ALR Jordan / Tannoy

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Elusive

ALR Jordan / Tannoy

Inläggav Elusive » 2004-10-05 18:41

Själv är jag en stolt ägare till ett par Entry 2m (spelar inte så djupt men har sjuk kontroll på bas/diskant) och tänker inte uppgradera förrän jag får råd med ett par B&W 804 eller ett par JBL...

Så min fråga är, vad tycker ni om dessa tillverkare?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-05 21:26

inte mycket verkar det som :lol:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-06 11:05

Hade ett par Entry 5M för några år sedan. Dom var väl inte sådär jätteballa tyckte jag, men helt okej. Bra kontroll, pålitliga, men också ganska platta och livlösa i mitt tycke. Lite för tyska för min smak helt enkelt.

Du kommer få en aaaaavsevärt bättre högtalare med B&W:arna du funderar på, men tänk då också på att elektroniken bör hålla mycket hög klass för ett lyckat resultat (om du inte har tillräckligt bra grejer redan idag det vill säga).

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-06 18:01

Jag tror att det beror på att märkena inte är speciellt kända här i Sverige, Tannoy har ju nästan fler högtalare i sina serier än B&W även om man inte räknar med deras studioprodukter.

Typ

ALR/Jordan Note 9
Bild
Billigaste högtalaren i Stereoplays "Absolute Spitzenklasse".

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-06 18:46

Hej, jag har haft ett par entry 2m. Jag tyckte de lät bra och behagligt, fast diskanten var rätt sträv och kylig och ljudet var lite grumligt. Inte så öppet/tydligt som bättre högtalare men ändå bland de bästa för sitt pris. De lät bättre när jag bytte ut diskanten.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-07 12:09

Elusive: Jo, men lägg märke till att det är i en tysk tidning.

(Iofs kan man ju säga detsamma om t.ex. engelska högtalare i engelska tidningar. Detta är naturligtvis en smaksak men själv brukar jag sällan bli så förtjust i karaktären hos tyska produkter, känns inte som min bag helt enkelt. Trivs isåfall betydligt bättre med "det engelska ljudet").

Tannoy, som du ju också nämner tycker jag verkar ha tilltalande prylar. Lyssnade på nya Sensys-golvaren hos Ljudmakarn i somras och den lät ganska så trevligt.

Och självklart har du rätt i att dessa produkters blygsamma närvaro i Sverige har med distribution/marknadsföring att göra.

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-07 14:32

Martin:

Jag tror nog att din upplevelse av Entry 2m liknar min när jag lyssnade på Entry M (uppföljaren till 2m). Varianten jag äger är tydligen en specialvariant modfierad av gubbarna på Radiolagret och skillnaden är väldigt påtagbar.

Blue:

ALR Jordan är visserligen ett engelskt/tyskt företag men jag förstår vad du menar.

Men Tannoy? Deras toppmodell sittar ju i Westminster Royal Hall för tusan och ändå är det ingen som snackar om märket.

Återgå till Generellt om hifi