Förstärkeri och högtalare för < 40 000?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-09 19:08

Svante, köp in ett par begagnade Dunlavy, eller äldre NHT -högtalare..

Asså.. bara ett förslag då..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-09 19:38

Nja, det ska vara nytt, som håller några år och har garanti.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-09 19:40

Alternativet med JM-Lab känns inte lika vulgo som dom andra tycker jag. Kan nog bli riktigt ok!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-10-09 19:51

Någon som lyssnat på XTZ 99 2.2?

Dom kan vara klart prisvärda frontare med lite tryck också till den större lokalen.
kolla in dessa en bit ner på denna sidan.
http://www.fyndborsen.se/kategori.php?main!filter!ID=40

Sen skulle jag rekomendera Recievern Denon 3805 som fyndbörsen säljer för 10 000, grymt bra, tror Knoppen å gänget testar en just nu ;)

http://www.xtz.se/ där står mer om högtalarna, obs aldrig hört dom så jag kan inte svära att dom är bra men dom kan vara ett prisvärt alternativ :)

Edit:
Lägger till lite priser från fyndbörsens sida i brist på vettiga saker att hitta på :)

Reciever 7*120W
Denon AVR-3805 Silver 10900:-

DVD
Pioneer DV-668AV Silver Multiregion 6795:-

Aktiv bas
XTZ 12 Remote Körsbär 3495:-* 2st

Framhögtalare
XTZ 99 2.2 Frontsystem 7495:-

Center
XTZ 99 WMT 1000:-

Surround
XTZ 99 WMT 2par 1995:-

Totalpris 35175:-
Senast redigerad av Lazyworm 2004-10-09 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-09 20:07

Svante: Vad gillar du Carlsson OA52an? Jag antog lite friskt att det skulle vara lite av ett folk-lyssningsrum, alltså inte ett 'ego-system'. Kan det bli bättre än Carlsson då? 8)

Jag är lite gnällig ang Carlsson, men jag tycker 52an är riktigt bra och helt klart en värdig utmanare. Pris ca 18000:-
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-09 21:13

Jo, Carlsson vore ju trevligt med tanke på att han lär ha jobbat på institutionen ett tag, assandes i elaken, faktiskt. Har jag sagt förresten att rummet är vår lektions-/föreläsningssal?

Skulle det passa med Carlssöner som surroundhögtalare (det kanske blir dyrt, förstås (Edit: nu såg jag 18000... ja...))?

Finns det riktiga Carlsson att köpa nya (här blottar man sina okunskaper... :oops: )?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-09 21:40

Om jag bortser från att det med nuvarande Carlssonmodeller kan bli svårt att uppnå tillräckligt bra prestanda och bara svarar på var man kan köpa dem så finns det en lista här:
http://www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=9

Edit: Vad jag menar mer tillräckligt bra prestanda är inte ur ljudkvalitet (från ett par oa52) men de klarar sig nog inte i den tillämpning du önskar utan något extrastöd i botten och då behövs det (minst två) basmoduler till. Plus Surround högtalarna. Och då drar det iväg för mycket. De kommande oa-62 är jag övertygade om att de klarar sig väldigt bra utan basmoduler så om de hade funnits tillgängliga hade läget varit ett helt annat.

Jag dristar mig nog inte för att komma med något förslag just nu för det lär tendera att bli något enkelspårigt :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-10 10:08

Naqref skrev:Jag dristar mig nog inte för att komma med något förslag just nu för det lär tendera att bli något enkelspårigt :)

Nu blev jag nyfiken... :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 11:01

Svante: OA52.3 är den nya toppmodellen. Enkel att placera. Spelar starkt om man nu vill. Snyggaste högtalaren som gjorts? Du ska lyssna på 52an och därmed basta! :) 8) Frågan är vad man skulle valt som bakkanaler... Jo, jag vet! Man struntar i bakkanalerna! 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 11:27

missade att rummet var akustikbehandlat... :oops: Men... hur är det akustikbehandlat?

primärt användas för stereouppspelningar för en mindre publik (10-40 pers), men det ska även finnas hyfsade surroundhögtalare för enklare "bio"-visningar. Ljudkvalitet är viktigare än ljudnivå.

För annars låter detta som en 52a... 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-10 12:19

Akustikplattor i taket, möjligen är det hålabsorbenter, jag minns inte riktigt, nån sorts slitsabsorbenter på två av väggarna. Efterklangstiden är sån här:

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-10 12:22

I de rum jag har lyssnat på med dämpning uppe i taket så funkar Carlsson inte något vidare tyvärr. Då är det oftast bättre med med mer konventionella högtalare.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 12:29

hålla med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-10 18:07

N&R: Några förslag?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Förstärkeri och högtalare för < 40 000?

Inläggav Naqref » 2004-10-10 18:45

Svante skrev:Vilka fronthögtalarmodeller skulle ni välja?
Förstärkeri?
Vilka och hur många surroundhögtalare?
Behövs det en sub om fronthögtalarna är tillräckligt bra?

Det enklaste här är nog förstärkeriet. Skulle satsa på en 6.1 (med 7 effektförstärkare) AV-reciever med lagom mycket effekt. Finns en hel dem men själv har jag bra erfarenheter av Denon och då skulle nog 2805 finnas med i tankarna. Ca 9 papp.

När det gäller sub så blir det knepigt. Man får större valmöjligheter att välja frontar (i o m att man kan välja mindre varianter och låta recievern dela aktivt) men då vill man (åtminstone jag för denna relativt stora summa) ha bra subar. Minst två och de ska gå rimligt djupt OCH så ska man kunna stänga av lp-filtret. Finns nog en del men jag har för liten koll på den marknaden. En av de trevligare är Infinitys med rumskorrigering men den kostar runt 10 papp om jag inte minns fel och då kostar det 20 för två. Inte så rimligt. En annan sak som brukar ställa till det om man vill göra så är att de mindre högtalarna som man kan använda som frontar är oftast inte gjorda för att delas på detta sätt (har i princip inte sett några i vettiga prisklasser som inte har fått sin konstruktion degraderad just för att man ska kunna använda dem utan basmodul) och då blir det inte optimalt ändå. Det kan vara läge att helt strunta i basmoduler och välja ett par frontar som är bättre gjorda för att köra utan basmoduler. Går vidare till surroundhögtalarna så länge :)

Surrounderna bör tycker jag vara optimerade för en rimligt rak energikurva och ha en god spridning. I o m att det är en rätt stor lokal så behövs det en del av dem oxå. Man kan antingen köpa färre men bättre eller fler och sämre. Skulle nog försöka köpa fler än färre då. Minst 6st. Gärna 8 st. 8st bör funka bäst för en förstärkare med 4 bakkanalsförstärkare. De enda jag kan komma på är tyvärr Ino A1. Då i monterinssats á la IKEA (skruva fast element och terminal samt löda fast kabaln). Borde hamna på under 9000kr.

Det ger 22000 över till ett par bra frontar. Där är frågan vilka... Efter att ha lyssnat på många högtalartillverkare och genom att dra slutsatser från deras reklamblad så anser jag att många verkar vara rätt förvirrade och med så inkonsekventa ideer så är det mer tur om de får till något bra verkar det som.... Några verkar dock mindre förvirrade och trots vissa mindre konsekventa modellserier så verkar det finnas vissa goda grundambitioner. De som ligger bäst till här är B&W, NHT och med Dynaudio på väg uppåt. NHT har dock i mina ögon inga bra golvare (gillar inte assymetriska spridningsegenskaper).

Jag skulle kolla lite närmare på:
- B&W 703 för 27papp
- Dynaudio Audience 72SE för 20papp

Eller de mer jäviga 8) alternativen:
- LTS 3v-f1 för 23.5papp
- Ino pi60 för 24papp (denna skulle jag personligen valt utan tvekan om man står ut med väntetiden....).

Centern har jag helt frankt ignorerat då den brukar inte behövas i en bra uppställning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-10 18:56

Tack Nq, du är bäst! Många surrounder alltså... Hmm, intressant!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-10 18:56

Om man köper Ino pi60 i montera själv versionen så kostar den 15490kr enligt min prislista för 2004. Räcker pi60 inte till ljudtrycksmäsigt så finns basstödet att kompletera med och detta utan att kräva flera förstärkare. Jag tycker att det verkar vara en snyggare och billigare lösning än i14 + basmoduler.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-10 20:42

får ju dock ingen center då.. behöver ju inte vara ett problem om det är en liten publik..

Dynaudio måste jag säga att jag inte kommer överens med..
B&W 703 kan nog tänkas låta bra verkar närbesläktad med Nautilus 804 (och den låter ju bra om inte annat)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-10 20:54

måste säga att jag aldrig upplevt att det varit bättre utan center än med..
men å andra sidan kanske jag aldrig lyssnat på ett ordentligt uppställt system då.. :?
Hur ska den uppställningen vara gjord i så fall?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-17 16:23

så vad blev det nu då? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 17:28

Kraniet skrev:så vad blev det nu då? :)

Man får väl säga att det pågår förhandlingar (det finns flera viljor). Det brådskar inte heller, direkt.

Föregående

Återgå till Köpråd