Ljudkortsköp. Tips sökes! (igen)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 15:51

De testerna jag läst om flerkanalsljud har alla varit mindre roliga..

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-14 15:52

Nu kör jag inte mitt Asus Xonar D2X digitalt ut, men jag kan prova ovanstående och återkomma om hur det fungerar? Är det optiskt som gäller eller? OBS: jag kör XP, inte Vista.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-14 18:28

Jag har ett sånt här som jag inte använder, kan det va nåt?

Terratec Phase 26 USB.

Optiskt in/ut, koax in/ut å en massa annat. Mer info här, eller här.

Bild här.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-14 19:13

-distortion- skrev:Det jag ska ha nu är ett kort som fungerar på samma sätt som en DVD-spelare gör när man sänder digital signal in i stärkaren.
Krav:
Om jag spelar 2-kanalsljud ska förstärkaren spela 2-kanalsljud
Tittar jag på en film i DTS ska den skicka DTS signal till stärkaren
Tittar jag på en film i DD5.1 ska den skicka DD5.1 signal till stärkaren
Det ska finnas möjlighet att få bitexakt PCM-ljud vid uppspelning av t.ex. en FLAC-fil

Är det helt omöjligt att hitta en kort som fungerar på detta vis? Ljudkretsarna i en DVD-spelare kan ju inte vara nåt avancerat precis.
Jag har ingen aning om vem jag ska vända mej till med dessa funderingar, det verkar vara en helt enormt utbredd okunskap på ljudkortsfronten.

Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge. Är den i stereoläge när det kommer en multikanalssignal kommer den att mixas ned till stereo. Är den i multikanalsläge när det kommer stereosignal mixas dessa upp till Pro Logic II(x). Man behöver alltså ändra läge på DSP'n i receivern när man switchar mellan stereo och multikanal. Det är ett tryck på fjärren.

För att få bit-perfekt digitalt ut i windows kan man göra såhär:

För musik:
1. Foobar.
2. ASIO-drivrutiner (www.asio4all.com)
3. ASIO-plugin till foobar.

För film:
1. Media player classic
2. Ac3Filter

För film är det lite mer konfiguration som behövs, dels i mpc och dels i ac3filtret (man vill ju by-pass:a DTS och DD, t.ex). Antingen kan man googla fram den informationen, eller prova själv tills man hittar rätt.

Lågt blodsocker och dåligt tålamod är som vanligt ingen bra kombo när man ska pilla med datamanickar... :wink:

När du väl fått det att funka är det möjligt att du aldrig mer kommer vilja ha en dedikerad dvd-spelare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-14 19:14

-distortion- skrev: Jag har dåligt flyt med ljudkort.

Du är inte ensam. För många kockar helt enkelt och många har inte gått kockskolan heller vad det verkar som.

Datorer och Audio är svårt. Man får vara beredd på att pyssla en hel del om man inte går på en väl beprövad kombination.

Vissa har tur dock. Dyrare grejjor har ofta stabilare drivrutiner verkar det som men det är ingen garanti. Många gånger är det omöjligt att veta vart felet ligger och vad göra då??

/Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-14 19:19

niklas skrev:För film:
1. Media player classic
2. Ac3Filter

Så gjorde jag också tidigare, men jag är mycket mer nöjd med resultat efter att jag bytte till:

1. MPC
2. Haali Media Splitter
3. Reclock
4. FFDShow

niklas skrev:Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge.

Min H/K ställer iń sig automatiskt beroende på insignal.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-14 19:24

bomellberg skrev:
niklas skrev:För film:
1. Media player classic
2. Ac3Filter

Så gjorde jag också tidigare, men jag är mycket mer nöjd med resultat efter att jag bytte till:

1. MPC
2. Haali Media Splitter
3. Reclock
4. FFDShow
Alla vägar bär till Rom... FFDShow har jag inte fått att funka vettigt sen 2004. Varje ny version som släpps har nya features som ofta är aktiverade per default, så där ska man akta sig för att uppgradera om man väl ställt in det som man vill ha det. Haali Media Splitter har mer att göra med kunna spela h.264-filmer än att kunna få rätt digitala ljudsignal ut. Reclock vet jag inte vad det är, men det låter ju jobbigt... :wink:
bomellberg skrev:
niklas skrev:Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge.

Min H/K ställer iń sig automatiskt beroende på insignal.

Nice! Denon och Pioneer gör det inte.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-14 20:29

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-08-14 21:41

phon skrev:Jag har ett sånt här som jag inte använder, kan det va nåt?
Bild

Vet du om det funkar på det sättet jag vill att det ska funka?

Jag har ett läge som heter Straight på min Yamaha, som för övrigt är ganska gay. I det läget tar den den signal den får och spelar upp den vid digital uppspelning från en DVD-spelare.

matereo skrev:Kanske ett sånt här?

http://www.audio-magus.com/SndScape_Cin ... sndpci.htm

Det ser ut att göra så som jag vill enligt texten som finns att läsa.

OVERVIEW
* Signal type: Simulates the continuous signal
* Channel number: 2/4/5.1 CH

Digital Output
* Signal types : digital discrete signal
* Signal format : Ex AC3/Dobly Dobly Digital / DTS / DTS ES and PCM
Då ska jag kunna ställa in kortet på att jag 4 högtalare och bara se till att det aktuella programmet spelar den signal jag vill ha! :) Eller? :?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-15 00:21

Hoppas att du hittar ett kort som passar dig. Jag kan meddela att mitt Asus Xonar inte klarar det du vill. Jag har testat s/pdif-möjligheterna en timmes tid nu, utan lyckosamt resultat.

Asus kontrollpanel vill att man ställer vilken "mode" som porten ska jobba i: PCM, DDLive, DTSInteractive eller S/PDIF in through. Den kan med andra ord inte växla mode beroende på signal.

Det närmaste jag kommer är att ställa den i DTS-läget och låta FFDShow sköta redirection till 4 högtalare mha matrisen (går att göra i AC3-filter också). Då står det "DTS" på recievern hela tiden, eftersom kortet kodar om allting till DTS, men spelar jag ett stereospår så spelas det endast i fronthögtalarna. Då har man tyvärr tappat tjusningen med bit-perfekt ljud, och tom fina 24-bitars 192 kHz-ljud kommer att samplas ned till DTS. Blä!

Som tur är för mig så kör jag analogt. :-)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-08-15 00:42

bomellberg skrev:..Som tur är för mig så kör jag analogt.

Tack för du tog dej tid. Kanske blir nåt analogt tillslut iallafall, finns det några seriösa som testat D/A-omvandlre i ljudkort eller ska man satsa på märkesgrejer och leta efter några som har bra programvara?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-15 01:05

bomellberg skrev:Hoppas att du hittar ett kort som passar dig. Jag kan meddela att mitt Asus Xonar inte klarar det du vill. Jag har testat s/pdif-möjligheterna en timmes tid nu, utan lyckosamt resultat.

Asus kontrollpanel vill att man ställer vilken "mode" som porten ska jobba i: PCM, DDLive, DTSInteractive eller S/PDIF in through. Den kan med andra ord inte växla mode beroende på signal.

Det närmaste jag kommer är att ställa den i DTS-läget och låta FFDShow sköta redirection till 4 högtalare mha matrisen (går att göra i AC3-filter också). Då står det "DTS" på recievern hela tiden, eftersom kortet kodar om allting till DTS, men spelar jag ett stereospår så spelas det endast i fronthögtalarna. Då har man tyvärr tappat tjusningen med bit-perfekt ljud, och tom fina 24-bitars 192 kHz-ljud kommer att samplas ned till DTS. Blä!

Men om du ställer den i det läget som du kallar "S/PDIF in through" (konstig benämning)? Det låter som att det är det läget då ljudkortet bara skickar vidare signalen digitalt utan att koda om den. Om FFDShow är aktiverat måste då givetvis även denna vara inställd så att signalen skickas vidare orörd.

Att sampla om allt till DTS är vansinnigt och verkligen inte bit-perfekt. Bättre då att skicka vidare signalen digitalt (utan att göra något med den) till receivern och låt den sköta all omvandling, gärna optiskt om det finns möjlighet till det.

Jag kör med ett billigt, flera år gammalt, moderkort (från Gigabyte) med inbyggt 7.1-ljudkort (Realtek ALC880). Skulle bli mycket förvånad om det inte gick att göra på samma sätt med ett modernt dedikerat ljudkort.
Senast redigerad av niklas 2008-08-15 01:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-15 01:06

-distortion- skrev: Det ser ut att göra så som jag vill enligt texten som finns att läsa.

OVERVIEW
* Signal type: Simulates the continuous signal
* Channel number: 2/4/5.1 CH

Digital Output
* Signal types : digital discrete signal
* Signal format : Ex AC3/Dobly Dobly Digital / DTS / DTS ES and PCM
Då ska jag kunna ställa in kortet på att jag 4 högtalare och bara se till att det aktuella programmet spelar den signal jag vill ha! :) Eller? :?

Ja jag tycker det verkar som om det funkar så, och priset för ett kort med de finesser och prestanda som det anges till är riktigt bra.

Mejla dem på Audiomagus och fråga vetja!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-15 08:00

niklas skrev:
bomellberg skrev:Hoppas att du hittar ett kort som passar dig. Jag kan meddela att mitt Asus Xonar inte klarar det du vill. Jag har testat s/pdif-möjligheterna en timmes tid nu, utan lyckosamt resultat.

Men om du ställer den i det läget som du kallar "S/PDIF in through" (konstig benämning)? Det låter som att det är det läget då ljudkortet bara skickar vidare signalen digitalt utan att koda om den. Om FFDShow är aktiverat måste då givetvis även denna vara inställd så att signalen skickas vidare orörd.

Nej. Det handlar endast om att den kan skicka vidare det som kommer in på S/PDIF in, därav "in" i benämningen.

niklas skrev:Att sampla om allt till DTS är vansinnigt och verkligen inte bit-perfekt.

Som jag redan skrivit.

niklas skrev:Bättre då att skicka vidare signalen digitalt (utan att göra något med den) till receivern och låt den sköta all omvandling, gärna optiskt om det finns möjlighet till det.

Ja, det är det denna diskussion handlar om.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-08-15 13:01

bomellberg skrev:...Ja, det är det denna diskussion handlar om.

Ja, precis så är det. Det börjar luta mer åt att hitta ett seriöst kort som har en bra DA-omvandlare just nu, de digitala egenskaperna jag söker verkar mer eller mindre hopplösa att hitta. Plus att det är svårt att veta vad man ska leta efter för info. Kan hända att det finns nåt kort som fungerar så men då vet man inte riktigt hur de skrivit om det.
phon's phase 26 ser inte så dumt ut, dessutom har det phon-o ingång! varför har mand ragit på sej det här intresset egentligen!? Det blir ju bara en massa trassel och konstanta budgetförsvagningar. :D
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-15 13:26

De kort som figurerat i denna tråd har ju fina D/A-omvandlare. Auzen's X-Meridian är väldigt väl ansett, liksom Creative's Elite Pro och det Asus-kort jag själv har.

Synd att du lämnade tillbaka Auzen-kortet innan du hann pröva de analoga utgångarna.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-08-15 15:14

Jag har fått ordning på de tre senaste burkarna jag byggt ihop. En har haft ett extra ljudkort (när de analoga utgångarna gav upp på det inbyggda) men jag har kört optiskt via moderkortet på alla.

En kompis skaffade det billigaste som gick att få tag på, ett litet svart usb-ljudkort som bara skulle klara två-kanalsljud. Det funkade oxå med DD/DTS. Han fick nyligen installera om drivrutinerna pga. lite strul men nu funkar det igen.

Det kortet skulle visst kunna omvandla allt till 5.1 via mjukvara men oavset om det är påslaget eller inte så kan han växla mellan stereo och DD i uppspelningsprogramet.

Alla andra ljud stängs av när han går över till DD vilket visar att kortet går över i direct läget.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-08-15 15:33

Kanske inte framgick men jag försökte bara visa att det inte är någon dyr exklusiv funktion. Får man ut DD så borde AC3 filter kunna ställas in så datorn skickar ut även PCM utan bearbetning med rätt samplingsfrekvens.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-15 21:33

Challe skrev:Kanske inte framgick men jag försökte bara visa att det inte är någon dyr exklusiv funktion. Får man ut DD så borde AC3 filter kunna ställas in så datorn skickar ut även PCM utan bearbetning med rätt samplingsfrekvens.

Det var ungefär vad jag försökte förklara också. Tveksamt om det gick fram.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-10-22 22:34

Försökte köpa ett Terratec Phase 26, men de finns inte att få tag på nu.

SÅ HÄR STÅR JAG IGEN MED FRÅGOR! :)

Jag ska inhandla en usb-mixer att ha på kåren när det blir dags att leka DJ. Tror det pekar på en Hercules MkII. Finns det nån här som provkört en sån som ljudkort? Jag har tröttnat på att leta nu, och tröttnat på att hela tiden titta på dyrare och dyrare grejer, som det lätt blir.
Två väl fungerande flugor på smällen?
Eller går det inte att få oförvrängt ljud genom en sån manick?

• 6 oberoende analoga utgångar, för t.ex mixning i surround
• 2 stereo line/phono ingångar • 1 mikrofoningång
• Hörlursutgång (assignbar mellan Desk A, B, Mix och Split)
• Upp till 48KHZ 24bitars samplingfrekvens
Bild
Tub - nu på burk

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2008-10-27 05:30

edit: var visst lite trött..
Senast redigerad av robertzimmerman 2008-10-27 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-27 15:16

TerraTec verkar vara ett bra val för mig i alla fall. Ena kanalen, line-in, på laptoppen fungerar inte mer. Förhoppningen är att en USB ansluten ljudkortsmanick kan vara lösningen. Om phon har sin kvar så kontakta gärna mig.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-11-04 11:26

Det är uppspelnings programmen som är problemet inte ljudkorten!!!

Så länge du kan koppla in SPDIF kabeln så skall det gå att sända ut
ljudet digitalt bit perfekt om programmen stödjer detta.

Med windows 2000 och XP har jag använt Sigma Design XCard och hollywood+ tillsammans med jove player och gbpvr och fått det att fungera.

Troligen fungerar VLC också,
http://www.minhembio.com/forum/lofivers ... 31278.html

samt foobar2000 med plugin

http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... 4476&st=75

Vista kanske inte är så sammarbetsvillgit även om MS påstår att vista skall vara bättre,
men det är lite komplexare.

/B

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-11-04 21:04

BAMBAM skrev:Det är uppspelnings programmen som är problemet inte ljudkorten!!!

Så länge du kan koppla in SPDIF kabeln så skall det gå att sända ut
ljudet digitalt bit perfekt om programmen stödjer detta.

Det stämmer delvis, men:

Det finns en hel del ljudkort som inte kan skicka ut 44,1 kHz bitkorrekt eftersom ljudchippet arbetar
i 48 kHz.

Några exempel:
Soundblaster Live
Soundblaster Live Value
Soundblaster Live 5.1
Soundblaster Live 1024.
Audigy
Audigy LS
Audigy Value
Audigy Platinum
Audigy 2
Audigy 2 Platinum
Audigy 2 Platinum Ex
X-fi ExtremeAudio (inget x-fi chip trots namnet).

Några kort som klarar av att skicka ut en bitkorrekt signal:
Audigy 2 ZS
Audigy 2 ZS Platinum
Audigy 2 Platinum Pro
Audigy 4 Pro
X-Fi Xtreme Music
X-Fi Fatality
X-Fi Platinum
X-Fi Elite Pro.
Auzentech X-Fi Prelude.
Alla kort baserade på Via Envy24 (ESI, Audiotrak mfl).
EMU 0404 PCI
EMU 1212M PCI
EMU 1616M PCI

I Vista fungerar förresten SPDIF passthough direkt, utan att en massa inställningar behöver göras,
och utan tilläggsprogram som ac3filter osv. Det samma gäller Mac OS X. I det senare fungerar även
bitkorrekt överföring av 44,1 kHz direkt. Det enda man behöver göra är att välja samplingsfrekvensen
i "Audio MIDI Setup" och spela upp filerna / CD-skivorna i Itunes, med volymen på max, och dessa
alternativ avstängda:

Sound Enhancher
Sound Check

Vista däremot, kan fortfarande vara svårt. Dels pga dåligt skrivna drivrutiner (helt nytt ljudsystem),
dels pga att Vista inte tillåter direkt hårdvaruåtkomst från drivrutinerna.

Dessa ljudklippen kan användas som en enkel test. DTS CD är ett format som ger 5.1 ljud från vanliga
CD-skivor via SPDIF-ut på vilken bitkorrekt CD-spelare / källa som helst. Om dessa klipp fungerar så
är med andra ord överföringen bitkorrekt:

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?programID=2445
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.a ... kel=739973
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-11-06 15:45

OK jag förenklade lite.
Om jag fortsätter att förenkla - köp inte Creatives vanligaste ljudkort :-)

Men om ni vill veta mera använd google...

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... p=14064771

http://code.google.com/p/cmediadrivers/ ... tedDevices

- B

Detta är troligen den mest kompletta lista på olika ljudkort som sammanställts, Du kan hitta uppgifter på egenskaperna för de flesta ljudkort som kan köpas.

Lista på tillverkare som har rca kontakt för digitalt out.

[RCAo] är tag som skall finnas för kortet:

http://www.alsa-project.org/main/index. ... 500&from=0

[TOSio] Tillverkare med produkter som har TOS Link io på vissa kort:

http://www.alsa-project.org/main/index. ... :Tag-TOSio

Föregående

Återgå till Köpråd