Svante skrev:Vilka fronthögtalarmodeller skulle ni välja?
Förstärkeri?
Vilka och hur många surroundhögtalare?
Behövs det en sub om fronthögtalarna är tillräckligt bra?
Det enklaste här är nog förstärkeriet. Skulle satsa på en 6.1 (med 7 effektförstärkare) AV-reciever med lagom mycket effekt. Finns en hel dem men själv har jag bra erfarenheter av Denon och då skulle nog 2805 finnas med i tankarna. Ca 9 papp.
När det gäller sub så blir det knepigt. Man får större valmöjligheter att välja frontar (i o m att man kan välja mindre varianter och låta recievern dela aktivt) men då vill man (åtminstone jag för denna relativt stora summa) ha bra subar. Minst två och de ska gå rimligt djupt OCH så ska man kunna stänga av lp-filtret. Finns nog en del men jag har för liten koll på den marknaden. En av de trevligare är Infinitys med rumskorrigering men den kostar runt 10 papp om jag inte minns fel och då kostar det 20 för två. Inte så rimligt. En annan sak som brukar ställa till det om man vill göra så är att de mindre högtalarna som man kan använda som frontar är oftast inte gjorda för att delas på detta sätt (har i princip inte sett några i vettiga prisklasser som inte har fått sin konstruktion degraderad just för att man ska kunna använda dem utan basmodul) och då blir det inte optimalt ändå. Det kan vara läge att helt strunta i basmoduler och välja ett par frontar som är bättre gjorda för att köra utan basmoduler. Går vidare till surroundhögtalarna så länge
Surrounderna bör tycker jag vara optimerade för en rimligt rak energikurva och ha en god spridning. I o m att det är en rätt stor lokal så behövs det en del av dem oxå. Man kan antingen köpa färre men bättre eller fler och sämre. Skulle nog försöka köpa fler än färre då. Minst 6st. Gärna 8 st. 8st bör funka bäst för en förstärkare med 4 bakkanalsförstärkare. De enda jag kan komma på är tyvärr Ino A1. Då i monterinssats á la IKEA (skruva fast element och terminal samt löda fast kabaln). Borde hamna på under 9000kr.
Det ger 22000 över till ett par bra frontar. Där är frågan vilka... Efter att ha lyssnat på många högtalartillverkare och genom att dra slutsatser från deras reklamblad så anser jag att många verkar vara rätt förvirrade och med så inkonsekventa ideer så är det mer tur om de får till något bra verkar det som.... Några verkar dock mindre förvirrade och trots vissa mindre konsekventa modellserier så verkar det finnas vissa goda grundambitioner. De som ligger bäst till här är B&W, NHT och med Dynaudio på väg uppåt. NHT har dock i mina ögon inga bra golvare (gillar inte assymetriska spridningsegenskaper).
Jag skulle kolla lite närmare på:
- B&W 703 för 27papp
- Dynaudio Audience 72SE för 20papp
Eller de mer jäviga

alternativen:
- LTS 3v-f1 för 23.5papp
- Ino pi60 för 24papp (denna skulle jag personligen valt utan tvekan om man står ut med väntetiden....).
Centern har jag helt frankt ignorerat då den brukar inte behövas i en bra uppställning.