Frågor om äldre Rotel och TDL högtalare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalledisco

Frågor om äldre Rotel och TDL högtalare.

Inläggav Kalledisco » 2008-10-22 23:24

Har hittat ett RC-960BX Försteg och ett RB-960BX Slutsteg som jag blev lite sugen på.
Har idag en Rotel integrerad som heter 850ax.
Någon som vet om det är värt en uppgradering till det jag hittat?
Stegen är lika gamla ungefär, kom i början på 90talet.

lägger till lite mer här, TDL RTL 3 ärne högtalare som jag sett ligger bra i pris begagnad, någon som har något att säja om dom? Har bara sett dom men inte hört dom. Är det en bra högtalare eller bara "diskostuk" på ljudet?

Mvh/Kalle

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-10-29 23:04

Puffar lite igen med en ny fråga.
Har hittat ett ställe i Borås som säljer Wharfedale Diamond 9.5 till ett hyggligt pris. Jag tyckte dom lät okej och har sett på nätet att dom fått bra recensioner. Är det någon här på faktiskt som har ett par som kan säga lite om hur dom är?
Dom är tänkta att ersätta min QLN Qubic 133.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-10-31 00:13

Har inte hört wharfedalen men tdl rtl3 fick väldigt bra omdömen på sin tid. Minns inte om jag själv hört den.

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-10-31 00:23

Det lutar åt att jag köper ett par Wharfedale.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-10-31 10:04

Jag lyssnade på TDL RTL 3 på Hifi-Art i Sthlm runt -97 och de lät mycket
bra för sitt pris som jag minns det. De kostade väl ca 7000:- och hittar
du ett par för 2000:- så tycker jag du kan slå till ohört, de går alltid att
sälja vidare om du inte gillar dem.
Det handlar för övrigt inte om nån disko-bas som du undrar över,
snarare en torr och fin bas som sträcker sig hyfsat djupt. De är ju
byggda som transmissionslinje-högtalare vilket brukar borga för en fin
basåtergivning.

MVH

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-11-01 00:39

Det blev ett par Wharfedale Diamond 9.5. Fick dom billigare dels genom att han som tagit över butiken är han som jag anästan alltid lånat djutrustning, visste inte att han tagit över den butiken, och sen så var det deras demoex.

Tackar för era tips och inlägg;-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-01 00:54

Kommer att bli intressant att höra dina omdömen, även om133(?trodde de menade 313)är en äldre högtalare så är den väl inte fy skam, samma gäller för wharfedale som ofta finns lite sådär i skymundan. Kommer ihåg att jag sett en del av det märket på större expertbutiker. Låt oss veta om utdelningen och hoppas att den är god.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-11-03 15:27

Återkommer med en liten recension framöver.
Men det jag hört än så länge, så verkar det som att det är en trevlig högtalare.

Mina QLN heter 133, men ser ut som 166, lite rörigt. Men vad jag vet så är det bland dom sista som gjordes innan Proson tog över QLN.
Har varit nöjd med dom, men kände för att köpa ngt nytt. Intresset för hifin har ju kommit tillbaka sen jag började läsa här på faktiskt :)

Nu väntar jag bara på att få ett pris på Rotelkombon, kan nog vara ganska bra ihop med Wharfedalehögtalarna.

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-11-13 13:29

Nu så står det en Rotelkombo under Thorensspelaren och vid sidan om ett par Wharfedale diamond 9.5.
Och det blev ett lyft på ljudet.
Rotelkombon fick jag för 1700 inkl frakt, verkar som ett okej pris.

Högtalarna är jag lite överaskad av, trodde dom skulle ha mer "discobas" än vad dom har. Sitter ju dubbla basar i dom. Men dom spelar med en fast och bra bas. Personligen gillar jag inte när basen blir allt för svullen och "bumlig".
Det enda som kunde varit lite bättre är diskanten, den känns lite tillbakadragen i detaljupplösning.
Men ett lyft ifrån mina gamla QLN.

Sen undrar jag om någon vet om vad min MC-Trafo kan vara för något.
Den heter Audiophile Products, har googlat men inte hittat något om den. Därför jag undrar är för att jag skall sälja den, behöver inte den nu när jag bytta försteg, det satt RIAAsteg för MCpickup i det.

Återgå till Köpråd