Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Aerob skrev:Sportbilsentusiasten: Så du hörde den "nya" klimax kontrolen? Fanns den gamla på plats så man kunde göra A/B-jämförelser?
Ja den gamla finns i butiken men gjorde ingen A/B.
Har dock hört samma system med gamla Kontrol ett par gånger o skillnaden var uppenbar.
Innan lät det långt ifrån mitt eget system men med nya Kontrol klart närmare mitt - dvs bättre.
OM det är värt 23k är en annan sak.
Själv vill jag helst jämföra innan jag uttalar mig närmare.
Tonläget ska ha en demokväll snart, kolla deras hemsida.
HELT KLART är 140högtalarna en starkt begränsande faktor i deras demosystem.
De har även Akurate 242 o Klimax 320 på demo men de har jag aldrig hört i deras affär.
Jag har aldrig haft tid att be dom koppla in dom.
Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?
IngOehman skrev:Jag tycker att den som tycker om linn borde kallas Linnofil. Det är en språkligt rimligare form.
Själv gillar jag nästan inga hifi-apparater, och de få undantagen tycker jag om bara för att de hjälper musiken att få komma fram rimligt oanfrätt. Inte för deras egen skull. Min LP12 är inte inkopplad ens.
Fast vissa apparater kan jag i och för sig tycka om, nämligen sådana som man har glädje av direkt, sådana som är själva glädjeobjektet och som alltså inte finns där bara för att förmedla något annat. En bil kan jag t ex i förekommande fall gilla.
Bill50x skrev:Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?
Enligt min uppfattning låter det alldeles utmärkt med Linn-elektronik tillsammans med en SB och ett par Dahlqvist högtalare.
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?
Enligt min uppfattning låter det alldeles utmärkt med Linn-elektronik tillsammans med en SB och ett par Dahlqvist högtalare.
/ B
Du har ju inte svalt hela approachen, Bill 50x.
Men det kanske bara är en tidsfråga. Vad tycker du om majik 140?
Vad jag förstår kör du Squeezebox 3. Varför köpte du inte den minst lika goda Duet ? har du jämfört ljudet ?
Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?
Pinnick skrev:Richard, Jag undrar fortfarande hur 1507 testades mot 2308. Hm.Blint och öppet? Och hur testades 2309? mot 1507? Blint och öppet?
Det är ganska intressant att veta.
profbd skrev:RogerGustavsson skrev:
För många år sedan i Paris beskrev portiern på hotellet hur nyckellåset fungerade, på engelska! Det var vridning åt både höger och vänster och sedan skulle den tryckas in och vridas igen... "Complicated" sa jag. "No, it´s french" svarade den trevliga damen!!!
det blir konstigt när man grundar med en flarra rödvin på morgonen
petersteindl skrev:Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något?Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation.
Jag är nyfiken
![]()
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Jag tycker att den som tycker om linn borde kallas Linnofil. Det är en språkligt rimligare form.
Själv gillar jag nästan inga hifi-apparater, och de få undantagen tycker jag om bara för att de hjälper musiken att få komma fram rimligt oanfrätt. Inte för deras egen skull. Min LP12 är inte inkopplad ens.
Fast vissa apparater kan jag i och för sig tycka om, nämligen sådana som man har glädje av direkt, sådana som är själva glädjeobjektet och som alltså inte finns där bara för att förmedla något annat. En bil kan jag t ex i förekommande fall gilla.
Hmmm, är jag något så är jag musikälskare.![]()
HIFIsystemet är bara ett medel för att njuta av musiken.
sportbilsentusiasten skrev:På samma sätt som jag mer älskar att KÖRA sportbil än dyrkar själva bilen i sig.
sportbilsentusiasten skrev:Känner en kille som kallar sig Linnofil, ett fint epitet på en entusiast. En fin/trevlig/ödmjuk människa är han också. Fast han är ju mest intresserad av musiken han med...
Proppen skrev:petersteindl skrev:Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något?Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation.
Jag är nyfiken
![]()
Det är min tolkning av vad JanBanan egentligen menar med ordet Linniot i inlägget
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 089#613089
MP skrev:Slänger ur mig ett gäng epitet så får ni plocka...
Linnolog
Linnkaniker
Linnvandrare
dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Aerob, varför säger du NI när du reagerar på ett inlägg från EN person?
Aerob skrev:Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Mitt inlägg innehöll citat från tre personer, två av dem satte epitet på de personer som fick en välkomsthälsning från den tredje personen, alltså shift. Alltså, mitt inlägg riktade sig till JanBanan och Peter Steindl. Då jag använde både JanBanans benämning "linniot" och Peter Steindls "linnoid" i mitt inlägg så trodde jag det framgick med all önskvärd tydlighet, framför allt för en petimeter.![]()
Om ni inte har provat det- vad beror det på ?
( Jag testade nämligen det, i slutet av 90-talet. De slutsatser jag drog av det kan kanske utläsas av mina inlägg ).
Och:
Hur kan det komma sig att en påstått överlägsen förstärkarekombo för 90000:- blir ljudmässigt utklassad av en receiver för 2495:- , då man lyssnat blint?
( med brasklappen att jag inte lyssnat på den allra senaste linnelektroniken )
Kaffekoppen skrev:Det var mycket tydligt för mig det du beskriver nedan.Aerob skrev:Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Mitt inlägg innehöll citat från tre personer, två av dem satte epitet på de personer som fick en välkomsthälsning från den tredje personen, alltså shift. Alltså, mitt inlägg riktade sig till JanBanan och Peter Steindl. Då jag använde både JanBanans benämning "linniot" och Peter Steindls "linnoid" i mitt inlägg så trodde jag det framgick med all önskvärd tydlighet, framför allt för en petimeter.![]()
Proppen skrev:petersteindl skrev:Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något?Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation.
Jag är nyfiken
![]()
Det är min tolkning av vad JanBanan egentligen menar med ordet Linniot i inlägget
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 089#613089
Bill50x skrev:Linnoit, Inoit.....
Jag förstår faktiskt inte varför man ska sätta etiketter på folk. Det är skillnad om man köper ett vin och vill veta om det är en Malbec-druva eller en blandning med Malbec och Syrah.
Vi är alla individer som passar in på både det ena och det andra - eller inte alls.
Låt oss diskutera musik och musikanläggningar. Kalla oss då för discofiler eller audiofiler om det ska vara nödvändigt. Etiketter skapar bara en "dom och vi"-attityd.
/ B
Aerob skrev:phloam skrev:Vid 50 sidor kommer denna tråd att ha förvandlats till ett enda stort monument över allt som suger med HiFi.
Otroligt vackert uttryckt!
KarlXII skrev: Jag inser ju att fallet Linn är lite speciellt - det måste det vara med tanke på antalet poster enbart i den här tråden. Det verkar som om de mest hårdföra Linnmotståndarna är de som tidigare bekänt sig till det lägret, och nu är det dags att vara allt mellan motvalls till direkt otrevlig mot de kamrater man lämnat bakom sig - trots att de befinner sig i en situation man själv varit i och är glad att ha kommit ur.
Är inte det märkligt?
Det är någonstans jämförbart med att ha varit fast i kvicksand, kommit loss, och nu står man på kanten och spottar på de som kämpar för att komma upp. Är det kanske ett uttryck för självförakt, ett sätt att bestraffa sig själv - att projicera sin ilska på jaget mot andra?[/i]
Aerob skrev: Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Då det ligger en ganska uppenbar negativ laddning i ordet "linniot" så tycker jag den reaktionen är ganska självförklarande, framför allt om man summerar JanBanans tidigare inlägg i tråden. Linnbögar var det väl bland annat? Peters ord "linnoid" är lite svårare, men efter att ha läst hans svar där han skrev att:
"Enligt Aerob skulle i så fall definitionen kunna bli:
En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;
Avgudar deras produkter och ledare;
Ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.
Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen"
-så anser jag att jag gjorde rätt i att inkludera han i min kritik. Kortfattat så uppfyllde alltså min tolkning av Peters ord "linnoid" den association och laddning som han hade för ordet. Detta oavsett om han säger att ordet inte hade en definierad association från början. Även hans kommentar om att han har:
"omformulerat linniot till i mitt tycke ett bättre ord, ett ord med en naturligt bättre associering, nämligen Linnoid"
-Detta betyder att han byter ord på "linniot", som numera ska utryckas "linnoid", men betydelsen och innebörden är densamma, bara att det nya ordet låter bättre. För att mitt resonemang ska hålla här så förutsätts det att ordet "linniot" är negativt laddat, men det är det inget tvivel om från min sida sett.
Vidare tycker jag det är dumt att använda sig av icke definierade ord på ett forum, det blir som upplagt för tolkningar. Skrivet språk med väldefinierade ord i bruk är nog så lätt att feltolka.
Exempel:
"Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid"
Skulle det passa att sätta in ordet "mongoloid" istället för "linnoid"? Det antyder visserligen att faktiskt.se skulle vara främst ett forum för mongoloider, men att även andra var välkomna. Vad vet jag?
I grund och botten har heller inte ordets innebörd någon större betydelse, jag tycker fortfarande inte om att bli satt i fack, än mindre när jag själv inte gör det beslutet. Jag hoppas att det kan respekteras.
Till slut vill jag bara säg att jag inte har något emot det nydefinierade ordet "linnoid", vars definition föreslogs av mig och fastslogs av Peter, så länge jag slipper bli kallad det.
petersteindl skrev:Jannebanan, det heter Linnoider![]()
Välkomna alla LinnoiderVälkomna till Faktiskt - stället där det faktiska händer. Va roligt det skall bli
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
phon skrev:Linnoid var ett fint namn!
Mycket finare än Cittropat som jag brukar kallas för ....![]()
Aerob skrev:Jag är ingen Linn-fantast, jag tror inte på source-first, jag avgudar inte deras produkter och ledare, och jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.
petersteindl skrev: ”Linnoid” är bara ett ord och än så länge utan en definierad association.
Och möjligen har du redan uppfattat ordet negativt, men det behöver inte vara så.
Det är vad jag förstår på så sätt att du i ditt inre redan vet att du inte är en Linnoid. Hur kan du själv veta det? Det är ju ett nytt ord. Eftersom du är medveten om att du inte är en Linnoid så betyder det att du redan undermedvetet har associationer på vad en Linnoid är, annars så skulle du inte kunna veta att du inte är en Linnoid.
Ok, låt oss gå vidare. Du säger följande:Aerob skrev:Jag är ingen Linn-fantast
Jag tror inte på source-first
Jag avgudar inte deras produkter och ledare
Jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.
JättebraNu har du definierat upp vad en Linnoid inte är. Då kan vi ju vända på steken och skriva så här:
Enligt Aerobskulle i så fall definitionen kunna bli:
En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;
Avgudar deras produkter och ledare;
Ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.
Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppenVad tycker ni?
Aerob skrev: Vidare tycker jag det är dumt att använda sig av icke definierade ord på ett forum, det blir som upplagt för tolkningar. Skrivet språk med väldefinierade ord i bruk är nog så lätt att feltolka.
Exempel:
petersteindl skrev: Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid.
Aerob skrev: Skulle det passa att sätta in ordet "mongoloid" istället för "linnoid"? Det antyder visserligen att faktiskt.se skulle vara främst ett forum för mongoloider, men att även andra var välkomna. Vad vet jag?
Aerob skrev: I grund och botten har heller inte ordets innebörd någon större betydelse.
Aerob skrev: Till slut vill jag bara säg att jag inte har något emot det nydefinierade ordet "linnoid", vars definition föreslogs av mig och fastslogs av Peter, så länge jag slipper bli kallad det.
petersteindl skrev: Enligt Aerobskulle i så fall definitionen kunna bli:
Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppenVad tycker ni?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 29 gäster