Vad är det för fel på piezo-element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vad är det för fel på piezo-element?

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 12:54

Dessa ser man inte nånstans annat än i PA sammanhang. Är det verkligen så dåliga att de inte är intressanta i seriösa HiFi sammanhang?
Inga rörliga delar eller olinjära magnetsystem etc.. tycker det låter som dom borde vara rätt bra?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 13:04

... råka raderA*! Sorry... om nu ngn skulle bli ledsen A*lltså :wink:!
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 20:43, redigerad totalt 2 gånger.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-27 15:48

Hur vet A* att han hör precis 10KHz under 40KHz. Det finns väl inget inspelat material som når 30KHz eller högre. Om det är musik som det handlar om så lär ju 30KHz hamna på så där en -60, 70dB under fullnivå. A* kanske har köpt en sån där grej från Teknikmagasinet som sägs förbättra hifihörseln.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 15:54

Piezo-diskanter är ofta behäftade med svår distorsion och massor med resonanser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 16:03

Morello skrev:Piezo-diskanter är ofta behäftade med svår distorsion och massor med resonanser.

men beror dessa på piezo i sig eller på hur resten är utformat? verkar ju inte som några seriösa försök provats.. annat än audax guldgrej.. hur bra är den?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad är det för fel på piezo-element?

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 18:39

Kraniet skrev:Dessa ser man inte nånstans annat än i PA sammanhang. Är det verkligen så dåliga att de inte är intressanta i seriösa HiFi sammanhang?
Inga rörliga delar eller olinjära magnetsystem etc.. tycker det låter som dom borde vara rätt bra?

Det hänger nog samman med i vilket frekvensområde du vill använda dem i. Hos mig låter diskanten alldeles utmärkt och jag har piezohorn med delningsfrekvens 12,5kHz. Jag har provat att ersätta denna + dome-diskanten som täcker området 6-12kHz med en Decca ribbon-tweeter men totalt sätt låter inte det bättre. Möjligen något ytterst lite på extremt krävande material. Men det uppvägdes inte av att jag fick vecka ihop nya aluminiummembran var och varannan dag :-)

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-27 18:47

Kraniet;
annat än audax guldgrej.. hur bra är den?

Den är mkt bra! (imho)
måste dock delas högt > 5000Hz
Dimitri

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-27 22:00

Piezo diskanter kan låta mycket bättre än många tror, jag har själv experimenterat med Motorola A165 som komplettering till bredbandselement. Jag har dragit en slutsats, om du skall få ut något som liknar väljud så måste man använda delningsfilter! Jag begriper inte vad den idiotiska iden att inte använda delningsfilter kommer ifrån, visserligen sjunker den akustiska nivån ut vid lägre frekvenser men själva piezo kristallen slutar inte att röra på sig. den reagerar även för DC. Följdaktligen kommer diskanten att moduleras av dom lägre frekvenserna och ljudet försämras radikalt.

Det satt delningsfilter till dom i den gamla klassiska Dahlquist DQ10 som lät utmärkt, jag tror delningsfrekvensen låg på 10kHz eller liknande.

Morello vad har du fått informationen om piezo diskantens höga distorsion ifrån? Jag har bara en enda gång lyckats få tag i något som liknar ett datablad till en Piezo diskant, det var till Motorolas A105 (den mest kända) och där angavs distorsionen till 0,1% jag tror vid 10kHz och 105db ljudtryck. Jag misstänker dock att disten stiger rejält vid lägre frekvenser. Och resonanser ja höljet var oftas av ganska tunn plast....

Jag har letat på nätet efter datablad men inte hittat ett enda, har någon här haft bättre tur?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-07 18:12

Experiment tyder på att hornen är en del av problemet. Mycket 3-4k och/men dålig topp.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-10-07 21:28

Jag har träffat på rykten som gick ut på att diskanterna i dom där franska märkliga högtalarna Ocellia eller vad dom hette i själva verket var kristall och membran från slaktade motorola diskanter, man hade gjort sig av med hornet alltså. När jag då tänkte efter så stämmer det att det jag såg av Ocellia på Hifi mässan faktiskt starkt påminnde om innehållet i dom Motorola A105 diskanter jag en gång tittade in i, tyvärr har jag dom inte kvar längre eftersom dom gick hädan när jag skrotade bilen dom satt i.

Jag minns också att den tonkurva som presenterades i databladet till A105 var mycket rak upp till strax över 40kHz jag minns inte riktigt men det fanns nog en topp i botten på frekvensområdet som nog började vid 3-4kHz så det kan nog finnas en betoning där.

Jag har letat efter databladet men det verkar ha försvunnit jag fick en snubbe på Josty kit att kopiera det ur en katalog när jag köpte diskanterna 1988 eller så. Fasen det verkar som det vore någon slags hemlighet dom där databladen, ingenting på nätet och det företag som tagit över tillverkningen CTS nämner inte produkten alls på hemsidan :cry:

http://www.ctscorp.com/components/piezoelectric.htm

Jag hittade A165 diskanterna i garderoben någon som har mätutrustning och bor i närheten av Göteborg? Det hade varit skoj att se hur det verkligen förhåller sig.

Återgå till DIY-forum