Proppen skrev:Tack shifts.
Om Linn.
Ett företags viktigaste uppgift är att tjäna pengar så att det överlever. Det Tiefenbrun har gjort är att skapa ett företag som har överlevt. Att folk knoppar av och tar med sig vissa idéer som han gjorde är fullt normalt. Vissa ser det som stöld men det är nog mer att betrakta som normal entreprenörsanda vilket Herr Ivor verkar ha haft rätt gott om. Han skapade en mycket tydlig affärsidé/slogan med sitt "source first". De flesta vet än idag vad man menar för märke när det nämns. Det bevisar om inte annat den här tråden. Sen kan man tycka vad man vill om sanningshalten vilket också märks i den här tråden. Det verkar som om vissa här tror att hififöretag skall utöva någon form av välgörenhet. Marknadsekonomi fungerar inte så.
Tycker att marknadsekenomiska mekanismer är avsevärt mindre intressanta än de grundläggande frågorna om vad som är rätt och fel, respektive gott och ondt.
Att tala sanning är inte välgörenhet. Det handlar om anständighet!
Att vara anständig och tala sanning, är ett val, och ett val som jag respekterar. Att ljuga och bedraga är också ett val som man kan göra, men det är INTE ett val som jag respekterar.
Och det gäller även om det sistnämnda visar sig vara framgångsrikt kommersiellt. Det hjälper inte, det gör det inte okej.
För övrigt fungerar marknadsekonomi på det viset, att eventuella reaktioner på lögner är en del av marknadsekonomin! Ett sund marknadsekonomi innehåller det som vi sysslar med här - granskning.
I en marknadsekonomi där ingen granskning finns (t ex för att någon tror, och lyckas övertyga andra om, att det är en onaturlig del av en marknadsekonomi) finner man ofta att tillverkarnas lögner skenar, och den enda effekt som man ser av "samvete", är att de flesta drar sig för att ljuga mycket mera än de andra. Det uppstår pseudomodeller, såsom t ex i vad avser kontrast hos projektorer. Siffror från olika tillverkare är i någon mån jämförbara, men de är EXTREMT överdrivna från alla. Det är inte bra.
Det är helt enkelt ett återkopplat system, och de enda lögner som är entydigt gynnsamma för försäljningen är de som inte avslöjas.
Min uppfattning är den, att det är hifi-pressens ansvar att tala sanning - eftersom det är den funktion de kan hjälpa sina läsare med. Men när de istället anpassar sig till den allmänna förljugenhet som popuäriserats, innehållande dravel som source first och liknande, så är det mycket illa.
Proppen skrev:Här gäller det att sälja och driva upp värdet så högt som möjligt. Bygger VOLVO bilar av ren vänlighet? Diamant är så vitt jag förstår bara en tätare form av kol och därmed inte mycket värt rent materialmässigt. Det är det fiktiva värdet som är intressant. Så även med HiFi-prylar.
Jag kan försäkra dig att priset på diamant har med produktionskostande och/eller tillgången att göra. Tro inget annat...
Ja kan även lova dig att konkurrensen är hård när det gäller biltillverkning, och priserna är OERHÖRT rimliga om man jämför med många av aktörerna inom hifi-branschen. Förvisso är serierna också mycket stora när man bygger bilar, så det går att effektivisera och förbillig mycket mera.
Dock måste jag självklart hålla med dig om att börsnoterade aktier alltid ger upphov till företag som agerar med mammon som i stort sett enda drivkraft - men det hindrar inte att det inom företagen kan finnas människor med äkta passion för det de gör.
Och igen - att företag agerar för att tjäna pengar är ingen ursäkt för dem att sprida osanningar. Man kan faktiskt vilja tjäna pengar utan att per automatik tycka att vad som helst är okej som fungerar, även om det inkluderar att tala osanning.
Det finns helt enkelt flera dimensioner än: "agera för att tjäna så mycket pengar som möjligt" - "agera för att göra den produkt man drömt om".
Ärlighet är en parameter som kan appliceras i båda de ovanstående extremfallen. Och oärlighet är INTE okej, bara för att man påstår att man har som ambition att tjäna pengar. Det är i varje fall min uppfattning!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).