Linn Majik DS

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Sektmedlem
Inaktiverad

Linn Majik DS

Inläggav Sektmedlem » 2008-10-22 14:23

Någon som ännu köpt en Linn Majik DS?. Funderar om detta kan vara något. Vad är ljudskillnaden om man jämför från en Squeezebox 3 eller Squeezebox Duet?.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-23 08:54

Det finns nog inte många som lyssnat på den. Låna hem alla tre och kolla .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-23 09:00

Richard skrev:Det finns nog inte många som lyssnat på den. Låna hem alla tre och kolla .

Inte i det här forumet i alla fall. Bättre träff på Linn-forumet selleri.de

Där har saken diskuterats, Majik DS anses givetvis som bäst, däremot har man skilda åsikter om huruvida SB Classic eller Duet är den mest välljudande.

Själv har jag bara lyssnat på SB Classic samt Majik och Klimax DS men bara i totalt skilda miljöer så någon jämförelse går inte att göra.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-23 09:23

Bill50x skrev:
Richard skrev:Det finns nog inte många som lyssnat på den. Låna hem alla tre och kolla .

Inte i det här forumet i alla fall. Bättre träff på Linn-forumet selleri.de

Där har saken diskuterats, Majik DS anses givetvis som bäst,

Inte konstigt på ett linnforum- och det bästa är ju att testa själv.

däremot har man skilda åsikter om huruvida SB Classic eller Duet är den mest välljudande.

Subjektiva uppfattningar från mig:

Enligt de tester jag och min bror gjort, visade det sig att Squeezebox duet lät likvärdigt, eller något bättre än en karik 3, om man använder denna som transport. Duet låter bättre via dess analoga utgångar än den inbyggda da-omvandlaren i försteget Linn 5103. Squeezebox 3 har fått goda vitsord av Linnhandlare, där den jämförs med just karik 3.
Enligt slimdevices själva så är apparaterna identiskt ljudande ( och konstruerade ) via de digitala utgångarna på SB 3 och Duet.
SB 3 har testats med goda vitsord av Stereophile. Duet har en annan da-omvandlare än SB 3, från wolfson ( en budgetdac ). Dacen som sitter i Majik dS är så vitt jag vet en dyrare Wolfson.

Den interna da-omvandlaren i Denon 1507 och 2308 låter dock bättre än SB Duet.

Själv har jag bara lyssnat på SB Classic samt Majik och Klimax DS men bara i totalt skilda miljöer så någon jämförelse går inte att göra.

/ B

Det bästa är väl att lyssna hemma.
( Brasklapp)- det är väldigt lätt att ställa in apparaterna felaktigt, då man använder flacfiler från datorn. Då låter det inte bra. Trådlös överföring låter bäst, ivartfall i Duetten.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-10-23 09:34

Richard skrev:( Brasklapp)- det är väldigt lätt att ställa in apparaterna felaktigt, då man använder flacfiler från datorn. Då låter det inte bra. Trådlös överföring låter bäst, ivartfall i Duetten.

Hur menar du?

/undrar en john

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-23 09:58

enJohn skrev:
Richard skrev:( Brasklapp)- det är väldigt lätt att ställa in apparaterna felaktigt, då man använder flacfiler från datorn. Då låter det inte bra. Trådlös överföring låter bäst, ivartfall i Duetten.

Hur menar du?

/undrar en john

Alla inställningar i SB:n och datorn måste vara rätt inställda.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-10-23 10:44

Richard skrev:
enJohn skrev:

Hur menar du?

/undrar en john

Ja, det förstod jag att du menade. Vad jag inte var helt med på är vilka inställningar du menar eller hur de ska vara inställda. Menar du för att rättvist jämföra olika spelare, eller vad? Digital signal som digital signal tänker jag - och har kanske helt fel.

/en john, fortfarande i oklarhet

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-23 11:46

enJohn skrev:
Richard skrev:
enJohn skrev:

Hur menar du?

/undrar en john

Ja, det förstod jag att du menade. Vad jag inte var helt med på är vilka inställningar du menar eller hur de ska vara inställda. Menar du för att [b]rättvist jämföra olika spelare, eller vad?

Ja.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-23 13:19

Richard skrev:
enJohn skrev:
Richard skrev:
enJohn skrev:

Hur menar du?

/undrar en john

Ja, det förstod jag att du menade. Vad jag inte var helt med på är vilka inställningar du menar eller hur de ska vara inställda. Menar du för att [b]rättvist jämföra olika spelare, eller vad?

Ja.

Jag tycker också att det skulle vara intressant att veta VILKA inställningar du menar och HUR dessa ska vara utförda för att kunna jämföra till exempel SB3 och Duet. För OM inställningarna ger ljudliga skillnader är de ju också viktiga för att erhålla maximal ljudkvalité - eller?

Men du kanske inte vet vilka inställningar det handlar om?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-23 13:25

Varför skulle trådlös överföring låta bäst? Vi snackar IP här....

Ge mig en enda hållbar anledning :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-23 13:40

Kaffekoppen skrev:Varför skulle trådlös överföring låta bäst? Vi snackar IP här....

Ge mig en enda hållbar anledning :)

Med trådlöst eliminerar du den galvaniska kopplingen som finns i ett fast kablage och som kan distribuera "skräp" tillsammans med den digitala signalen. Du kan också få potentialskillnader beroende på att apparaterna som används i det kompletta systemet sitter på olika jordslingor.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-23 14:10

Bill 50 x: Jag äger ingen SB Duet. Min vän gör det.
Jag använder PS 3 som drivverk.

Återgå till Köpråd