrev:Skulle inte en enkel test vara att man kopplar upp 2 st 208 i F/E ställning, sätter fin nätkabel på den som driver konstlasten och vanlig fulkabel på den som driver högtalarna, switchar emellan dom och hör man en skillnad så funkar inte kabeln. Däremot om man inte kan höra någon skillnad mellan F/E så funkar ju kabeln och har ingen påverkan på ljudet.

mvh/Harry 8)

Du behöver bara en 208 och switcha nätkabeln.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 18:30

Fan, nu blev det en kabeltråd.

Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-12 18:42

soundbrigade skrev:Fan, nu blev det en kabeltråd.

Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?

Tja, den kunskap jag lagt på mig under åren säger att
GP-snubben har mer rätt än HiFi&Musik någonsin har haft ang kablar.
Så jag sätter min slant på GP-snubben...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi